@article { author = {Abeddoust, Hossein}, title = {A Comparative Study of the Structure of Pre-Islamic Iranian Textual Symbols and the Incantation Symbols of the Islamic Period}, journal = {Islamic Art Studies}, volume = {17}, number = {40}, pages = {231-249}, year = {1399}, publisher = {The Institute of Islamic Art Studies}, issn = {1735-708X}, eissn = {2676-7759}, doi = {10.22034/ias.2020.209156.1082}, abstract = {Ancient written material consists of symbols and signs that have evolved from pictorial cyphers to alphabetic letters. Calligraphy in Iran is an imperative symbol of civilization since ancient times and a number of these written signs have continued in the Islamic period. The main issue of the research is how ancient Iranian textual signs survive on the hexes of the Islamic period as part of traditional Iranian graphics. The research method is descriptive and analytical and data is collected via library contents through identification and image reading. The research findings indicate that a number of the “good” symbols that appear in Iranian hexes are formally rooted in the oldest meaningful texts including Poroto Elamite and Linear Elamite. The visual structure of a number of ancient Elamite linear signs (Poroto Elamite and Linear Elamite) can be identified on the incantations of the Islamic period. In some cases, the new enchantment signs, in combination with other motifs and geometric signs, have a distinct appearance and behold a detailed affiliation with the old textual signs. These symbols are the shapes of uneven forms, squares, circles, triangles, crosses and zigzag lines and the plant symbol that are associated with the influential elements of life. The combination of image and text in the incantations are based on a meaningful aesthetic system. Geometric symbols derived from ancient written texts are shaped structures that have formed the basis of the writing of some spells. This feature can be considered as one of the principles of the overall page layout of the enchantments of the Islamic period. Research aims: 1. Identifying the similarities and differences in the structure of ancient Elamite linear signs with the symbols of Islamic incantations. 2. Interpreting the symbolic meaning of common signs of pre-Islamic texts and spell patterns of the Islamic period. Research questions: 1. What are the similarities and differences between the visual structure of the ancient Iranian textual symbols and the symbolic motifs of the enchantments of the Islamic period? 2. What are the symbolic meanings of similar signs in the ancient texts and incantations of the Islamic period?}, keywords = {Visual structure,textual signs,pre-Islamic Iran,incantations of the Islamic period}, title_fa = {تطبیق ساختار نشانه های خطی ایران قبل از اسلام بر نمادهای طلسمین دوره اسلامی}, abstract_fa = {خطوط کهن به صورت رمز و نشانه ­هایی هستند که سیر تکاملی را از نشانه­ های تصویری تا نشانه­ های الفبایی پیموده اند. خط در ایران نیز از دوره باستان از نشانه های مهم تمدنی بوده است. برخی از این علایم خطی در دوره اسلامی نیز تداوم یافته است. مسئله اصلی تحقیق چگونگی تداوم حیات برخی نشانه ­های خطی کهن ایران بر طلسم ­های دوره اسلامی به عنوان بخشی از گرافیک سنتی ایران است. روش تحقیق توصیفی و تحلیلی است. روش گردآوری مطالب کتابخانه ­ای، از طریق شناسه برداری و تصویر خوانی است. یافته ­های تحقیق حاکی از این است برخی نمادهای خیر ظهور یافته در طلسم ­های ایرانی به لحاظ شکلی در کهن ­ترین خطوط معنادار، خط پیشا ایلامی و مخطط ایلامی ریشه دارد. ساختار بصری برخی نشانه ­های خطی ایلامی کهن (پیشا ایلامی و مخطط ایلامی) بر طلسم ­های دوره اسلامی قابل شناسایی است. در مواردی نشانه ­های جدید طلسمین در ترکیب با سایر نقوش و نشانه­ های هندسی، ظاهری متمایز یافته ­اند و رابطه­ ای تفصیلی با نشانه ­های خطی کهن دارند. این نمادها اشکال شرابه­ دار، مربع، دایره، مثلث، چلیپا و خطوط زیگزاگ و نماد گیاه است که مرتبط با عناصر تاثیرگذار زندگی اند. ترکیب تصویر و نوشتار در طلسم­ ها بر اساس نظام زیبایی ­شناسی معنی داری شکل گرفته است. نمادهای هندسی برگرفته از خطوط کهن، ساختارهای شکل یافته ­ای هستند که بنیان نوشتار برخی طلسم ­ها را تشکیل داده ­اند .این نکته را می­ توان یکی از اصول صفحه آرایی طلسم ­های دوره اسلامی دانست.اهداف پژوهش: 1. شناسایی وجوه تشابه و تفاوت در ساختار نشانه ­های خطی ایلامی کهن با نمادهای طلسم ­های دوره اسلامی.2. تفسیر معنای نمادین نشانه­ های مشترک خطوط قبل از اسلام و نقوش طلسم ­های دوره اسلامی.سؤالات پژوهش:1. چه شباهت ­ها و تفاوت ­هایی میان ساختار بصری نشانه ­های خطی کهن ایران با نقوش نمادین طلسم ­های دوره اسلامی دیده می شود؟                                          2. مفاهیم نمادین برخی نشانه های مشابه در خطوط کهن و طلسم ­های دوره اسلامی چیست؟}, keywords_fa = {ساختار بصری,نشانه های خطی,خطوط ایران پیش از اسلام,طلسم های دوره اسلامی}, url = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_127158.html}, eprint = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_127158_49aaf4ad9811304f4e7c64c25ae82f88.pdf} }