@article { author = {Hasanpoor, Morteza and Soltanzadeh, Hossein}, title = {An Explanation on the Mutual Role of Culture and Art in the Ritual Architecture of the Takayas of Mazandaran}, journal = {Islamic Art Studies}, volume = {18}, number = {41}, pages = {160-184}, year = {1400}, publisher = {The Institute of Islamic Art Studies}, issn = {1735-708X}, eissn = {2676-7759}, doi = {10.22034/ias.2021.270249.1525}, abstract = {The existing structures in society are interrelated. Ritual art is the objective manifestation of culture, religious ideologies and popular beliefs of the social activist. Takaya architecture is a mirror of the Shiite artist's traditions of thought, speech and action in relation to "time and place". Ritual architecture is an art mixed with culture, hence, the art of Takaya is a native architecture and the manifestation of history, race, art, climate, Shiite religion, tradition, identity and culture of the people of Mazandaran. Analyzing the criteria of culture and the importance of ritual art, in addition to expressing the values ​​of Takaya architecture, can provide design guidelines for designers to create a higher quality space. Using the richness of ecology and cultural geography of Mazandaran, the present study has dealt with the interaction of ritual culture and art to narrate the sufferings of Imam Hussein (PBUH), his family, his companions and the mourning rituals of Ashura in the Takaya architecture. This research is of qualitative type which has been accomplished by the means of a historical-interpretive method and information is gathered in the form of documents and field analysis; moreover descriptive-analytical and comparative methods have been used in data analysis. The statistical population of the study is a number of nine participants from Amol city. The results show that the criteria of culture (power structure, social status, kinship edifice, endowment, vows, age and gender of the user of space) and the local rituals of the people of Mazandaran (Divan, paddy field, Zan Shahi, Barf Chal, Vavarun, Shilan) and artistic ceremonies that include ritual painting (Saqanfar paintings), ritual architecture (Takaya) and ritual representation (Taziyeh) have had a reciprocal effect on reviving, perpetuating, adapting and promoting each other. Culture has had a great impact on architecture and in return, architecture has been one of the influential factors on culture.Research aims: 1. Recognition of ritual art and cultural standards in the native architecture of Takaya Mazandaran. 2. Investigation of the effect of ritual culture and art on the arrangement of elements of Takaya ritual architecture.Research questions: 1. What are the effective criteria of culture on the architecture of Takaya Mazandaran? 2. What is the relationship between ritual culture and architecture, ceremonial representation and ritual painting?}, keywords = {culture,Ritual art,Indigenous Architecture,Takaya,Mazandaran}, title_fa = {تبیین نقش متقابل فرهنگ و هنر در معماری آیینی تکایای مازندران}, abstract_fa = {ساختارهای موجود در جامعه با یکدیگر در رابطه متقابل هستند. هنر آیینی تبلور عینی فرهنگ، اعتقادات مذهبی و باورهای عامیانه کنش­گر اجتماعی است. معماری تکایا، آیینه سنت­ های پنداری، گفتاری و کرداری هنرمند شیعه در رابطه با "زمان و مکان" مقدس است. معماری آیینی، هنر آمیخته با فرهنگ است، معماری بومی تکایا تجلّی تاریخ، نژاد، هنر، اقلیم، مذهب شیعه، سنت، هویت و فرهنگ مردم مازندران است. واکاوی معیارهای فرهنگ و اهمیت هنر آیینی علاوه بر نمایاندن ارزش‌های معماری بومی تکایا، می‌تواند رهنمودهای طراحی جهت خلق فضایی با کیفیت بیش‌تر را در اختیار طراحان قرار دهد. پژوهش حاضر با بهره ­گیری از غنای زیست بوم و جغرافیای فرهنگی مازندران به تأثیر متقابل فرهنگ و هنر آیینی برای روایت مصائب امام حسین(ع)، اهل بیت، یارانش و مناسک عزاداری عاشورا در معماری تکایا پرداخته است. این پژوهش از نوع کیفی است که با روش تاریخی-تفسیری انجام شده و به صورت اسنادی و میدانی به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته و در تحلیل داده ­ها از روش توصیفی-تحلیلی و تطبیقی بهره برده است. جامعه آماری، پژوهش تعداد 9 تکیه از شهرستان آمل می­ باشند. نتایج پژوهش گویای آن است که معیارهای فرهنگ (ساختار قدرت، جایگاه اجتماعی، ساختار خویشاوندی، وقف، نذر، سن و جنسیت کاربرفضا) و آیین ­های بومی مردم مازندران (دیوان، شالیزار، زن شاهی، برف چال واوارون، شیلان) و هنر آیینی که شامل نقاشی آیینی (نگاره­ های سقانفار)، معماری آیینی(تکایا) و  نمایش آیینی (تعزیه) تأثیر متقابلی در احیاء، ماندگاری، سازگاری و ارتقاء همدیگر داشته اند. فرهنگ تأثیر به سزایی در معماری داشته و متقابلاً معماری نیز یکی از عواملی تأثیرگذار بر فرهنگ بوده است.اهداف پژوهش:1. بازشناسی هنر آیینی و معیارهای فرهنگ در معماری بومی تکایای مازندران.2. بررسی تأثیر فرهنگ و هنر آیینی در چیدمان عناصر معماری آیینی تکایا.سوالات پژوهش:1. معیارهای موثر فرهنگ بر معماری تکایای مازندران کدام اند؟2. چه رابطه ای میان فرهنگ و معماری آیینی، نمایش آیینی و نقاشی آیینی وجود دارد؟}, keywords_fa = {فرهنگ,هنر آیینی,معماری بومی,تکایا,مازندران}, url = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_129444.html}, eprint = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_129444_5b57ba6991c83fde066aa12a59622e1f.pdf} }