@article { author = {Khosh Chereh, Mheri and Delrish, Boshra and Delbari, Shahrbanoo}, title = {Explanation of Religious and Artistic Policies in the Geography of the Ayyubid Conquests (567-648 AH / 1172-1253 AD)}, journal = {Islamic Art Studies}, volume = {18}, number = {42}, pages = {103-117}, year = {2021}, publisher = {The Institute of Islamic Art Studies}, issn = {1735-708X}, eissn = {2676-7759}, doi = {10.22034/ias.2020.242395.1309}, abstract = {The emergence of the Ayyubid government (567-648 AH / 1172-1253 AD) ‌ occurred at a time when on the one hand the Abbasid caliphs were in the last years of their lives and were incapable of governing Islamic lands. On the other hand, the attacks of the Mongol invaders from the east and the crusaders from the west of the Islamic world added to this inability; Therefore, Salah al-Din's efforts to establish relative stability in Egypt and the Levant by reviving and consolidating the Sunni religion, especially the recapture of Jerusalem, highlighted a new perspective in the Islamic world. Due to the incoherence of art and politics of this period, no single style was created for an art such as painting. Among the surviving illustrated copies from the Ayyubid period are copies of Kelileh and Demneh, Maghamat-e Hariri and the book Mukhtar al-Hakam wa Mahasin al-Kalam. This research is carried out via a descriptive and analytical method by relying on the data of library resources. Studies show that the Ayyubid government extended its revenge on the Ismaili Fatimids to all Shiites and propagated the four Sunni religions in Egypt in a completely radical way. On the one hand, this led to the migration of Shiites to southern Egypt, the Levant, Yemen, Iran, and India, and on the purification or indigestion of other groups such as the Sufis, and on the other hand, the four Sunni religions strengthened. Research objectivesRecognition of Ayubian religious and artistic policies;Analysis of religious and artistic developments during the Ayyubid period.Research questions:What changes have taken place in the area of ​​religious and artistic geography during the reign of the Ayyubid government?What were the reasons for the religious and artistic policies of the Ayyubid sultans?}, keywords = {Ayyubids,Shiites,Fatimids,four Sunni religions,religious and artistic policies}, title_fa = {تبیین سیاست های مذهبی و هنری در جغرافیای متصرفات ایوبیان( 567-648 ق./1172-1253 م.)}, abstract_fa = {ظهور دولت ایوبیان (567-648 ق./1172-1253م.) زمانی واقع شد که از یک ‌طرف خلفای عباسی در واپسین سال‌های حیات خود به سر برده و از ادارۀ سرزمین‌های اسلامی ناتوان بودند. از طرف دیگر حملات مهاجمان مغول از شرق و صلیبیان از غرب جهان اسلام نیز به این ناتوانی دامن می‌زد؛ لذا تلاش صلاح‌الدین در جهت برقراری ثبات نسبی در مصر و شام با احیا و تثبیت مذهب تسنن به‌ویژه بازپس‌گیری بیت‌المقدس، دورنمای جدیدی را در قلمرو جهان اسلام ترسیم کرد. به علت ناهماهنگی هنر و سیاست در این دوره هیچ سبک واحدی برای هنری چون نگارگری خلق نشد. ازجمله نسخه‌های مصور باقی‌مانده از دورۀ ایوبیان نسخه‌ای از کلیله‌ودمنه، مقامات حریری و کتاب مختارالحکم و محاسن الکلم است. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده ­های منابع کتابخانه ­ای انجام شده است. بررسی‌های به‌عمل‌آمده نشان می‌دهد که دولت ایوبیان انتقام از فاطمیان اسماعیلی را بر همۀ شیعیان تعمیم داده و مذاهب چهارگانۀ اهل سنت را در مصر به‌صورت کاملاً افراطی تبلیغ می‌کردند. همین امر ازیک‌طرف منجر به مهاجرت شیعیان به جنوب مصر، شام، یمن، ایران و هند و تقیه کردن یا هضم شدن در گروه‌های دیگر ‌مانند صوفیان می‌شد و از طرف دیگر مذاهب چهارگانۀ اهل سنت هم تقویت می‌شد. اهداف پژوهشبازشناسی سیاست­های مذهبی و هنری ایوبیان؛واکاوی تحولات مذهبی و هنری در دورۀ حاکمیت ایوبیان.سؤالات پژوهشدر زمان حاکمیت دولت ایوبی گسترۀ جغرافیای مذهبی و هنری دستخوش چه تغییراتی بوده است؟سیاست­های مذهبی و هنری سلاطین ایوبی چه عللی داشت؟}, keywords_fa = {ایوبیان,تشیع,فاطمیان,مذاهب چهارگانۀ اهل سنت,سیاست‌های مذهبی و هنری}, url = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_136273.html}, eprint = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_136273_0cd976a5607576fd0ef4f9830f13c954.pdf} }