@article { author = {yazdan Panah, Hasan and Navidi Nejhad, Kaveh}, title = {Introduction and classification of common themes in architectural decoration motives of Qajar period, with emphasis on their identification in “Chaloshtor castle” wall murals and carvings.}, journal = {Islamic Art Studies}, volume = {14}, number = {30}, pages = {95-118}, year = {2018}, publisher = {The Institute of Islamic Art Studies}, issn = {1735-708X}, eissn = {2676-7759}, doi = {10.22034/ias.2018.91753}, abstract = {The focus of this article is on decoration motives in Qajar “Chaloshtor castle” and relationship between art and politics. The Chaloshtor castle was a military residential monument belonging to Bakhtiaries tribal khans. This monument consists of two houses which cling together and named “Mahmood khan” and “Ahmad khan”. This article is the first one by focus on the carving and murals decoration of the castle and also based on filed and academic studies. This paper methodology based on descriptive-analytical method; also combination of field and library studies along with authors direct observations. The results of this research show It is possible to classify Qajar Architectural decorations considering the links in between decoration of monuments and related underlying political and social sight. This topics show common thoughts of their era, also the artistic virtues were affected by quoted factors. Finally these common ideas lead to same methods in architectural decorations that follow with artists.}, keywords = {Architectural decorations,common topics,Qajar monuments,Chaloshtor castle}, title_fa = {معرفی و طبقه‌بندی مضامین رایج در آرایه‌های معماری دوره قاجار، با تاکید بر شناسایی آن ها در نقاشی‌های دیواری و حجاری های نقشپردازانه قلعه چالشتر}, abstract_fa = {مضامین مشابه به کار رفته درآرایه‌های معماری دوره قاجار به تبعبت آنها از ایده‌های مشترکی برمی گردد که معلول مسائل اجتماعی و سیاسی دوره خود بوده اند.مقاله حاضر با محور قردادن این مضامین مشترک و تجلیات آنها را در آرایه‌های قلعه چالشتر ، در صدد معرفی حجاری‌های نقش‌پردازانه و نقاشی­های دیواری موجود در "قلعه چالشتر" نیز می‌باشد. این بنای مسکونی- نظامی که متعلق به خوانین چهارمحالی در دوره قاجار بوده از دو خانه به هم چسبیده،  به نام محمودخان (خدارحم خان یا دیوان خانه)واحمد خان(ستوده) تشکیل شده است. پژوهش حاضر از حیث تمرکز بر آرایه‌های این قلعه در نوع خود اولین نمونه کار تحقیقاتی ارائه شده  است .پژوهش  پیش روی به روش تحلیلی و توصیفی انجام شده و ترکیبی از مطالعات میدانی و تحقیقات کتابخانه­ای را با تکیه بر مشاهدات مستقیم نگارنده ارائه می‌دهد. نتایج پژوهش نشان می دهد که این اشتراکات بر اساس پیوند های هنر و سیاست ،مضامین مشترک متاثر از روایات داستانی ،بر اساس تاثیر پذیری ازآثار غربی و الگوهای منطبق بر جریان به هم پیوسته هنر از دوره صفویه تا قاجار شکل گرفته اند.}, keywords_fa = {آرایه‌های معماری,مضامین مشترک,بناهای قاجاری,قلعه چالشتر}, url = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_91753.html}, eprint = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_91753_be96fd5d6bfe2aec12f796234f6b088e.pdf} }