@article { author = {Shayestehfar, Mahnaz and .., ..}, title = {Visual Elements of Islam Prophet (PBUH) life events in religious paintings of Jameá- al-Tawarikh}, journal = {Islamic Art Studies}, volume = {12}, number = {25}, pages = {37-52}, year = {2016}, publisher = {The Institute of Islamic Art Studies}, issn = {1735-708X}, eissn = {2676-7759}, doi = {}, abstract = {Illustration of historical and religious scenes is of high significance in Islamic versions of Iran’s illustration; different features have been manifested in these pictures during different periods of art. In Moghul era, because of the kings’ tendency toward Christianity and Christian factors, influences of byzantine painting was observed in the illustrations; but what is clearly evident with the Il-khans era is the strong influence of Chinese art, particularly the Yuan and Sung period, on Mughal painting. One could claim that Il-khans is the period of conflicting elements of Chinese, Iranian, Byzantine, and Arabic art. On the other hand, illustration of Islamic historical scenes became common in the books during Il-khans period, the period when Islam became the formal religion. As an instance, in the second volume of the manuscript version of Jameá- al-Tawarikh, written by Rashid-al-Din Fazl-allah (the minister to Ghazan Khan), one can see the presence of some descriptions of Muhammad’s life (PBUH). Some Byzantine and Chinese elements can also be observed in the illustrations of this manuscript. On the other hand, the artists of these illustrations have intended, in spite of all the foreign elements they had used in the paintings, to convey above all the work’s theme, and they have here and there turned to realism to do this job. They even illustrated the face of Islam’s Prophet (PBUH), something that was never seen before. In this article has been based on library studies of 12 paintings which have illustrated the life events of Islam’s prophet (PBUH) and which have been found in the manuscript version of Jameá- al-Tawarikh manuscript in the library of Edinburgh University as well as Naser Khalili’s collection, have been investigated in the present study. The reason this subject was chosen as the subject of this paper was to identify the foreign visual elements effective on the religious paintings of Il-khans period.}, keywords = {Visual Elements,Islam Prophet (PBUH),patriarchs,paintings,Jameá- al-Tawarikh}, title_fa = {عناصر بصری رویدادهای زندگی پیامبر اسلام (ص) در نگاره‌های جامع التواریخ}, abstract_fa = {مصورسازی صحنه‌های تاریخی - مذهبی در تصویرآرایی نسخه‌های اسلامی - ایرانی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در دوره ایلخانان به علت گرایش بعضی از سلاطین مغولی به دین مسیح و حضور تفکرات مسیحی در پاره‌ای از نگاره‌های این عصر، نفوذ نقاشی بیزانسی مشاهده می‌گردد. اما آنچه در مورد نقاشی ایلخانی شاخص‌تر است، اتکاء نقاشی مغول بر هنر و نقاشی چین به ویژه هنر دوره «یوآن و سونگ» می‌باشد. می‌توان گفت نقاشی دوره ایلخانی، جُنگی است از عناصر هنری مختلف تمدن‌های چین، ایران، بیزانس و عربی. از سوی دیگر در دوره ایلخانان که اسلام را به عنوان دین رسمی خود پذیرفتند، پرداختن به صحنه‌های تاریخی اسلام نیز در کتب مصور رایج شد. از جمله در قسمتی از مجموعه دوم نسخه جامع‌التواریخ، به شرح احوال حضرت محمد (ص) پرداخته شده است. درتصویرسازی این نسخه کمابیش می‌توان تأثیر عناصر بیگانه بیزانس و چین را مشاهده کرد، اما در نگاره‌های مذهبی آن، با وجود تمامی عناصر بیگانه، تلاش هنرمندان در جهت انتقال مضمون اثر می‌باشد که برای رساندن این پیام به واقع‌گرایی روی آورده‌اند. در این راستا نیز حتی چهره با وقار پیامبر(ص) را به نمایش درآوردند که قبلاً مرسوم نبوده است. در این نوشتار سعی گردیده با تکیه بر مطالعات کتابخانه‌ای، 12 نگاره که صحنه‌هایی از وقایع زندگی پیامبر اسلام (ص) را به تصویر کشیده‌اند، در بین نگاره‌های مذهبی نسخه جامع‌التواریخ که در کتابخانه دانشگاه ادینبرگ و مجموعه ناصر خلیلی نگهداری می‌شوند، مورد بررسی قرار گیرد. علت این انتخاب شناسایی عناصر بصری بیگانه تأثیرگذار، بر نگاره‌های مذهبی دوره ایلخانی می‌باشد.}, keywords_fa = {عناصر بصری,پیامبر اسلام(ص),ایلخانان,نگاره‌ها,جامع التواریخ}, url = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_91848.html}, eprint = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_91848_a32e2de192ce399bf7758ac9137874d8.pdf} }