per
موسسه مطالعات هنراسلامی
مطالعات هنر اسلامی
1735-708X
2676-7759
2019-06-22
15
34
1
28
10.22034/ias.2019.93925
93925
Original Article
مضامین نمادین شاهنامه در آثار هنری مازندران
The Symbolic Themes of Shahnameh in Artworks of Mazandaran
علی اکبر اجاکه
aliakbar.ojakeh@gmail.com
1
سیروس شمیسا
s.shamisa@iaukashan.ac.ir
2
عبدالرضا مدرس زاده
drmodarreszadeh@yahoo.com
3
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
استاد و عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی،کاشان،ایران.
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان،ایران.
اثر ارزشمند شاهنامه فردوسی طوسی، حماسه ایی مشهور و شناخته شده ایی در ادبیات فارسی می باشد که از دیرباز مورد توجه مردم ایران زمین بوده و با توجه به بافت داستانی این اثر در طول تاریخ، ارتباط نزدیکی با آن برقرار شده است. این مجموعه بی نظیر دربردارنده روایاتی از قهرمانان شاهنامه و دیگر متون پهلوانی ایران می باشد که با مضامین نمادین و اسطوره ایی در هم آمیخته است. تا آنجا که، انعکاس مضامین و مفاهیم شاهنامه فردوسی در آثار مختلفی چون آثار هنری مازندران دیده می شود. در این میان، تاثیر شاهنامه فردوسی در آثار معماری مازندران از جمله سقانفارها بیشتر از دیگر آثار هنری مازندران نمود یافته است. تمرکز این مطالعه با توجه به ماهیت آن، بیشتر بر بناهای مذهبی تصویرگری شده در دوره قاجار می باشد. این نوشتار با روش تحقیق توصیفی _ تحلیلی و بر اساس تحلیل محتوای کیفی و گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و مشاهده ای صورت گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که گرچه، نمادهای به کار رفته در برخی از این آثار هنری مازندران در سیر تاریخی خود دچار تحول شده اند، ولی با وجود این، می توان به طیف گسترده ایی از کاربرد مضامین نمادین و اسطوره ایی شاهنامه فردوسی در این آثار اشاره کرد.
The valuable work of Shahnameh, Ferdowsi Tusi is well-known and famous epic in Persian, by the people of Iran has for a long time been considered, and due to the story’s context of this art work throughout history, this combination enabled us to build a close relationship with it. This unique collection contains narratives of the heroes of the Shahnameh and other Iranian heroic texts, tangled with symbolic and mythical themes. To the extent, reflections of Ferdowsi's themes and concepts can be seen in various works such as Mazandaran artworks. As far as it's a nice replication on the strength of the themes and concepts of Ferdowsi's Shahnameh which is seen especially in various works contained in the art works of Mazandaran. The purpose of writing this article is the evaluation and analysis of the symbolic themes of Ferdowsi's Shahnameh in the art works of Mazandaran, through descriptive-analytical method, based on quantitative content analysis and the data derived from observation, library studies. In other words, examples of the artistic works of this area proved almost symbolic for the themes of the Shahnameh which were classified and analyzed. The results of this research show that although the symbols commonly are used in some of these the artistic works have undergone a profound industrial change, however, a wide range of uses of symbolic and mythological for themes of Ferdowsi's Shahnameh can be mentioned in them.
https://www.sysislamicartjournal.ir/article_93925_4372b74e4536cb3acd7bfe5b17711320.pdf
شاهنامه فردوسی
آثار هنری مازندران
نمادگرایی
The Ferdowsi's Shahnameh
The art works of Mazandaran
Symbolism
per
موسسه مطالعات هنراسلامی
مطالعات هنر اسلامی
1735-708X
2676-7759
2019-06-22
15
34
29
46
10.22034/ias.2019.93926
93926
Original Article
بررسی تطبیقی داستان نگاره مجنون در میان ددان خمسه طهماسبی با نگارۀ پارچۀ مضبوط در موزه بوستون به شماره ثبت 1928.2، بر اساس نظریه بینامتنیت
A Comparative Study of Majnun Image Story Among Wild Beasts of Shah Tahmasp's Khamseh (Five Persian books) with Textile Image Recorded in Boston Museum, Registration number: 1928.2, based on Intertextuality Theory
محمدرضا شریف زاده
moh.sharifazade@iauctb.ac.ir
1
زهرا تقدسنژاد
ztaghadoos@yahoo.com
2
دانشیار دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
کارشناس پژوهشکده هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری
داستان لیلی و مجنون از مشهورترین آثار ادبی است که مورد توجه جمیع هنرها قرار گرفته و آثار آنان را غنا بخشیده است. از میان این هنرمندان نگارگران به خاطر همبستگی ادبیات با نگارگری، روند ساختن نسخههای مصور که همانا انتقال اندیشه سخنور بود رونق یافت. در میان ادبیات شاهنامه و خمسه از جایگاه ویژهای برخوردار است. با توجه به اعمال نفوذ نقاشان عهد صفوی در کارگاههای سلطنتی و تاثیر هنر نگارگری بر سایر رشتههای هنری از جمله پارچه بافی، میتوان تاثیرات ادبیات را در نقوش این بافتهها نیز یافت. هدف اصلی این مقاله شناسایی و خوانش نقاط اشتراک ادبیات با نگاره و نقوش این داستان بر روی پارچه دوره صفوی و شناسایی ارتباط نگارگر با طراحان پارچه این دوره است. از یافتههای این مقاله چنین مشخص میگردد که مضامین ادبیات غنایی در نقش پارچه و نگارهها تبلور مییابد، چرا که این داستانها مشترکات فرهنگی بودهاند و با تطبیق محتوایی شعر نظامی در نگارگری و بافندگی در این دوره نگارگران طراح پارچه نیز بودهاند.
Story of Layla and Majnun is one of most famous literary works which has attracted all artists and made enrich their works. due to a solidarity of literature with painting, painters among these artists, revived a process of making illustrated works, which were surely transfer of poets thinking. In this regard, the literature of Shahnameh and Khamseh has a special position. Considering influence of the Safavid painters in royal workshops and effect of painting on other arts fields, including weaving, it is possible to find effects of literature on motifs of these woven fabrics. A main purpose of this paper is to identify and study common points of literature with images and motifs of this story on textiles in Safavid era and to identify a relationship between painters and textile designers. findings of this paper show that themes of lyric poetry are reflected in motifs of textiles and images. Because these stories have been cultural commonalities, and painters in this period have been fabric designers too, considering a comparison of Nizami poem in painting and textile-weaving.
https://www.sysislamicartjournal.ir/article_93926_67fedbf2abd0af6b4350ebbd400b27c3.pdf
ادبیات
لیلی و مجنون
نگاره
نقش پارچه. بینامتنیت
Literature
Layla and Majnun
image
textiles motif
intertextuality
per
موسسه مطالعات هنراسلامی
مطالعات هنر اسلامی
1735-708X
2676-7759
2019-06-22
15
34
72
92
10.22034/ias.2019.93927
93927
Original Article
ویژگی های بصری و ساختاری ارسی های شهر تاریخی ماسوله
Visual and Structural Features of Sash Windows in Masouleh Historical City
سعید حسنپور لمر
stu.saeidhasanpourloumer@iaut.ac.ir
1
سحر طوفان
sahar.toofan@gmail.com
2
مسئول مکاتبات، دانشجوی دوره دکتری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
عضو هیئت علمی، گروه معماری، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
ارسیها پنجرههای مشبک بالارونده با شیشههای رنگی هستند که میتوانند نور خورشید را متناسب با ساعات و شدت تابش آن در رنگهای متعددی عبور دهند. شهر تاریخی ماسوله نیز ازجمله مناطقی است که در معماری آن از ارسیهای منحصربهفردی استفادهشده است. در پژوهش حاضر تلاش گردیده است تا انواع ارسیهای شهر تاریخی ماسوله دستهبندی گردند و همچنین تلاش گردیده است تا ویژگیهای بصری، ساختاری، عملکردی و میزان نور دریافتی حاصل از هریک از ارسیها را مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرند. جهت دستیابی به این اهداف در تحقیق حاضر از شیوههای میدانی و مطالعات توصیفی- تحلیلی استفادهشده است. نتایج حاصل از تحقیق نشاندهنده آن است که ارسیهای ماسوله را میتوان در غالب 6گونه از ارسیهای متفاوتی همچون، ارسیهای غیرمنفذدار بازار، ارسیهای 1درکی دوجداره، ارسیهای 2درکی، ارسیهای 3درکی، ارسیهای 4درکی و ارسیهای 5درکی دستهبندی کرد. همچنین با بررسی و تحلیلهای صورت گرفته در ویژگیهای بصری و ساختاری ارسیهای ماسوله میتوان عمدهترین دلایل در پیدایش انواع مختلف ارسیها را از قبیل، خلق ابعاد انسانیتر در ابعاد بازشوها، ایجاد پوشش (حجاب) متناسب برای کاربران در فضاهای داخلی، ایجاد دید بصری متناسب با شرایط دلخواه کاربران (متحرکسازی)، افزایش حافظت فیزیکی از کاربران کهنسال و خردسال، کاهش مصرف انرژیهای مصنوعی و با سبکسازی در وزن بناها موجب کاهش در برابر تخریب بلایای طبیعی همچون زلزله می گردند دانست.
Sash windows are windows where the glazed panels are opened by sliding vertically with colored glasses that can pass sunlight with different colors in proportion to the hours and intensity of radiation. Masouleh historical city is one of the areas with the most remarkable sash windows in its architecture. In this research, it is tried to categorize various types of sash windows in Masouleh historical city. It is also tried to analyze and evaluate the visual, structural, functional and light features of sash window. The present research has used field method and descriptive-analytic studies to achieve these goals. The results of the research indicate that sash windows in Masouleh can be categorized in 6 different types of diverse sash windows, such as non-porous market sash windows, double glazed one-Daraki sash windows, two-Daraki sash windows, three-Daraki sash windows, four-Daraki sash windows, and five-Daraki sash windows. Also, by reviewing and analyzing the visual and structural features of Masouleh's sash window, the main reasons for the appearance of different types of sash windows are as follows: creating more human dimensions in the dimensions of the openings, creating a suitable covering (Hijab) for users in the interior, creating visual visibility proportional to user-friendly conditions (Animating), increasing physical protection from older users and children, reducing energy consumption, as well as weight reduction in buildings in order to reduce vulnerability to earthquakes.
https://www.sysislamicartjournal.ir/article_93927_755877116fdabdc423ec4e8a097475cf.pdf
ارسی
تزئینات
گرهچینی
شهر تاریخی ماسوله
انرژی
Sash window
Decoration
Girih tiles
Masouleh historical city
Energy
per
موسسه مطالعات هنراسلامی
مطالعات هنر اسلامی
1735-708X
2676-7759
2019-06-22
15
34
93
111
10.22034/ias.2019.93928
93928
Original Article
معیارهای طراحی در ساختار حیاط مرکزی و تالار تابستاننشین خانههای قاجار یزد
A Survey on the Design Standards of Central Courtyard and Summer Hall in Yazd Qajar Houses
یاسمن یزدی
yazdiyasaman@yahoo.com
1
سید مجید مفیدی شمیرانی
s_m_mofidi@iaust.ac.ir
2
ایرج اعتصام
i.etessam@srbiau.ac.ir
3
دانشجوی دکتری گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیار دانشکده معماری و شهرسازی ، دانشگاه علم و صنعت(نویسنده مسئول )
3 استاد گروه معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
مسایل زیست محیطی و بحران انرژی از مشکلات امروزی انسان در دوران معاصر هستند که معماری بومی اقلیم گرم و خشک ایران در زمینه حل آنها به راهکارهایی خردمندانهای دست یافته است. این معماری در هماهنگی با محیط پیرامون، بهرهگیری از نیروهای طبیعت، و مقابله با شرایط سخت اقلیمی موفق بوده است. معماری پایدار در این اقلیم با استفاده از عناصر، مصالح، و دانش سازندگانشان در متعادلسازی حرارتی موفقیتهای چشمگیری کسب نموده که شناخت الگوهای آن میتواند در طراحی امروزی مسکن در اقلیم گرم وخشک ایران راهگشا باشد. این مقاله به بررسی معیارهای طراحی در ساختار حیاط مرکزی و تالار تابستاننشین خانههای دوران قاجار در مناطق گرم وخشک ایران میپردازد. علت انتخاب عصر قاجار به عنوان زمینه مطالعه موردی این پژوهش اینست که بیشترین تعداد این خانهها مربوط به این دوران هستند. به منظور یافتن رابطه فضاها با یکدیگر و شناخت هندسه حاکم بر آنان از روش همبستگی استفاده شده و مسیر استنتاج و تحلیل دادهها بر اساس مقایسه و استقرا است. پس از مطالعات میدانی وجمعآوری اطلاعات، ابعاد حاصله در جداول مختلف جمعآوری شدند و سپس معیارهای طراحی و الگوهای ساختاری حیاط مرکزی و تالار تابستاننشین، تناسبات و نحوه ارتباطات فضایی آنان مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل اقلیمی فضاها در نمونههای منتخب نیز انجام شد. روش این تحقیق بر اساس هدف، کاربردی، از نوع پیمایشی، و کیفی- کمی است. از نتایج حاصل از بررسی دادهها، معیارهای طراحی واستاندار حاکم بر فضاها و روابط آنها و تناسبات صحیح حیاط مرکزی و تالار تابستاننشین در اقلیم گرم و خشک ایران حاصل شده است.
Environmental issues and energy crisis are among the problems of contemporary man for which the local architecture in hot and arid areas in Iran achieved some wise solutions. This kind of architecture has been successful in harmonizing the environment, utilization the natural sources, and confronting hard climate conditions. Sustainable architecture of this area could obtain impressing success in thermal balancing with the help of suitable materials and knowledge of the local architects. That is why recognition the patterns of this architecture can be useful for designing modern houses. This research studies design standards of central courtyard and summer hall in Yazd Qajar housesin the hot and arid areas of Iran. The statistical population of this study contains some traditional houses in Qajar era because most of these kinds of buildings have been built in this period of time. The correlation method has been used for finding the relations between different spaces and geometric patterns. Deducing and analyzing the results have been by comparison and induction. After field studies and collecting information, the measured dimensions of the central courtyards and summer halls have been presented in different charts and the design standards and structural patterns have been surveyed. On the other hand, the proportions and spatial relations of various areas have been investigated. According to the aim of this research, this is a functional survey with the quantitive-qualitative method. As the conclusion, the design standards and the correct proportions of the central courtyards and summer halls in hot and arid areas in Iran have been resulted.
https://www.sysislamicartjournal.ir/article_93928_4d376a58628eb7b01954aed6783d66c3.pdf
اقلیم گرم و خشک
معماری یزد
حیاط مرکزی
تالار تابستاننشین
معیارهای طراحی
Hot and Arid Area
Yazd Architecture
Central Courtyard
Summer Hall
Design Standards
per
موسسه مطالعات هنراسلامی
مطالعات هنر اسلامی
1735-708X
2676-7759
2019-06-22
15
34
47
71
10.22034/ias.2019.93929
93929
Original Article
آرایه های نمادین شیعی در مسجد جامع ورامین
Investigation of Shia symbols in the Jameh Mosque of Varamin
بیتا سودائی
sodaei@iauvaramin.ac.ir
1
حسین خانی
2
استادیار گروه باستان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا، ورامین، تهران
دانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین پیشوا، ورامین ، تهران
هنرهای سنتی مانند گج بری، کاشی کاری و آجر کاری، در معماری ایرانی به خصوص در معماری مساجد جایگاه ویژه ای دارد. از زمان ورود اسلام به ایران، شاهد دگرگونی وسیعی در شکل، محتوا و محل اجرای این هنرها در معماری هستیم که ناشی از بستر اجتماعی – مذهبی جوامع است. از زمان پیدایش اسلام در ایران شاهد تغییرات گسترده کالبدی و غیرکالبدی در معماری مساجد بوده ایم. تعییر شکل آرایه ها در دوره های تاریخی مختلف تحث تاثیر عوامل گوناگونی از جمله بستر سیاسی- اجتماعی جوامع قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر توصیف و مطالعه آرایه های مسجد جامع ورامین به منظور شناشایی تفکرات مذهب شیعه و روند تغییرات در شکل و محتوای آن و بررسی تاثیر بستر اجتماعی به عنوان یکی از عوامل دخیل در این دگرگونی هاست. سوال های مطرح شده در این پژوهش عبارتند از 1- نقوش منتسب به مذهب شیعه در مسجد جامع ورامین کدام اند؟2- بستر اجتماعی و حوادث تاریخی قرن هفتم آیا در بکارگیری آرایه های شیعی در مسجد جامع ورامین نقش دارد ؟ این پژوهش به روش تاریخی- تحلیلی با بررسی اسناد کتابخانه ای و مطالعات میدانی به گردآوری داده ها پرداخته است. پس از تحلیل و جمع بندی به نتیجه گیری در مورد چگونگی تغییرات در شیوه اجرا ( گچ بری به اجر و کاشی کاری رنگی)، استفاده از نقوش طبیعی گیاهی به شکل هندسی پیچیده و اسلیمی، مضمون کتیبه ها ( استفاده از آیات قرآن، اسامی مقدس امامان و احادیث و ادعیه)، و محل کاربرد آرایه ها در فضای داخلی مجاور محراب به فضای بیرونی پرداخته و در ادامه به ظهور و تقویت تفکرات شیعی در آرایه های خوشنویسی جهت تاکید حکومت وقت بر مذهب شیعه را بیان می کند.
Traditional arts such as plaster, tiling and brickwork are very important in Iranian architecture especially in mosque architecture. With the arrival of Islam in Iran, we have witnessed a great transformation in the form, content and place of the implementation of these arts in architecture, which is the result of the socio-religious context of the societies. Since the advent of Islam in Iran, we have witnessed extensive physical and non-structural changes in the architecture of mosques. Formation of arrays in different historical periods has affected the various factors, including the socio-political context of societies. The present study describes and studies the arrays of the Jameh mosque in Varamin in order to understand the thoughts of Shia religion and the process of changes in its form and content and to examine the effect of social context as one of the factors involved in this transformation. The questions raised in this study are: - What are the motifs attributed to the Shia religion in the main mosque of Varamin? 2. The social context and historical events of the seventh century. Is it involved in the use of Shi'i arrays in the comprehensive mosque in Varamin? The goal of this article is the study of designs which their symbolic aspects contain Shiite thinking. The research method is descriptive-analytical and published material is used. According to research finding we conclude on how to change the method of execution (plaster casting and color tiling), the use of natural plant designs in a complex and semantic geometric form, the theme of inscriptions (using Quranic verses, holy names Imams,and Hadiths), and the location of the use of arrays in the interior of the sanctuary to the outer space, and further elaborates and reinforces Shiite thought in calligraphic arrays to emphasize the rule of the time on Shi'a religion.
https://www.sysislamicartjournal.ir/article_93929_3dceb414d61164763bcf31a3cd107199.pdf
تزئینات
مذهب
شیعه
مسجد جامع
ورامین
نماد
Decorating
religion
Shiite
Jameh Mosque
Varamin
Symbol
per
موسسه مطالعات هنراسلامی
مطالعات هنر اسلامی
1735-708X
2676-7759
2019-06-22
15
34
112
128
10.22034/ias.2019.95735
95735
Original Article
ساختار و عناصر بصری ظروف سنگی هلیل رود و جیرفت
Structure and visual elements of Halilrud and Jiroft stone containers
علیرضا عزیزی یوسفکند
aso.azizi@yahoo.com
1
یوسف فاریابی
yosof.faryabi@gmail.com
2
معصومه برسم
3
دانشجوی دکتری هنرهای اسلامی دانشگاه هنر تبریز. ایران
کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشگاه زاهدان
زمان زیادی ازکشف تمدن هلیل رود(جیرفت) نمیگذرد و پژوهش های زیادی در باب این تمدن صورت نگرفته و بررسی و مطالعه ساختار نقوش روی آثار تازگی دارد. با توجه به عدم وجود اطلاعات مکتوب و سندهای تاریخی کافی از این تمدنﻧﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻭ ﺍﻫﻤﻴﺖ و جایگاه آن در تاریخ هنر ایران باستان ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﻘوش ﺑﻪ ﺟﺎﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﻤﺪﻥ می تواند منبع خوبی باشند که ﻗﺎﺑﻞ ﺩﺳﺘﺮسی ﻫﺴﺘﻨﺪ وﻣﻲ ﺗﻮﺍنند ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﻱ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻋﻘﺎﻳﺪ، ﺁﺩﺍﺏ ، ﺭﺳﻮﻡ ،دانش فنی و ... ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﻤﺪﻥ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ما ﺑﮕﺬﺍﺭﺩ. نقوش بکار رفته روی آثار بخش مهمی از هنر ایران باستان است. نقوش سفالینه ها و ...که بسیاری از آنها با نقش مایه های بسیارزیبا تزیین شده انــد، همــواره بیانگــر دیدگاه و جهان بینی ، مفاهیــم نمادیــن و ارتباطات فرهنگــی جوامع در زمان های گذشــته بوده اســت. هدف از این پژوهش مطالعه و بررســی ساختار بصری نقوش تزئینی (دانش فنی زیبایی شناســی) بر روی آثار یافت شده از تمدن جیرفت و پرسش از کیفیت زیبایی آن هاست. درضمن مطالعه ساختار تصویری نقوش بکار رفته روی آثار می توانیم حساسیت های بصری خالقان این آثار را در مورد امر زیبا آشکار سازیم کاربرد اصولی و دقیق عناصر زیبایی شناسانه (دانش فنی) همچون ریتم، تقارن، تعادل، تناسب ،تمرکز، توازن و غیره بر روی آثار سنگی تمدن جیرفت به وفوردیده می شوند و بیان کننده این امر مهم هستند که مردمان این تمدن علاوه بر جنبه کاربردی ظروف در زندگی روزمره، با استفاده از نقوش مختلف ( هندسی، انسانی، گیاهی، حیوانی، موضوعی و نمادین) روی این آثار سعی در ارضا کردن نیاز های زیبایی شناسانه خود بوده اند. روش گردآوری دادهها در این مقاله، مطالعات کتابخانهای و بررسی میدانی از طریق مشاهده عینی و روش پژوهش بصورت توصیفی و تحلیلی است. به نظر میرسد منشأ عناصر تجسمی، عقاید انتزاعی و تصاویر رئالیستی برگرفته از طبعیت اطراف و آئینهای اساطیری این حوزه بوده و در کنار آن ، ذهن حساس و زیبای شناسانه هنرمندان که از فرهنگ آنها نشأت می گرفته قابل مشاهده است. نقشاندازی بر روی این ظروف وسیلهای برای انتقال پیام در دروان پیش از تاریخ به شمار رفته است و مناسبترین بوم برای نمایش پیام و دانش بشری در دوران خود مورد استفاده هنرمندان قرار گرفته است. سؤالات این پژوهش این است : -1در ساختار و ترکیببندی تزئینات ظروف از کدام عناصر و کیفیات بصری(دانش فنی) استفاده شده است و فنون ارتباط بصری مرتبط با ظروف سنگی هلیلرود چگونه است؟ 2-رابطه معنایی بین فرم و محتوای نقوش این آثار کدام است ؟ اهداف: 1-بررسی ساختار بصری و تجسمی نقوش روی آثار این تمدن 2-تحلیل رابطه بین فرم و محتوای نقوش بکار رفته در آثار این تمدن
Not long after the discovery of the Halilud (Jiroft) civilization, much research has been done on this civilization and the study of the structure of motifs on recent works. Given the lack of written information and sufficient historical evidence from this civilization and its place in the history of ancient Iranian art, articles on the subject can be a good source of inspiration and inspiration. , Our knowledge, technical know-how, and so on. The motifs used on the works are an important part of ancient Iranian art. The motifs of pottery, and many of which are decorated with very beautiful themes, have always been at odds with the worldview, symbolic concepts, and cultural connections of societies in times past. The purpose of this research is to study the visual structure of decorative motifs (technical knowledge of aesthetics) on the found works of Jiroft civilization and to question their aesthetic quality. As well as studying the visual structure of the motifs used on the works, we can reveal the visual sensibilities of the creators of these works on the beautiful, the principled and precise application of aesthetic elements (technical knowledge) such as rhythm, symmetry, balance, proportion, concentration, balance and so on. The stone artifacts of Jiroft civilization are widespread and it is important to note that the people of this civilization, in addition to the functional aspects of everyday life, use various motifs (geometric, human, plant, animal, thematic and symbolic) on these works. They have tried to satisfy their aesthetic needs. The method of data collection in this article is library studies and field research through objective observation and research method is descriptive and analytical. It seems that the origin of the visual elements, abstract ideas, and realistic images is derived from the surrounding nature and mythological rituals of the field, along with the sensitive and aesthetic mind of the artists emanating from their culture. Engraving on these containers has been a means of conveying the message in pre-historic times and has been used by artists as the most appropriate canvas for displaying the message and human knowledge. The questions of this study are: 1. What are the elements and qualities of the technical (visual knowledge) used in the design and composition of the decoration of the containers and what are the visual communication techniques associated with the Harylrud stone containers? What is the semantic relationship between the form and content of the motifs in these works? Objectives: 1) To study the visual and visual structure of the motifs in the works of this civilization 2) To analyze the relationship between form and content used in the works of this civilization
https://www.sysislamicartjournal.ir/article_95735_9e1f89aea56f91a20ce0dd27d2d72135.pdf
عناصر تجسمی
ارتباط بصری
ظروف سنگی
هلیلرود
Visual Elements
visual communication
stone dishes
Halil River
per
موسسه مطالعات هنراسلامی
مطالعات هنر اسلامی
1735-708X
2676-7759
2019-06-22
15
34
129
153
10.22034/ias.2019.95736
95736
Original Article
ورود طب مدرن و جلوههای تحول آن در ایران عصر قاجار(با تاکید بر نسخ مصور قاجاری)
Introduction of Modern Medicine and Its Evolutionary Aspects in Iran, Qajar Era (with Emphasis on Pictorial Manuscripts)
فاروق طولی
toouli.faroogh@gmail.com
1
نصرا له پورمحمدی املشی
poor_amlashi@yahoo.com
2
بشری دلریش
3
طهماسب طالبی
4
دانشجوی دکتری، تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان، تاکستان، ایران
دانشیار گروه تاریخ، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین، قزوین، ایران.
استادیار گروه تاریخ، دانشگاه اراک ، اراک ، ایران
استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی بصیر، قزوین، ایران
ورود طب مدرن به ایران در عصر قاجار را، میتوان سرآغاز مرحله جدیدی در تاریخ پزشکی کشور بهحساب آورد. چراکه مواجهه طب سنتی ایرانی با شیوههای نوین غربی در این دوره، موجب بروز تغییراتی گسترده در روند پیشین آن شد. مقاله حاضر بر آن است تا بنا بر لزوم شناخت هرچه بیشتر از تحولات این عصر، به مطالعه عوامل و نتایج حاصل از ورود طب مدرن به جامعه قاجاری بپردازد و همچنین تأثیر این تحول را بر اسناد تصویری پزشکی بهجای مانده از آن موردبررسی قرار دهد. دادههای این نوشتار از منابع دستاول کتابخانهای بهدستآمده و با شیوه توصیفی- تحلیلی انجامگرفته است درنهایت از مجموعه بررسیهای انجامشده چنین بهدست آمد که عواملی همچون علاقه شاهان قاجاری به استخدام طبیبان خارجی، نتایج مثبت خدمات طب مدرن و آموزشهای پزشکی به شیوهی نوین در مدرسه دارالفنون سبب تحولاتی در پزشکی ایران شد که مصداق آن را در تدریس تشریح، تعمیم آبلهکوبی، ایجاد شورای بهداشتی، لزوم تصدیق داشتن پزشکان، ایجاد بیمارستانهای نوین و تحول در داروسازی مشاهده میکنیم. تولید کتب پزشکی نیز از این تحول دور نماند. بهویژه با تأسیس دارالفنون و رونق فن چاپ، تولید نسخههای مصوری مانند انوار ناصریه، جواهرالتشریح و ضیاءالعیون صورت گرفت. هدف از تولید این کتب ارائه تصویری واقعگرایانه به شیوه اروپایی، برای آشنایی شاگردان با مفاهیم طب نوین بهویژه آناتومی بدن انسان بود که با آغاز تشریح به شیوه مدرن توجه خاصی به آن معطوف میشد.
The present study deals with the analysis of modern medicine and its evolutionary aspects in Iran, Qajar Era with emphasis on pictorial manuscripts. Since health and treatment in Qajar Era was completely unorganized and unstable, introduction of modern medicine can be considered as a new chapter in the medicine history of Iran in the Era of Qajar. The data of this study were collected from among first- hand library sources. This research aims to answer this question: what was the position of modern medicine among the politicians and different spheres of society and what are the factors affecting this evolution. In order to answer the said question, it was supposed that a set of factors involved in the evolution and expansion of modern medicine including the influence of the thought of superiority of modern medicine, the superiority of new education in Dar Ul-Funun, the interest of Qajar kings in using foreign physicians, advantages and positive results of services of modern medicine to society such as hospitals, inoculation, quarantine and individual and public health. Alongside these factors, passage of time, demand and interest of Qajar society which composed of different spheres and pictorial medical manuscripts of Qajar era that contained artistic and aesthetic descriptions as well as anatomical and medical descriptions resulted in prosperity and expansion of modern medicine. The finding of the study, while approving the hypothesis, indicated that all of these factors helped replace traditional medicine with modern medicine during modernity in that era. However, traditional medicine continued its life alongside modern medicine. Therefore, through a descriptive analytical method, the researcher endeavored to answer the question: what were the factors affecting modern medicine by expressing the pictorial aspects and relationship between medical sciences and graphics in Qajar Era? And what were the factors affecting the evolution of modern medicine in Qajar society? Did factors such as hospitals, modern clinics, healthcare preservation centers, quarantine, publications and financial power play a role in the process? Hence, the main goal of this study is to evaluate evolutionary aspects of modern medicine in Iran, Qajar era with emphasis on pictorial manuscripts as well as the changes in people’s outlook on preparation of infrastructures and acculturation to accept and develop the factors of this medicine
https://www.sysislamicartjournal.ir/article_95736_0a59e2fd6a841173e2ec046bd5e77520.pdf
طب مدرن
علم پزشکی
قاجار
دارالفنون
نسخههای مصور
Modern Medicine
Medical Sciences
Qajar
Dar Ul-Funun
traditional medicine
per
موسسه مطالعات هنراسلامی
مطالعات هنر اسلامی
1735-708X
2676-7759
2019-06-22
15
34
154
170
10.22034/ias.2019.95820
95820
Original Article
گرایش ها و رویکردهای نظری معماری بناهای دولتی و حکومتی دوره پهلوی اول و دوم
The Trends and Theoretical Approaches of Public and Government Buildings’ Architecture on the First and Second Pahlavi era
امیر حق جو
1
حسین سلطان زاده
hos.soltanzadeh@iauctb.ac.ir
2
فرهاد تهرانی
f-tehrani@sbu.ac.ir
3
سیمون آیوازیان
4
دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
دانشیار گروه معماری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، نویسنده مسئول.
دانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
استاد گروه معماری، دانشکده معماری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
معماری، همواره در هر دوره و در هر منطقه جغرافیایی، ویژگیهای خاص خود را به مثابه یک پدیده فرهنگی و اجتماعی بازتاب میدهد. معماری هرگز از عوامل تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگ و رسوم جامعه در عصرهای مختلف جدا نبوده است و تحولات بروز یافته در جامعه بر معماری، نیز تاثیر بسزائی داشته است. معماری دوره پهلوی اول و دوم، همزمان با تحولات عظیم در عرصه معماری غرب همراه بوده و متاثر از اندیشهها و گرایشهای نظری معماری کشورهای غربی و همجوار خود بوده است. شناخت این گرایشها و رویکردهای معماری، کمک شایانی به شناخت کامل معماری این دوران کرده و در تبیین جایگاه عناصر تاثیرگذار بر معماری دوره معاصر ایران نقش حائز اهمیتی ایفا خواهد نمود .ﻣﻌﻤﺎری اﻳﻦ دوره اﻏﻠﺐ ﺗﻘﻠﻴﺪ و اﻗﺘﺒﺎس از ﻣﻌﻤﺎری غربی دﻳﺪه ﻣﻲﺷﻮد و ﺑﻨﺎﻫﺎ در درﺟﻪ اول دارای ﺗﺰﻳﻴﻨﺎت ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺑﻨﺎﻫﺎی ﻏﺮﺑﻲ و در ﻣﺮاﺣﻞ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ ﺷﺒﻴﻪ ﺑﻪ ﺑﻨﺎﻫﺎﻳﻲ ﺑﻪ ﺳﺒﻚ ﻏﺮﺑﻲ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪهاند. سوال اصلی تحقیق به این صورت میتواند مطرح شود که گرایشها و رویکردهای نظری معماری در طراحی بناهای دولتی و حکومتی دوره پهلوی اول و دوم، چه میتواند باشد. برای پاسخ به این سوال بایستی از روش تحقیق تاریخی-تحلیلی و توصیفی-تحلیلی استفاده شود تا بتوان به نتیجه مورد نظر که به نظر میرسد تاثیرات معماری این دوره از معماری غرب و کشورهای همجوار میباشد، دست پیدا کرد.
Architecture in every school and in every geographic region, reflects its own characteristics as a cultural and social phenomenon. The architecture never has been separated from the historical, economic, social, culture and customs of the society in different and always evolution in society, has also an important impact on architecture. The architecture in the first and second Pahlavi era, was along with the great developments in the field of western architecture besides it was influenced by the ideas and theorical attitudes of western and neighboring countries. Understanding these trends and approaches, would help comprehensive understanding of the architecture of this period and plays an important role on explanation of the effective elements place in the Iranian contemporary architecture. Due to the extensive studies that have been done in this regard in Tehran, it is needed to recognize architectural trends and approaches in different parts of the country. The architectural survey of the North West, given that the area in addition to the being under influence of western architecture, has received profound effects from the architecture of the neighboring countries, could be handy in full understanding of contemporary architecture, especially during the first and second Pahlavi era. The main question in this case study is that what can be the architectural trends and theoretical approaches in the design of public and government buildings within the first and second Pahlavi in the north west of Iran. To answer this, the historical-analytical and descriptive-analytical methods should be used to reach to the desired results which seem to be effects of neighboring countries architecture on the region’s architecture.
https://www.sysislamicartjournal.ir/article_95820_998438dc38cd15278cc3a945393631e6.pdf
معماری معاصر ایران
بناهای دولتی و حکومتی
دوره پهلوی اول ودوم
معماری غرب
Iranian Contemporary Architecture
Government buildings
western architecture
the first and second Pahlavi era
per
موسسه مطالعات هنراسلامی
مطالعات هنر اسلامی
1735-708X
2676-7759
2019-06-22
15
34
171
186
10.22034/ias.2019.95821
95821
Original Article
تحلیل مفاهیم و پیشینه تصویری نمادهای حیوانی در چادرشب گیلان با توجه به اسطورهها و باورهای محلی
Analysis of Concepts and Visual Backgrounds of Animal Symbols in Guilan’s Chador Shab Based on Local Myths and Beliefs
حسین عابددوست
habeddost@guilan.ac.ir
1
زیبا کاظم پور
zkazempoor@yahoo.com
2
استادیار گروه گرافیک، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
دکترای پژوهش هنر، مدرس دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان
چادرشب، پارچهای است که به شکل سنتی در گیلان بافته می شود. این بافته مزین به نقوشی است که تداوم نمادگرایی کهن سرزمین گیلان را تا عصر حاضر به تصویر میکشد. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که مفاهیم نمادین و ریشههای تصویری نقوش حیوانی چادرشب گیلان چیست. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب کتابخانهای از طریق فیش برداری و تصویرخوانی است. تجزیه تحلیل دادهها به صورت کیفی صورت گرفته است. بر اساس یافتههای تحقیق میتوان پیشینه حضور نقوش حیوانی را در فرهنگ فولکلور و هنر باستانی گیلان نشان داد. بزسانان نماد باروری هستند و نماد برج حمل و فرا رسیدن بهار است، گوزن دورکننده شر و نگهبان عناصر خیر است، پرنده نماد آسمانی که عموما نگهبان نماد گیاهی مقدس است، پروانه نماد تغییر و تبدیل از مرحلهای به مرحله دیگر است. غالب نقوش حیوانی با مفاهیم خیر همچون برکت، باروری و فزونی همراهند. مطالعه درون متنی در باورهای مردمی و نیز آثار باستانی منطقه، تداوم حیات تفکر نمادین را در هنر سرزمین گیلان نشان میدهد.
Chador Shab is a textile that is traditionally woven in Guilan. This braided motif depicts the continuation of ancient symbolism of the land of Guilan until the present day. The present study seeks to realize the symbolic and pictorial concepts of animal motifs in Guilan’s Chador Shab. The purpose of the research is to analyze the semantics and background of the designation knowledge of Chador Shab as a traditional woven. The research method is descriptive-analytical. The method of collecting library data is through noting and picture reading. Data analysis was performed qualitatively. Based on the study findings, the background of the presence of animal motifs in the folklore culture and ancient art of Guilan can be demonstrated. Caprinae symbolizes fertility and also the Aries and arrival of spring, deer is the evader of evil and guardian of elements of good, bird is the heavenly symbol that is the guardian of the sacred plant, butterfly symbolizes change from stage to stage. Most animal motifs are associated with the concepts of benevolence, fertility and excess. An in-text study of popular beliefs as well as antiquities of the region show the continuity of symbolic thought in the Guilan art.
https://www.sysislamicartjournal.ir/article_95821_7f6e4ec5160c04d21dbba61fcce011c3.pdf
نمادهای حیوانی
پیشینه تصویری
چادرشب گیلان
باورهای محلی
Animal Symbols
Visual Background
Guilan Chador Shab
Local beliefs
per
موسسه مطالعات هنراسلامی
مطالعات هنر اسلامی
1735-708X
2676-7759
2019-06-22
15
34
187
214
10.22034/ias.2019.95842
95842
Original Article
استانداردهای پایداری در شکل گیری ساختار و عناصر معماری اقلیم گرم و خشک
Comparative study of texts related to sustainability standards in hot and dry climate
کبری حسنقلینژاد یاسوری
kimia.gholinejad@gmail.com
1
سید مجید مفیدی شمیرانی
s_m_mofidi@iust.ac.ir
2
دانشجوی دکتری، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، سیستان و بلوچستان، ایران
استادیار، گروه معماری و شهرسازی، دانشگاه علوم و تکنولوژی ایران، تهران، ایران.
در این پژوهش، باتوجه به مطالعات نمونههای سامانههای ارزیابی پایداری اقلیم گرم و خشک در سراسر جهان و مطالعات اقلیم گرم و خشک کشور ایران، کلیه مواردی که در این حوزه موجود است مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از نگارش این مقاله پاسخ به این پرسش است که آیا این مطالعات میتوانند برای تدوین استانداردهای پایداری در سطح بومی معماری ایران نیز کارساز باشد و این که چگونه میتوان شاخصها و متغیرهای پایداری اقلیم گرم و خشک را بر اساس این متون استخراج یا طراحی نمود. بر این اساس، نمونههایی از استانداردهای پایداری در دنیا که در اقلیم گرم و خشک قرار گرفتهاند، مانند سامانههای ارزیابی (GRIHA, NABERS, GREEN STAR, SA GREEN STAR, ESTIDAMA, QSAS) بررسی شده و همچنین، مشخصات اقلیم گرم و خشک و شاخصها و راهکارهای پایداری در این اقلیم نیز مورد بررسی قرار گرفته است و چنین استنتاج میشود که متغیرهای منطقهای، بومی و استانداردهای معماری و شهری در سامانههای ارزیابی بینالمللی و منتخب اقلیم گرم و خشک کاملا تاثیرگذار بوده و الزاماً نمیتوان از سامانههای مطرح موجود در جهان برای اقلیم گرم و خشک ایران استفاده نمود، بلکه برای ارایه سامانه بومی و پایدار برای این اقلیم، باید شرایط اقلیمی، اولویتهای منطقهای و سایر ضوابط و استانداردهایی که در ایران تدوین شده و در حال اجرا هستند را ملاک تصمیمگیری و عمل قرار داد.
In this research, according to the studies of samples of hot and dry climate rating systems in the world and also hot and dry climate in Iran, all of the issues that are available in this field are studied and the purpose of this article is to answer this question that whether these studies can be used to formulate sustainability standards at the vernacular level of Iranian architecture as well, and how we can extract and design sustainability indicators and variables of hot and dry climate based on these texts. Based on this, examples of sustainable standards in the world for hot and dry climate, such as rating systems (GRIHA, NABERS, GREEN STAR, SAGREEN STAR, ESTIDAMA, QSAS), as well as hot and dry climatic condition indicators and sustainability strategies in this climate are investigated and it is concluded that regional, vernacular , architectural and urban standards in such systems are quite influential among selected hot and dry climate systems and we can not necessarily use the world's outstanding systems for hot and dry climate in Iran. So, to provide a sustainable and vernacular system for this climate, we should take into account the climatic and regional conditions and priorities as well as other standards and patterns that are developed and implemented in Iran.
https://www.sysislamicartjournal.ir/article_95842_320bfe21e753448db0639fc451063a02.pdf
شاخصهای پایداری
اقلیم گرم و خشک
معماری پایدار
رتبه بندی ساختمانهای پایدار
شاخصهای منطقهای
Sustainability indicators
warm and dry climate
Sustainable Architecture
sustainable buildings rating
regional criteria
per
موسسه مطالعات هنراسلامی
مطالعات هنر اسلامی
1735-708X
2676-7759
2019-06-22
15
34
215
239
10.22034/ias.2019.95997
95997
Original Article
هماهنگی تکنیک، مصالح و محیط زیست و کاربرد آن در زیبایی و عملکرد بناهای سنتی شهرهای کویری ایران
The Coordination of Technique, Materials and Environment and its Application in the Beauty and Performance of Traditional Buildings of Iranian Desert Cities
ژنیت رستمی
gen.rostami@iauctb.ac.ir
1
مهرداد جاویدی نژاد
meh.javidinejad@iauctb.ac.ir
2
بهروز منصوری
sepehredanesh01@gmail.com
3
عضو هیئت علمی ،گروه معماری ،دانشکده معماری و شهرسازی ،واحد تهران مرکز،دانشگاه ازاد
استادیار گروه معماری ،دانشکده معماری وشهرسازی،واحد تهران مرکز،دانشکاه ازاد اسلامی
استادیار گروه معماری دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران مرکز
در نتیجه ی سازگاری شیوه های معماری با شرایط ویژه آب و هوایی مناطق کویری، موجب شکل گیری سبک معماری متناسب با نیاز این مناطق شده است. شناخت ساز و کارهای هماهنگی تکنیک، مصالح و محیط زیست و کاربرد متصور آن در شناخت مفهوم زیبایی و عملکرد بناهای سنتی شهرهای کویری ایران، توجه ویژه محققان خارجی و داخلی را به این مسئله معطوف کرده است. به طور کلی، مفهوم پایداری که در نتیجه آگاهی بشــر نســبت به مسائل محیط زیست و مشکلات فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی شکل گرفت را می توان در معماری بناهای کویری مشاهده کرد. یکی از مهمترین اهداف توســعه پایدار، حفظ طبیعت و اصلاح نگاه به آن است و تجلی توسعه پایدار در حوزه محیط ســاخته شــده که معماری پایدار نامیده می شود. بنابراین، هدف این مقاله، تشریح چگونگی تطابق آب و هوایی و پاسخگویی محیطی ابنیه سنتی ایرانی به شرایط اقلیمی خاص کویر می باشد. در این راستا، این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی، این فرضیه را مطرح می کند که به نظر می رسد بین تکنیک، مصالح و محیط زیست و عملکرد بناهای سنتی شهرهای کویری ایران تناسب و هماهنگی ویژه ایی برقرار است. به جهت اثبات فرضیه تحقیق، ابتدا تعریف و توصیفی از مفهوم پایداری در سازه ها و هماهنگی های ایجاد شده در اکوسیستم زیستی و معماری مناطق کویری ارائه شده است و سپس، ویژگی های فضایی مدل معماری بومی مناطق کویری به دنبال سازگاری های آب و هوایی توصیف شده است. در انتها، این موضع به اثبات رسیده است که ارکان ویژه و اصلی معماری در مناطق کویری منجر به پیدایش بناهای سنتی زیبا متناسب با اقلیم این خواستگاه شده است.
In accordance to the adaptation of architectural styles to the specific climatic conditions of the desert regions has led to the formation of an architectural style tailored to the needs of these areas. Understanding the coordination mechanisms of the technique, materials and environment and its intended application in understanding the concept of aesthetics and the performance of traditional buildings in the Iranian desert cities has attracted the attention of local and foreign researchers. In general, the concept of sustainability formed as a result of human awareness of environmental issues and socio-economic and cultural problems can be seen in desert architecture. One of the most important goals of sustainable development is to preserve nature and to alter the overall outlook towards it; furthermore, it is also sought to promote sustainable development in the built environment termed as sustainable architecture. Hence, the aim of this article is to understand climate adaptation and the environment response of traditional Iranian structures in the unique climate conditions of the desert. In this regard, this paper with a descriptive and analytic methods expresses this hypothesis that there seems to be a reliable and unique association between technique, structuring materials and environment with traditional Iranian structures built in desert areas. In order to prove the research hypothesis, first a descriptive and eloquent definition of the concept of sustainability in the structures and synergies created in the desert ecosystem and architecture is presented and then, the spatial features of a native desert architecture model after climate adaptation are described. Finally, it has been proven that the special features of architecture in desert areas have led to the emergence of beautiful traditional buildings appropriate to the climate of this resort.
https://www.sysislamicartjournal.ir/article_95997_8699b6ef26a3cda0bb5061b9aa9ad5a7.pdf
مفهوم پایداری
معماری سنتی
طراحی اقلیمی
بناهای کویری
Sustainability
Traditional Architecture
climate design
desert structures
per
موسسه مطالعات هنراسلامی
مطالعات هنر اسلامی
1735-708X
2676-7759
2019-06-22
15
34
240
257
10.22034/ias.2019.95998
95998
Original Article
تطبیق جاندارانگاری حیوانی و انسانی در اشعار فروغ فرخزاد و نازِک الملائکه
Corresponding Animal and Human Animism in the Poems of Forough Farrokhzad and Nazek al-Malaika
فریده سلامت نیا
faridehsalamatnia@yahoo.com
1
سعید خیرخواه برزکی
zkh9988@gmail.com
2
عبدالرضا مدرس زاده
drmodarreszadeh@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری ادبیات فارسی،گروه ادبیات فارسی، واحدکاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان
استادیارادبیات فارسی،گروه ادبیات فارسی، واحدکاشان، دانشگاه آزاداسلامی ،کاشان، نویسنده مسئول
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد کاشان، دانشگاه آزاد اسلامی، کاشان،ایران.
تفکر و اندیشه جاندارانگاری یا آنیمیسم نوعی تلقی هستی شناسانه انسان نسبت به دو جنبه مادی و غیر مادی نظام آفرینش است. این باور در ادبیات حالتی را بیان می کند که در آن گویی اشیاء جان و شعور دارند. در این شیوه، نویسنده یا شاعر می کوشد تا از دریچه خیال به شخصیت پردازی عناصر بی جان در قالب جان گرایی بپردازد. جاندارانگاری حیوانی و انسانی به مانندگی حیوان یا انسان و یا ساختن شکل واره های ترکیبی از آن دو، به بخشی از آنیمیسم تعریف می شود. در این میان، فروغ فرخزاد شاعر نوپرداز معاصر ایران و نازِک الملائکه شاعر معاصر و از پیشگامان شعر نو در ادبیات عرب، وظیفهی انتقال بخشهای مهمی از مفاهیم شعرهای خویش را به عهدهی این صور خیال گذارده اند. این دو شاعر زن که هر دو از نمایندگان مطرح ادبیات زنانه در ایران و عراق هستند، علاوه بر زبان و احساس زنانه، روایتگر اندیشه های حاکم بر روزگار خود می باشند و مسائلی همچون تنهایی و غربت، مردستیزی، مظلومیت زن، بدبینی، مسائل اجتماعی و ... را بـا پیوندی ظریف با جاندارانگاری در قالب شعری اعتراضی به تصویر کشیده اند. در نوشتار پیش رو، جلوه های پدیدار شده باور جاندارانگاری یا جان گرایی در اشعار این دو شاعر با روش توصیفی- تحلیلی بررسی می شود. بررسـی هـا نشان می دهند که جاندارانگاری در آثار این دو شاعر، از حد آرایه های ادبی فراتر رفته و زیرسـاخت هـای ناتورالیستی اندیشه آنان را بازگو می کند. همچنین، کاربرد آنیمیسم در طبیعت در اشعار فروغ و آنیمیسم در مفاهیم در اشعار نازِک بیشتر دیده می شود.
The thinking of Animismis an ontological view of man in relation to both the material and immaterial aspects of the creation system. This belief creates a feeling in literature that seemingly objects are alive and have intelligence. In this method, the author or poet strives to add life and personality to his/her inanimate elements through imagination. Animal and human organism similar to an animal or human being, or by the formation of combinations of the two is considered as a part of animism. In the meantime, Forough Farrokhzad, a contemporary Iranian modern poet and Nazek al-Malaika, a contemporary poet and pioneer of modern poetry in Arabic literature, have taken the task of conveying important parts of their poetic concepts through imagination. These two female poets, who are both prominent representatives of women's literature in Iran and Iraq, are not only feminine in their language and emotion, but also reflect on the ideas that govern their day, such as loneliness and malice, cruelty, female oppression, skepticism, social issues and other matters with a delicate connection to animism in the form of protest poetry. In the present article, the manifestations of the beliefs of animism or life-oriented beliefs in the poems of these two poets are studied through a descriptive-analytic method. Studies show that the biodiversity in the works of these two poets goes beyond literary arrays and reflects their naturalistic infrastructures. Also, the use of animism in nature is more evident in Forough's poems than in the concepts of Nazek’s poems.
https://www.sysislamicartjournal.ir/article_95998_f1345b947e5fa75be29f018e47554dc8.pdf
جاندار انگاری
شعر اعتراضی
فروغ فرخزاد
نازِک الملائکه
animism
protest poetry
Forough Farrokhzad
Nazek al-Malaika
per
موسسه مطالعات هنراسلامی
مطالعات هنر اسلامی
1735-708X
2676-7759
2019-06-22
15
34
258
295
10.22034/ias.2019.95999
95999
Original Article
تأثیر آیین تعزیه بر معماری بومی تکایای مازندران- طایفه اسک آمل
The Impact of Ta'ziyah Ritual on the Vernacular Architecture of Mazandaran’s Tekiehs
Ask Tribe of Amol
حسین سلطان زاده
h72soltanzadeh@gmail.com
1
مرتضی حسنپور
2
دانشیار گروه معماری، دانشکدهی معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
دانشجوی دورهی دکتری تخصصی معماری، گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، نور، ایران.
فرهنگ و آیین مردم مازندران از پرستش عناصر طبیعت، ادیان یکتاپرستی تا ورود اسلام به ایران و پذیرفتن شیعه دوازده امامی تحول داشته است.مراسم یادبود شهادت اسوهی آزادگی،امام سوم شیعیان،در قالب تعزیه به عنوان شکلی از نمایش آیینی در فضاهای جمعی برای عرض ارادت به ساحت اهل بیت پیامبر(ص) برگزار میشد.تعزیه روند دگرگونی را پیمود و به تدریج این ضرورت احساس شد که نمایش به جای فضای باز موقت در فضای بسته اجرا شود.این روند تکاملی با گرایش درونگرایی منجر به تغییر کالبدی نمایش تعزیه در مرکز و جایگاه تماشاگران در پیرامون به صورت دایرهای حلقهوار گردیده و در تکایای معاصر این تغییر عملکردی به شکل زینبیه،فضایی برای زنان و ابوالفضلی،جایگاهی برای مردان،در سویی دیگر طراحی شده است.در پژوهش حاضر تکایای تاریخی هم براساس تقسیمات اقلیمی و همچنین فضاهای عملکردی،طبقهبندی شده،سپس با بررسی عناصر نمادگرای تعزیه و براساس اصول معماری ایرانی تحلیل شده است.این پژوهش از نوع کیفی با روش تاریخی-تفسیری انجام شده و به صورت اسنادی و میدانی به جمعآوری اطلاعات پرداخته و در تحلیل دادهها از روش توصیفی-تحلیلی و تطبیقی بهره برده است.نتایج،گویای آن است که،عوامل فرهنگی تأثیر بیشتری از شاخصههای اقلیمی در مشخص کردن فرم،نمادها و فضای عملکردی نمایش آیینی داشته است. فرم بومیتکایا از یک سویه برونگرای همساز با اقلیم به فضای دوسویه برونگرا - درونگرای هماهنگ با فرهنگ تکامل یافته است.عملکرد فضاها از یکسویه به دوسویه متناسب با جنسیت مخاطب به عنوان یک عامل فرهنگی تبدیل شده است.فضای یکسویه برونگرا تحت تأثیر صحنه گرد مرکزی تعزیه به حیاطمرکزی و درونگرایی معماری ایرانی تغییر کرده است.
Religion and culture of people in Mazandaran has changed from worshiping natural elements and monotheism to Islam following twelve Shia Imams. The memorial of freedom myth, Third Shiite Imam was hold in the form of Ta'ziyah, as a type of ritual drama in a communal space to worship prophet and his family. Ta'ziyah was undergoing, a transformation and gradually was felt necessary to be performed into indoor space instead of temporary outdoor space. This evolutionary process based on introversion principles resulted in a physical change due to central representation of Ta'ziyah in a ring and audience's position around it too. In contemporary Tekiehs, these changes were appeared in the form of Zainabiya a place for women, and Abu al-Fazli, another station for men. In this research, historical Tekiehs are classified according to climatic situation and functional spaces; and analyzed based on Iranian architecture of principles and symbolic elements of Ta'ziyah. This qualitative research has used historical- interpretative method. The data was collected from field resources and analyzed through comparative descriptive method. The results have shown that cultural factors have more effects to identify the form, symbols, and function of ritual drama than climatic unilateral extroversion to cultural bilateral introversion – extroversion style. The function of spaces has transformed from solid to divides spaces due to audience gender as a cultural factor. The vernacular extroversion space has changed undergoing the influence of central Ta'ziyah scene and central courtyard and introversion of Iranian architecture.
https://www.sysislamicartjournal.ir/article_95999_3e0e0c964efadc02101e9e1ad826a27a.pdf
آیین
معماری بومی
تکایا
تعزیه
فضاهای آیینی
Ritual
Vernacular architecture
Tekiehs
Ta'ziyah
Ritual Spaces
per
موسسه مطالعات هنراسلامی
مطالعات هنر اسلامی
1735-708X
2676-7759
2019-06-22
15
34
296
319
10.22034/ias.2019.96000
96000
Original Article
جلوه های بصری اراده و مشیت الهی در نسخه های مصور مثنوی و غزلیات شمس
Visual Features of Divine Will and Providence in the Illustrated Manuscripts of Masnavi and Shams Sonnets
مهدیه معینی زاده
m.moini2924@chmail.ir
1
احمد رضا کیخای فرزانه
keikhafarzaneh@lihu.usb.ac.ir
2
مصطفی سالاری
m.salari11@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
دانشیار گروه زبان وادبیات فارسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران.(نویسنده مسوول)
گروه آموزشی زبان وادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر زاهدان، ایران
ازجمله مباحث مهمی که در اشعار مولانا به چشم میآید، موضوع «اراده» و «مشیت الهی» است. این مسئله به جهت جایگاهی که در تفکر عارفانهی مولانا دارد، در اشعارش نیز بهوفور تجلی یافته است. از دیدگاه وی اموری در عالم هستی ترسیم میشوند که صرفاً در حیطه اراده و اختیار حقتعالی هستند چنین بینشی که برآمده از آیات قرآن است در جایجای اشعار مولانا در مثنوی و دیوان شمس دیده میشود. البته مولانا منکر اراده و اختیار آدمی به معنای تام نیست و سرایش چنین ابیاتی نشان از اعتقاد وی بر ناچیزی انسان و افعالش، در برابر قدرت مطلق خداوند را دارد. نوشتار حاضر بر آن است تا با توجه به محوریت نقش اراده و خواست الهی در اشعار وی، نسخههای مصور نادری که از این آثار گرانقدر موجود است (در اینجا 5 نسخه) را موردمطالعه قرار داده، جلوههای این مفاهیم را در آنها شناسایی کند. با توجه به بررسیهای صورت گرفته باید گفت بازنمود اراده الهی در ترسیم نگارهها، مطابق با بستر داستانی است که در اشعار وجود دارد و هنرمند با انتخاب و نمایش برخی از صحنههای روایت، ذهن بیننده را بهسوی دریافت داستان و درواقع مفهومی که شاعر در ورای آن مدنظر داشته است، سوق میدهد. هدایت، تقدیر روزی، سببسازی و سبب گردانی، تدبیر امور و سیطره بر قلوب انسانها، برآورده کردن دعا و... ازجمله مصادیقی از اراده حق است که در نگارههای این 5 نسخه به تصویر درآمده است.
Among the most significant features in the poems of Rumi is the concept of “will” and “divine providence”. The mentioned features are abundantly manifested in the poems of Rumi due to this knowledgeable outlook. From his point of view, all substances in the universe are defined merely in the domain of God’s will and authority. Such insights, which are derived from the verses of the Qur'an, are found in various sections of Rumi's poems in Masnavi and Divan Shams. Of course, Rumi does not deny the will of man in the fullest sense; moreover, the exhortation of such verses implies his belief in the insignificance of man and his actions against the absolute power of God. The present article seeks to study the rare illustrated versions of these highly valued works (here 5 copies), focusing on the implications of these concepts in light of the centrality of divine will and desire in his poems. According to the studies, the representation of the divine will in the paintings is in accordance with the context of the story contained in the poems, and the artist selects and displays some of the narrative scenes to incline the viewer's mind toward the story and indeed the concept designated prior by the poet. Guidance, fate, triggering and burning, managing affairs, control of the heart, supplication of prayers and others are among the instances of the will of God depicted in these five versions.
https://www.sysislamicartjournal.ir/article_96000_67243eaa947d9c029f2768c58accddf8.pdf
مولوی
اراده
مشیت الهی
مثنوی معنوی
غزلیات شمس
مولانا
Rumi
will
divine providence
Masnavi Ma’navi
Shams sonnets