%0 Journal Article %T مؤلفه‌های زیبایی‌شناسی رئالیسم و بازتاب آن در چند تابلو از «گوستاو کوربه» %J مطالعات هنر اسلامی %I موسسه مطالعات هنراسلامی %Z 1735-708X %A محمدی, احمد %A اردلانی, حسین %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 15 %N 35 %P 141-165 %! مؤلفه‌های زیبایی‌شناسی رئالیسم و بازتاب آن در چند تابلو از «گوستاو کوربه» %K مؤلفه‌های زیباشناختی %K رئالیسم %K نقاشی %K گوستاو کوربه %R 10.22034/ias.2019.101276 %X رئالیسم به مثابه جریانی در هنر نقاشی حضور خود را در دهه‌های اول و دوم قرن نوزدهم اعلام کرد. بنیانگذار این نحله هنری، نقاش سنت‌شکن فرانسوی «گوستاو کوربه» بود. هنرمندان رئالیسم با گسست از قواعد معهود هنرمندان زمانه خود و عطف‌توجه به موضوعات روزمره مردم، بروز شور اجتماعی، نگاه نقادانه به طبقات بالای جامعه و نهایتاً انعکاس زندگی واقعی مردم به دور از رؤیاپردازی‌ها و اغراق‌های رمانتیک، مؤلفه‌های زیبایی‌شناسانه خود را بنا نهادند و به سبب همین گرایش جامعه محور، با اقبال عامه مخاطبین روبرو شدند. به تعبیری ماهیت عینیت‌گرایانه و اجتماع محور رئالیسم، زمینه‌های حضور زنده و پایدار آن را تا زمانه معاصر نیز تداوم بخشیده است. از این منظر بررسی مؤلفه‌های زیباشناسی یاد شده خاصه در هنر نقاشی و بیان بازتاب آن در آثار «گوستاو کوربه» از آن حیث واجد موضوعیت است که خصایص زیباشناختی رئالیسم بیش از عناصر زیباشناسی نقاشی‌های آبستره و معاصر مورد توجه مخاطبین عام جامعه ما قرار گرفته است. نوشته‌هایی از این دست می‌تواند بستر و زمینه‌ای مناسب جهت ورود علاقمندان هنر به آثار مدرن‌تر را فراهم آورد. در پژوهش حاضر ضمن معرفی تاریخچه‌ای از رئالیسم و بیان مختصات زیبایی‌شناختی آن، تلاش می‌شود شماری از برجسته‌ترین تابلوهای «گوستاو کوربه» از جمله «سنگ شکنان»، «تدفین در اورنان» و «خانم‌های دهکده» از روزنه مؤلفه‌های زیبایی­شناسی رئالیسم مورد بررسی قرار ‌گیرد. %U https://www.sysislamicartjournal.ir/article_101276_c17ce00eaf20e02e02595e0c7c80bb93.pdf