%0 Journal Article %T پرورش خلاقیت دانشجویان معماری با بهره گیری از رویکرد پژوهش محور (IBL) %J مطالعات هنر اسلامی %I موسسه مطالعات هنراسلامی %Z 1735-708X %A انجم شعاع, امینه %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 16 %N 38 %P 61-75 %! پرورش خلاقیت دانشجویان معماری با بهره گیری از رویکرد پژوهش محور (IBL) %K آموزش معماری %K خلاقیت معماری %K آموزش پژوهش محور %K دانشجویان معماری %K یادگیرنده-محور %R 10.22034/ias.2019.209881.1091 %X مطالعه و بررسی رویکردهای آموزشی نشان می­ دهد، امروزه میان رویکردهای آموزشی، رویکرد یادگیرنده-محور از مهم­ترین رویکردهای حاکم بر برنامه درسی است. این رویکرد انواعی دارد که متداول ­ترین آن در نظام آموزشی فعلی رویکرد فعال یا فعالیت-محور می­ باشند. رویکرد فعالیت-محور، هم­ اکنون به عنوان الگویی متداول سرلوحه­ ی کار کارشناسان دفتر برنامه ­ریزی و تألیف کتب درسی است. در مقابل رویکرد یاد شده فوق، رویکرد پژوهش-محور قرار دارد که در آن فعالیت­ ها از بطن پرسش ­ها و علاقه ­مندی­ های دانشجو بر می ­خیزد و طبیعتا نمی ­توان آن­ها را مانند رویکرد فعالیت-محور بسته ­بندی و فرموله کرد. این فعالیت ها برای دانشجویان متفاوت نیز به ناچار یکسان نیست. در این رویکرد دانشجو خود به دنبال الگوها و روابطی مرتبط با مشاهده ­هایش از جهان پیرامون است و به عبارت دیگر نقطه شروع، مراحل کار و نقطه پایان فعالیت ­ها را خود تعیین می ­کند. مسئله ­ای که اینجا مطرح است ارتباط بین ویژگی ­های برخی علوم ماننند معماری با انتخاب رویکرد آموزشی خاص است. این پژوهش  با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و تکیه بر داده­ های کتابخانه­ ای به بررسی این مسئله پرداخته است. یافته­ های تحقیق نشان می ­دهد کاربست رویکرد پژوهش محور هنگامی که فعالیت ­ها از بطن پرسش ­های دانشجو بر می­ خیزد و براساس تجارب او شکل می ­گیرد، به وی فرصت داده می ­شود تا تجارب و مشاهده­ های خود را هم زمان به کار گیرد. نظر به اینکه در سیاست گذاری آموزشیِ معماری، پرورش بر آموزش تقدم مرتبه دارد، دستیابی به اهداف دروس، درک و بیان معماری مستلزم اتخاذ رویکرد و روش ­های اثربخش و متناسب با این سیاست­ گذاری است. میان رویکردهای مختلف یادگیری، رویکرد پژوهش محور که گرایشِ پرورشی قوی­تری دارد، برای به کارگیری در آموزشِ درک و بیان معماری اثربخش­ تر و مناسب تراست. اهداف تحقیق: 1.مطالعه و واکاویِ ویژگی ­هایی رویکرد پژوهش محور. 2.تببین نقش رویکردِ پژوهش محور در پرورش خلاقیت دانشجویان معماری. سؤالات تحقیق: 1.آموزش پژوهش محور چه ویژگی ­هایی دارد؟ 2.رویکرد پژوهش محور چگونه در پرورش خلاقیت دانشجویان معماری مؤثر است؟ %U https://www.sysislamicartjournal.ir/article_115348_4e0e337fa7c2d0b15c4669942c1312c1.pdf