%0 Journal Article %T بررسی وجوه اشتراک و افتراق مضامین به کار رفته در نگارگری صفوی و عثمانی %J مطالعات هنر اسلامی %I موسسه مطالعات هنراسلامی %Z 1735-708X %A شایسته فر, مهناز %A خزایی, عرفان %D 2021 %\ 05/22/2021 %V 18 %N 41 %P 252-287 %! بررسی وجوه اشتراک و افتراق مضامین به کار رفته در نگارگری صفوی و عثمانی %K نگارگری صفوی %K نگارگری عثمانی %K مضامین مذهبی %K مضامین عرفانی و ادبی %K مضامین تاریخی %R 10.22034/ias.2021.129304 %X هنر نگارگری یکی از جلوه­گاه­ های  انگاره­ های ملی و مذهبی است. هنرمندان مسلمان در سرزمین ­های مختلف بسیاری از مضامین اخلاقی و مذهبی مشترک را در آثار خود منعکس ساخته­ اند. در این میان، به علت ارتباطات فرهنگی، مذهبی و حتی جنگ­ های صورت گرفته میان ملت­ ها که به تصرف سرزمین ­ها منجر شده است، آثار نگارگری و تصویرپردازی نسخ مصور صفوی و عثمانی در میان سده­ های پانزدهم تا هفدهم/ نهم تا یازدهم تأثیرات بسیاری بر یکدیگر داشته است و مضامین مختلفی به صورت مشترک، از جمله مضامین مذهبی، ادبی، عرفانی و تاریخی در نسخ مصور آن ­ها یافت می­ شود. لذا، با توجه به ویژگی ­های نگارگری در دو دوره صفویه و عثمانی، فرضیه این پژوهش را می­ توان چنین مطرح کرد که با وجود ارتباط فرهنگ ­ها و تغییرات سیاسی و اجتماعی رایج در هر دو دوره، می­ توان تأثیرات بارزی را در هنر نگارگری این دو منطقه مشاهده کرد. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت از نوع تحلیل محتوای کیفی می­ باشد و روش گردآوری اطلاعات با استفاده از روش کتابخانه ­ای صورت گرفته است. نتایج این پژوهش نشان­دهنده این مطلب است که نقطه تفاوت این نگاره ­ها در شیوه و سبک و سیاق به تصویر کشیدن آن ­ها است. از سوی دیگر  ویژگی ­های بصری شاخص در هر کدام از نگاره ­های صفوی و عثمانی که از فرهنگ و مذهب جامعه آن روزگار تأثیر پذیرفته، منعکس کننده وضعیت فرهنگی و مذهبی آن دوره  است لذا دارای تفاوت­ هایی نیز می ­باشد.اهداف پژوهش:1. بررسی مختصات  نگارگری دوره صفوی و عثمانی.2. تحلیل نگاره ­ها با مضامین مشابه در آثار نگارگری دوره صفوی و عثمانی.سؤالات پژوهش:1. در آثار نگارگری صفوی و عثمانی چه مضامین و داستان­ هایی مورد استفاده بوده است؟2. مضامین و داستان­ های مشترک به چه شیوه­ای در آثار نگارگری صفوی و عثمانی به تصویر کشیده شده است؟ %U https://www.sysislamicartjournal.ir/article_129304_645319090e6202db01625ea85fcac799.pdf