%0 Journal Article %T اشاعه هنر اسلامی و عرفانی در آثار، آراء و معماری بقعه مبارکه بانو امین، در قالب هنر گرافیک و پوسترهای گرافیکی %J مطالعات هنر اسلامی %I موسسه مطالعات هنراسلامی %Z 1735-708X %A کریم پور بارکوسرایی, سکینه %A فعالی, محمدتقی %A وکیلی, هادی %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 19 %N 46 %P 426-441 %! اشاعه هنر اسلامی و عرفانی در آثار، آراء و معماری بقعه مبارکه بانو امین، در قالب هنر گرافیک و پوسترهای گرافیکی %K عرفان %K معماری اسلامی %K اصفهان %K بانو امین %R 10.22034/ias.2021.252125.1380 %X از ابتدای شکل‌گیری تصوف اسلامی همگام با مردان، زنانی در اقصی نقاط مناطق اسلامی در چار‌چوب دین و مذهب آمیخته با حبّ الهی بالیدند و به مقامات و کرامات فراوان دست‌یافتند. سرآمد همه آنان رابعه عدویه است. به عارفان زن در سده‌‌های نخستین چون رابعه عدویه بیشتر توجه شده است. لذا تحقیق و پژوهش در زمینۀ بانوان عارفه عصر چون بانو امین به فراموشی سپرده شده است. مسئله‌ای که اینجا مطرح می‌گردد بررسی جایگاه هنر اسلامی و عرفانی در آثار و بقعۀ بانو امین و چگونگی بازتاب آن در هنر گرافیک است. پژوهش حاضر به‌روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده‌های منابع کتابخانه‌ای انجام شده است. یافته‌های پژوهش حاکی از این است که عرفان اسلامی یکی از مضامین مورد توجه در هنر اسلامی است. از سوی دیگر، آرامگاه‌ها و خانقاه‌های صوفیان در نوع خود تجلی‌گاه هنر اسلامی بوده است. بازشناسی بن‌مایه‌های هنر اسلامی در اندیشۀ عرفانی بانو امین و بقعۀ وی نقش مهمی در آگاهی از ارتباط هنر اسلامی و عرفان دارد.اهداف پژوهش:بازشناسی منابع در حوزۀ شناخت الگویی شخصیت‌های عرفانی زنان عارف در عصر معاصر.بررسی ارتباط هنر اسلامی و معماری بقعۀ بانو امین.سؤالات پژوهش:مؤلفه­های عرفانی بانو امین در دو بُعد عرفان نظری و عملی چیست؟هنر اسلامی چه بازتابی در بقعۀ بانو امین داشته است؟ %U https://www.sysislamicartjournal.ir/article_154809_1484fc193378fde9a99717e2a5bf8189.pdf