%0 Journal Article %T بررسی مفهوم حقیقی نور در عرفان اسلامی و انعکاس ان در «نگارگری اسلامی» %J مطالعات هنر اسلامی %I موسسه مطالعات هنراسلامی %Z 1735-708X %A نراقی, نوشین %A مظاهری, عبدالرضا %A رحمتی, انشالله %D 2022 %\ 08/23/2022 %V 19 %N 46 %P 602-615 %! بررسی مفهوم حقیقی نور در عرفان اسلامی و انعکاس ان در «نگارگری اسلامی» %K نور %K خیال %K هنر %K عرفان %R 10.22034/ias.2023.364522.2072 %X عناصر تشکیل‌دهندۀ هنر اسلامی نشانه‌هایی از جهان قدسی و ملکوتی هستند که در آن نور الهی نقش اصلی را ایفا می‌کند که جلوه‌ای از جلوات خداوند است و حضورش در عرفان و هنر اسلامی تجلی می‌یابد. در فرهنگ ایرانی، اسلامی نور همواره نمادی از عالم ملکوت و معنا بود. ازاین‌رو در نظریه‌های عرفانی جایگاه اساسی دارد. از منظر هنر اسلامی همه‌چیز از افاضه وجود بهره‌مند است زیرا خداوند نور مطلق آسمان و زمین است و رنگ‌ها راه و وسیله‌ای برای نمایش نور هستند که با آشنا شدن با عوالم نورانی و طی کردن مراحل سلوک عارف و پدیدار شدن مقامات عرفانی به‌صورت رنگ و نوری خاص در درون انسان عارف مرتبط می‌گردد. در پژوهش حاضر به مسئله نور در عرفان و نگارگری اسلامی پرداخته شده است. پژوهش حاض به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده‌های منابع تاریخی به رشتۀ تحریر درآمده است. یافته‌های پژوهش حاکی از این است روح هنر اسلامی سیر از ظاهر به باطن اشیاء و امور است و هنرمندان در نقش و نگارهایی که در صورت‌های خیالی خویش در عالم کثرات می‌بیند در نظرشان هرکدام جلوۀ حسن جمال و جلال الهی را می‌نماید؛ بدین‌معنی هنرمند همه موجودات را چون مظهری از اسماء الهی می‌بیند و بر این اساس، اثر هنری او به‌مثابۀ محاکات و ابداع اسماء الله است. در تفکر اسلامی جهان جلوه و مشکات انوار الهی ست که حاصل فیض مقدس نقاش ازلی و هر ذره‌ای و هر موجودی از موجودات جهان و هر نقش و نگاری مظهر اسمی از اسماء الهی ست اهداف پژوهش:بررسی مفهوم نور در عرفان اسلامی.واکاوی چگونگی انعکاس مفهوم عرفانی نور در نگارگری اسلامی.سؤالات پژوهش:جایگاه نور و رنگ در عرفان اسلامی و آثار آن در هنر اسلامی چگونه است؟منظور از خیال خلاق و تجلی‌گونه چیست؟ %U https://www.sysislamicartjournal.ir/article_168240_333e001b3b70cc8c7b16d56a85d5ee0e.pdf