%0 Journal Article %T نگرشی هندسی و مفهومی به زمینه‌های گره ده تند و کند هنر گره‌چینی %J مطالعات هنر اسلامی %I موسسه مطالعات هنراسلامی %Z 1735-708X %A دهشتی, مجید %A خوش‌نژاد, مهدی %A حسینی, سیده مریم %D 2018 %\ 12/22/2018 %V 14 %N 32 %P 21-40 %! نگرشی هندسی و مفهومی به زمینه‌های گره ده تند و کند هنر گره‌چینی %K نقشمایه %K گره ده تند و کند %K آرایه‌های اسلامی %K زمینه جدید %K اندیشه‌ی عرفانی %R 10.22034/ias.2018.91564 %X تزیینات اغلب بناهای شاخص دوره‌ی اسلامی، نقشی پررنگ با پشتوانة فلسفی مختص به خود را داشته است. گونة تزیین گره، نوعی منحصر به فرد در میان انواع تزیینات هندسی معماری اسلامی و سنتی ایران و شرق بوده است که خلق این میراث ماندگار از ترکیب تعدادی شکل بنیادی یا نقش‌مایه تشکیل می‌شوند. اولین مرحلة ترسیم گره، بستن زمینه‌ی (قاب) گره است که نقش‌مایه‌ها با آن محدود می‌شوند. گره‌های هندسی در برخورد اول گیج کننده به نظر می‌رسند ولی با دقت بیشتر مشاهده می‌گردد که در پشت هر زمینة گره، منطقی هندسی و مفهومی ذاتی نهفته است. در این راستا این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان زمینه‌های جدیدی با اندیشه‌ای عرفانی و هندسه‌ای نامتقارن در مقابل زمینه‌های مرسوم خلق نمود. در این پژوهش، با تمرکز بر یکی از انواع گره (گره ده تند و کند)، منطق نظم هندسی در نقش‌مایه‌ها اثبات شده و زمینه‌های جدیدی با رویکرد هندسی و اندیشه‌ای عرفانی معرفی و ویژگی‌های هندسی آرایه‌های اسلامی از زاویه‌ای دیگر مورد بررسی  قرار می‌گیرد. برای تبیین یافته‌های این پژوهش، از روش  توصیفی- تحلیلی استفاده شده است و گردآوری داده‌ها با بهره‌گیری از روش مطالعات اسنادی کتابخانه‌ای انجام شده است. همچنین، تحلیل داده­ها که منتج به ارایه‌ی زمینه‌های جدید شده، با استفاده از روش استدلال منطقی انجام گرفته است. %U https://www.sysislamicartjournal.ir/article_91564_77db76d43a7ab94d6e02fa9bcb43b886.pdf