%0 Journal Article %T تحلیل شمایل‌شناسانه‌ الواح مصور افتتاحیه در نُسَخ شاهنامه 733 و 741 ه.ق آل‌اینجو %J مطالعات هنر اسلامی %I موسسه مطالعات هنراسلامی %Z 1735-708X %A پورافضل, الهام %A نوروزی, فائزه %D 2017 %\ 09/23/2017 %V 13 %N 27 %P 32-56 %! تحلیل شمایل‌شناسانه‌ الواح مصور افتتاحیه در نُسَخ شاهنامه 733 و 741 ه.ق آل‌اینجو %K شمایل نگاری %K الواح افتتاحیه %K نگارگری آل‌اینجو %K شاهنامه 733 ه.ق %K شاهنامه 741 ه.ق %R %X تصویرگری الواح مصور افتتاحیه در نُسَخ ادبی، یک سنت ثابت در تصویرگری مکتب شیراز آل­اینجو بوده است. این پژوهش، الواح مصور افتتاحیه دو نسخه درباری شاهنامه 733 ه.ق و 741 ه.ق مکتب آل­اینجو را مورد تحلیل قرار داده است. همچنین با مطالعه محتوای الواح افتتاحیه این نُسَخ، به کشف زوایای پنهان و درک معنای درونی این تصاویر، در ورای خصوصیات بصری متمایزشان (در قیاس با مکتب هم عصر خود ایلخانی)، در نگارگری نیمه اول سده هشتم هجری می­پردازد. این پژوهش با رویکرد شمایل­شناسانه اروین پانوفسکی و براساس مطالعات کتابخانه­ایی صورت گرفته است. نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده تأثیر رویدادهای پر تنش سیاسی و اجتماعی شیراز در این بازه زمانی، در انتخاب موضوعات و نحوه تصویرگری الواح مذکور است. القاء حقانیت و اقتدار حاکمان آل­اینجو، به عنوان دارندگان فرّ ایزدی در برابر نیروهای "غیر"، در این الواح مصور هویداست و تدابیر اینجویان در جهت خودآگاهی به "هویت ملی" به منظور کسب "مشروعیت سیاسی"، در اوضاع پر التهاب شیراز در هنگامه تصویرگری این الواح را نمایان می­سازد. %U https://www.sysislamicartjournal.ir/article_91805_542a7f11e822f488a296d64d672cc48f.pdf