%0 Journal Article %T نسبت معنا و شکل تطابق اندیشۀ معماری مسجد و فرم‌شناسی نماز %J مطالعات هنر اسلامی %I موسسه مطالعات هنراسلامی %Z 1735-708X %A ایمان طلب, حامد %A گرامی, سمیه %D 2012 %\ 03/20/2012 %V 8 %N 16 %P 77-88 %! نسبت معنا و شکل تطابق اندیشۀ معماری مسجد و فرم‌شناسی نماز %K معماری مسجد %K معنا %K فرم شناسی نماز %K تطبیق و نسبیت %R %X هدف معماری در هنر دینی به‌ویژه در جهان‌بینی اسلام، شفاف‌سازی مرز بین ماده و ذهن، جسم و جان است. در معماری مسجد از یک سو نگاه عارفانه و شهودی هنرمند مسلمان با تأسی به مبانی قرآنی و مبتنی بر هندسه و ریاضیات و از سوی دیگر، نگاه فقهی و کلامی او آثاری ارزشمند پدید آورده است. در هنر اسلامی، سازگاری با روح اسلام یعنی توحید، شاخص‌ترین رویکرد و ویژگی به شمار می‌رود که در معماری مسجد می‌توان آن را یافت. در نظام ارتباط معنا و شکل وجه مشترکی وجود دارد که هدف این پژوهش قرار گرفته است؛ وجه مشترکی که چیزی جز تشبه به اخلاق الهی نیست و بی‌کرانگی را طلب می‌کند. این بی‌نهایت از معرفتی حاصل می‌شود، مبتنی بر اندیشه در ذات حضرت حق و انسان. درواقع مسجد مجموعه‌ای از هنرهای گوناگون است که فضا و مکانی قدسی برای برقراری رابطه میان خداوند و خلق پدید می آورد.   %U