TY - JOUR ID - 127484 TI - نمودهای کسب حکمت و دانش در کلیله و دمنه مصور تیموری با تأکید بر سرمایه‌های فرهنگی تجسّم‌ یافته JO - مطالعات هنر اسلامی JA - IAS LA - fa SN - 1735-708X AU - امیری یاسی کند, وحید AU - دهقان, علی AU - فرضی, حمیدرضا AD - دانشجوی دکتری، دانشکده علوم انسانی، زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. AD - دکتری تخصصی، دانشکده علوم انسانی، دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 41 SP - 55 EP - 73 KW - کلیله و دمنه مصور تیموری KW - سرمایه‌‌ های فرهنگی KW - سرمایه تجسّم‌یافته KW - حکمت و دانش DO - 10.22034/ias.2020.222663.1207 N2 - سرمایه فرهنگی مجسّم به صورت مهارت و خصایل دیرپای فکری و جسمی و جزو دانایی و توانایی افراد است. تمایلات و گرایش ­های فرهنگی، یکی از فاکتورهای اصلی در سنجش میزان سرمایه ­های فرهنگی تجسّم ­یافته می­باشد. کتاب کلیله و دمنه که خود یکی از مهم­ترین سرمایه ­های فرهنگی عینیّت ­یافته شمرده می­ شود، گنجینة غنی از سرمایه ­های فرهنگی مجسّم است. چنانکه جزو ماندگارترین آثار عینی میراث فرهنگی مکتوب در بین ملل هند و ایران و عرب و بلکه ادبیات جهان شمرده می­ شود. در پژوهش حاضر، براساس رویکرد نظری سرمایة­ فرهنگی پیر بوردیو، به بررسی عمده ­­ترین گرایش فرهنگی مندرج در این کتاب پرداخته ­شده است. به لحاظ روش ­شناسی، گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ­­ای بوده، شیوه بررسی آن از نوع مطالعات کیفی و تحلیل محتواست. یافته ­­های بررسی نشان ­می ­دهد که شاخصه گرایش به کسب حکمت و دانش در کلیله و دمنه از برجستگی خاصی برخوردار است. تعامل رای هند و بیدپای برهمن در باب مسائل گوناگونِ فرهنگی که با هدف گسترش حکمت و تعمیم دانشِ موضوعات مطروحه به انجام می ­رسد، یکی از بهترین جلوه ­های متجسّم سرمایه ­های فرهنگی است. جستجوی معرفت و شیفتگی انوشیروان پادشاه فرهیخته ساسانی به دانش، جستجوی حکمت به وسیله برزویه و ابن مقفع، که گاهی موجِّد حرکت­ های مهم علمی و فرهنگی در عصر خویش بوده ­اند؛ علاقة مفرط امیر نصر بن احمد سامانی، بهرام شاه غزنوی و ابوجعفر منصور بن عباس (پایه ­گذار خلافت عباسی) و برخی دیگر از امراء و علماء، به علم و فرهنگ، نمودهای سرمایه فرهنگی هستند که در کلیله و دمنه تجسّم یافته ­اند. اهداف تحقیق:1. بررسی ترجیهات فرهنگی اشخاص و رجال مطرح در کلیله و دمنه.2. تبیین نمودهای سرمایه فرهنگی تجسم یافته در کلیله و دمنه ذیل مؤلفه گرایش به کسب حکمت و دانش.سوالات تحقیق:1. ترجیهات فرهنگی اشخاص و رجال مطرح در کلیله و دمنه حول چه مؤلفه­ هایی شکل گرفته است؟2. نمودهای سرمایه فرهنگی تجسم یافته در کلیله و دمنه از منظر علاقه به کسب حکمت و دانش چگونه است؟ UR - https://www.sysislamicartjournal.ir/article_127484.html L1 - https://www.sysislamicartjournal.ir/article_127484_dea3eef65cfeddcafa22a2d500304fde.pdf ER -