TY - JOUR ID - 134505 TI - زیبایی در قالب معیارهای کمی در تابلوی شام آخر داوینچی با رویکرد نظریات اومبرتو اکو JO - مطالعات هنر اسلامی JA - IAS LA - fa SN - 1735-708X AU - فرازمند, فرناز AU - نصری, امیر AU - شریف زاده, محمدرضا AD - دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - دکتری تخصصی فلسفه هنر، دانشکده ادبیات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. AD - دکتری تخصصی فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Y1 - 0621 PY - 0621 VL - 18 IS - 42 SP - 313 EP - 326 KW - زیبایی KW - معیارهای کمی KW - شام آخر KW - لئوناردو داوینچی KW - امبرتو اکو DO - 10.22034/ias.2021.269660.1520 N2 - بدون تردید زیبایی یکی از عناصر بنیادین هنر در جوامع مختلف است. این مسئله سبب شده تا محققان در دوره ­های مختلف با شیوه های مختلف درصد واکاوی معیارهای زیبایی در آثار هنری باشند. در اروپا می­توان دوره رنسانس را یکی از اعصار درخشان هنر و زیبایی دانست. نقاشی یکی از مهم­ترین هنرها و لئوناردو داوینچی یکی از مهمترین نقاشان این دوره بود. واقعه شام آخر مسیح یکی از رویدادهای مهم آیین مسیحیت به شمار می­رود. هنرمندان بسیاری در طول تاریخ به این موضوع پرداخته ­اند که یکی از مهم­ترین آنان، دیوارنگاره شام آخر لئوناردو داوینچی است. اهمیت این اثر به حدی است که از جنبه ­های متفاوتی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. امبرتو اکو در کتاب هنر و زیبایی قرون وسطا به شکل­ گیری هنر و تشریح زوایای گسترده آن می­ پردازد. شکل­ گیری هنر رنسانس، وام­دار سنت و هنر قرون میانه است. از دیگر سو، نظریات و آرا امبرتو اکو در قرن بیستم که عمدتاً تببین زیبایی است، نگرش تازه­ای از زیرساخت­ های فکری هنرمندان رنسانس را نشان می دهد که به ویژه در نظریه هنر داوینچی مشهود است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده­ های منابع کتابخانه ­ای به بررسی این موضوع پرداخته است. در پژوهش مورد نظر معیارهای کمی در نظریه هنر داوینچی شامل استفاده از تقارن، تناسب، پرسپکتیو و اصول کاربردی ریاضیات در هنر است. نتایج حاکی از آن است نظریات زیبایی­شناسانه امبرتو اکو زمینه ­ساز شکل­گیری نظریات و هنر رنسانس به­ ویژه در شکل­ گیری آثار داوینچی نمود یافته است؛ که نمونه موردی آن تابلوی شام آخر است.اهداف پژوهش:1. بررسی زیبایی­ شناسی کمی در تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی.2. تبیین زیرساخت­ های شکل­ گیری هنر رنسانس و بازتاب آن در تابلوی شام آخر داوینچی با رویکرد نظریات امبرتو اکو.سؤالات پژوهش:1. معیارهای کمی نظیر تناسب و هماهنگی در شکل ­گیری تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی کدامند؟2. مباحث تحلیلی امبرتو اکو، چگونه زیرساخت­ های معیارهای کمی را در تابلوی شام آخر را نشان می­دهد؟ UR - https://www.sysislamicartjournal.ir/article_134505.html L1 - https://www.sysislamicartjournal.ir/article_134505_168933e5341b5de7523048be9088380b.pdf ER -