TY - JOUR ID - 141235 TI - تاثیر نمایش بر پیشرفت تحصیلی و مهارت اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهر تهران JO - مطالعات هنر اسلامی JA - IAS LA - fa SN - 1735-708X AU - ناصری, فاطمه AU - سمیعی زفرقندی, مرتضی AU - صفرنواده, مریم AD - دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. AD - دکتری تخصصی، عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران. AD - دکتری تخصصی، دانشیار، عضو هیئت علمی معاونت آموزشی وزرات بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی، تهران، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 43 SP - 580 EP - 597 KW - نمایش KW - پیشرفت تحصیلی KW - مهارت اجتماعی KW - دانش‌آموزان دوره ابتدایی DO - 10.22034/ias.2021.307201.1741 N2 - اخیراً در جهان، نسبت به گذشته بر مقوله تعلیم و تربیت از طریق نمایش، تأکید بیشتری به وجود آمده است. در جوامع مختلف به تدریج مسیر رو به رشدی را طی کرده است؛ بیشتر مخاطبان خود را در رده سنی کودکان و نوجوانان می ­یابد. با توجه به اهمیتی که این رده سنی برای مسئله تربیت و ایجاد مهارت دارد، بررسی این مقوله در دانش ­آموزان ابتدایی می ­تواند نکات مهمی را آشکار سازد. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده ­های کمی انجام شده است. روش تحقیق، نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری 361 نفر از دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری تصادفی مرحله‌ای با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند و پرسشنامه مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (1999) را دریافت نمودند. سپس به‌طور تصادفی ساده در دو گروه 180 نفری در دو گروه آزمایش(مدارس غیردولتی) و کنترل(مدارس دولتی) جایگزین شدند. گروه آزمایش در یک ماه و طی 4 جلسه 45 دقیقه‌ای مفید در کلاس هنری (نمایش) آموزش دیدند، در حالی­که گروه کنترل در طی این مدت برنامه روزانه خود را دنبال می‌کردند و هیچ‌گونه مداخله آموزشی دریافت نکردند. پس از اجرای برنامه آموزشی، مجدداً پرسشنامه بر روی هر دو گروه اجرا گردید. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس نشان داد که شرکت در کلاس­ های هنری نمایش بر ارتقای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به‌طور معناداری مؤثر بوده است. این نتایج نشان می‌دهد که نمایش بر مهارت اجتماعی در ابعاد: همکاری، ابراز وجود، خویشتن‌داری و همدلی، تأثیر مثبت و معنادار داشته است.اهداف پژوهش:1. بررسی تأثیر شرکت در کلاس‌های هنری نمایش بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی تهران.2. مطالعه میزان مهارت­پذیری دانش­ آموزان در مقطع ابتدایی.سؤالات پژوهش:1. تأثیر شرکت در کلاس‌های هنری نمایش بر پیشرفت تحصیلی و مهارت اجتماعی دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی تهران  چگونه است؟2. سن دانش ­آموزان ابتدایی چه تأثیری بر میزان مهارت­پذیری آنها دارد؟ UR - https://www.sysislamicartjournal.ir/article_141235.html L1 - https://www.sysislamicartjournal.ir/article_141235_df8187f0244acf7329e17cc20d6ea666.pdf ER -