موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X122520160922..........Comparison of the visage of Gabriel in Merajnameh of Avicenna and Mir Heydar from the philosophical and visual aspectsمقایسه سیمای جبرییل در معراجنامههای ابنسینا و میرحیدر در دو بعد فلسفی و تجسمی72091845FAسید سعید احمدیزاویهدانشیار دانشگاه هنر تهرانافرا خاکزاددانش آموخته کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه هنر تهران (پردیس بینالمللی فارابی)Journal Article20160621One of the most important subjects used in the works of the Iranian- Islamic artists is the Merajnameh of Prophet Mohammed. Many of the Iranian artists of miniature painters have created various pictures in the form of Merajnameh, the most distinguished of which can be mentioned is the Merajnameh of Mir Heydar. It is obvious that the painters have paid attention to the visual aspects of Meraj (Ascension to Heaven). In order to illustrate this event, they have shaped visual forms of different elements of the story, including the angels such as Gabriel with different sizes, colors, and special aspects. On the other hand, the Iranian philosophers and theologians, too, analyzed and examined the real theorical ascension.The present article tends to give an answer to this question that “what relationship is there between the picture of Gabriel in various scenes of Meraj, which can be seen in the Merajnameh of Mir Heydar, and Avicenna’s theoretical descriptions of Gabriel in his treatise of Merajnameh? It is illustrated in this article that in spite of time difference, and the different approaches of the creators of these two works (the visual approach and the philosophical approach) we can consider these two works as two different narrations but adaptable from the Gabriel illustration in Meraj.یکی از مهمترین مضامین به کار رفته در آثار هنری ایرانی-اسلامی معراج پیامبر اسلام، حضرت محمد(ص)، است. بسیاری از هنرمندان نگارگر ایرانی، روایتهای تصویری متنوعی را در قالب «معراجنامهها» خلق کردهاند که از برجستهترین آنها میتوان به معراجنامه میرحیدر اشاره کرد. روشن است که نگارگران به جنبههای بصری معراج توجه کردهاند و برای به تصویر کشیدن این واقعه، صورتی تجسمی از عناصر مختلف داستان را شکل دادهاند. از جمله اینکه، فرشتگانی همچون جبرئیل را با شکل، اندازه و رنگها و ویژگیهای خاصی به تصویر کشیدهاند. از سوی دیگر، فیلسوفان و متألهان ایرانی نیز در آثار خود به بررسی و تحلیل نظری واقعه معراج پرداختهاند که از آن جمله میتوان به رساله معراجنامه ابنسینا اشاره کرد. مقاله حاضر، در پی پاسخ به این مسأله است که «تصویری که از جبرئیل در صحنههای مختلف معراج در معراجنامه میرحیدر مشاهده میشود، با توصیفات نظری ابنسینا درباره جبرئیل در رساله معراجنامه چه نسبتی دارد؟». در این مقاله نشان داده میشود که باوجود تفاوت زمانی خلق این دو اثر و نیز تفاوت اساسی رویکرد خالقان این دو اثر (رویکرد تجسمی و رویکرد فلسفی) میتوان این دو اثر را دو روایت مختلف اما قابل انطباق از تصویر جبرئیل در معراج دانست. موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X122520160922Application of geometry and equilibrium in the formation of the works of Amir Khalil Musarکارکرد هندسه و تعادل در شکلگیری آثار میرخلیل مصورت213691846FAرضوان صادقزادهدانشجوی دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20160621Painting was at the height of its prosperity in the age of Herat and at the time of the rule of Baysunghur. Several factors joined together to reach the painting of that era to the degree of development which have been unique before and after that. Mir Khalil Mosavar was one of the prominent painters of this period.Although outer factors such as governmental supports, rulers interest to the artworks and suitable political and economical conditions of the country had undeniable impacts in growth of painting in Heart but the novelty and freshness of these works after about six hundred years have another internal reasons and it is the state of visual structure in them. In this article with the aims of achieving visual features of Mir Khalil Mosavar works and how to operation this visuah structuers, it will be answered to this question that: what’s the impact of geometry in the formation of Mir Khalil Mosavar’s paintings and how will be balance in imbalance border? Geometry and balance are the two elements of the six elements of visual structures which have a significant impact in beauty and durability of Mir Khalil Mosavar’s works. The contents of this study were collected through library information. This article is a qualitative and practical study and it will be done by the analytical method.نقاشی در دوره هرات و زمان حاکمیت بایسنقر میرزا ( 837-807) بر آن شهر در اوج شکوفایی خود بود. هنرمندان مهم و تأثیرگذاری در کتابخانه بایسنقری مشغول خلق آثار هنری این دوره بودند که میرخلیل مصور در زمره یکی از نقاشان سرشناس این دوره است. هرچند در رشد نقاشی دوره هرات، عوامل بیرونی همچون حمایتهای حکومتی، علاقه حاکمان به آثار هنری و اوضاع بهسامان سیاسی و اقتصادی مملکت، تأثیر غیر قابل انکاری داشته است، ولیکن تازگی و طراوت این آثار پس از گذشت حدود ششصد سال بر آنها، دلیل درونی دیگری دارد و آن چگونگی عملکرد ساختار بصری در آنهاست. مقاله حاضر یک پژوهش کیفی و کاربردی است و به روش تحلیلی انجام خواهد پذیرفت و مطالب آن از طریق اطلاعات کتابخانهای جمعآوری شده است. در پایان این نتیجه حاصل میشود که هندسه و تعادل دو عنصر از عناصر شش گانه ساختارهای بصری است که در زیبایی و ماندگاری آثار میرخلیل مصور تأثیر بهسزایی دارند.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X122520160922Visual Elements of Islam Prophet (PBUH) life events in religious paintings of Jameá- al-Tawarikhعناصر بصری رویدادهای زندگی پیامبر اسلام (ص) در نگارههای جامع التواریخ375291848FAمدیر نشریهدانشیار و عضو هیأت علمی دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس0000-0000-0000-0000شهین عبدالکریمیکارشناس ارشد هنر اسلامیJournal Article20160621Illustration of historical and religious scenes is of high significance in Islamic versions of Iran’s illustration; different features have been manifested in these pictures during different periods of art. In Moghul era, because of the kings’ tendency toward Christianity and Christian factors, influences of byzantine painting was observed in the illustrations; but what is clearly evident with the Il-khans era is the strong influence of Chinese art, particularly the Yuan and Sung period, on Mughal painting. One could claim that Il-khans is the period of conflicting elements of Chinese, Iranian, Byzantine, and Arabic art. On the other hand, illustration of Islamic historical scenes became common in the books during Il-khans period, the period when Islam became the formal religion. As an instance, in the second volume of the manuscript version of Jameá- al-Tawarikh, written by Rashid-al-Din Fazl-allah (the minister to Ghazan Khan), one can see the presence of some descriptions of Muhammad’s life (PBUH). Some Byzantine and Chinese elements can also be observed in the illustrations of this manuscript. On the other hand, the artists of these illustrations have intended, in spite of all the foreign elements they had used in the paintings, to convey above all the work’s theme, and they have here and there turned to realism to do this job. They even illustrated the face of Islam’s Prophet (PBUH), something that was never seen before. In this article has been based on library studies of 12 paintings which have illustrated the life events of Islam’s prophet (PBUH) and which have been found in the manuscript version of Jameá- al-Tawarikh manuscript in the library of Edinburgh University as well as Naser Khalili’s collection, have been investigated in the present study. The reason this subject was chosen as the subject of this paper was to identify the foreign visual elements effective on the religious paintings of Il-khans period.مصورسازی صحنههای تاریخی - مذهبی در تصویرآرایی نسخههای اسلامی - ایرانی از جایگاه ویژهای برخوردار است. در دوره ایلخانان به علت گرایش بعضی از سلاطین مغولی به دین مسیح و حضور تفکرات مسیحی در پارهای از نگارههای این عصر، نفوذ نقاشی بیزانسی مشاهده میگردد. اما آنچه در مورد نقاشی ایلخانی شاخصتر است، اتکاء نقاشی مغول بر هنر و نقاشی چین به ویژه هنر دوره «یوآن و سونگ» میباشد. میتوان گفت نقاشی دوره ایلخانی، جُنگی است از عناصر هنری مختلف تمدنهای چین، ایران، بیزانس و عربی. از سوی دیگر در دوره ایلخانان که اسلام را به عنوان دین رسمی خود پذیرفتند، پرداختن به صحنههای تاریخی اسلام نیز در کتب مصور رایج شد. از جمله در قسمتی از مجموعه دوم نسخه جامعالتواریخ، به شرح احوال حضرت محمد (ص) پرداخته شده است. درتصویرسازی این نسخه کمابیش میتوان تأثیر عناصر بیگانه بیزانس و چین را مشاهده کرد، اما در نگارههای مذهبی آن، با وجود تمامی عناصر بیگانه، تلاش هنرمندان در جهت انتقال مضمون اثر میباشد که برای رساندن این پیام به واقعگرایی روی آوردهاند. در این راستا نیز حتی چهره با وقار پیامبر(ص) را به نمایش درآوردند که قبلاً مرسوم نبوده است. در این نوشتار سعی گردیده با تکیه بر مطالعات کتابخانهای، 12 نگاره که صحنههایی از وقایع زندگی پیامبر اسلام (ص) را به تصویر کشیدهاند، در بین نگارههای مذهبی نسخه جامعالتواریخ که در کتابخانه دانشگاه ادینبرگ و مجموعه ناصر خلیلی نگهداری میشوند، مورد بررسی قرار گیرد. علت این انتخاب شناسایی عناصر بصری بیگانه تأثیرگذار، بر نگارههای مذهبی دوره ایلخانی میباشد.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X122520160922Recognition of Iranian Architectural Features and its Reflection on Ottoman Architecture (A Comparative Study of Architectural Ornaments in Anatolian Schools and Iranian Architecture)بازشناسی ویژگیهای معماری ایران و بازتاب آن در معماری عثمانی (مطالعه تطبیقی تزیینات در مدارس آناتولیایی و معماری ایرانی)536691849FAندا بلانیانعضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانحسین سلطان زادهدانشیار گروه هنر و معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامیسید علی اکبر صارمیدانشیار، گروه هنر و معماری، واحد تهران مرکزی،
دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانشروین میرشاهزادهاستادیار، گروه هنر و معماری، واحد تهران مرکزی،
دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانJournal Article20160621The art and architecture of the Roman Seljuk was influenced by the art of Damascus, before the presence of Iranians. However, the advent of Iranian artists and cultural exchanges between these two areas led to resemblance of the Seljuk’s architecture with Iranian designs and ornaments. Furthermore, during the history of Islam, especially the Seljuk era, Iran has always been one of the main centers of Islamic art. Taking inspiration from the art of Iran and Byzantium in the field of architecture, the Ottomans had made great strides. Due to the proximity of Iran and the Ottoman Empire, as well as their cultural exchanges and commonalities of governments, the arts and architecture of these two lands have made them similar to each other and benefited from one another. In this research, a comparative study was conducted to explore the architectural characteristics and elements of the schools built in the Seljuk era of Rome inspired by Iranian mosques and schools that were established during Seljuk times (Nezamiyeh). Accordingly, using the method of historical-interpretive research, these aftereffects in two domains of design and planning along with the use of decorative designs were discussed in this study. The findings of this research showed that certain aspects of Iran’s architectural designs and decorative ornaments were used in the architecture of Ottoman schools (Nezamiyeh).هنر و معماری سلاجقه روم قبل از حضور ایرانیان متأثر از هنر دمشق بود، اما با آمدن هنرمندان ایرانی و تبادلات فرهنگی بین این دو حوزه سیاسی، معماری با نقوش و تزئینات ایرانی همراه و همساز شد. از سوی دیگر، ایران در طول تاریخ اسلام و به خصوص عصر سلجوقی، همواره یکی از مراکز اصلی هنر اسلامی بوده است و عثمانیها در زمینۀ معماری، با الهام از هنر ایران و بیزانس، گامهای بزرگی برداشتند. به دلیل همجواری ایران و عثمانی، و نیز تبادلات فرهنگی و وجوه مشترک حکومتی، هنر و معماری این دو سرزمین از یکدیگر ایده گرفته و تشابهاتی با یکدیگر دارند. در این پژوهش به بررسی تطبیقی شاخصهها و عناصر معماری مدارس ساخته شده در عصر سلجوقیان رم که الهام گرفته شده از نظامیهها و مساجد ایرانی میباشد پرداخته شده است. بر این اساس در این مقاله با استفاده از از روش تحقیق تاریخی- تفسیری، به بررسی این تأثیر و تأثرات در دو حوزه طرح و پلان و همچنین بکارگیری نقوش تزئینی پرداخته شده است. یافتههای این پژوهش نشان میدهند که برخی از طرحها و نقشهای تزئینی معماری ایران در معماری مدرسههای عثمانی مورد استفاده قرار گرفت.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X122520160922An Introduction to Typology of Human Motifs of Luster-painted earthenware in Middle Islamic Centuries of Rei and Kashanدرآمدی بر گونهشناسی نقوش انسانی سفالهای زرین فام سدههای میانه اسلامی ری و کاشان678291850FAسید هاشم حسینیدانشیار باستان شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر اصفهانسمانه شیرخانیکارشناس ارشد باستان شناسی دوران اسلامی دانشگاه هنر اصفهانJournal Article20160621Studying the ornamental motifs of luster-painted earthenware in the middle Islamic centuries of Iran provides us with diverse information. Although the pottery are of less visual attractiveness than enamel ones, they are regarded as a reliable resource for motifs documentation and research. The production method of luster-painted earthenware is very specific and unique and sometimes holds luxurious and patrician facet. This characteristic has caused precise motif-making and detail drawing on them that makes it necessary to conduct a research surrounding such kind of pottery and especially their pattern and motif. In this article, around 30 luster-painted earthenware of Iran’s middle Islamic centuries, having been mostly built in Kashan and Rei cities, have been chosen and their human motifs were studied. Through conducting such research, it is inferred as so human motifs of luster-painted earthenware in this time limit, although being maximal, are of definite framework, specific composition and precise classification that they will be dealt with. Also, the covering type and men and women finery in this era are of different types having their own peculiar features. The research method of this study is a historical-descriptive one and data collection method is through library and with a qualitative approach. The pictures of objects used in this article have been gathered from Internet portal of international prominent museums and also interior ones and its motifs design has been done by the authors.مطالعه نقوش تزئینی سفالهای زرین فام سدههای میانه اسلامی در ایران، اطلاعات گوناگونی را در اختیار ما قرار میدهد. اگرچه این سفالها جذابیت بصری کمتری نسبت به سفالهای مینایی دارند، با این حال منبع موثقی برای مستندنگاری و پژوهش نقوش، محسوب میشوند. فن ساخت سفال زرینفام بسیار خاص و منحصر به فرد بوده و بعضاً جنبه اشرافی و تجمل گرایانه داشته است. این ویژگی سبب نقشپردازی دقیق و ترسیم جزئیات به روی آنها شده که پژوهش پیرامون این نوع سفال و مشخصاً طرح و نقش آن را ضروری میسازد. در این مقاله قریب به 30 شی زرینفام سدههای میانه اسلامی ایران که اکثراً در شهرهای کاشان و ری ساخته شدهاند، انتخاب و به بررسی نقوش انسانی آنها اقدام شده است. <br />با انجام این پژوهش چنین استنباط میگردد که نقوش انسانی سفالهای زرین فام این محدوده زمانی- در عین تکثر- دارای چهارچوب معین، ترکیببندی خاص و دستهبندی دقیق و مشخصی هستند که به آنها پرداخته خواهد شد. همچنین نوع پوشش و زیورآلات مردان و زنان در این دوره دارای انواع متفاوتی است که هریک ویژگیهای خاص خود را دارا هستند. روش انجام این پژوهش تاریخی - توصیفی، و روش جمعآوری اطلاعات آن کتابخانهای و با رویکرد کیفی است. تصاویر اشیا مورد استفاده در مقاله از درگاه اینترنتی موزههای مطرح خارج از کشور و همچنین موزههای معتبر داخلی گردآوری شده و طراحی نقوش آن توسط نگارندگان صورت پذیرفته است.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X122520160922Comparative Examination of contemporary and ancient Kilim weavings of Ardabil region regarding design, color and weavingبررسی تطبیقی گلیم بافتهایمعاصر و کهن شهر اردبیل از لحاظ طرح، رنگ و بافت839391852FAالهام صادقپوریمربی دانشکده فرش، دانشگاه هنر
اسلامی تبریزسیامک صفاپوراستادیار دانشکده فرش،
دانشگاه هنر اسلامی تبریزرسول روفهگرحقمدرس دانشکده فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.Journal Article20160621Kilim weaving is of Iranian original art that roots in racial cultures and beliefs and is considered as a means to recognize thoughts and deliver reginal customs . Of the regions active in this field is Ardabil that since the past besides producing kilim was also a place of trade for Turkish Shahsavan that sold their weavings. Therefore, the mentioned region had a special place in kilim weaving. In Ardabil old kilims, we observed dark colors, traditional designs and slashed weavings. In comparing these weavings with the present samples, what attract attention are those differences emerged in the mentioned parameters. In new samples, the highest change is seen in coloring that light colors replaced the old dark colors. In lower rank, there exists change in weaving method. In the past, we observed diversity of slashed weavings in comparison to the method of ghayegh weaving, but today these two techniques are exchanged. Regarding the type of design, the least rate of change could be found that these changes have been made in their methods of combination. The present research that has been conducted by qualitative method used descriptive-analytic method and by comparative approach has examined ancient and new samples which results show the kind of changes. Though the mentioned changes were in order to reach the customers goals specially foreign ones and as a result earn more money by producers, but the quality of new weavings are not considered and besides losing old traditional state, the quality of weavings has been decreased a lot. گلیمبافی از هنرهای اصیل ایرانی است که ریشه در فرهنگ و باورهای قومی داشته و وسیلهای جهت شناسایی افکار و انتقال آداب و رسوم منطقهای محسوب میگردد. از جمله مناطق فعال در این حوزه، شهر اردبیل میباشد که از دیرباز علاوه بر تولید گلیم، محل دادو ستد شاهسونهای ترک تبار نیز بوده است که بافتههای خود را در آن-جا به فروش میرساندند. از اینرو منطقه مذکور در گلیمبافی جایگاه ویژهای داشته است. در گلیمهای قدیمی اردبیل، شاهد رنگبندی بسیار تیره، طرحهای سنتی و اصیل و بافتههایی چاکدار بودهایم. در قیاس این بافتهها با نمونههای امروزین آنچهکه نظر را به خود جلب مینماید تفاوتهای فاحشی است که در برخی پارامترهای ذکر شده بهوجود آمده است. در نمونههای نوین بیشترین تغییر در رنگبندی مشهود است که رنگهای ملایم جایگزین رنگهای سیر کهن گشتهاند. در درجه بعدی تغییر در شیوه بافت میباشد. در گذشته کثرت بافتههای چاکدار نسبت به شیوه قایق بافت را شاهد بودهایم ولی امروزه جای این دو تکنیک تعویض گردیده است. از لحاظ نوع طرح کمترین میزان تغییر را میتوان یافت که این تغییرات در روشهای ترکیببندی آنها صورت پذیرفته است. پژوهش حاضر که بهصورت کیفی انجام یافته با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تطبیقی نمونههای کهن و نوین را مورد مطالعه قرار داده است که نتیجه آن مشخص کننده نوع تحولات میباشد. هرچند که تغییرات مذکور در جهت نزدیکی به اهداف مشتریان و علیالخصوص مشتریان خارجی و در نتیجه کسب درآمد بیشتر از جانب تولیدکنندگان بوده است اما کیفیت بافتههای جدید در نظر گرفته نشده و علاوه بر از دست دادن حالت سنتی قدیمی، کیفیت بافتهها نیز بسیار کاهش یافته است.