آ. پولیاکووا، زی. رحیمووا. (1381). نقاشی و ادبیات ایرانی. ترجمه و تحقیق زهره فیضی، تهران: روزنه.
آدامووا، ا.ت. (1386). نگاره های ایرانی، گنجینه ارمیتاژ. ترجمه زهره فیضی، تهران: وزارت ارشاد اسلامی و فرهنگستان هنر.
آژند، یعقوب. (1379). «شکل گیری شیوه صفوی: تبریز، قزوین». مجموعه مقالات در سایه طوبی: همایش نخستین دوسالانه بین المللی نقاشان جهان اسلام، موزه هنرهای معاصر تهران.
ابراهیمی ناغانی، حسین. (1382). تجلی انسان در نگارگری بهزاد. کتاب ماه هنر، شماره 63 و 64.
بخت آور، الهه و شیرازی، علی اصغر. (1388). نحوه شکل گیری مکتبی عثمانی و بررسی ویژگی های آن. فصلنامه تحلیلی پژوهشی نگره، شماره 10، صص 31-40.
بلر، شیلا و بلوم، جاناتان. (1383). هنر و معماری اسلامی. ترجمه اردشیر اشراقی، تهران: سروش.
بلر، شیلا و بلوم، جاناتان. (1386). هنر و معماری اسلامی 2، تهران: سمت.
بینیون، لورنس، ویلکینسون، ج. و.س. و گری، بازیل. (1367). سیر تاریخ نقاشی ایرانی. ترجمه محمد ایرانمنش، تهران، انتشارات امیرکبیر.
پاکباز، رویین. (1388). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. چ هشتم، تهران: زرین و سیمین.
تفضلی، ابوالفضل. (1370). سماع درویشان در تربت مولانا، تهران: انتشارات تفضلی.
تمیم داری، احمد. (1372). عرفان و ادب در عصر صفوی، تهران: انتشارات حکمت.
حافظ شیرازی، شمس الدین محمد. (1381). دیوان حافظ. از نسخه علامه قزوینی و دکتر قاسم غنی، تهران: جیحون.
چارشی لی، اوزون و حقی، اسماعیل. (1368). تاریخ عثمانی. ترجمه ایرج نوبخت، تهران: کیهان.
دیماند، موریس اسون. (1383). راهنمای صنایع اسلامی. ترجمه عبد الله فریار، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
رابینسون، بزیل ویلیام؛ پناهی، حسین و فیض آبادی، حمیده. (1376). هنر نگارگری ایران. ترجمه یعقوب آژند، تهران: مولی.
رجبی، محمد علی. (1384). شاهکارهای نگارگری ایران، تهران: موزه هنرهای معاصر.
رسولی محلاتی، سید هاشم. (1379). تاریخ انبیاء. تهران: انتشارات اسلام.
رهنورد، زهرا. (1386). تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی: نگارگری. تهران: سمت.
سمسار، محمدحسن. (1379). کاخ گلستان. تهران: انتشارات زرین و سیمین.
سوچک، پریسیلا. (1382). کمال الدین بهزاد. ترجمه مولود شادکام، کتاب ماه هنر، شماره 63- 64.
شایسته فر، مهناز. (1382). آثار زندگی در نگارگری بهزاد، کتاب ماه هنر، شماره 63 و64 .
شایسته فر، مهناز. (1384). هنر شیعی. تهران: موسسه مطالعات هنر اسلامی.
شایسته فر، مهناز. (1386). دیباچه ای بر هنر اسلامی- ایرانی. تهران: مؤسسه مطالعات هنر اسلامی.
شایسته فر، مهناز. (1386). جایگاه مضمونی و زیباشناسی شعر در نگاره های خمسه شاه طهماسبی. دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، سال چهارم، شماره 7، 25- 11.
شایسته فر، مهناز. (1388). بررسی موضوعی نسخه ی خطی احسن الکبار: شاهکار نگارگری مذهبی دوره صفویه، کتاب ماه هنر، شماره 138، 35-20.
شمس تبریزی. محمد. (1375). مقالات شمس تبریزی. تصحیح و تعلیق محمد علی موجد، تهران: انشارات دانشگاه صنعتی.
شیخ ابوالسعید ابوالخیر. (1349). «حالات و سخنان شیخ ابوسعید ابوالخیر». به کوشش ایرج افشار، تهران: اﻧﺘﺸﺎرات ﻛﺘﺎب ﻔﺮوﺷﻲ ﻓﺮوﻏﻲ.
صداقت، معصومه. (1386). پیامبران اولوالعزم در نگاره های قصص الانبیاء ابواسحاق نیشابوری. دو فصلنامه مطالعات هنر اسلالامی، شماره 7، پاییز و زمستان، ص 20-40.
فدوی، محمد. (1386). تصویرسازی در عصر صفویه و قاجار. تهران: دانشگاه تهران.
فرخ فر، فرزانه؛ خزائی، محمد و حاتم، غلامعلی. (1391). نگارگری عثمانی با رویکرد به دستاوردهای هنری ایران (بررسی تطبیقی نگارگری عثمانی و نگارگری ایران نیمه نخست قرن دهم هجری)، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی، شماره 49، صص 19- 30.
قمی، قاضی احمد. (1366). گلستان هنر. تصحیح احمد سهیلی خوانساری، تهران: منوچهری.
قزوینی ترکمان، اسکندر بیگ کاتب زین العابدین بن میرزا محمد شریف. (1334). تاریخ عالم آرای عباسی. تهران: امیرکبیر.
کین راس، پاتریک بالفور. (1373). قرون عثمانی: ظهور و سقوط امپراطوری عثمانی. تهران: کهکشان.
نیشابوری، ابواسحاق. (1382). قصص الانبیاء. به اهتمام حبیب یغمایی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
نوشاهی، عارف. (1380). ثواقب المناقب اولیاءالله: ماخذی فراموش شده درباره مولانا و مولویه، نشریه معارف، دوره هجدهم، شماره 2، 60 – 63.
وبگاه رایزنی فرهنگی و توریستی سفارت ترکیه در ایران، 23/7/1390، 12:30.
هولود، رنات. (1385). اصفهان در مطالعات ایرانی. ترجمه محمد تقی فرامرزی، تهران: فرهنگستان هنر.
Arnold, T. (2002). Painting in Islam, A study of the place of pictorial art in Muslim Culture. Gorgias Press.
Bağci, S. (2000). From translated word to translated image: The illustrated Şehnâme-i Türkî copies. Muqarnas Online, 17(1), 162-176.
Çiçekoglu, F. (2003). Difference, visual narration, and" point of view" in my name is red. Journal of Aesthetic Education, 37(4), 124-137.
Farhad, M., & Bağcı, S. (2009). Falnama: The Book of Omens. Thames & Hudson.
Felmming, B. (1996). Turkish Religious Miniatures and Album Leaves, Dreaming of paradise, Islamic Art from. Collection of The Museum of Ethnology Rotterdam, Material & snoeck.
Grabar, O., & Natif, M. (2001). Two Safavid Paintings: An Essay in Interpretation. Muqarnas, 18, 173-202.
Inalcik, H., & Faroqhi, S. (1997). An economic and social history of the Ottoman Empire (Vol. 1). Cambridge University Press.
Mahir, B. (2009). Kitap Sanatları Araştırmaları. Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi, (14), 209-248.
Milstein, R. (1990). Miniature Painting in Ottoman Baghdad (No. 5). Mazda Pub.
Simpson, M. S. (1982). The Production and Patronage of the" Haft Aurang" by Jāmī in the Freer Gallery of Art. Ars Orientalis, 93-119.
Welch, A. (1973). Shah Abbas & the arts of Isfahan. New York Graphic Society Books.
Welch, S. C. (1976). Persian painting: five royal Safavid manuscripts of the sixteenth century. George Braziller.
Weleh, S. (1975). “Royal Persian Mansusipe”. London, Twams and Hudson Ltd, p. 15.
Wright, E. (2009). Islam: Faith, Art, Culture: Manuscripts of the Chester Beatty Library. Scala Books.
Yarshater, E. (1988). The development of Iranian literatures. Persian literature.
Yazici, T. (1922-2002). Encyclopaedia Iranian. Accessed February 10, 2007.