احسانی، سمانه؛ قاراخانی، علیرضا. (1395). «ویژگی و تفاوت خانههای دوره قاجار»، دومین کنفرانس سالانه پژوهش های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری، سفیران راه مهران.
الهیزاده، محمدحسین؛ سیروسی، راضیه. (1393). «الگوسازی مسکن بر پایه سبک زندگی اسلامی»، فصلنامه سبک زندگی دینی، شماره 1.
الگار، حامد و همکاران. (1372). «نیروی مذهبی در قرون هیجدهم و نوزدهم»، مجموعه مقالات سلسله پهلوی و نیروهای مذهبی به روایت تاریخ کمبریج، ترجمه عباس مخبر، تهران: انتشارات طرح نو.
امینزاده، بهناز. (1394). ارزشها در طراحی منظر شهری، تهران: دانشگاه تهران.
احمدی، بابک. (1397). از نشانه تصویری تا متن: بهسوی نشانهشناسی ارتباط دیداری، تهران: نشر مرکز.
بازایی، محمد و همکاران. (1399). «خوانش نحوی تداوم و تغییر در پیکره بندی فضایی خانههای بومی شهر شیراز از عهد زندیه تاکنون با استفاده از داده های کمی نرمافزار «Ucl Depth Map »، مطالعات هنر اسلامی، دوره 16، شماره 37.
رضایی، امیر مسعود. (1391). ایران در زمان ناصرالدینشاه قاجار، تهران: انتشارات پیمان.
زمرشیدی، حسین. (1390). «آموزههای معماری ایرانی و ساختمانسازی مسکونی از دوره قاجار تا امروز»، نشریه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، شماره 3.
سخاوت دوست، نوشین و همکاران. (1397). «تأملی بر نشانهشناسی فضاهای ورودی خانههای دوره قاجار شهر قزوین از دیدگاه فردینان دوسوسور، چالز سنندرس پیرس و امبرتو اکو»، نشریه هویت شهر، شماره 34.
شفیعی، میثم؛ اسلامی، غلامرضا. (1396). «تبیین تأثیر شناختشناسی در عرصههای هنر و معماری»، نشریه هویت شهر، شماره 32.
شجاعی، صادق. (1386). «نگاهی به شناخت از منظر فلسفه، روانشناسی و اسلام»، نشریه معرفت، شماره 119.
طاهری، صدرالدین. (1396). نشانهشناسی کهن الگوها در هنر ایران باستان و سرزمین های همجوار، تهران: شورآفرین.
کاپن، دیوید اسمیت. (1383). مبانی نظری معماری، جلد دوم، ترجمه علی یاران، تهران: نشر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
گیرو، پیر. (1383). نشانهشناسی، محمد نبوی، تهران: نشر آگاه.
علیزاده، ستاره؛ سهیلی، جمالالدین. (1396). نشانهشناسی نقوش کهن معماری گیلان در مطابقت با نقشمایههای برخی هنرهای دست بافت منطقه، با تأکید بر دیگاه پیرس، مطالعات هنر اسلامی، سال 13 ، شماره 26 .
فرحبخش، علی و همکاران. (1396). «گونهشناسی خانههای تاریخی بافت قدیم شهر مشهد، از اوایل قاجار تا اواخر پهلوی اول»، مطالعات معماری ایران، شماره 12.
فریده، آفرین. (1389). «تحلیل واقع گرایی در نگارگری ایرانی از دوره تیموری تا قاجار»، دو فصلنامه علمی – پژوهشی مطالعات هنر اسلامی، شماره 12.
لاری پور، نگین؛ دادور، ابولقاسم. (1398). «تحلیل نشانهشناسی صورت و معنا در مسجد وکیل شیراز»، نشریه علمی – هنر اسلامی، سال 15، شماره 33.
مکی نژاد، مهدی. (1393). «مرکزگرایى، تقارن و تکرار در هنرهاى سنتى ایران»، فصلنامه کیمیای هنر، شماره 10.
میر غلامی، مرتضی و همکاران. (1399). «تحلیلی بر روشهای فهم هنر و معماری اسلامی»، نشریه فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی، شماره 1.
نیکونی، مژگان. (1398). «تطبیق مفهومی نماد ماهی در اساطیر، قرآن و مثنوی معنوی و کاربرد آن در آثار هنری»، شماره 36 .
نازنین، کریمی؛ دادور، ابوالقاسم. (1399). تحلیل عناصر معماری مسجد امام اصفهان بر پایه نظریه نشانهشناسی امبراتو کو، نشریه هنر اسلامی، دوره17، شماره 39 .
Grutter, J. (2010). Ästhetik der Architektur: Grundlagen der Architektur-Wahrnehmung Pakzad. J, Tehran: Center for Rehabilitation of the Blind Country Rudaki.
www.kojaro.com
www.hom.ir