اعوانی، غلام رضا؛ دادبه، اصغر و بادنج، حسن. (1389). «انسان کامل به روایت ابن عربی»، فصلنامه اندیشۀ دینی دانشگاه شیراز،شماره 34، صص 160- 135.
حاجی نژاد، سارا. (1396). "تحلیل نگارههای خمسه نظامی طهماسبی در بستر تاریخی- هنری مکتب نگارگری تبریز صفوی". چهارمین همایش ملی متن پژوهی ادبی نگاهی تازه به متون تاریخی.
حسن، زکیمحمد. (1388). هنر ایران در روزگار اسلامی. تهران: صدای معاصر.
حسینی، مریم. (1385). «آرمانشهر زنان مقایسۀ تطبیقی داستان شهر زنان اسکندرنامه شاهنامه فردوسی و اسکندر نامه نظامی با اسطورههای کهن یونانی و داستانهای اتو پیایی»، پژوهش زنان، شماره 3، صص 131- 117.
حسینی، مریم. (1387). «بررسی تطبیقی سیمای زن در آثار خاقانی و نظامی»، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، شماره 23، صص 110-89.
حیدری نوری، رضا. (1393). «انسان کامل از نگاه نظامی»، پژوهشهای اعتقادی-کلامی، شماره 13، ص 98-73.
خطیب، رفعت؛ سرور یعقوبی، علی. (1399). «بررسی و مقایسۀ جایگاه زنان در روایتهای محمود دولت آبادی، احمد محمود، فریبا وفی سپیده شاملو»، ماهنامۀ تخصصی سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، شماره 9(55)، صص 24-1 .
دوبووار، سیمون. (1379). جنس دوم، ترجمه قاسم صنعوی، چاپ دوم، تهران: توس.
رید، ایولین. (1387). مادرسالاری(زن در گسترۀ تاریخ)، ترجمۀ افشنگ مقصودی، تهران: گل آذین.
رهنورد، زهرا. (1392). تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی. کتاب آرایی، تهران: سمت.
زرین کوب، عبدالحسین. (1394). پله پله تا ملاقات خدا، چاپ سی و چهارم، تهران: علمی.
ــــــــــــــــــــــ. (1386). پیر گنجه در جست و جوی ناکجاآباد، چاپ چهارم، تهران: نشرسخن.
زمانی، کریم. (1386). میناگر عشق (شرح موضوعی مثنوی معنوی)، چاپ پنجم، تهران: نی.
ستاری، جلال. (1375). سیمای زن در فرهنگ ایرانی، چاپ دوم، تهران: مرکز.
سعیدی سیرجانی، علیاکبر. (1385). سیمای دو زن، چاپ دهم، تهران: پیکان.
سیمپسون، ماریانا شرو. (1380). شعر و نقاشی ایرانی: هفت اورنگ سلطان ابراهیم میرزا. مترجم عبدالعلی براتی، فرزاد کانی، تهران: نسیم دانش..
شایسته فر، مهناز. (1386). "جایگاه مضمونی و زیباشناسی شعر در نگارههای خمسه شاه طهماسبی". فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، شماره7، صص22-7.
شریفزاده، محمدرضا؛ تقدس نژاد، زهرا. (1398). "بررسی تطبیق داستان نگاره مجنون در میان ددان خمسه طهماسبی با نگاره پارچه مضبوط در موزه بوستون به شماره ثبت2، 1928، براساس نظریه بینا متنیت". فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، شماره34، صص46-29.
شمس الدین، محمد مهدی. (1376). حدود مشارکت سیاسی زنان در اسلام ، ترجمه محسن عابدی، لبنان: بعث.
فتاحی، ذکیه. (1393). «نگاه مشترک ابن عربی و مولوی (درباره منزلت حقیقی زن در خلقت)»، زن و جامعه، شمارۀ دوم، صص 104-85.
فغفوری، رباب؛ بلخاری قهی، حسن. (1392). "نمود معماری صفوی در نگارگری مکتب دوم تبریز"، اولین همایش بین المللی نوآوری و تحقیق در هنر و علوم انسانی.
مشایخ سنگ تجن، زینت؛ حیدری، فاطمه. (1396). «تحلیل هویت و جایگاه زن در«سووشون» سیمین دانشور و «پرنده من» فریبا ولی»، فصلنامۀ تخصصی تفسیر و تحلیل متون زبان ادبیات فارسی(دهخدا)، شماره 34، صص177- 157.
کریم زاده تبریزی، محمدعلی. (1376). احوال و آثار نقاشان قدیم ایران. تهران: مستوفی.
ممیزی، فاطمه؛ بهمنی مطلق، یدالله. (1392). «خمسه نظامی؛ نردبان صعود زن»، فصلنامۀ علمی پژوهشی زن و فرهنگ، شمارۀ هجدهم، صص 40- 25.
منصوری میمندی، مهرنوش. (1397). «بررسی سیمای زن در آثار امیرخسرو دهلوی و مقایسۀ آن با روانشناسی زنان در نظریۀ تونی گرنت»، فصلنامۀ تخصصی سبکشناسی نظم و نثر فارسی(بهار ادب)، شمارۀ 2(40)، صص356- 335.
ناصری، فرشته؛ فرزاد، عبدالحسین. (1392). «تحلیل جلوههای ادبیات غنایی در سه منظومۀ نظامی با تکیه بر نقش زن(خسرو و شیرین، لیلی و مجنون هفت پیکر)»، تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی(دهخدا)، شماره 15، صص 213-185.
نبئی، مینا؛ فرصتی جویباری، رضا. (1392). «بررسی جایگاه زنان در امثال و حکم فارسی با رویکرد جامعهشناسی»، فصلنامۀ تخصصی تحلیل و نقد متون زبان و ادبیات فارسی، شمارۀ 16، صص 176-145.
نظامی، الیاس بن یوسف. (1395). خسرو و شیرین، به تصحیح سعید حمیدیان، چاپ شانزدهم، تهران: قطره.
ــــــــــــــــــــــ. (1373). گزیدۀ اسکندرنامه، توضیح عبدالمحمد آیتی، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
یزدانی، زینب. (1378). زن در شعر فارسی(دیروز- امروز)، تهران: فردوس
یزد خواستی، بهجت. (1384). «مروری بر افکار سیمون دوبووار، مطالعات راهبردی زنان- شورای فرهنگی اجتماعی»، زنان و خانواده، شماره 29، صص 59- 39.