ایمنی، ز. ( 1394). "طراحی باغ مدرسه در شیراز با تأکید بر ارتقا کیفیت انعطافپذیری". پایاننامه کارشناسی ارشد، کتابخانه دانشکده ، هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز.
باقری، محمد؛ عظمتی، حمیدرضا. (1390)." فضای کالبدی بهمثابه برنامه درسی (پرورش خلاقیت کودکان در محیط مدرسه ) مطالعات برنامه درسی". 6 (22) ، صص184-163.
تی مک اندرو، فرانسیس. (1392). روانشناسی محیط. ترجمه غلامرضا محمودی، چاپ سوم، تهران: نشر وانیا.
جلیلی، محمد؛ عینیفر، علیرضا و طلیسچی، غلامرضا. (1392). «فضای باز مجموعههای مسکونی و پاسخدهی محیطی: مطالعه تطبیقی سه مجموعۀ مسکونی در شهر همدان». نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی، ش4، صص68-57.
حاجی بابایی، حمیدرضا. (1391)."ویژگیهای «مدرسهای که دوست دارم» با توجه به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش". فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شمارة 42، صص52.
حیدری، علی. و همکاران. (1392). "ارائه مدلی برای تبیین پارامترهای تأثیرگذار در معنای مکان در محیطهای آموزشی نمونه موردی: مقایسه معنای مکان در دانشکده معماری و غیر معماری". انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، ص59.
رضویان، محمدتقی؛ شمش پویا، محمدکاظم و ملاتبارلهی، عبداله. (1389). "کیفیت محیط کالبدی و حس مکان موردشناسی: دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران". جغرافیا و آمایش شهری- منطقهای، شماره 10، صص96-87.
سلامات، شیدا؛ حبیب، فرح و شاهچراغی، آزاده. (1400). «ارتباط بصری و ساختاری معماری فضاهای آموزشی نوین و بازدهی تحصیلی دانش آموزان». هنر اسلامی، 18(429)، صص 219-203.
شاطریان، رضا. (۱۳۸۷). طراحی و معماری فضاهای آموزشی. تهران: نشر سیمای دانش.
شفایی، مینو؛ مدنی، رامین. (1389). "اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان بر اساس مدل خلاقیت". نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، جلد 4، شماره 3، ص215.
کاملنیا، حامد. (1389). دستور زبان طراحی محیطهای یادگیری: مفاهیم و تجربهها در طراحی: مرکز پیش دبستانی، تهران: انتشارات سبحان نو.
ضرغامی، اسماعیل؛ نصیری، نگار و اژدهفر، شیرین؛ اژدهفر، لیلا. (1392). "تأثیر عوامل کیفی محیط بر کاهش اختلال رفتاری در کودکان 5-7 ). پایش، 4(12)، صص 414-403.
طباطبائیان، مریم؛ تمنایی، مینا. (1391). "نقش محیطهای ساخته شده در سلامت روان". معماری و شهرسازی آرمان شهر، (11)5، 110-101.
عظمتی، ح، و همکاران. (1386)."نقش فضاهای باز مدارس در رشد خلاقیت کودکان". باغ نظر، ش8، صص56-30.
ﻋﻼﻗﺒﻨﺪﺭﺍﺩ، ﺟﻮﺍﺩ. (1383). "ﻣﻮﺍﺟﻬﻪ ﺑﺎ ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺩﺭ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ: ﻋﻮﺍﻣﻞ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ-ﺭﻓﺘﺎﺭﯼ ﻭ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑﭘﺬﻳﺮﯼ". ﻣﺠﻠﻪ ﺗﺎﺯﻩﻫﺎﯼ ﻋﻠﻮﻡ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﺷﻤﺎﺭۀ2، صص36-26.
ﻓﺮﻫﻮﺩﻳﺎﻥ، ﻋﻠﯽ. (1383). "ﺍﻧﻌﻄﺎﻑﭘﺬﻳﺮﯼ، ﺳﺎﺯﮔﺎﺭﯼ ﻭ ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎﯼ ﺭﻭﺍﻧﭙﺰﺷﮑﯽ، ﻣﺠﻠﻪ ﺗﺎﺯﻩﻫﺎﯼ ﻋﻠﻮﻡ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ"، ﺷﻤﺎﺭۀ 1.
قاطعی. س و قاسمی. م. (1395). "تأثیر طراحی فضای باز انعطافپذیر در مدرسه ابتدایی بر یادگیری دانشآموزان". اولین همایش سراسری مباحث کلیدی در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی ایران، بهار ، شماره 1.
لطف عطا، آیناز. (1387). "تأثیر عوامل محیطی بر یادگیری و رفتار در محیطهای آموزشی (ابتدایی) در شهر". فصلنامه مدیریت شهری، شماره 21، صص90-73.
مردمی، کریم؛ دلشاد، مهسا. (1389). "محیط یادگیریِ انعطافپذیر جهانکودکِ تجربهپذیر، سیستم آموزشیِ تغییرپذیر". انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، صص 118-109.
مفتخری قویدل. فریباسادات و دیگران. (1394). "بررسی رویکرد علوم شناختی ِطراحی معماری بر میزان یادگیری و خلاقیت آفرینی در فضاهای آموزشی ابتدایی شهر". فصلنامه مدیریت شهری، شماره 41، صص302-267.
مهدوینژاد، غلامحسین؛ محمدجواد سیلوایه، سونیا. (1392). "تأثیر محیط هنرى بر خلاقیت دانشآموزان". فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شمارة ٤٨، ص127.
نصرآبادی، بختیار؛ آمنه، حسنعلی و انصاری، مریم. (1392). "تحلیلی بر مؤلفههای زیباییشناختی در معماری فضاهای آموزشی با توجه به رویکرد اسلامی". فصلنامه تربیت اسلامی، شماره 17، صص49-29.
یمینی، محمد و همکاران. (1387). "رابطه بین ادراک از محیط یادگیری ساختنگرای اجتماعی، سبکهای تفکر با رویکرد عمیق به یادگیری و بازدههای یا پیامدهای یادگیری "، فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، شماره 12، ص114.
Amirul, N. J., Che Ahmad. Ch. N., Yahya, A., Faizal, M., Abdullah, N. L., Adnan, M., & Mohamed Noh, N. (2013). The physical classroom learning environment. 2nd International Higher Education Teaching and Learning Conference, 8, 3-12.
Cheryan, S., Ziegler, S. A., Plaut, V. C., & Meltzoff, A. N. (2014). Designing Classrooms to Maximize S tudent Achievement. Behavioral and Brain Sciences, 1(1). 4–12.
Hannah, R., & Honors, L. (2013). The Effect of Classroom Environment on St udent Learning. College Honors Thesis. Mahdavinejad, Mohammadjavad, et al. (2014) "Contemporary Architectural Schools and Efficiency of Learning Systems in Educating Environments Paradigm." Procedia-Social and Behavioral Sciences 131: 436-441.
Herrington, J., & Oliver, R. (2000). An instructional design framework for authentic learning environments. Educational technology research and development. Vol.48, No.3. pp.23-48.
Mege, C.A. (2014). Influence of School Environmental Factors on Teaching- learning Process in Public Primary Schools in Lower Nyokal Division, Homa-bay dis trict, Kenya. A Project Report Submitted in Partial Fulfillment for the Requirements the Degree of Mas ter of Education in Educational Administ ration University of Nairobi. Nairobi.
Michalak, R. (2014). Environmental Factors and Literacy Learning and ins truction. Unpublished mast er thesis, S tate University of New York, Fredonia.
Pouya, S. Cindik Akindi, Y. Demiral, O. (2016) Gardening and Children’s Garden. Malek, N. Evaluating the Component of Flexibility in the Schoolyard..
Shams Esfandabad. H. (2017). Environmental Psychology. Publications of the Organization for the Study and Compilation of Humanities Books of Universities, Human Sciences Research and Development Center. 2nd edition, Tehran.
Suleman, Q., & Hussain, I. (2014). Effects of Classroom Physical Environment on the Academic Achievement Scores of Secondary School S tudents in Kohat Division, Pakis tan. International Journal of Learning & Development, 4 (1), 7182..
Tanic, M. Nikolic, V. Kondic, S. (A.2015). Interconnection between physical environment and pedagogical process in elementary schools in Nis, Serbia. General Articles, vol108, No.7,10..