- احسانی، محمدتقی، (1382)، هفتهزار سال هنر فلزکاری در ایران، چاپ دوم، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. - افروغ، محمد و افسانه قانی، (1392)، پژوهشی در شیوههای ساخت و مضامین فلزکاری موصل مطالعه موردی: صندوقچه و شمعدان بدرالدین لؤلؤ، فصلنامه علمی-پژوهشی نگره، شماره 28، صص 40-26. - بازورث و دارلی دران و دبلوا و راجرز و کاهن و لمبتون و هیلنبراند، (1380)، سلجوقیان، ترجمه و تدوین یعقوب آژند، چاپ اول، تهران، نشر مولی. - پاکباز، رویین، (1379)، دایرهالمعارف هنر، چاپ دوم، تهران، فرهنگ معاصر. - پوپ، آرتوراپهام با همکاری فیلیس آکرمن و اریک شرودر، (1380)، شاهکارهای هنر ایران، اقتباس و نگارش پرویز ناتل خانلری، چاپ دوم، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. - حلمی، احمدکمالالدین، (1387)، دولت سلجوقیان، ترجمه و اضافات عبدالله ناصریطاهری، چاپ سوم، قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه. - دیماند، موریساسون، (1365)، راهنمای صنایع اسلامی، ترجمه عبدالله فریار، چاپ سوم، تهران، نشر علمی و فرهنگی. - علام، نعمتاسماعیل، (1386)، هنرهای خاورمیانه در دوران اسلامی، ترجمه عباسعلی تفضلی، چاپ دوم، مشهد، انشارات آستان قدس رضوی. - کاتلی، مارگریتا و لوئی هامبی، (1376)، هنر سلجوقی و خوارزمی، ترجمه یعقوب آژند، چاپ اول، تهران، نشر مولی. - کونل، ارنست، (1384)، هنر اسلامی، ترجمه هوشنگ طاهری، چاپ پنجم، تهران، انتشارات توس. - کونل، ارنست، (1388)، هنر اسلامی، ترجمه یعقوب آژند، چاپ سوم، تهران، نشر مولی. - محمدحسن، زکی، (1366)، تاریخ صنایع ایران بعد از اسلام، ترجمه محمدعلی خلیلی، چاپ اول، تهران، نشر اقبال. - هیلنبرند، رابرت، (1386)، هنر و معماری اسلامی، ترجمه اردشیر اشراقی، چاپ اول، تهران، نشر روزنه. - وارد، ریچل، (1384)، فلزکاری اسلامی، ترجمه مهناز شایستهفر، چاپ اول، تهران، مؤسسه مطالعات هنر اسلامی. مقالات - خزایی، محمد و بهار موسویحجازی، (1391)، "زبان و بیان در هنر فلزکاری ایران: دوره اسلامی تا حمله مغول"، نشریه کتاب ماه هنر، شماره 165، صص 17-4. - دادور، ابوالقاسم و پدیده عادلوند، (1394)، "انتقال هنرهای صناعی سرزمینهای اسلامی از قرن چهارم ه.ق به اروپای غربی در قرن دهم میلادی"، فصلنامه علمی-پژوهشی باغ نظر، سال دوازدهم، شماره 32، صص 22-13. - رازانی، مهدی و حمیدرضا بخشندهفرد و اصغر توکلی، (89-1388)، "فلزکاری سلجوقی هنری اسلامی با هویت ایرانی"، دو فصلنامه تخصصی دانش مرمت و میراث فرهنگی، سال پنجم، شماره پیاپی 4و5، صص 63-55. - شیمل، آنه ماری ، (1379)، "رنگ و طرح در سفالینه ایرانی"، در مجموعه مقالات اوجهای درخشان هنر ایران، ویرایش ریچارد اتینگهاوزن و احسان یارشاطر، ترجمه هرمز عبداللهی و رویین پاکباز، تهران، انتشارات آگاه، صص 222-193. - صادقی، سحر، (1396)، "مطالعه نقوش ترکیبی «انسان-خط» در هنرهای صناعی دوره سلجوقی"، پایاننامه دوره کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر، زاهدان، دانشکده هنر و معماری دانشگاه سیستان و بلوچستان/زاهدان. - طاهری، علیرضا و سحر صادقی، (1396)، " بررسی ساختار و مفصلبندی ترکیب «انسان-خط»نگاری در هنرهای صناعی دوره سلجوقی"، فصلنامه علمی-پژوهشی باغ نظر، سال چهاردهم، شماره 54، صص 56-47. - طاهری، علیرضا و سحر صادقی، (1396)، "پژوهشی در فنون و شیوه نقشاندازی ترکیب «انسان-خط»نگاری در آثار فلزی دوره سلجوقیان"، همایش جایگاه نقشهای تزیینی در کیفیت بصری هنر اسلامی، تهران، مرکز تحقیقات هنر اسلامی نگاره، https://www.civilica.com/Paper-IASCONF01-IASCONF01_031.html. - موسویلر، اشرفالسادات و سهیلا نمازعلیزاده، (1391)، "چهرهنگاری سلجوقی؛ تداوم فرهنگ بصری مانوی"، مطالعات تاریخ فرهنگی؛ پژوهشنامهی انجمن ایرانی تاریخ، سال چهارم، شماره سیزدهم، صص 105-85. - Blair, Sheila S, (1998)”EPIGRAPHY iii. Arabic inscriptions in Persia”, Encyclopaedia Iranica, Vol. VIII (5), available online at www.iranicaonline.org/articles/epigraphy-iii, (Last Updated: December 15, 2011), pp. 490-498. - Dimand, M. S, (1945) “Saljuk Bronzes from Khurasan” The Metropolitan Museum of Art Bulletin, New Series, Vol. 4, (No. 3), The Metropolitan Museum of Art, pp. 87-92. - Ettinghausen , Richard,(1970),” The Flowering of Seljuq Art”, Metropolitan Museum Journal, Vol. 3, The University of Chicago Press, pp.113-131. - Marks, Laura U, (2011), “ Calligraphic Animation: Documenting the Invisible”, Animation: An Interdisciplinary Journal 6(3), pp. 307-323. - Tabbaa , Yasser,(1987), Bronze Shapes in Iranian Ceramics of the Twelfth and Thirteenth Centuries, Muqarnas, Vol. 4, Brill, pp.98-113. - www.asia.si.edu, 10/11/95,8:30 pm. - www.Metmuseum.org, 10/12/95, 10:00 am.