آیتاللهی، حبیبالله (1388)، مصاحبهها، نقدها و تقریظها (مجموعه نوشتارهایی در هنر2)، چاپ نخست، تهران.
اخترکاوان، مهدی (1390)، تنظیم شرایط همساز با بوم و اقلیم ایران، چاپاول، تهران: انتشارات کلهر.
اردلان،نادر و بختیار، لاله(1390)، حس وحدت(سنت تصوف در معماری ایرانی)، مترجم: ونداد جلیلی، چاپ اول،تهران: موسسه علمی پژوهشی علم معمار.
الیاده، میرچا (1391)، مقدس و نامقدس: ماهیت دین، ترجمـه بهزاد سالکی، تهـران: ناشر علمی فرهنگی.
الیاده، میرچا (1394)، آیینها و نمادهای تشرف، چاپ دوم، تهران: انتشارات نیلوفر.
بزرگنیا، زهره (1385)، تکیهها و حسینیهها، چاپ اول، تهران: انتشارات صوفیان.
-بشیر، حسن (1390)، تعزیه (مجموعه مفاهیم بنیادین علوم انسانی- اسلامی)، چاپ اول، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).
بیضایی، بهرام (1379)، نمایش در ایران، چاپ دوم، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.
بحرینی، حسین (1378)، شکل شهر چیست و چرا باید به آن اهمیت داد، معماری و فرهنگ، شماره1، در کتاب شرح جریانهای فکری معماری و شهرسازی در ایران معاصر به کوشش سید محسن حبیبی، چاپ دوم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
پیرنیا، محمدکریم (1384)، سبکشناسی معماری ایرانی، چاپ چهارم، تهران: سروش دانش.
پیروزیان اسکی، عباسعلی (1388)، پیشینه تاریخی-فرهنگی و آیینی تکیه اسک، چاپ نخست، آمل: انتشارات طالب آملی.
توسلی، محمد (1379)، حسینیهها، تکایا، مصلیها، در مجموعه مقالات معماری ایران دوره اسلامی، بـه کوشش محمدیوسف کیانی، تهران: انتشارات سمت.
توسلی، محمود و بنیادی، ناصر (1390)، فضاهای شهری و جایگاه آنها در زندگی و سیمای شهری، در کتاب شرح جریانهای فکری معماری و شهرسازی در ایران معاصر به کوشش سید محسن حبیبی، چاپ دوم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
حاجیقاسمی، کامبیز (1386)، مروری بر تاریخ معماری ایرانی-اسلامی در کتاب جستارهایی در چیستی هنر اسلامی به کوشش هادی ربیعی، تهران: فرهنگستان هنر.
حسنی، سیدقاسم (1383)، نقش آموزشی مراسم در جامعهپذیری زنان (برگرفته از کتاب انسانشناسی)، گردآورنده سهیلا ششهانی، چاپ یکم، تهران: انتشارات آگاه.
چلکووسکی، پیترجی (1389)، تعزیه: آیین نمایش در ایران، ترجمه داوود حاتمی، چاپ دوم، انتشارات سمت.
ذوقی، الهه (1392)، معماری تکایای ایرانی، چاپ اول، تهران: انتشارات طحان.
رحیمزاده، معصومه (1382)، سقاتالارهای مازندران، تهران: سازمان میراث فرهنگی کشور.
رئیسزاده، مهناز و مفید، حسین (1383)، بیهوده سخن: ده پژوهش در زیباییشناسی و هنر معماری، چاپ اول، تهران: انتشارات مولی.
ستاری، جلال (1394)، زمینه اجتماعی تعزیه و تئاتر در ایران، چاپ دوم، تهران: نشر مرکز.
سلطانزاده، حسین (1362)، روند شکلگیری شهر و مراکز مذهبی در ایران، تهران: انتشارات آگاه.
سلطانزاده، حسین (1390)، نایین شهر هزارههای تاریخی، چاپ دوم، تهران: پژوهشهای فرهنگی.
سلطانزاده، حسین (1384)، فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران، چاپ دوم، تهران: پژوهشهای فرهنگی.
سلطانزاده، حسین (1391)، نقدی کوتاه برکتاب سبکشناسی معماری ایرانی، چاپ اول، تهران: چهارطاق.
شهیدی، عنایتالله (1380)، پژوهشیدر تعزیه و تعزیهخوانی، چاپ اول، تهران: پژوهشهای فرهنگی.
عاشورپور، صادق (1389)، نمایشهای ایرانی، جلد دوم تعزیه، چاپ نخست، انتشارات سوره مهر.
قبادیان، وحید (1382)، بررسی اقلیمی ابنیه سنتی ایران، چاپ دوم، تهران: دانشگاه تهران.
فلامکی، محمدمنصور(1393)، دریافت یگانگی در معماری ایرانی، چاپ نخست، تهران: فضا.
کیانی، محسن (1389)، تاریخ خانقاه در ایران، چاپ سوم، تهران: طهوری.
گروتر،یورگ کورت(1386)، زیبایی شناسی در معماری، ترجمه جهانشاه پاکزاد و عبدالرضا همایون، چاپ چهارم،
مصلح، علیاصغر (1397)، پژوهشی در تفکر میان فرهنگی و آیین گفتگو، چاپ اول، تهران: علمی.معماریان، غلامحسین (1387)، آشنایی با معماری مسکونی ایرانی-گونهشناسی درونگرا، چاپ پنجم، تهران: انتشارات سروش دانش.
معماریان، غلامحسین (1386)، آشنایی با معماری مسکونی ایرانی-گونهشناسی برونگرا، چاپ پنجم، تهران: انتشارات سروش دانش.
معماریان، غلامحسین (1387)، سیری در مبانی نظری معماری، چاپ سوم، تهران: انتشارات سروش دانش.
منفرد، افسانه (1382)، تکیه، دانشنامه جهان اسلام به سرپرستی غلامعلی حداد عادل، جلد هشتم، تهران: بنیاد دایره المعارف اسلامی.
نرسیسیانس، امیلیا (1385)، انسان، نشانه، فرهنگ، چاپ دوم، انتشارات افکار.
نقرهکار، عبدالحمید (1387)، درآمدی بر هویت اسلامی در معماری و شهرسازی، چاپ نخست، تهران: وزارت مسکن و شهرسازی، دفتر معماری و طراحی شهری، شرکت طرح و نشر سیما.
نقیزاده، محمد (1395)، نظریه فضای حیات طیبه شهر آرمانی اسلام، چاپ اول، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
نعمتطاووسی، مریم (1392)، فرهنگ نمایشهای سنتی و آیینی ایران، چاپ نخست، تهران: ناشر دایره.
نوایی،کامبیز و حاج قاسمی، کامبیز (1390)، خشت و خیال معماری اسلامی ایران، چاپ نخست، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، انتشارات سروش.
مقالات فارسی:
ابراهیمی، غلامرضا و بالاور، مبینا و توشمال، فاطمه (1395) «تأثیر هنر نمایشی تعزیه در آفرینش تکایا در معماری ایران (نمونه موردی: تکیه بزرگ تجریش)»، اولین همایش ملی معماری و شهرسازی (اندیشه، نظریه و روشها)، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، صص1-9.
اعظمزاده، محمد و انصاری، مجتبی و پورمند، حسنعلی (1390) «مضامین مذهبی در نقاشیهای عامیانه تکایا در مازندران»، دو فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات هنر اسلامی، شماره 15، صص 73-90.
احمدی، زهرا (1391) ،« بازخوانی نقش گمشده حیاط مرکزی در دستیابی به معماری پایدار »،نشریه شهر و معماری بومی، شماره 2، صص40-25.
احمدی، فرهاد(1384)، شهر- خانه حیاط مرکزی(شهر- خانه پایدار، شهر- خانه آیینی)، مجله صفه، شماره چهل و یکم، صص 90-113.
احمدنژاد، مهران و بمانیان، محمدرضا (1397)، «بررسی تطبیقی عوامل مؤثر بر ساختار فضایی تکایای تاریخی استان مازندران»، نخستین کنفرانس ملی شهر ایرانی اسلامی، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری، صص1-19.
امینزاده، بهناز (1378)، «تکایا بیانی از هویت شهرهای ایرانی»، مجله هنرهای زیبا، شماره ششم، صص 55-65.
آیتاللهی، حبیب الله و کلانتر، علی اصغر (1388)، «کاربرد آیات قرآنی و متون مذهبی در تزیینات معماری شیعی مازندران»، فصلنامه تحلیلی-پژوهشی نگره، شماره 13، زمستان 88، صص5-28.
بداشتی،علیالله (1386)، ریشههای پیدایش و گسترش تشیع در مازندران، فصلنامه شیعهشناسی، سال پنجم، شماره 19، پاییز 86، صص 101-126.
پاسدار شیرازی، مظفر و صادقی، علیرضا (1394) «تأثیر باورها و مراسم آیینی در پایایی و پویایی فضاهای شهری؛ موردپژوهی: تعزیه در پایایی حسینیهها و تکایا در ایران»، مدیریت شهری، شماره 38، صص301-332.
حبیب، فرح و کریمی، نوشین و کریمی، نسیم (1388) «رویکرد تحلیلی به تعامل بین آیینهای جمعی و ساختار کالبدی شهرهای سنتی ایرانی (نمونه موردی: شهر زنجان)»، نشریه هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، شماره 39، صص 117-126.
حسینیراد، عبدالمجید و عزیززادگان، محبوبه (1390) «تأثیرتعزیه بر دیوارنگارههای مذهبی دوره قاجار»، سال اول، شماره اول، تهران، پژوهشنامه هنرهای دیداری، صص31-44.
خاکپور، مژگان و انصاری، مجتبی و شیخ مهدی، علی و طاووسی، محمود (1394) «ویژگی اجتماعی – فرهنگی مسکن بومی، مسکن و محیط روستا»، شماره 149، بهار 94، صص3-14.
خاکی،محمدرضا(1394)، بررسی و بازشناسی مکان صحنه ای در نمایش های سنتی ایرانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پرتال جامع علوم انسانی،صص 109-120.
دژدار، امید و موسوی، جلیل و بنییی فیجانی، الهه (1391)، «پالیمسست از تاریخ و ادیان تا معماری»، همایش بینالمللی دین در آینه هنر، صص1-10.
درودیان، مریم و بمانیان، محمدرضا و انصاری، مجتبی (1398)، «بازخوانی مکان و فضای نمایش ایرانی در منتخبی از نگارگری ایرانی»، نشریه هنرهای زیبا، هنرهای نمایشی و موسیقی، دوره 24، شماره1 ، بهار 1398، صص 59-68.
ذال، محمدحسن و موسوی کوهپر، سید مهدی (1373)، «تحلیل و گونهشناسی تکایای مازندران بر اساس تنوع اقلیمی»، دومین همایش ملی تبرستان، معماری بومی، دانشگاه مازندران، 8 صفحه.
راعی،حسین(1390)،بررسی و مطالعه برج - مقبره های قرن 8 و 9 ه.ق در مازندران نمونه موردی: معرفی مقبره شمس آل رسول آمل، نشریه مرمت ، آثار و بافت های تاریخی، فرهنگی، دوفصلنامه علمی - پژوهشی، سال اول، شماره دوم، پاییز و زمستان 1390، صص 75-90.
رشیدی، صادق(1391)، تقابل فرهنگ و طبیعت در آیین تعزیه، مطالعات فرهنگ و ارتباطات، سال سیزدهم، شماره هفدهم، بهار 1391، صص 163-180.
رضویپور، مریمالسادات و ذاکری، محمدمهدی (1392)، «بررسی مقایسهای حسینیههای دوره قاجار در مازندارن»، فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، صص63 -73.
ریعان، هانیه و نژاد ابراهیمی، احد (1393)، «هندسه نمایش آیینی- مذهبی تعزیه در معماری ایران»، مجموعه مقالات اولین کنگره بین المللی افقهای جدید در معماری و شهرسازی، صص1 -9.
سهیلی، جمالالدین و مهاجرپور، نفیسه (1394)، «نشانهشناسی فضای نمایش تعزیه»، آرمانشهر، شماره پانزدهم، صص 69-59.
شایستهفر، مهناز (1389)، «انعکاس حادثه عاشورا در بقعه چهار پادشاه و تطبیق آن با نقاشی قهوهخانهای»، سال یازدهم، شماره یازدهم، صص45 -70.
شفیعی، فرهاد و افهمی، رضا (1395)، «از معماری تا نمایش آیینی- مذهبی تعزیه در ایران»، اولین کنفرانس هنر و معماری و کاربردها، صص1-7.
عناصری، جابر و کرمزاده شیرانی، منصور (1392)، «بررسی تداوم الگوی معماری تکیه دولت تهران در تکایای دولتی دوره قاجار»، دومین همایش ملی معماری و شهرسازی اسلامی، صص 1-16.
عناصری، جابر (1372)، «تعزیه هنر وقفی ایران و میراث جاودانی از قلمرو آیین و ایمان»، فصلنامه وقف، میراث جاویدان، شماره 3، صص 38-41.
گیویان، عبدالله (1385)، «آیین، آیینیسازی و فرهنگ عامهپسند دینی: تأملی در برخی بازنماییهای بصری دینی و شیوههای جدید مداحی»، دو فصلنامه- بهار و تابستان، دوره دوم، شماره 5.
مختاباد، سید مصطفی و حبیب، فرح و شعاعی، حمیدرضا (1390)، «گفتمانی تحلیلی در ماندگاری حسینیهها به مثابه کنشپذیری عملکردی فضاهای عمومی شهری در بازتاب باورها و آیینهای جمعی»، مدیریت شهری، شماره بیست و هشتم، صص241-254.
محمودی، فتانه و طاووسی، محمود (1390)، «جایگاه هویت آیینی-مذهبی«تعزیه» و واقعه عاشورا در هنرهای تصویری مازندران»، فصلنامه مطالعات ملی؛48، سال دوازدهم، شماره 4، صص67-92.
مسجدجامعی، احمد(1391)، نگاهی به کارکرد تکیه ها در ایران،پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه، شفقنا(Shafaghna.com)،آذر 1391.
موسوی کوهپر، سید مهدی و حیدریان، محمود (1393)، «بررسی بناها و آثار معماری دورههای باستانی با استفاده از سیستم جغرافیایی(GIS)»، دومین همایش ملی هنر تبرستان: معماری بومی، دانشگاه مازندران، صص 1-17.
موسوی کوهپر، سید مهدی و ذال، محمدحسن (1391)، «تحلیل عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر معماری تکایا در مازندران»، نخستین همایش ملی هنر تبرستان: گذشته و حال، بابلسر، مؤسسه آموزش عالی مارلیک، دانشگاه مازندران، صص1-14.
ناریقمی، مسعود (1389)، «مطالعهای معناشناختی در باب مفهوم درونگرایی در شهر اسلامی»، نشریه هنرهای زیبا معماری و شهرسازی، شماره 43، صص69-82.
ناریقمی، مسعود (1395) «الگوهای کالبدی حسینیهها: ریشهها و تحولات»، مطالعات معماری ایران، دوفصلنامه معماری ایرانی، شماره 9، صص25-45.
ناصریپور تکلو، رضا (۱۳۹۰)، «بازشناسی خاستگاه معماری تعزیه»، اولین همایش ملی معماری و شهرسازی اسلامی، تبریز، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، صص 345-365.
واسعی، علیرضا و اسکندری، سارا (1392)، «نقش زنان در بسط فرهنگ محرم و سوگواری در عصر ناصری»، مجله علمی پژوهشی پژوهشات تاریخ اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال سوم، شماره اول، بهار و تابستان 1392، صص 115-132.
همایونی، صادق(1386)، کالبدشکافی تعزیههای ایرانی با ارج نهادنی در خور بر انجوی شیرازی و آثارش، فرهنگ مردم ایران، بهار 1386، شماره 7و8، صص 53-68.
همایونی، صادق(1378)، زن در تعزیههای ایرانی، هنر، تابستان 1378، شماره 40، صص 46-54.
یوسفی،صفر (1387)،«سیر تحول دین و مذهب در مازندران»، فصلنامه تخصصی فقه و تاریخ تمدن، سال چهارم، شماره 16،صص166-192.
پایان نامه:
حسنپور، مرتضی (1394)، بررسی ساختار هویتبخش تکایا به عنوان معماری مقدس شیعه (نمونه موردی طراحی تکیه اسکو، شهر امامزاده عبدا... آمل)، رساله کارشناسی ارشد، استاد راهنما سید علی سیدیان.
فولادخواه، امیرنصر (1390)، معماری تکایای چوبی در روستاهای مازندران شرقی، رساله کارشناسی ارشد، استاد راهنما کامبیز حاج قاسمی، مشاور فرهاد تهرانی.
مقالات لاتین:
Abdul Majida, Noor Hanita, Shuichib, Hokoi, Takagic, Nozomi (2013), Cultural and Climatic Analysis: The Basis of Formulating Compatible, Living Environments in Oman, International Islamic University Malaysia,53100 Kuala Lumpur, Malaysia/University of Nizwa, Nizwa, Sultanate of Oman. Kyoto University, Kyoto, Japan.
Avcioglu, Nebahat, (2007), Identy-as-form:The mosque in the west, Cultural Analysis 6 , california
Gill, Karamjit S, (2007), Rethinking the cross-cultural interaction architecture, AI & Soc, London,639-647
Kultur, Sinem, (2012); Role of culture in sustainable architecture, Bahcesehir University, Turkey
Mortada,Hisham,(2005), Traditional Islamic Principles of built environment.
Pearlmutter, David, (2007); Architecture and Climate: The Environmental Continuum, Institutes for Desert Research, Ben-Gurion University of the Negev.
سایتهای اینترنتی:
www.amoleh.ir
www.khalednabi.uspace.ir