@article { author = {Behzadi, Kamran and Emam Gholizadeh, Saeed and Razavi, Hamidreza}, title = {Identifying the Components of Cultural Development; A Qualitative Investigation on Cultural Centers with a Hierarchical Analysis Approach}, journal = {Islamic Art Studies}, volume = {18}, number = {44}, pages = {91-101}, year = {2022}, publisher = {The Institute of Islamic Art Studies}, issn = {1735-708X}, eissn = {2676-7759}, doi = {10.22034/ias.2021.265509.1492}, abstract = {Today, the category of culture development is one of the most crucial aspects of the social system; for this reason, the role of cultural centers can be considered. Examining the effective indicators in the operation of these centers is an issue worth pondering. This study is a qualitative research based on grounded theory and the research community consists of 10 experts in the field of cultural development. In the next step, the weighting and ranking of indicators was accomplished with the hierarchical method (AHP); furthermore, the questionnaire of this research has been prepared, distributed and collected. The quantitative section was carried out based on the Karjesi and Morgan model in the community of cultural experts consisting of 298 center managers. The analysis of the findings from the interview showed that the basic components of cultural centers include religious and devout, employment, national and local, clothing, health, research, lifestyle, technology and communication. The results of the research by applying the hierarchical method (AHP) specify that the religious and spiritual index was the first priority and the national and local indicators, coverage, lifestyle, health, research, technology, communication and incompatibility rate were the second to eighth priorities. In addition, the average of each of the indicators confirms that the variables of clothing, religion, research, health, employment, technology, lifestyle and national and local indicators respectively have the highest averages, which these results display, this phenomenon is due to the existence of a gap between managers and decision-makers of educational centers and executives.Research aims:1. Reviewing the components of cultural development.2. Scrutinizing the gap between managers and decision-makers of educational centers and executives.Research questions:1. What is the association between the components of cultural development?2. What factors exist in the gap between managers and decision-makers of educational centers and executives?}, keywords = {cultural development,Hierarchical Method,prioritization indicators,Foundation Data Analysis}, title_fa = {شناسایی مولفه های توسعه فرهنگی یک مطالعه کیفی پیرامون مراکز فرهنگی با رویکرد تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی}, abstract_fa = {امروزه مقوله فرهنگ و توسعۀ فرهنگی یکی از کلیدی­ ترین ابعاد نظام اجتماعی است؛ به همین دلیل نقش مراکز فرهنگی قابل تأمل است. بررسی شاخص­ه ای مؤثر در کارکرد این مراکز مسئله‌ای قابل تأمل است. این مطالعه ‌یک پژوهش کیفی از نوع گراندد تئوری است و جامعه پژوهش را 10 نفر از خبرگان  صاحب­ نظر در زمینۀ توسعۀ ‌فرهنگی تشکیل می­ دهد. در گام بعدی با روش سلسله‌مراتبی (AHP) وزن­دهی و رتبه­ بندی شاخص ­ها صورت پذیرفت. پرسشنامه تنظیم و توزیع و جمع‌آوری شده است. بخش کمی این پژوهش براساس مدل کرجسی و مورگان در جامعۀ کارشناسان فرهنگی متشکل از 298 نفر از مدیران مراکز اجرا گردید. تحلیل یافته ­های حاصل از مصاحبه نشان داد که مؤلفه ­های اساسی مراکز فرهنگی  شامل دینی و مذهبی، اشتغال، ملی و بومی، پوشش، سلامت، پژوهش، سبک زندگی، تکنولوژی و ارتباطات است. نتایج پژوهش به روش سلسله‌مراتبی (AHP) نشان می­دهد که  شاخص دینی و مذهبی اولویت اول و شاخص­ های ملی و بومی، پوشش، سبک زندگی، سلامت، پژوهش، تکنولوژی، ارتباطات و نرخ ناسازگاری اولویت دوم تا هشتم بوده است. ضمناً میانگین هر یک از شاخص­ ها نشان می­ دهد که شاخص­ های پوشش، دینی و مذهبی، پژوهش، سلامت، اشتغال، تکنولوزی، سبک زندگی و شاخص ملی و بومی به‌ترتیب بالاترین میانگین ها را داشته ­اند که این نتایج حاکی از وجود شکاف بین مدیران و تصمیم‌گیران مراکز آموزشی و مجریان است. اهداف پژوهش1. مطالعۀ مؤلفه ­های توسعۀ فرهنگی.2. بررسی شکاف بین مدیران و تصمیم ­گیران مراکز آموزشی و مجریان. سؤالات پژوهش1. چه ارتباطی بین مؤلفه ­های توسعه فرهنگی وجود دارد؟2. چه عواملی در شکاف بین مدیران و تصمیم ­گیران مراکز آموزشی و مجریان وجود دارد؟}, keywords_fa = {توسعه فرهنگی,روش سلسله مراتبی,شاخص های اولویت بندی,تحلیل داده بنیاد}, url = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_132771.html}, eprint = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_132771_519a1e6d84a8b31a184f8f5902755b2e.pdf} }