@article { author = {Farazmand, Farnaz and Nasri, Amir and Sharifzadeh, Mohammad Rezza}, title = {Beauty in the Form of Quantitative Criteria in Da Vinci's Last Supper Painting with the Approach of Umberto Eco's Theories}, journal = {Islamic Art Studies}, volume = {18}, number = {42}, pages = {313-326}, year = {0621}, publisher = {The Institute of Islamic Art Studies}, issn = {1735-708X}, eissn = {2676-7759}, doi = {10.22034/ias.2021.269660.1520}, abstract = {Indisputably, beauty is one of the fundamental elements of art in various societies. This issue has instigated researchers in various periods to attempt to analyze the criteria of beauty in works of art in various ways. In Europe, the Renaissance can be considered as one of the brightest eras of art and exquisiteness. Painting was one of the most chief arts and Leonardo da Vinci was one of the most significant painters of this period. The Last Supper of Christ is one of the most significant events in Christianity. Many artists throughout history have addressed the issue, one of the most imperative of which is Leonardo da Vinci's Last Supper mural. The prominence of this work is such that it has been analyzed and studied from diverse aspects. In Medieval Art and Beauty, Umberto Eco discusses the formation of art and its broad angles. The formation of Renaissance art owes much to medieval tradition and art. On the other hand, the theories and ideas of Umberto Eco in the twentieth century, which is mainly an explanation of beauty, show a new perspective on the intellectual infrastructure of Renaissance artists, which is especially evident in the theory of Da Vinci art. The present study has investigated this issue in a descriptive and analytical manner based on library sources. In the present study, quantitative criteria in Da Vinci Art Theory include the use of symmetry, proportionality, perspective, and applied principles of mathematics in field of art. The results indicate that Umberto Eco's aesthetic theories underlie the formation of Renaissance theories and art, especially in the formation of Da Vinci's works, a case study of which is The Last Supper.Research aims:1. To quantitatively observe an aesthetic review in Leonardo da Vinci's Last Supper;2. To explain the infrastructures of the formation of Renaissance art and its reflection in Da Vinci's Last Supper with the approach of Umberto Eco's theories.Research questions:1. What are the quantitative criteria such as dexterity and coordination in the formation of Leonardo da Vinci's Last Supper?2. How does Umberto Eco's analytical discussions show the quantitative infrastructure in Leonardo da Vinci's Last Supper?}, keywords = {beauty,Quantitative Criteria,Last Supper,Leonardo da Vinci,Umberto Eco}, title_fa = {زیبایی در قالب معیارهای کمی در تابلوی شام آخر داوینچی با رویکرد نظریات اومبرتو اکو}, abstract_fa = {بدون تردید زیبایی یکی از عناصر بنیادین هنر در جوامع مختلف است. این مسئله سبب شده تا محققان در دوره ­های مختلف با شیوه های مختلف درصد واکاوی معیارهای زیبایی در آثار هنری باشند. در اروپا می­توان دوره رنسانس را یکی از اعصار درخشان هنر و زیبایی دانست. نقاشی یکی از مهم­ترین هنرها و لئوناردو داوینچی یکی از مهمترین نقاشان این دوره بود. واقعه شام آخر مسیح یکی از رویدادهای مهم آیین مسیحیت به شمار می­رود. هنرمندان بسیاری در طول تاریخ به این موضوع پرداخته ­اند که یکی از مهم­ترین آنان، دیوارنگاره شام آخر لئوناردو داوینچی است. اهمیت این اثر به حدی است که از جنبه ­های متفاوتی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. امبرتو اکو در کتاب هنر و زیبایی قرون وسطا به شکل­ گیری هنر و تشریح زوایای گسترده آن می­ پردازد. شکل­ گیری هنر رنسانس، وام­دار سنت و هنر قرون میانه است. از دیگر سو، نظریات و آرا امبرتو اکو در قرن بیستم که عمدتاً تببین زیبایی است، نگرش تازه­ای از زیرساخت­ های فکری هنرمندان رنسانس را نشان می دهد که به ویژه در نظریه هنر داوینچی مشهود است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده­ های منابع کتابخانه ­ای به بررسی این موضوع پرداخته است. در پژوهش مورد نظر معیارهای کمی در نظریه هنر داوینچی شامل استفاده از تقارن، تناسب، پرسپکتیو و اصول کاربردی ریاضیات در هنر است. نتایج حاکی از آن است نظریات زیبایی­شناسانه امبرتو اکو زمینه ­ساز شکل­گیری نظریات و هنر رنسانس به­ ویژه در شکل­ گیری آثار داوینچی نمود یافته است؛ که نمونه موردی آن تابلوی شام آخر است.اهداف پژوهش:1. بررسی زیبایی­ شناسی کمی در تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی.2. تبیین زیرساخت­ های شکل­ گیری هنر رنسانس و بازتاب آن در تابلوی شام آخر داوینچی با رویکرد نظریات امبرتو اکو.سؤالات پژوهش:1. معیارهای کمی نظیر تناسب و هماهنگی در شکل ­گیری تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی کدامند؟2. مباحث تحلیلی امبرتو اکو، چگونه زیرساخت­ های معیارهای کمی را در تابلوی شام آخر را نشان می­دهد؟}, keywords_fa = {زیبایی,معیارهای کمی,شام آخر,لئوناردو داوینچی,امبرتو اکو}, url = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_134505.html}, eprint = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_134505_168933e5341b5de7523048be9088380b.pdf} }