@article { author = {Zeinali, Mohammad Bagher and Elhami, Ali and Khosravi, Hossein and Eslami, Sohrab}, title = {Holders of Religious Key Positions in Safavid Painting (Duties and Functions)}, journal = {Islamic Art Studies}, volume = {18}, number = {43}, pages = {268-287}, year = {2021}, publisher = {The Institute of Islamic Art Studies}, issn = {1735-708X}, eissn = {2676-7759}, doi = {10.22034/ias.2021.303817.1715}, abstract = {The art of painting has been intertwined with narrative from the beginning and has drawn various scientific, social, political and economic themes. One of the brilliant periods of this art was the period of Safavid rule (907-1136 AH). During this period, with the support of the government and other elders of the society and the establishment of royal workshops, this art reached its ultimate stance. In the meantime, due to the religious approach of the Safavid government, religious and political themes became the subjects of painting. The issue that can be raised here is how to reflect the position and role of the leading officials of the Safavid period in the art of painting of this period. This research has been completed via descriptive and analytical methods and by relying on the data of library resources. The findings of the study indicate that in this period, religious positions played an important role in cultural and political developments and consequently, this had a tremendous cultural impact on commonalities as religious positions played an important role in the political and social dimension. This change can also be seen in the surviving paintings of this period.Research aims:1. To explain the nature of the occupation of religious officials in the Safavid period and their role in the continuation of this government.2. To analyze the duties and performance of the officials of the Safavid period regarding the art of painting.Research questions:1. What were the duties and functions of the officials of the Safavid period?2. What is the reflection of the position and role of religious officials in the Safavid period regarding the art of painting of this period?}, keywords = {Grand Master,Safavid painting,Sadr,Malabashi,Lawyer of Conditions}, title_fa = {صاحب منصبان شاخص دینی در نگارگری صفوی ( وظایف و عملکردها)}, abstract_fa = {هنر نگارگری از بدو پیدایش آمیخته با روایتگری بود و همراه مضامینی مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را ترسیم کرده است. یکی از ادوار درخشان این هنر، دوره حکومت صفویه (907-1136ه.ق) بوده است. در این دوره با حمایت حکومت و دیگر بزرگان جامعه و ایجاد کارگاه ­های سلطنتی این هنر به اوج شکوفایی رسید. در این میان، با توجه به رویکرد مذهبی حکومت صفوی، مضامین مذهبی و سیاسی تبدیل موضوعات نگارگری گردید. مسئله ­ای که اینجا می توان مطرح کرد چگونگی انعکاس جایگاه و نقش صاحب منصبان شاخص دوره صفوی در هنر نگارگری این دوره است. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده ­های منابع کتابخانه ­ای انجام شده است. یافته ­های پژوهش حاکی از این است که در این دوره، مناصب دینی نقش مهمی در تحولات فرهنگی و سیاسی از خود به جای گذاشتند و به تبع آن، این امر بر توده ­های مردمی نیز تأثیر فرهنگی فوق ­العاده ­ای داشت. مناصب دینی نقش مهمی در بعد سیاسی و اجتماعی از خود نشان دادند. این تحول در آثار نگارگری برجای مانده از این دوره نیز قابل مشاهده است.اهداف پژوهش:1. تبیین ماهیت شغل صاحب­منصبان مذهبی در دوره صفوی و نقش آن­ها در استمرار این حکومت.2. واکاوی چگونگی وظایف و عملکرد صاحب­منصبان دوره صفوی در نگارگری این دوره.سؤالات پژوهش: 1. صاحب­ منصبان دوره صفوی چه وظایف و کارکردهایی را در این دوره داشتنند؟2. جایگاه و نقش صاحب­ منصبان مذهبی دوره صفوی چه بازتابی در نگارگری این دوره داشته است؟}, keywords_fa = {مرشد اعظم,نگارگری صفوی,صدر,ملاباشی,وکیل حالیات}, url = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_138990.html}, eprint = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_138990_96ce065275f51f15c77d89955a843ae8.pdf} }