@article { author = {Joolaei, Amir Ata and Shapoori, Saeid and Mokhtabad Amreei, Seyed Mostafa}, title = {Phenomenology of Existence as Realism in Neorealism Cinema from the Perspective of Andre Bazen and the Philosophy of Existentialism}, journal = {Islamic Art Studies}, volume = {19}, number = {45}, pages = {657-668}, year = {2022}, publisher = {The Institute of Islamic Art Studies}, issn = {1735-708X}, eissn = {2676-7759}, doi = {10.22034/ias.2022.344757.1974}, abstract = {Bazen's ontology examination in the concept of realism in art does not contemplate objectivity as the only principle of presenting a realistic work of art; thus, according to his belief, the existential philosophy of a work should be deliberated. In fact, he does not cogitate the honest reproduction of reality as art; and realism in his opinion is achieved by a mental effort towards the objectivity of the image and based on the lack of judgment and the psychological need to recreate the world in the image. This research, which is considered as a fundamental goal and is descriptive-analytical in terms of data collection, examines Bazen's phenomenological point of view in neorealism cinema. The findings of the research show how Bazen relates to the link between neorealism and existentialism. In the course of the aesthetics of film or art, a kind of moral responsibility is given to the artist, and in terms of the aesthetics of the film, it raises an existential responsibility rather than making art a problem. The ontology of existentialism emphasizes the originality of existence, and based on this, Bazen considers the image of reality to be far from a montage and a distorted scene. Bazen's attention to the moral concept in realism in neorealism is based on the conditions that the structure of neorealism cinema shows decently, in other words, the non-partiality of the viewer in the world of the work, which frees him to think about himself in the work; not similar to expressionists in which a specific and directed thought is imposed on him. Research aims: The study of the phenomenology of existence as realism in neorealism cinema from the perspective of Andre Bazen. Phenomenology of existence as realism in neorealism cinema from the perspective and philosophy of existentialism. Research questions: How is the phenomenology of existence as realism in neorealism cinema from Andre Bazen's point of view? How is the phenomenology of existence as realism in neorealism cinema from the perspective of existentialism philosophy?}, keywords = {Phenomenology,Realism,Neorealism,existentialism,Bazin}, title_fa = {پدیدارشناسی وجود به مثابه واقع گرایی در سینمای نئورئالیسم از منظر آندره بازن و فلسفه اگزیستانسیالیسم}, abstract_fa = {بررسی هستی­شناسی بازن در مفهوم واقع­گرایی در هنر، عینیت را تنها اصل ارائه اثر هنری واقع­گرا نمی­داند و بنا بر اعتقاد او بایستی فلسفه وجودی یک اثر مورد توجه باشد. در واقع او بازتولید صادقانه واقعیت را هنر نمی­داند و واقع­گرایی مد نظر او با تلاشی ذهنی به­سوی عینیت تصویر و براساس عدم قضاوت و نیاز روانشناختی به بازآفرینی جهان در تصویر به­دست می­آید. در این پژوهش که از حیث هدف بنیادی محسوب می­شود و از حیث گردآوری داده­ها، توصیفی-تحلیلی است به بررسی دیدگاه پدیدارشناسی بازن در سینمای نئورئالیسم می­پردازد. یافته­های پژوهش حاکی از این است که بازن چگونه با پیوندی که میان نئورئالیسم و اگزیستانسیالیسم برقرار می­کند. در جریان زیبایی­شناسی فیلم یا هنر، نوعی مسئولیت اخلاقی برای هنرمند قائل می­شود و از این حیث زیبایی­شناسی فیلم بیش از آن که هنر را مسئله قرار دهد یک مسئولیت وجودی را مطرح می­کند. زیرا هستی­شناسی اگزیستانسیالیسم بر اصالت وجود تأکید می­کند و بازن بر این اساس، تصویر واقعیت را به دور از مونتاژ و صحنه­ای تحریف شده قلمداد می­کند. توجه بازن به مفهوم اخلاقی در واقع­گرایی موجود در نئورئالیسم بر شرایطی استوار است که ساختار سینمای نئورئالیسم آن را به خوبی بروز می­دهد؛ یعنی عدم جانب­داری بیننده در جهان اثر که موجب رهایی او می­شود تا خود را در اثر، اندیشه کند، نه آن که همچون اکسپرسیونیست­ها اندیشه­ای مشخص و جهت­دار به او تحمیل شود.اهداف پژوهش:مطالعۀ پدیدارشناسی وجود به­مثابه واقع­گرایی در سینمای نئورئالیسم از منظر آندره بازن.پدیدارشناسی وجود به­مثابه واقع‌گرایی در سینمای نئورئالیسم از منظر و فلسفه اگزیستانسیالیسم.سؤالات پژوهش:پدیدارشناسی وجود به مثابه واقع گرایی در سینمای نئورئالیسم از منظر آندره بازن چگونه است؟پدیدارشناسی وجود به مثابه واقع‌گرایی در سینمای نئورئالیسم از منظر و فلسفه اگزیستانسیالیسم چگونه است؟}, keywords_fa = {پدیدارشناسی,واقع گرایی,نئورئالیسم,اگزیستانسیالیسم,بازن}, url = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_152591.html}, eprint = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_152591_da41df6b7fc7f77e3b06661a22fd14d8.pdf} }