@article { author = {}, title = {Study ofthe Masonry Kofi script of Timuriperiod and its effects in the sign of contemporary writings(Emphasizing on mosque of goharshadmashhad)}, journal = {Islamic Art Studies}, volume = {14}, number = {31}, pages = {114-133}, year = {2018}, publisher = {The Institute of Islamic Art Studies}, issn = {1735-708X}, eissn = {2676-7759}, doi = {10.22034/ias.2018.91707}, abstract = {The oldest type of Kofi script is the brick lines that are called theMasonry Kofi script. The Kofi script  is the same the script ismoalaghi.The masonry script is a kind of angular kufi script; based on the Designed chess house and drawing geometric shapes like: Square, rectangle, parallel and cross lines. This type of Kufic is seen in ancient buildings and mosques, especially the Timuri period. In the Timuri period, have been used Moaragh tiles, seven colors, as well asMoalaghi script in the decoration of buildings. In ancient buildings, a simple type of masonry is seen abundantly;This is very evident in the decorations of the Goharshad Mosque of Mashhad. This research is based on descriptive-analytic method; And by knowing such important factors as creating Savad and Bayaz , how to read, how to move letters and moreAlso, the base of  the work in the masonry Kofi script has found an important basis for designing signs of contemporary writing.        }, keywords = {}, title_fa = {مطالعه‌ی خط کوفی‌بنّایی دوره تیموری و چگونگی تأثیر آن در نشانه نوشته‌‌های معاصر (با تأکید بر مسجد گوهرشاد‌مشهد)}, abstract_fa = {قدیمی‌‌ترین نوع خط‌ کوفی، خطوط آجری است که به آن خط‌‌کوفی‌‌بنّایی می‌‌‌‌گویند. خط‌کوفی‌بنّایی همان خط‌معقلی است. خط‌بنّایی یا معقلی نوعی خط ‌‌کوفی زاویه‌دار به ‌‌شمار می ‌رود؛ که بر اساس خانه‌های شطرنجی طراحی شده و از ترسیم اشکال هندسی مانند: مربع، مستطیل، خطوط موازی و متقاطع ایجاد می‌گردد. این نوع کوفی در بناها و مساجد باستانی به خصوص دوره تیموری دیده می‌شود. در عصر تیموری از کاشی‌های معرق، هفت‌‌رنگ و همچنین خط‌معقلی در تزیین بناها استفاده شده است. در بناهای باستانی، نوع ساده بنّایی‌ فراوان دیده می‌شود؛ این مهم در تزیینات مسجد ‌گوهرشاد مشهد به خوبی مشهود است. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی‌تحلیلی صورت گرفته؛ و با شناخت عوامل مهمی همچون ایجاد سواد وبیاض، نحوه خوانش، چگونگی حرکت حروف و همچنین پایه‌کار موجود در خط ‌کوفی‌بنّایی، توانسته است؛ پایه ای مهم برای طراحی نشانه‌نوشته‌های معاصر بیابد.}, keywords_fa = {کوفی‌بنّایی,پایه‌کار,ساختار گرافیکی,دوره تیموری,نشانه نوشته}, url = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_91707.html}, eprint = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_91707_846e9577bd321a35a2c2d98dc7688fc8.pdf} }