@article { author = {Bahrman, Alireza}, title = {The Golden Adornments of the Holy Shrine of Imam Ali in Najaf}, journal = {Islamic Art Studies}, volume = {8}, number = {16}, pages = {63-76}, year = {2012}, publisher = {The Institute of Islamic Art Studies}, issn = {1735-708X}, eissn = {2676-7759}, doi = {}, abstract = {As the warriors of Islam entered Persia they realized that the people of this land behold an ancient historical, cultural and artistic heritage. The people of Persia also acknowledged that the new bestowed religion will ultimately enhance their culture and art.  The initial response to the newly established religion did not take long and soon Persian artists adorned the arts of the land. It was in the fourth and fifth century that Persia became the home of prominent artists in various architectural and artistic fields. The artists of the Safavid Empire enriched this status to its ultimate state and bequeathed this aptitude to the Afsharid era.  One of the magnificent achievements of the Safavid Empire is the ornamentation of the dome and golden portico of Iman Ali’s shrine in Najaf. This paper seeks out to describe and identify the inscriptions and ornamentations of this holy dome that is immersed with historical, cultural and artistic values.}, keywords = {Imam Ali’s Shrine,Dome Ornamentation,Golden Decorations,Safavid Empire,Afsharid Empire}, title_fa = {تزیینات طلاکاری حرم مطهر مولای متقیان امام علی(ع) در نجف اشرف}, abstract_fa = {هنگامی که سپاهیان اسلام پای در سرزمین ایران نهادند، به‌زودی دریافتند مردمان این سرزمین از پیشینة تاریخی، فرهنگی و هنری والایی برخوردارند و متقابلاً ایرانیان نیز به‌خوبی دریافتند که آیین الهی جدید، دانش و فرهنگ و هنر را بالنده خواهد ساخت. دریافت درستیِ این باور به زمان اندکی نیاز داشت، به‌طوری‌که در قرون چهارم و پنجم هجری ایرانیان در بسیاری از زمینه‌های هنری و معماری سرآمد و سر‌مشق سایر کشور های اسلامی دوران خود شدند. هنرمندان عهد صفوی این رسالت را به بالاترین حد متعالی زمان خود ارتقا داده و میراث آن را به هنرمندان عهد افشاریه انتقال دادند. یکی از جلوه های این میراث گران‌بها، تزیینات زیبای گنبد و ایوان مطلای بارگاه مطهر مولای متقیان حضرت علی(ع) در نجف اشرف است. با توجه به اینکه این تزیینات و به‌ویژه کتیبه های آن از ارزش تاریخی، فرهنگی و هنری بسیار والایی برخوردار است این مقاله به معرفی کتیبة گریو گنبد حرم مطهر امام(ع) می‌پردازد.}, keywords_fa = {حرم مطهر امام علی(ع),کتیبة گریو گنبد,تزیینات طلاکاری,صفویه,افشاریه}, url = {https://www.sysislamicartjournal.ir/article_92578.html}, eprint = {} }