%0 Journal Article %T تصویر سازی و تصویر آرایی فریب کاری در شاهنامه فردوسی و کلیله دمنه نصرالله منشی (مغول و تیموری) %J مطالعات هنر اسلامی %I موسسه مطالعات هنراسلامی %Z 1735-708X %A مره یی, منصور %A جدیدالاسلامی, حبیب %A رومیانی, بهروز %D 2019 %\ 11/22/2019 %V 15 %N 35 %P 347-367 %! تصویر سازی و تصویر آرایی فریب کاری در شاهنامه فردوسی و کلیله دمنه نصرالله منشی (مغول و تیموری) %K شاهنامه %K تاریخ بیهقی %K حماسه %K اسطوره %K تصویرسازی %K فریب %R 10.22034/ias.2019.101891 %X فریب و نحوه رفتاری فریبکاران در دو کتاب شاهنامه و تاریخ بیهقی که از آثار وزین ادب و هنر فارسی هستند، به وضوح نمایان است. نیرنگ در بخشهای حماسی ـ اسطورهای و تاریخی شاهنامه به کار رفته است که به نظر می‌رسد در بخش حماسی آن با انگیزه واهداف شخصی و انسانی و ملی ، بیشترین کاربرد را دارد. برخلاف معنای متعارف نیرنگ که مفهومی منفی دارد؛ در شاهنامه جنبه ها و مفاهیم مثبت آن را می‌توان مشاهده کرد. آیا فریب بر اثر رفتار شخصیّت‌های بانفوذ سیاسی چون: محمود، مسعود و بوسهل ... است که در دوره‌ای بر اریکه‌ی قدرت و هدایت جامعه تکیه زده، به حکمرانی پرداخته، به فریب روی آورده و توانسته‌اند از بروز آشوب جلوگیری کنند یا اینکه محمودیان با تضریب و فریب سبب عزل طرفداران مسعود شده و نوعی بی‌ثباتی و اضطراب را گسترش داده‌اند. در این دو اثر ادبی گاهی فریبکاری‌ها موجب هلاک عامل آن شده و در مواقعی نیرنگ‌های افراد به حالت خنثی درآمده و زیانی نداشته است. وقتی به درستی و حق‌بینانه به حقایق می‌نگریم، درمی‌یابیم که انسان‌هایی بوده‌اند که به انجام اعمال و غدرشان توجه نکرده و اگر اندیشیده‌اند، به ضرورت و بی‌تاثیر بوده است. در این نوشتار سعی می‌شود به نوع فریب و حیله و هدف نیرنگ‌بازان پرداخته شود. نگارنده بنا به اقتضای هر خدعه‌ای نکات اخلاقی، معرفتی، سیاسی و اجتماعی را برای حظّ و تنبّه درج کرده تا چراغ راه هدایت رهروان حقیقت باشد. %U https://www.sysislamicartjournal.ir/article_101891_1dbf10e548392fe69b3a667e25614840.pdf