%0 Journal Article %T فرهنگ سازی تلویزیونی با تاکید بر جایگاه هنر برای کودکان و نوجوانان، مورد شناسی شبکه بهارستان تاجیکستان %J مطالعات هنر اسلامی %I موسسه مطالعات هنراسلامی %Z 1735-708X %A کسمایی, الهه %A رحیم اف, سعد الله %D 2020 %\ 11/21/2020 %V 17 %N 39 %P 353-366 %! فرهنگ سازی تلویزیونی با تاکید بر جایگاه هنر برای کودکان و نوجوانان، مورد شناسی شبکه بهارستان تاجیکستان %K هنر %K کودک و نوجوان %K فرهنگ سازی تلویزیونی %K شبکه بهارستان %K تاجیکستان %R 10.22034/ias.2020.254751.1425 %X فرهنگ نقشی محوری در حیات اجتماعی و اقتصادی در جوامع مختلف دارد و به معنای مجموعه ای از  ارزش ­های اجتماعی  است  که در جوامع مختلف به مرور ساخته شده و به نسل ­های بعد منتقل می­ شوند. امروزه، رسانه ­ها تبدیل به یکی از مهمترین ابزارهای انتقال فرهنگی شده ­اند. اکثر قریب به اتفاق انسان­ ها در تعامل با رسانه ­ها هستند و حدود یک ‌سوم اوقات بیداری ما صرف بهره ­مندی از رسانه‌ها می‌شود. ارتباط و فرهنگ محکوم به همزیستی هستند. ارتباطات محصول فرهنگ و فرهنگ، مشخص ­کننده ساختار، معنا و زمینه‌ ارتباطی است که صورت می‌گیرد. بدون ارتباط هیچ فرهنگی قادر به بقا نیست. وسایل ارتباط جمعی مهم ترین شاخصه جامعه مدرن به شمار می ­آیند و شامل رادیو، تلویزیون، سینما، نشریات و اینترنت، هستند. در این میان، نقش رسانه ­های تصویری و به خصوص تلویزیون نسبت به سایر رسانه ها برجسته ­تر است و در مقایسه با دیگر رسانه ­ها از مطلوبیت بیشتری برخوردار است. این امر به خصوص آنجا تحقق می ­یابد که کودکان به عنوان متقاضیان جدی برنامه ­های تلویزیون مطرح هستند. در این میان کاربست هنر و هنرهای تصویری نقش محوری در این فرهنگ سازی در کودکان و نوجوانان دارد. در این تحقیق، فرایند فرهنگ ‎سازی توسط تلویزیون کودک تاجیکستان (بهارستان) با ارائه مواردی، مانند: فرهنگ دیداری، فلسفه رسانه، تلویزیون کودک، بررسی شده است. روش تحقیق در این پژوهش، مطالعات اسنادی کتاب‌های فارسی، انگلیسی، تاجیکی و روسی درباره تلویزیون کودک و نوجوان است و مصاحبه هدایت شده با کارمندان و مدیریت شبکه بهارستان و بازدید از این شبکه و مشاهده حدود ۱۴ ماه برنامه‌های تلویزیون بهارستان در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بوده، که ۶ ماه از این بازبینی تحلیل شده است؛ همچنین از پرسشنامه محقق‌ساخته برای سنجش تاثیر فرهنگ‌سازی شبکه بهارستان برکودکان فارسی‌زبان ایران، تاجیکستان و افغانستان استفاده شده است. یافته­ های تحقیق حاکی از تأثیر هنرهای تصویری از طریق نهادینه سازی ارزش ­های فرهنگی نقشی مهمی در فرهنگ سازی تلویزیونی در کودکان  و نوجوانان دارد. هدف پژوهش: 1. واکاوی نقش تلویزیون در فرهنگ سازی در گروه سنی کودک و نوجوان. 2. بررسی چگونگی فرهنگ سازی تلویزیونی با تأکید بر جایگاه هنر در کودکان و نوجوانان. سوال پژوهش 1. تلویزیون به عنوان یک رسانه تصویری چه نقشی می ­تواند در فرهنگ سازی در کودکان و نوجوانان داشته باشد؟ 2. تلویزیون بهارستان، چه فلسفه بنیادینی برای فرهنگ سازی در کودکان و نوجوانان دارد؟ %U https://www.sysislamicartjournal.ir/article_126736_9af2cab5e3c2ee16093cdb075732a72a.pdf