%0 Journal Article %T تعامل معنا و نقوش تصویری (نمونه موردی تابلوی روز و شب موریس اشر) %J مطالعات هنر اسلامی %I موسسه مطالعات هنراسلامی %Z 1735-708X %A پورمحمود, صدف %A موسوی لر, اشرف السادات %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 18 %N 44 %P 102-117 %! تعامل معنا و نقوش تصویری (نمونه موردی تابلوی روز و شب موریس اشر) %K تعامل معنا %K ژاک دریدا %K تقابل‌های دوگانه %K هنرهای تجسمی %K روز و شب موریس اشر %R 10.22034/ias.2020.248052.1340 %X تقابل ­های دوتایی از اصول حاکم بر جهان مادی است و انسان نیز خود موجودی ترکیبی از جسم و روح است. به یقین این معناها نمی تواند باز‌نمودی در هنر بشری از‌جمله نقوش تصویری نداشته باشند. هنر گاه این معناها را همان­­گونه که هستند، بازتاب داده و گاه آن ها را در قالب نمادها و نشانه ­هایی به تصویر می­ شند. تقابل­ ها در آثار هنری تصویری همیشه به معنای تضاد نیست و در برخی از آثار، تکمیل­ کنندۀ یکدیگر می‌شوند و در کنار یکدیگر معنا می ­یابند. برای مطالعه معنای تقابل­ ها در نقوش تصویری انتخاب نمونه ­ای شاخص هنری ضرورت داشت؛ لذا این اثر به‌عنوان پُر‌تقابل­ ترین اثر هنری معاصر اشر، برای این امر انتخاب گردید. عنوان، فرم و محتوای آن دارای تقابل­ های بسیاری بوده و این اثر از نظر شکل، بیان، ساختار، رنگ، تصاویر و نقوش در حد اعجازآوری مشحون‌ ارزش ­های معنایی و متباین بصری است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تطبیقی و با تکیه بر داده­ های منابع کتابخانه ­ای انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می­ دهد، عدد تقابل­ های دوتایی در تابلوی روز و شب به 7 نمونه می ­رسد و در تعمیم آن ها به کارکردهای هنری به‌ویژه از منظر معانی، شامل تقابل‌های دوتایی فرمی و کنشی (محتوایی و روایی) بوده و قابل انطباق با نظریه دریدا‌ست.اهداف پژوهش‌:1. بررسی تعامل معنایی تقابل­ ها در نقوش تصویری تابلوی روز و شب موریس اشر.2. بررسی کارکردهای معنایی تقابل دوتایی.سؤالات پژوهش:1. میزان انطباق­ پذیری نظریه تقابل­ های دوتایی دریدا بر آثار هنر تصویری چقدر است؟2. کارکردهای معنایی تقابل­ های دوتایی چگونه است؟ %U https://www.sysislamicartjournal.ir/article_127435_c69a07c5881d8d025bb82cff0c1309c0.pdf