%0 Journal Article %T زیبایی‌شناسی و فن شناسی رنگ در دست بافته های قشقایی %J مطالعات هنر اسلامی %I موسسه مطالعات هنراسلامی %Z 1735-708X %A افروغ, محمد %A جوانی, اصغر %A قشقایی فر, فتحعلی %A چیت سازیان, امیرحسین %D 2017 %\ 06/22/2017 %V 13 %N 26 %P 121-142 %! زیبایی‌شناسی و فن شناسی رنگ در دست بافته های قشقایی %K ایل‌قشقایی %K دست‌بافته‌ها %K زیبایی‌شناسی %K فن‌شناسی %K رنگ %K رنگ‌بندی %K رنگرزی %R %X این مقاله متشکل از دو بخش زیبایی­شناسی(رنگ­بندی، چیدمان رنگی یا هم­نشینی رنگ­ها در متن بافته) و فن­شناسی (رنگرزی) است. در بخش نخست، به مطالعه، بررسی و تحلیل زیبایی­شناختی شامل رنگ­بندی و عوامل تأثیرگذار بر چیدمان رنگی نخ­ها که به­وجودآورنده­ی نقش­ها هستند، پرداخته شده­است. در بخش دوم نیز به عرصه­ فن­شناختی رنگ­های به­کار رفته در دست­بافته­های قشقایی شامل رنگزاها، چرخه­ی(دایره) رنگ، طبقه­بندی رنگزاهای اصلی، ترکیبات و نحوه­ی تولید رنگ­ها و طیف­های مختلف آن پرداخته شده­است. یافته­های این مقاله بیش­تر و به­طور عمده بر اساس مطالعات و تحلیل میدانی استوار است. این یافته­ها به اجمال عبارت­اند از : تأثیر عواملی نظیر دریافت­های محیطی، طبیعت و عناصر آن و نیز عوامل فرهنگی شامل جنبه­های جمعی و قومی(باورها، آداب و سنن، آموزه­های پیشینیان) و نیز جنبه­های فردی(ذوق و سلیقه، تخیل و تعقل، ابتکارات فردی و تمنیّات روحی و درونی) در رنگ­بندی و رنگرزی و نیز کشف و طبقه­بندی رنگ­های مورد استفاده در دست­بافته­های عشایری و خاصه قشقایی به دو طبقه­ی اصلی(متغیر و ثابت) و فرعی یا ترکیبی، هم­چنین مستندنگاری 33 فرمول رنگرزی در عشایر قشقایی از گذشته تا کنون. پژوهش پیش رو، برای نخستین بار به­ویژه در حوزه­ رنگرزی، مستندنگاری و طبقه­بندی رنگزاها و ترکیبات رنگی، نگارش شده­است. این مقاله از نوع بنیادین و روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات میدانی و کتابخانه­ای است.  %U https://www.sysislamicartjournal.ir/article_91858_935a84b952445585b8dc53b380e94b89.pdf