TY - JOUR ID - 134281 TI - روش ها و معیارهای ساختاری تاثیرگذار در آموزش معماری ایران JO - مطالعات هنر اسلامی JA - IAS LA - fa SN - 1735-708X AU - خواجه‌ پور, هومن AU - ثقفی, محمودرضا AU - کریمی نیا, شهاب AU - پیراوی‌ ونک, مرضیه AD - دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. AD - دانشیار، گروه معماری، دانشکده معماری، دانشگاه هنر، اصفهان، ایران. AD - استادیار، گروه معماری، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. AD - دانشیار، گروه پژوهش هنر، دانشکده پژوهش های عالی هنر دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 42 SP - 135 EP - 152 KW - آموزش معماری KW - روش‌ها و معیارهای ساختاری KW - آموزش عملی و نظری DO - 10.22034/ias.2020.234149.1258 N2 - روش‌های یادگیری، یکی از مباحث مطرح امروزی است که هدف اصلی آن، یافتن راهکارهای جدید برای ارتقای کیفیت آموزشی است. ساختارهای آموزشی ایران در دهه‌های گذشته، تغییرات چندانی نکرده است که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن، ناآشنایی اساتید با روش‌های نوین آموزشی است. آموزش معماری ایران  نیز مانند دیگر علوم با مسائل و پیچیدگی­ های خاص خود همراه است. برای انجام این پژوهش، با تحلیل استقرایی محتواهای نظری، ابتدا انواع روش‌های آموزشی، بررسی و دسته‌بندی نظری و عملی شده ­اند، سپس هر کدام در دو دسته، شامل روش و راهکار کاربردی، الگوسازی شده و چهارچوب‌ محتوای تشکیل‌دهندۀ آن­ها مشخص شده است. در قسمت روش، هدف ما تعیین چهارچوب کلی شکل‌گیری محتوای موضوعی آن از نظر متد آموزشیِ مدنظر است. در گزینۀ فرایند، کاربرد و روند استفاده از آن روش و ابزارهای ممکن در آن روند آموزشی، مشخص شده‌اند. سپس موارد انتخابی بر اساس معیارهای مؤثر در آموزش معماری ایران، با هدف یافتن پتانسیل‌های ممکن برای پژوهش‌های آینده، ارزیابی کیفی تطبیقی شده­اند. درنهایت، پس از تحلیل نظریِ روش‌های آموزشی با معیارهای ساختاری تأثیرگذار در آموزش معماری ایران، پتانسیل‌های بسیاری مشخص شده­اند که در میان آن ها روش مبتنی بر حل مسئله، یکی از راهکارهای معتبر معرفی شده است؛ ولی ارزیابی دقیق هر کدام به پژوهش‌های فراتری نیاز دارد.اهداف پژوهش:1. بررسی گونه ­ها و روش­ های  آموزشی و شرایط کاربرد آن­ ها.2. تحلیل روش­ های آموزش نظری و عملی و درک چهارچوب­ های روش­گرا در معماری.سؤالات پژوهش:1. در ساختار نظام آموزشی ایران چه گونه ­ها و روش­ های آموزشی وجود دارد؟2. در آموزش معماری در ایران چه روش­ ها و ساختارهایی وجود دارد؟ UR - https://www.sysislamicartjournal.ir/article_134281.html L1 - https://www.sysislamicartjournal.ir/article_134281_61d7d9fe67b6ee4d7416cb5ceaf78962.pdf ER -