TY - JOUR ID - 138990 TI - صاحب منصبان شاخص دینی در نگارگری صفوی ( وظایف و عملکردها) JO - مطالعات هنر اسلامی JA - IAS LA - fa SN - 1735-708X AU - زینالی, محمدباقر AU - الهامی, علی AU - خسروی, حسین AU - اسلامی, سهراب AD - دانشجوی دکتری تاریخ تمدن اسلامی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی ،خمین، ایران. AD - دکتری تخصصی، استادیار تاریخ و تمدن اسلامی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. AD - دکتری تخصصی، استادیار گروه معارف، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی ،خمین، ایران. AD - دکتری تخصصی، استادیار گروه معارف، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی ،اراک، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 18 IS - 43 SP - 268 EP - 287 KW - مرشد اعظم KW - نگارگری صفوی KW - صدر KW - ملاباشی KW - وکیل حالیات DO - 10.22034/ias.2021.303817.1715 N2 - هنر نگارگری از بدو پیدایش آمیخته با روایتگری بود و همراه مضامینی مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را ترسیم کرده است. یکی از ادوار درخشان این هنر، دوره حکومت صفویه (907-1136ه.ق) بوده است. در این دوره با حمایت حکومت و دیگر بزرگان جامعه و ایجاد کارگاه ­های سلطنتی این هنر به اوج شکوفایی رسید. در این میان، با توجه به رویکرد مذهبی حکومت صفوی، مضامین مذهبی و سیاسی تبدیل موضوعات نگارگری گردید. مسئله ­ای که اینجا می توان مطرح کرد چگونگی انعکاس جایگاه و نقش صاحب منصبان شاخص دوره صفوی در هنر نگارگری این دوره است. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده ­های منابع کتابخانه ­ای انجام شده است. یافته ­های پژوهش حاکی از این است که در این دوره، مناصب دینی نقش مهمی در تحولات فرهنگی و سیاسی از خود به جای گذاشتند و به تبع آن، این امر بر توده ­های مردمی نیز تأثیر فرهنگی فوق ­العاده ­ای داشت. مناصب دینی نقش مهمی در بعد سیاسی و اجتماعی از خود نشان دادند. این تحول در آثار نگارگری برجای مانده از این دوره نیز قابل مشاهده است.اهداف پژوهش:1. تبیین ماهیت شغل صاحب­منصبان مذهبی در دوره صفوی و نقش آن­ها در استمرار این حکومت.2. واکاوی چگونگی وظایف و عملکرد صاحب­منصبان دوره صفوی در نگارگری این دوره.سؤالات پژوهش: 1. صاحب­ منصبان دوره صفوی چه وظایف و کارکردهایی را در این دوره داشتنند؟2. جایگاه و نقش صاحب­ منصبان مذهبی دوره صفوی چه بازتابی در نگارگری این دوره داشته است؟ UR - https://www.sysislamicartjournal.ir/article_138990.html L1 - https://www.sysislamicartjournal.ir/article_138990_96ce065275f51f15c77d89955a843ae8.pdf ER -