موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220The symbolic contents of shahnameh in Mazandaran Art worksشماره 34 مضامین نمادین شاهنامه در آثار هنری مازندران12965410.22034/ias.2002.129654FAJournal Article20190928The purpose of this documentary research which is based on library studies, is to answer the question " Where is mazandaran in shahnameh ? " In other words, based on what reasons can you say that mazandaran in shahnameh, is not Iran's mazandaran? In the mind of ancient story- tellers, mazandaran is imagined to be out of Iran, and heroes of mazandaran were introduced as the enemies of Iran. Mazandaran located to the north of Iran, was known as " Tapurestan " and " Tabarestan " in ancieut times, and apparently since the seventh century, the name has been changed to Mazandaran. MAZ in shah, refers to the most important geographical regions where legendary events such as " Haft khan- e- Roustam " and " The rescue of kavas " Iran's king captivated by the devils, happened there, that is why MAZ is historically and Mythologically prominant. According to FerDowsi, kavus travels both to MAZ and Hamavaran where he is taken captive and further released by Rostam. The battle place of Hamavaran is nearly ' Shaam 'and 'yemen which remind us of the battle place of king kavus in MAZ, and this is to verify the location of MAZ to the west of the world. Therefore, both these battles are in fact the same battle, and Hamavaran is the same as MAZ located to the west. In this research, verses from shah are quoted revealing the fact that MAZ of shah is not (To day's) MAZ.هدف از این پژوهش که با روش توصیفی - تحلیلی و براساس مطالعات کتابخانهای صورت گرفته است، رسیدن به پاسخ این سؤال است که « در شاهنامه مازندران کجاست؟» به عبارت دیگر به چه دلایلی میتوان گفت که مازندران شاهنامه، مازندران ایران نیست؟ مازندران در ذهن پردازندگان داستانهای کهن در خارج از ایران تصور شده و پهلوانان مازندران به عنوان دشمنان ایرانی معرفی شده-اند. مازندران شمال ایران در روزگار باستان به نامهایی چون « تپورستان » و « طبرستان » معروف بود و ظاهراً از قرن هفتم هجری نام طبرستان به مازندران تغییر یافت. مازندران در شاهنامه به مهم ترین مناطق جغرافیایی اشاره دارد که رویدادهای افسانهای به ویژه هفت خان رستم و نجات کاووس، شاه ایران زمین که در اسارت دیوان مازندران بود، به وسیله رستم در آنجا واقع شده، بدین جهت است که مازندران از لحاظ تاریخ و اسطوره از اهمیت فراوانی برخوردار است. بنا به روایت فردوسی کی کاووس هم به مازندران رفته و هم به هاماوران و در هر دوجا اسیر شده و رستم او را نجات میدهد. محل جنگ هاماوران در حدود شام و یمن، تداعی کننده محل جنگ کاووس شاه در مازندران است و این در صورتی است که وجود مازندران را در غرب جهان بپذیریم. بنابراین هر دوی این جنگها یک جنگ واحد بوده و هاماوران همان مازندران است که در مغرب قرار داشته است. در این پژوهش، ابیاتی از شاهنامه که بیان میدارد مازندران شاهنامه، مازندران کنونی نیست، به عنوان مصداق معرفی میگردد.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Analysis of Concepts and Visual Backgrounds of Animal Symbols in Guilan’s Chador Shab Based on Local Myths and Beliefsشماره 34 تحلیل مفاهیم و پیشینه تصویری نمادهای حیوانی در چادرشب گیلان با توجه به اسطورهها و باورهای محلی12965310.22034/ias.2002.129653FAJournal Article20190923Chador Shab is a textile that is traditionally woven in Guilan. This braided motif depicts the continuation of ancient symbolism of the land of Guilan until the present day. The present study seeks to realize the symbolic and pictorial concepts of animal motifs in Guilan’s Chador Shab. The purpose of the research is to analyze the semantics and background of the designation knowledge of Chador Shab as a traditional woven. The research method is descriptive-analytical. The method of collecting library data is through noting and picture reading. Data analysis was performed qualitatively. Based on the study findings, the background of the presence of animal motifs in the folklore culture and ancient art of Guilan can be demonstrated. Caprinae symbolizes fertility and also the Aries and arrival of spring, deer is the evader of evil and guardian of elements of good, bird is the heavenly symbol that is the guardian of the sacred plant, butterfly symbolizes change from stage to stage. Most animal motifs are associated with the concepts of benevolence, fertility and excess. An in-text study of popular beliefs as well as antiquities of the region show the continuity of symbolic thought in the Guilan art.<br /> 1- Study of animal symbolic elements of Guilan’s Chador Shab<br /> 2- Studying the visual background of the Chador Shab’s animal motifs in ancient works of Gilan.<br /> <br /> 1. What are the symbolic meanings of the Chador Shab’s animal motifs and what are the local beliefs associated with these symbols?چادرشب، پارچهای است که به شکل سنتی در گیلان بافته می شود. این بافته مزین به نقوشی است که تداوم نمادگرایی کهن سرزمین گیلان را تا عصر حاضر به تصویر میکشد. پژوهش حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که مفاهیم نمادین و ریشههای تصویری نقوش حیوانی چادرشب گیلان چیست. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری مطالب کتابخانهای از طریق فیش برداری و تصویرخوانی است. تجزیه تحلیل دادهها به صورت کیفی صورت گرفته است. بر اساس یافتههای تحقیق میتوان پیشینه حضور نقوش حیوانی را در فرهنگ فولکلور و هنر باستانی گیلان نشان داد. بزسانان نماد باروری هستند و نماد برج حمل و فرا رسیدن بهار است، گوزن دورکننده شر و نگهبان عناصر خیر است، پرنده نماد آسمانی که عموما نگهبان نماد گیاهی مقدس است، پروانه نماد تغییر و تبدیل از مرحلهای به مرحله دیگر است. غالب نقوش حیوانی با مفاهیم خیر همچون برکت، باروری و فزونی همراهند. مطالعه درون متنی در باورهای مردمی و نیز آثار باستانی منطقه، تداوم حیات تفکر نمادین را در هنر سرزمین گیلان نشان میدهد. <br /> اهداف پژوهش<br /> 1- مطالعه عناصر نمادین حیوانی چادرشب گیلان.<br /> 2- مطالعه پیشینه تصویری نقوش حیوانی چادرشبگیلان در آثارباستانی منطقه.<br /> سوالات پژوهش<br /> 1-مفاهیم نمادین نقوش حیوانی چادرشب چیست و باورهای محلی مرتبط با این نمادها کدامند؟<br /> 2-چه شباهت هایی میان نقوش حیوانی چادرشب و نقوش آثار باستانی گیلان میتوان مطرح کرد؟موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220The Impact of Ta'ziyah Ritual on the Vernacular Architecture of Mazandaran’s Tekiehs
Ask Tribe of Amolشماره 34 تأثیر آیین تعزیه بر معماری بومی تکایای مازندران- طایفه اسک آمل*127292FAJournal Article20190827The religion of Iranian civilization has changed from worshiping the elements of nature and monotheism to the Islam following twelve Shiite Imams.In this view,the third Imam of Shia is the myth of liberty and Shiites commemorate his martial in the form of ritual theater,which was named Ta'ziyah.This theater has taken place in Muharram period in temporary public spaces,which gradually transformed into indoor spaces.This space shaped with the scene of theater in center and circular place for audience in perimeter based on introversion principles in Iranian architecture.In contemporary Tekiehs,the form and the function of around places have separated into two places;the one for men as Abu al-Fazli and the other for women as Zainabiya.In this research, historical Tekiehs are classified according to climatic and functional space types; then they have been analyzed by the symbolic elements of Ta'ziyah and principles of Iranian architecture.The methodology of this qualitative research is descriptive-analytical with comparative approach and data was collected from library and field resources.The result revealed that the cultural factors have more effect to identify the form, the symbol and the functional space of ritual theater than climatic criteria.The form has evolved from climatic unilateral extroversion to cultural bilateral introversion-extroversion style of building. the function of spaces has transformed from solid space to divided spaces referring to the gender of audience as a cultural factor.The vernacular extroversion space influenced by central Ta'ziyah scene it has changed to the central courtyard and introversion of Iranian architecture.فرهنگ و آیین مردم مازندران از پرستش عناصر طبیعت، ادیان یکتاپرستی تا ورود اسلام به ایران و پذیرفتن شیعه دوازده امامی تحول داشته است.مراسم یادبود شهادت اسوهی آزادگی،امام سوم شیعیان،در قالب تعزیه به عنوان شکلی از نمایش آیینی در فضاهای جمعی برای عرض ارادت به ساحت اهل بیت پیامبر(ص) برگزار میشد.تعزیه روند دگرگونی را پیمود و به تدریج این ضرورت احساس شد که نمایش به جای فضای باز موقت در فضای بسته اجرا شود.این روند تکاملی با گرایش درونگرایی منجر به تغییر کالبدی نمایش تعزیه در مرکز و جایگاه تماشاگران در پیرامون به صورت دایرهای حلقهوار گردیده و در تکایای معاصر این تغییر عملکردی به شکل زینبیه،فضایی برای زنان و ابوالفضلی،جایگاهی برای مردان،در سویی دیگر طراحی شده است.در پژوهش حاضر تکایای تاریخی هم براساس تقسیمات اقلیمی و همچنین فضاهای عملکردی،طبقه-بندی شده،سپس با بررسی عناصر نمادگرای تعزیه و براساس اصول معماری ایرانی تحلیل شده است.این پژوهش از نوع کیفی با روش تاریخی-تفسیری انجام شده و به صورت اسنادی و میدانی به جمعآوری اطلاعات پرداخته و در تحلیل دادهها از روش توصیفی-تحلیلی و تطبیقی بهره برده است.نتایج،گویای آن است که،عوامل فرهنگی تأثیر بیشتری از شاخصههای اقلیمی در مشخص کردن فرم،نمادها و فضای عملکردی نمایش آیینی داشته است. فرم بومی تکایا از یک سویه برونگرای همساز با اقلیم به فضای دوسویه برونگرا -درونگرای هماهنگ با فرهنگ تکامل یافته است.عملکرد فضاها از یکسویه به دوسویه متناسب با جنسیت مخاطب به عنوان یک عامل فرهنگی تبدیل شده است.فضای یکسویه برونگرا تحت تأثیر صحنه گرد مرکزی تعزیه به حیاطمرکزی و درونگرایی معماری ایرانی تغییر کرده است.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Factors of Identity Stability in Downtown of Khorramabad city: Emphasizing on Falak-ol-Aflak Castleشماره 35 عوامل پایداری هویتی مرکز شهر خرم آباد با تاکید بر قلعه فلک الافلاک12965110.22034/ias.2002.129651FAJournal Article20190922The city is a comprehensive concept with various cultural, social, economic, historical and environmental aspects. These dimensions interact with one another and give specific characteristics and identities to cities, which is a factor in identifying cities.<br /> Khorramabad city, as the capital of Lorestan province, because of its valuable historical and cultural background as well as many favorable environmental conditions has a specific and unique identity. The city is located in a north-south funnel valley at the heart of the Zagros Mountains (surrounded by muntains) and among the rich water resources (rivers and springs), and so the city, especially its central area, have special features. Examining the natural geography of the Khorramabad city indicates that the factor of security has had an important role in its formation. The city's initial context is formed organically in the vicinity of the Castle. These features along with the city's communication location (being located on the north-south communication route) has had a significant impact on the direction of its physical development.<br /> Therefore, emergence and development of the city is largely influenced by its natural, historical, and strategic characteristics. This article examines different identity aspects of in the city’s center. In addition, given the importance of the historical dimension of the city and its symbol (i.e., the beautiful Falak-ol-Aflak Castle), several solutions were proposed for “active protection” of this valuable national work, and thereby for the sustainable development of the cityشهر خرم آباد ، مرکز استان لرستان ، با پیشینه با ارش تاریخی و فرهنگی و قرار گیری بر بستری از عوامل و شرایط محیطی مساعد ، دارای هویت منحصر به فردی است . قرارگیری این شهر در دره ای قیفی شکل با جهت شمالی – جنوبی در قلب رشته کوههای زاگرس ( محاط میان رشته کوه ها ) و در میان منابع آبی غنی ( رودخانه و چشمه ) ، ویژگی های خاصی را به این شهر و به ویژه محدوده مرکزی آن داده است . نگاهی به جغرافیای طبیعی شهر خرم آباد نشانگر این نکته است که عامل امنیتی در شکل گیری آن دارای نقش مهمی بوده و هسته اولیه این شهر به صورت ارگانیک و در مجاورت قلعه فلک الافلاک شکل گرفته است . این ویژگی ها به همراه موقعیت ارتباطی این شهر ( واقع شدن در مسیر ارتباطی شمال به جنوب کشور ) تاثیر به سزایی در جهت گیری توسعه کالبدی آن داشته است .<br /> بنابراین پیدایش و تکوین این شهر به طور عمده متاثر از ویژگی های طبیعی ، تاریخی و نیز موقعیت استراتژیک این شهر بوده است . <br /> در این مقاله سعی شده است که جنبه های مختلف هویتی در مرکز شهر خرم آباد بررسی گردیده و نظر به اهمیت بعد تاریخی و نماد آن ( قلعه زیبای فلک الافلاک ) با ارائه راهکارهایی به لزوم " حفاظت فعال " از این اثر با ارزش و ملی ، در جهت توسعه پایدار شهر خرم آباد ، اشاره شود .موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Investigating the Aesthetic Components of Art-Islamic Works Based on the Mystical Views of Mullah Mohsen Feiz Kashani and Abraham Maslowشماره 35 بررسی مؤلفه های زیباشناسی آثار هنراسلامی بر اساس نظرات عرفانی ملامحسن فیض کاشانی و آبراهام مَزلو12965610.22034/ias.2002.129656FAJournal Article20191102One of the fundamental changes that have occurred in the study and analysis of literary works in the last two decades is the utilization of the gains of psychological knowledge. Among the many facets of this knowledge, the humanistic school is of particular importance because it describes positive human components and provides a superior model of humanity and its abilities. Abraham Maslow is the most renowned personality of the school of humanism who has developed a profound evolution in this tendency by aesthetic theory. Mystical experience is one of the fifteen components of his theory that is clearly seen in literary works that have a mystical basis. Reading the literary texts with regard to the author of beautiful experience reveals the hidden parts of the authors' intellectual level and deals with the neglected aspects of the work. Molla mohsen Feiz Kashani is one of the prominent literary-mystical figures in the field of Persian literature who has paid great attention to his needs and needs in his works, especially the Divan of Poems. Reinterpreting his views based on Maslow's theory is effective in understanding the human model of Fayez Kashani. The results of the present study, written by a descriptive-analytical method, show that such characteristics as "unlimited horizons open to the eyes", "transcendental and transcendental sensation of excitement and astonishment", "sense of unity and restraint" and The "tendency to poetry, mysticism and religion" was similar in Maslow's subjects and the experiences explained by Faiz Kashani.یکی از تغییرات بنیادین که در دو دهۀ اخیر در بررسی و تحلیل آثار ادبی به وجود آمده، بهرهگیری از دستاوردهای دانش روانشناسی است. در میان نحلههای متعدد این دانش، مکتب انسانگرا اهمیت ویژهای دارد؛ زیرا به توصیف مؤلفههای مثبت انسانی میپردازد و الگویی برتر از نوع بشر و تواناییهای او ارائه میدهد. آبراهام مزلو نامیترین شخصیت مکتب انسانگرایی است که با نظریۀ زیباشناسی تحولی ژرف در این گرایش به وجود آورده است. تجربۀ عرفانی یکی از مؤلفههای پانزدهگانۀ نظریۀ اوست که نمود آن در آثار ادبیای که بنمایهای عرفانی دارند، به روشنی دیده میشود. خوانش متون ادبی با عنایت به مؤلفۀ تجربۀ زیبا، بخشهای پنهان سطح فکری مؤلفان آثار را آشکار میکند و به جنبههای مغفولماندۀ آن میپردازد. ملامحسن فیض کاشانی یکی از شخصیتهای ادبی-عرفانی برجسته در گسترۀ ادب فارسی است که در آثار خود به ویژه دیوان اشعار به انسان و نیازهای او توجه شایانی نشان داده است. بازخوانی دیدگاههای او بر اساس نظریۀ مزلو، در پی بردن به الگوی انسانی مورد نظر فیض کاشانی مؤثر است. نتایج تحقیق حاضر که با روش توصیفی-تحلیلی نگارش شده است، نشان میدهد که شاخصههایی چون: «گشودهشدن افق نامحدود در برابر دیدگان»، «وجد و حیرت شدید و احساسی فرامکانی و فرازمانی»، «احساس یکپارچگی و بیخویشتنی» و «گرایش به شعر، عرفان و مذهب»، در آزمودنیهای مزلو و تجربههای تبیینشده از سوی فیض کاشانی مشابه بوده است.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Reflection of feminist thoughts and aesthetics in the creation of artistic and literary worksشماره 35 انعکاس تفکرات و زیبایی شناسی فمینیستی در خلق آثار هنری و ادبی12965910.22034/ias.2020.214527.1132FAJournal Article20200104The feminist movement with its claim to defend women's rights is one of the most controversial topics of the present era that has created wide changes in recent decades in a variety of contexts. Today, feminist theory is a collection of intellectual schools, political parties, and all sorts of mental and behavioral tendencies of women that have been entered into various fields, including artistic and literary works. This challenge has been always existed in the history of art and aesthetics, which should recognize women's art in the creation of artic and literary works, and emphasize that women's artistic creativity has been overlooked throughout history.<br /> Therefore, this movement has applied various strategies in the creation of these works and has attempted to emerge this issue with the introduction of feminist thoughts and ideologies. Among the feminist tendencies that have had a significant impact on the art of contemporary Iranian artists is the postmodernist trend of thought which has opened a new door for the reflection of feminist thought in Iranian art and literature. From this point of view, this essay examines the reflection of feminist thought and aesthetics in a descriptive-based manner and library studies on feminist approaches and a focus on the aesthetics of women's artistic and literary works. The results of this research show the profound effects of feminist thoughts with the postmodernist approach has been involved in the phenomenology of artistic and literary works that is evident in the works of contemporary artists.جنبش فمینیسم با داعیه دفاع از حقوق زنان یکی از مباحث بحث برانگیز عصر حاضر است که در دهه های اخیر تحولات گستردهایی را در مفاهیم گوناگون ایجاد کرده است. امروزه، نظریه فمینیسمی مجموعهای از نحلههای فکری، احزاب سیاسی و انواع و اقسام گرایشهای ذهنی و رفتاری زنان است که در حوزه های مختلفی از جمله آثار هنری و ادبی نیز ورود یافته است. این چالش همواره در ذهنیت تاریخ هنر و زیباشناسی وجود داشته است که باید هنـر زنان را در خلق آثار هنری و ادبی به رسمیت شناخت و بر این نکته تاکیید دارد که خلاقیـت هنری زنان در طول تاریخ نادیده گرفته شده است. بنابراین، این جنبش راهکارهـای مختلفـی را در خلق این آثار به کار بسته است و با ورود تفکرات و ایدئولوژی های فمنیستی سعی در بروز و ظهور این امر داشته است. از جمله گرایش های فمنیستی که در هنر هنرمندان معاصر ایران تاثیر شگرفی بر جای گذاشته، جریان فکری پست مدرنیسم می باشد که دریچه ایی تازه ایی برای انعکاس تفکر فمینیستی در هنر و ادبیات ایران گشوده است. از این منظر، این جستار به شیوه توصیفی مبتنی و مطالعات کتابخانه ایی بر رویکردهای فمینیستی و عطف توجه به زیبایی شناسی آثار هنری و ادبی زنان، به تحلیل انعکاس تفکرات و زیبایی شناسی فمینیستی می پردازد. نتایج این تحقیق نشان دهنده تاثیرات عمیق تفکرات فمنیستی با رویکرد پست مدرنیسم در جریان پدیدار شناسی آثار هنری و ادبی دخیل بوده است که در آثار هنرمندان معاصر مشهود است.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Rhetorical and phonetic aesthetic study in Rumi's eulogy and its reflection in Safavid rugشماره 35 بررسی رتوریک و زیباییشناسی آوایی در غزلی از مولانا و انعکاس آن در قالی صفوی12965210.22034/ias.2002.129652FAJournal Article20190923Rhetoric is often translated as rhetoric into rhetoric, meaning and expression, speech and speech. The Greeks called the rhetoric "rhetoric" and the rhetoric "rhetor". Just as the beauty of an architecture is the beauty of its various parts, the beauty and rhetoric of poetry is the beauty of its structural units, including its attention to phonetic structure and the use of techniques and techniques that enhance and aestheticize the aesthetic effects of sound. In Rumi's poetry, such poetic creations and artistic processes and various artistic subtleties are seen that illustrate Rumi's mastery both in terms of expression and in the use of language; Rumi's mastery of language has an important part in his artistic and literary creativity. As one of the most prominent Iranian poets and mystics, Rumi has used the phonetic elements and elements of the language to make his music musical and thus to have a greater impact on a very artistic audience. He recognized the linguistic abilities especially in the field of phonology while creating visual music The transfer of concepts has been well regarded to the extent that his distinctive characteristic in the field of selecting and choosing the proper formal elements to induce his poetic meaning can be named, so that his sonnet is not only a suitable and effective means of conveying sublime concepts in mystical thought. He is, but also a beautiful and Music to impress the audience with beautiful emotions and emotions.رتوریک را مترجمان اغلب به بلاغت، معانی و بیان، خطابه و سخنوری ترجمه کردهاند. یونانیان فن خطابه را « رتوریکا» و خطیب را «Rhetor» مینامیدند. همانگونه که زیباییِ حاصل از یک معماری، مجموعۀ زیبایی بخشهای گوناگون آن است، زیبایی و رتوریک شعر هم حاصل زیبایی واحدهای ساختاری آن از جمله توجه به ساختار آوایی و استفاده از فنون و روشهایی است که تأثیرات زیباییشناختی آوای کلام را برجستهتر و بیشتر میسازد. در غزلیّات مولانا چنان آفرینشهای شاعرانه و پردازشهای هنرمندانه و ظرایف گوناگون هنری دیده میشود که چیرگی مولانا را هم در بیان مفاهیم و هم در به کارگیری زبان بهخوبی نشان میدهد؛ تسلط مولانا بر زبان سهم بهسزایی در هنرمندی و خلاقیت ادبی او دارد. مولانا بهعنوان یکی از برجستهترین شاعران و عارفان ایرانی از عوامل و عناصر آوایی زبان در جهت موسیقایی ساختن کلام خود و در نتیجه تأثیر بیشتر آن بر مخاطب بسیار هنرمندانه بهره برده است، وی با شناخت ظرفیتهای زبانی بهویژه در حوزۀ آواشناسی ضمن خلق تصاویرو تناسب موسیقیایی به انتقال مفاهیم بهخوبی توجه کرده است تا جایی که ویژگی بارز مشخصۀ او را در این زمینۀ گزینش و انتخاب عناصر صوری مناسب در جهت القای معنای شعری خود میتوان نام نهاد؛ بهگونهای که غزل او نه تنها ابزاری مناسب و کارآمد برای انتقال مفاهیم والا در اندیشۀ عرفانی اوست، بلکه محملی زیبا و موسیقیایی برای تحتتأثیر قرار دادن احساسات و عواطف زیباییپسند مخاطب است.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Conservation of Kashkan Sassanid-Islamic Bridge in Lorestan Province with Cultural Landscape Approach (Artistic)شماره 35 حفاظت از پل ساسانی- اسلامی کشکان استان لرستان با رویکرد منظرفرهنگی (هنری)12965510.22034/ias.2019.204284.1052FAJournal Article20191007Lorestan province in west of Iran, with its rich rivers, established links between the capitals and important cities of Iran during different periods. The need for quick and easy access and permanent communication between these areas with rich rivers and deep valleys, has led to the construction of huge bridges. The undiscovered identity and value of these works for the indigenous people of the region, the country and the international community, destruction of the works and the natural environment associated with it by indigenous people, Absence of the program and the necessary funds for conservation and restoration by trustees, to ignore the natural environment and the natural context of bridges in conservation, all have made these valuable properties destroyed. Accordingly, the purpose of this study was to identify the cultural landscape of the studied bridges and their challenges of conservation in order to provide a basis for a systematic model to conserve them. In this research, information gathering was carried out in the form of library and field studies, and four important bridges were identified on the Kashkan River. Ultimately, the Kashkan Bridge was chosen as a case study due to its location on ancient routs, Sassanian architecture roots and unique architecture. In the following, conservation challenges of cultural landscape of Kashkan historic bridge were identified, analyzed and categorized using qualitative research method, data analysis and its related coding.استان لرستان در غرب ایران با دارا بودن رودهای پرآب، ارتباط بین پایتختها و شهرهای مهم ایران را طی دورانهای مختلف برقرار میکرده است. لزوم دسترسی سریع و آسان و ارتباطات دائمی بین این مناطق با وجود رودهای پرآب و دره-های عمیق موجب احداث پلهای عظیمی گشته است. ناشناخته ماندن هویت و ارزش والای این آثار برای مردم بومی منطقه، کشور و جامعه بینالملل، تخریب خود آثار و محیط طبیعی وابسته به آن توسط مردم بومی ، عدم وجود برنامه و بودجه لازمِ حفاظت از سوی دستگاههای متولی، نادیده انگاشتن محیط و بستر طبیعی پلها در امر حفاظت، همگی باعث گردیده که این آثار ارزشمند در معرض تخریب قرار گیرند. بر این اساس هدف پژوهش مذکور شناسایی منظرفرهنگی پل تاریخی کشکان و چالشهای حفاظت آنها بوده تا بتوان چارچوبی نظاممند در راستای حفاظت از منظرفرهنگی آن، به دست آورد. در این پژوهش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای و میدانی (در مسیر رودخانه کشکان که به عنوان محدوده مطالعاتی نگارندگان در نظر گرفته شد) انجام شد. پل کشکان به دلیل قرار گرفتن بر مسیر راههای متعدد باستانی، دارا بودن ریشههای معماری ساسانی و معماری منحصر به فرد در میان پلهای تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه چالشهای حفاظت از منظرفرهنگی پل کشکان با استفاده از روش تحقیق کیفی، تحلیل دادهها و کدگذاریهای وابسته به آن، شناسایی، تحلیل و دستهبندی شدند.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Empowerment Analysis of Rural Women in Handicrafts (Studied Case of Eshgh Abad Neyshabur District)شماره 36 تحلیل توانمندسازی زنان روستایی در مصنوعات صنایع دستی( مورد مطالعه دهستان عشق آباد نیشابور)127291FAJournal Article20190807This article reviews the factors affecting rural women empowerment in Eshgabad Neyshabur District, specifically the rural handicrafts of these women in relation to local development. <br /> In this article, Has been used Grounded theory method and Participatory Rural Appraisal, Rapid Rural Assessment ,Semi-structured interviews, observation and walking in the field and group discussion techniques, and has used snowball techniques for Selection of statistical samples up to theoretical saturation stage (In the twenty fifth person) in the data, and after analyzing the collected data in the field Through coding (open, axial, and selective), by choosing a central category of "Empowering rural women" a theory has been extracted based on collected data from the field. Then, according to data analysis based on the principles of the dominant theory of theory, the theory of "Empowering rural women as a factor for local development" was obtained from the data. Then a suggestion was made to get out of this situationاین مقاله ضمن بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی زنان روستایی در دهستان عشق آباد شهرستان نیشابور، به طور خاص به بررسی مصنوعات صنایع دستیی روستایی این زنان در ارتباط با توسعه محلی میپردازد. در این مقاله از روش گراندد تئوری و تکنیکهای ارزیابی مشارکتی روستایی، مصاحبه نیمه ساخت یافته، مشاهده و قدم زدن در میدان و بحث گروهی استفاده گردیده و با روش گلوله برفی نسبت به انتخاب نمونههای آماری تا مرحله اشباع نظری (در نفر بیست و پنجم) در دادهها پرداخته و پس ازتجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده در میدان از طریق کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) با انتخاب مقوله مرکزی « توانمندسازی زنان روستایی»، اقدام به استخراج نظریهای براساس دادههای گردآوری شده از میدان نموده است. سپس با توجه به تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس اصول حاکم بر روش گراندد تئوری، نظریه «توانمندسازی زنان روستایی به مثابه عاملی برای توسعه محلی» از دادهها به دست آمد. سپس برای برون رفت از این وضعیت، پیشنهاداتی ارایه گردید.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220The Subject of God in the System of Existence from the Viewpoint of Allameh Tabatabai and Its Reflection in the Inscriptions of Islamic Buildingsشماره 36 فاعلیت خدا در نظام هستی از نگاه علامه طباطبایی و انعکاس آن در کتیبه های بناهای اسلامی12966310.22034/ias.2020.217383.1167FAJournal Article20200126The subject of divine agency has been an important topic in the history of philosophy. In this case, the principle of divine agency and creation, which is one of the earliest religious teachings in the heavenly religions, is discussed.<br /> The origin of God's action goes back to the essence and attributes of God. In this descriptive-analytic study, Allameh Tabataba'i's thought and attitude about the existence of God in the system of existence and its reflection in the inscriptions of Islamic architecture as Islamic works of art are discussed.<br /> After discovering and understanding the perspective and theory of the agency of God in the system of existence from the point of view of Allameh Tabatabai, as a theory of creation and creation, one can reach artistic creations such as inscriptions on Islamic architecture and reflection of mystical ideas in these works of art. One of the most fundamental issues of theology and theology is the question of the agency of God. Because the subject of divine agency has been the focus of Islamic philosophers since the beginning of Islamic philosophy.موضوع فاعلیت الهی از مباحث مهم تاریخ فلسفه بوده است. در این مجال، اصل فاعلیت و آفرینش الهی که در ادیان آسمانی از آموزه های اولیه دینی است، مورد بحث است.<br /> خاستگاه فعل و فاعلیت خدا به ذات و صفات ذاتی خداوند برمی گردد. در این پژوهش با روش توصیفی _ تحلیلی به اندیشه و نگرش علامه طباطبایی از فاعلیت خدا در نظام هستی و انعکاس آن در کتیبه های معماری اسلامی به عنوان آثار هنری اسلامی پرداخته می شود. <br /> پس از مکاشفه و درک دیدگاه و نظریه ی فاعلیت خدا در نظام هستی از نگاه علامه طباطبایی، به عنوان تئوری آفرینش و خلقت می توان به آفرینش های هنری همچون کتیبه نگاری ها در معماری اسلامی و انعکاس اندیشه های عرفانی در این آثار هنری رسید. از اساسی ترین مباحث خداشناسی و الهیات، مسئله فاعلیت خداست که در این مقاله نیم نگاهی بر اصل فاعلیت و آفرینش الهی می افکنیم. چرا که؛ موضوع و مسئله فاعلیت الهی از آغاز فلسفه اسلام مورد توجه و عنایت فیلسوفان اسلامی بوده است.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Beauty from Rumi's Viewpoint and its Reflection on the Golden Altar of the Ilkhanid Eraشماره 36 زیبایی از دیدگاه مولانا و انعکاس آن درمحرابهای زرینفام دوران ایلخانی12966410.22034/ias.2020.217386.1168FAJournal Article20200126Many people have commented on the aesthetics and aesthetics of which some mystics and poets of the Islamic era have a distinct approach to the subject of beauty and art with regard to Islamic mysticism and attitude. In Islamic mysticism, the truth and the being of man and the world, which are the manifestation of good and divine unity, are considered beautiful and have interpreted beauty contrary to philosophers' definitions, ontological, and objective. It brings man closer to the essence of truth and is a means of understanding and understanding the truth of being and of the universe, Rumi's views on the beauty of religious and Islamic religion and the art of beauty is in fact a mystical theology. In this study, based on Masnavi and Shams Tabrizi's sonnets, with a descriptive-analytic approach, he sought his mystical attitude in the golden altar. In this study, it is attempted to investigate the relationship between beauty in Molana's perspective and the beautiful works of the golden age of the Ilkhanid period. The study concludes that beauty concepts are found in the mystical thought of Rumi, in the thought of the artist who is also the mystic, and in his art, which is the dramatic signature of his thought.در باب زیبایی و زیبایی شناسی اشخاص بسیاری به تفسیر پرداخته اند از آن میان برخی عارفان و شاعران عصر اسلامی با توجه به عرفان و نگرش اسلامی رویکردی متمایز به مبحث زیبایی و هنر داشته اند . در عرفان اسلامی حقیقت و هستی انسان و عالم را ؛ که تجلی حسن و جمال الهی هستند، یکپارچه زیبا دانسته و زیبایی را بر خلاف تعاریف فیلسوفان ،امری وجود شناختی و ابژکتیو تفسیر کرده اند در نگرش مولانا زیبایی نه یک مفهوم خاص بلکه حقیقتی است که انسان را به ذات حق نزدیک می کند و وسیله ای برای درک و شناخت حقیقت هستی و عالم است، آراء و نظریات مولانا دربارۀ زیبایی دین مدارانه و اسلامی بوده و هنر وزیبایی در واقع نوعی خداشناسی عرفانی است. در این پژوهش با استناد به مثنوی و غزلیات شمس تبریزی و با رویکرد توصیفی تحلیلی نگرش عرفانی او را در محراب های زرین فام جستجو کرد. در این تحقیق سعی شده به این نکته پرداخته شود که میان زیبایی در دیدگاه مولانا و آثار زیبای زرین فام دوران ایلخانی ارتباطی سنجیده است برای این منظور 6 محراب شاخص در دوران ایلخانی انتخاب شده است. طی پژوهش به این نتیجه میرسیم؛ مفاهیم زیبایی در اندیشه عرفانی مولانا، در اندیشه هنرمند که خود عارف نیز هست و در هنرش که تابلوی نمایشی اندیشه ی اوست، نمود یافته است.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Improving Gorgan's Historical Monuments with Tourism Approachشماره 36 بهسازی آثار تاریخی شهر گرگان با رویکرد جذب توریسم12966610.22034/ias.2020.217401.1171FAJournal Article20200126Challenges in the improvement of historical monuments are controversial issues in architecture. Today, due to the high cost of construction and the economic inability of the owners of worn-out textiles, one of the ways to improve and rebuild this fabric is to partner with the public and private sectors. In this study, we tried to investigate the impact of this kind of partnership on the renovation of the worn-out central tissue of Gorgan. The statistical population of the study is 1040 plaques, equivalent to 280 households that will be involved in remediation and rehabilitation of the worn-out tissues in partnership with the private or public sector. Using Cochran formula, 280 people were selected as sample size. The research method in this study is descriptive-analytical and its type is practical and developmental. How to collect data is documented and field survey. The tools used for analysis are GIS and SPSS, Excel software and AHP hierarchical analysis. The results show that if there are legal infrastructures for public and private partnerships, compliance with urban planning criteria in line with the major goals of urban renewal and regeneration, adequacy of incentives and packages, co-ownership and participation of stakeholders, increased oversight of relevant institutions. Partnerships and the use of specialist, wealthy, and indigenous investors in the region can be hoped for in the success of this partnership and in the sustainable revitalization and improvement.چالش های موجود در زمینة بهســازی آثار تاریخی، از موضوع های بحث بر انگیز معماری اســت. امروزه به دلیل هزینه های گزاف ساخت و ساز و عدم توان اقتصادی مالکین بافت های فرسوده یکی از روش های بهسازی و بازسازی این بافت، شراکت بخش های عمومی و خصوصی می باشد. در این پژوهش سعی شده است که تاثیر این نوع شراکت را در نوسازی بافت فرسوده مرکزی شهر گرگان بررسی گردد. جامعه آماری پژوهش 1040 پلاک، معادل 280 خانوار هستند که در بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده بصورت مشارکت با بخش خصوصی و یا دولتی قرار است وارد عمل شوند. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 280 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده است. روش تحقیق دراین پژوهش بصورت توصیفی – تحلیلی و نوع آن کاربردی و توسعه ای می باشد. نحوه جمع آوری اطلاعات بصورت اسنادی و پیمایش میدانی است . ابزار مورد استفاده جهت تحلیل، GIS و SPSS ، نرم افزار Excel و تحلیل سلسله مراتبی AHP می باشد. نتایج نشان می دهند در صورت وجود زیرساخت های قانونی برای مشارکت عمومی و خصوصی، انطباق ضوابط شهرسازی مطابق با اهداف کلان بهسازی و باز زنده سازی بافت های شهری، کافی بودن تسهیلات و بسته های تشویقی، همکاری و مشارکت مالکین، افزایش نظارت نهادهای مربوطه بر مشارکت و همچینین استفاده از سرمایه گذاران متخصص، متمول و بومی منطقه، می توان به موفقیت این شراکت و باز زنده سازی و بهسازی بصورت پایدار امیدوار بود.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Analysis of Empowerment of Rural Women in Handicraft Production, Case Study of Ashgabat Neyshabur Townshipشماره 36 تحلیل توانمندسازی زنان روستایی در تولید مصنوعات صنایع دستی، مورد مطالعه دهستان عشق آباد شهرستان نیشابور127294FAJournal Article20190821This article reviews the factors affecting rural women empowerment in Eshgabad Neyshabur District, specifically the rural handicrafts of these women in relation to local development. <br /> In this article, Has been used Grounded theory method and Participatory Rural Appraisal, Rapid Rural Assessment ,Semi-structured interviews, observation and walking in the field and group discussion techniques, and has used snowball techniques for Selection of statistical samples up to theoretical saturation stage (In the twenty fifth person) in the data, and after analyzing the collected data in the field Through coding (open, axial, and selective), by choosing a central category of "Empowering rural women" a theory has been extracted based on collected data from the field. Then, according to data analysis based on the principles of the dominant theory of theory, the theory of "Empowering rural women as a factor for local development" was obtained from the data. Then a suggestion was made to get out of this situationاین مقاله ضمن بررسی عوامل مؤثر بر توانمندسازی زنان روستایی در دهستان عشق آباد شهرستان نیشابور، به طور خاص به بررسی مصنوعات صنایع دستیی روستایی این زنان در ارتباط با توسعه محلی میپردازد. در این مقاله از روش گراندد تئوری و تکنیکهای ارزیابی مشارکتی روستایی، مصاحبه نیمه ساخت یافته، مشاهده و قدم زدن در میدان و بحث گروهی استفاده گردیده و با روش گلوله برفی نسبت به انتخاب نمونههای آماری تا مرحله اشباع نظری (در نفر بیست و پنجم) در دادهها پرداخته و پس ازتجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده در میدان از طریق کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) با انتخاب مقوله مرکزی « توانمندسازی زنان روستایی»، اقدام به استخراج نظریهای براساس دادههای گردآوری شده از میدان نموده است. سپس با توجه به تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس اصول حاکم بر روش گراندد تئوری، نظریه «توانمندسازی زنان روستایی به مثابه عاملی برای توسعه محلی» از دادهها به دست آمد. سپس برای برون رفت از این وضعیت، پیشنهاداتی ارایه گردید.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220The themes of the metaphor of Hadriz's light metaphor are:
Adaptation to the verses of the Qur'an and its reflection in the artistic exampleشماره 36 مضامین استعاره هادرمنظومه سبیکة الذهب در تطبیق با آیات قرآن وانعکاس آن در مصداق هنری12966810.22034/ias.2020.221285.1203FAJournal Article20200225The Holy Quran is the focus of many literary, religious, and so on studies, especially in the Arabic language, and the Arabic language owes its authenticity and credibility to it, as this great book has been the greatest motivation for the compilation of rhetorical sciences. The science of expression is the metaphor of McKinney's metaphor. In the early works of rhetoric, there is no mention of the title of the metaphor of Meccans, and only Zakhakhshari and Jorjani have mentioned it without mentioning it. Later on, Sakaki elaborates on this in Mufti al-Alum. While according to Sakaki and some other rhetoric, the "metaphor" of this structure is acceptable; others disapprove of its metaphor and regard it as a mockery. In Sebika al-Dahab, although the brief text of the Taftazan is the criterion for this poem, but in the discussion of Mekneh's metaphor, he points out the differences of opinion, highlighted by Khatib Qazvini, and his criticism of Sakkaki and Taftazani's views is highlighted. This article deals with this term in important rhetorical works.قرآن کریم محور بسیاری از پژوهش های ادبی، دینی و ... به ویژه در زبان عربی است و زبان عربی اصالت و اعتبار خود را وامدار آن است؛ چنانکه این کتاب عظیم بزرگترین انگیزة تألیف علوم بلاغی بوده است.یکی از مسائل مورد مناقشه در علم بیان، بحث استعاره مکنیه است. در آثار اولیه بلاغی خبری از عنوان استعاره مکنیه خبری نیست و تنها زمخشری و جرجانی بدون اشاره به عنوان آن، توضیحاتی در باره آن ذکر کرده اند. بعدها سکاکی در مفتاح العلوم به تفصیل بدین بحث می پردازد. در حالی که بر مبنای تعریف سکاکی و برخی دیگر از بلاغیون، «استعارگی» این ساختار پذیرفتنی است؛ برخی دیگر استعاره بودن آن را قبول ندارند و آن را تشبیه مضمر به حساب می آورند. در سبیکه الذهب، با وجود اینکه متن مختصر تفتازانی ملاک سرایش این منظومه قرار گرفته اما در بحث استعاره مکنیه، ضمن اشاره به اختلاف نظرها، نظر خطیب قزوینی برجسته شده و نقد وی بر آرای سکاکی و تفتازانی آورده شده است. در مقاله حاضر به بررسی این اصطلاح در آثار بلاغی مهم، پرداخته می شود.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Formal and Content Comparative Recognition of the Triple Archeology Transformation
Emphasizing the role of tree in Iranian carpetشماره 36 بازشناسی تطبیقی فرمی و محتوایی استحالۀ کهنالگوی سهگانه با تاکید بر نقشمایۀ درخت در فرش ایرانی12966710.22034/ias.2020.219158.1187FAJournal Article20200209Drawing conceptions of artwork in the form of ancient symbolic patterns from prehistoric times to the present day are abstracted, abstracted, and naturalized, with purposes such as magic, amulet, decorative, allegorical, lived experience, narrative, and more. . The triple archetype is also one of the most original and symbolic patterns in Iranian art that has preserved its existential body over time and periods of government, politics, and religion, and has moved from one era to another, as well as through interbreeding. The three constituent elements are plant (tree or flower), human and animal (cattle and birds). One role in the center and two roles symmetrically in the central role. The remarkable thing is how the sacred trilogy evolved from the sacred space to the decorated space, which is preserved in various ways and still exists in the context of contemporary Iranian art. The goal of the researcher is to understand the three-dimensional form and content evolution stages of the tree with the centrality of the variable tree element in human life. The research seeks to answer the question of why the archetype of the triple paradigm has been used in people's lives from the past to the present, and what has happened in terms of content and form with an emphasis on the role of the tree in it? The study concludes that traces of symbolism and holiness are evident in the drawing of artworks in the context of works of art, in spite ofانگارههای ترسیمی بر زمینۀ آثار هنری در قالب نقشمایههای نمادین کهن از دوران پیش ازتاریخ تا امروز به صورتهای تجریدی، انتزاعی و طبیعتگرا، با اهدافی همچون سحر و جادو، حرز، تزیینی، تمثیلی، تجربۀ زیست، روایی و ... ترسیم میشود. کهنالگوی سهگانه نیز یکی از این نقشمایههای اصیل و نمادین است که در هنر ایران در گذران زمان و دورههای حکومت، سیاست و دین، کالبد وجودی خویش را حفظ نموده و از دورهای به دورۀ دیگر و همچنین با آمیزش اقوام انتقال یافته است. عناصر تشکیلدهندۀ سهتایی را گیاه(درخت یا گل)، انسان و حیوانات(چهارپایان و پرندگان) تشکیل میدهند. پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که دلیل کاربرد کهن الگوی سه گانه از گذشته تا به امروز در زندگی مردمان در چیست و چه تحولی از منظر محتوایی و شکلی با تاکید بر نقش درخت در آن رخ داده است؟ پژوهش به این نتیجه میرسد که ردپای نماد و تقدس در ترسیم انگارهها بر بستر آثار هنری مشهود است که علیرغم تزیینی قلمدادکردن آن، نوعی تعلق خاطر هنرمند و مخاطب در آن به چشم میخورد که همان حس زیباییشناختی نهادینه در توتم بشر است. پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی است که با رویکرد آیکونوگرافیک به توصیف و تحلیل 58 نمونه قاب منتخب از نگارههای ایرانی از دوران پروتو ایلامی تا دوران معاصر با تاکید بر کهنالگوی سهگانه بر بستر فرش ایرانی که تعداد39 مورد را به خود اختصاص دادهاند، میپردازد تا بتوان سیر تکوین سه گانهها را مشاهده نمود.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Natural and visual elements in Bidel Dehlavi's sonnetsشماره 36 عناصر طبیعی و بصری در غزلیات بیدل دهلوی12966510.22034/ias.2020.217394.1169FAJournal Article20200126Popular culture and literature have long been associated with the ancient beliefs and beliefs of human societies, so it is a tremendous asset that is a reminder of the artistic tastes and moods of the people of the past and a solid evidence of the national and cultural identity of human beings. One of the cultural and popular elements of folklore is the beliefs and beliefs of many nations that have existed in the culture of many nations since the earliest past, and each ethnicity studies its culture in accordance with its beliefs and beliefs. India examines these folk beliefs, Bidel Dehlavi is. Bidel's sonnets have the potential to be examined and analyzed, so in this descriptive-analytical method using library tools, the authors It is intended to examine the scope of these fascinating beliefs and beliefs and the dimensions and instances of elements of popular culture in the Divan. Bidel. The result of this study shows that Bidel Dehlavi, with his scientific, religious and social abilities and skills, applied folk elements and popular beliefs in the form of fantasy in his sonnets while at the same time extending the origins and context of these rhetorical forms from the language of the people. And it has taken the culture of the people and made its poems in the form of rhetorical creations and literary performances, of color and exuberance, to the extent that it permits scholars to recognize the poet's intellectual origins.فرهنگ و ادبیّات عامه با اعتقادات و باورهای کهن جوامع بشری پیوندی دیرپا دارد؛ بنابراین، سرمایة عظیمی است که یادگار ذوق هنری و احوال و روحیات مردم روزگاران گذشته است و سندی استوار در اثبات هویت ملی و فرهنگی اقوام بشری به شمار می رود. یکی از عناصرفرهنگ و ادب عامه، باورها و عقاید عامیانه است که از گذشته های بسیار دور تاکنون در فرهنگ اغلب ملل وجود داشته و هر قومی متناسب با فرهنگ و باورها و اعتقادات خویش به بررسی آن می پردازد.. از جمله شاعرانی که در شبه قارۀ هند به بررسی این باورها و عقاید عامیانه پرداخته، بیدل دهلوی است..دیوان غزلیات بیدل این قابلیت را دارد که مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد؛ بنابراین در این جستار که به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از ابزار کتابخانهای انجام گرفته، نگارندگان برآن هستند به بررسی قلمرو این عقاید و باورهای جذاب و ابعاد و مصادیق عناصر ادب عامّه در دیوان بیدل بپردازند. نتیجۀ این پژوهش نشان میدهد که بیدل دهلوی با توانایی و مهارت های علمی، مذهبی و اجتماعی خود، عناصر فولکلوریک و عقاید عامه را در قالب صور خیال در غزلیاتش بکار بسته است، در عین حالی که ریشه و بافت این صور بلاغی را از زبان مردم و فرهنگ مردم گرفته است و به سروده های خود در قالب آفرینشهای بلاغی و هنرنماییهای ادبی، رنگ و صبغه باورمند بخشیده است تا حدّی که ادب عامه را مورد قبول محققان قرار می دهد تا بتوان از آن خاستگاه های فکری شاعر را بازشناخت.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220The Space Syntax of continuity and change in the spatial configuration of vernacular houses in the city of Shiraz, from the Zandieh era till now, using quantitative data of software (Ucl Depth Map)شماره 37 خوانش نحوی تداوم و تغییر در پیکرهبندی فضایی خانههای بومی شهر شیراز، از عهد زندیه تاکنون با استفاده از دادههای کمی نرمافزار (Ucl Depth Map)127293FAJournal Article20190821Several theorists believe that the concept of culture, its manifestations and expressions not only affect people's perceptions, beliefs, values, norms, customs and behavior, but also in the design of objects and the environment of artifacts, including houses, and as a result of the spatial configuration of the house, the inner design It (spatial organization) and the shape of houses in a region can support or disrupt the culture of the inhabitants. Hence, the shape of a home in vernacular architecture is the expression of an understanding of the content of life, the form of follow-up of family and social life can be considered a necessity. According to the statistical society of Shiraz historical houses, which are mostly located in the black stone neighborhood of the city, the aim of the spatial organization is to look at the spatial structure of the vernacular buildings of the old style of Shiraz and use the Space Syntax, Graphical Analytical Analyzes (SPSS) Logical reasoning, derived from the quantitative information obtained from the graphs of the Ucl Depth Map software output, finds its strengths and weaknesses through qualitative and quantitative analysis and examines the impact of lifestyle on this change; Extract the appropriate pattern from the point of view of the socio-cultural concepts involved in the foregoing And by combining it with today's demands in modern housing patterns, a prelude to future houses in the historic cities of Iran will be achieved.نظریهپردازان متعددی بر این اعتقادند که مفهوم فرهنگ، مظاهر و نمودهای آن نهتنها در برداشت مردم، باورها، ارزشها، هنجارها، آداب رسوم و رفتار، بلکه در طراحی اشیا و محیطزیست مصنوع ازجمله خانهها نیز تأثیرگذار است و در نتیجه پیکرهبندی فضایی خانه، طراحی درون آن (سازمان فضایی) و شکل خانهها در یک منطقه میتواند فرهنگ ساکنان را حمایت یا مختل نماید. از اینرو شکل خانه در معماری بومی، بیان درک محتوای زندگی است، شکل پیگیری چندبعدی زندگی خانوادگی و اجتماعی میتواند ضرورت این پژوهش محسوب شود. با توجه به جامعه آماری خانههای تاریخی شیراز که اکثراً در محله سنگ سیاه بافت تاریخی این شهر واقع شدهاند با هدف خوانش سازمان فضایی خانههای بومی بافت قدیم شیراز و بهرهگیری از نرمافزار نحو فضا (Space Syntax)، آنالیزهای تحلیلی گرافیکی (SPSS) که با توجه به استدلالهای منطقی که از اطلاعات کمی حاصل از گرافهای نمایانی خروجی نرمافزار Ucl Depth Map به دست میآید، نقـاط قوت و ضعف آن را با تحلیل کیفی و کمی پیدا کرده و تأثیر شیوه زندگی را در این تغییر و تداوم مورد بررسی قرار دهد؛ تا از این بین الگوی مناسب از لحاظ مفاهیم اجتماعی – فرهنگی دخیل در کهنالگوها را استخراج کرده و با تلفیق آن با خواستهای امروزی در الگــــوهای سکونت مدرن، پیش درآمدی برای خانههای آینده شهرهای تاریخی ایران به دست آید.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Explaining the Role of Knowledge-Based Urban Spaces in Developing Children's Creativity with Emphasis on Science and Technology Parksشماره 37 تبیین نقش فضاهای شهری دانش بنیان در پرورش خلاقیت کودکان با تاکید بر پارک های علم و فناوری127295FAJournal Article20190908Science and technology parks have been developed for the technological goals of sustainable development. Participation of children in the science and technology parks and investing in their creativity, they can improve education, entrepreneurship and the use of future childhood talent. What is important in this Park for children is learning the skills and be creative. Nowadays, studies about the effect on the creativity of the child indicate that the physical environment plays a prominent role in the creativity flourishing and, with some characteristics, facilitates the process of creativity development in the child. IN the present study, effective factors in promoting children's creativity were studied in two groups of environmental factors and individual factors. The findings of this research show the effect of environmental factors on creativity as the most important factor<br /> In reviewing the results, individual factors including persistent intelligence, risk appetite, independence, curiosity, imagination and environmental factors including environmental stimulation, scale, comfort and safety, play, direct child involvement in space creation, complexity , Flexibility and nature's use. Also, environments that create fluidity of thought and freedom in discovering and building more social relationships in children, inviting them to play in the game, have an impact on creativity.پارکهای علم و فناوری، به منظور اهداف فناورانه، توسعه پایدار ایجاد شدهاند. با مشارکت کودکان در پارکهای علم و فناوری و سرمایهگذاری بر خلاقیت آنان می توان با ایجاد فضاهای محرک زمینه را برای آموزش، کارآفرینی و بهرهگیری از نیروی استعداد کودک در آینده فراهم نمود. آنچه در پارک علم و فناوری کودک و نوجوان مهم جلوه مینماید، آموختن مهارتهای لازم برای خلاق بودن است. امروزه مطالعات در خصوص ویژگی مؤثر بر خلاقیت کودک نشاندادهاست که محیط کالبدی نقش برجستهای در شکوفایی خلاقیت ایفا کرده و با داشتن برخی خصوصیات، روند رشد خلاقیت را در کودک تسهیل میکند. <br /> در پژوهش حاضر، مولفههای موثر در ارتقای خلاقیت کودکان، در دو دسته عوامل محیطی و عوامل فردی بررسی شد. یافتههای این پژوهش تأثیر عوامل محیطی را بر خلاقیت به عنوان مهمترین عامل مینمایاند. علاوه بر این محیط های ساخته شده نه فقط با جنبههای کالبدی بلکه از طریق سازمان روان شناختی خود بر شکوفایی و پرورش خلاقیت کودکان اثر میگذارند. در بررسی نتایج، عوامل فردی شامل هوش فرد پشتکار داشتن، ریسک پذیر بودن، مستقل بودن، کنجکاو بودن، خیال پرداز بودن و عوامل محیطی شامل تحریک کنندگی محیط، مقیاس، آسایش و ایمنی، بازی سازی، مشارکت مستقیم کودک در خلق فضا، پیچیدگی، انعطاف پذیری و استفاده از طبیعت تائید شد. همچنین محیطهایی که موجب سیالی فکر و آزادی در اکتشاف و روابط اجتماعی بیشتر در کودکان می شوند؛ آنها را به بازی در محیط دعوت میکنند، بر رشد خلاقیت تأثیر بیشتری دارد.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Conceptual application of color in two manuscript of Khosrow o Shirin and Layli o Majnun.شماره 37 کاربرد مفهومی رنگ در دو نسخۀ خسرو و شیرین و لیلی و مجنون12964710.22034/ias.2002.129647FAJournal Article20190905The colors have certain visual, semantic, and psychological properties, and these unique features have exposed the colors to the most important artistic tools. Color in literature, as one of the seven arts, is a striking reflection; Great poets and writers have used color as a tool for illustrating, imagining, and conveying concepts. Therefore, by studying and analyzing the manner and extent of using the color element in the works of poets and writers, it is possible to some extent understand the hidden aspects of their works and the reason for their differentiation and superiority to others.<br /> On this basis, in this article, the Nizami's view of the color category, his use of this element, and the comparison and analysis of the two stories "Khosrow o Shirin" and "Layli and Majnun" have been studied on this basis and it was shown that There is a meaningful relationship between the amount of use of colors and the content of each of these two sets.<br /> The research's achievement is that the frequency of black color that expresses sadness and disappointment is 18 percent higher in "Layli and Majnun" compared to "Khosrow o Shirin". Thus, this book is a sadder story in this respect; at the opposite point, yellow is a sign of happiness, self-confidence and optimism in the story of "Khosrow o Shirin" 40 percent more than the story of "Layli and Majnun".رنگها دارای ویژگیهای بصری، معنایی و روانی خاصی هستند که این ویژگیهای منحصر به فرد، رنگها را در زمرۀ مهمترین ابزارهای خلق آثار هنری قرار داده است. رنگ در ادبیات، به عنوان یکی از هنرهای هفتگانه، بازتابی چشمگیر دارد؛ گویندگان و سخنوران چیرهدست از رنگ به مثابۀ ابزاری کارآمد در تصویرسازی، خیالپردازی و انتقال مفاهیم بهره جستهاند. از همین رو با بررسی و تحلیل شیوه و میزان استفاده از عنصر رنگ در آثار شاعران و نویسندگان، میتوان تا حدودی به زوایای پنهان آثار آنها و چرایی تمایز و برتری ایشان بر دیگران پی برد. با تکیه بر این مهم، در مقالۀ پیش رو دیدگاه نظامی نسبت به مقولۀ رنگ، میزان استفاده او از این عنصر و مقایسه و تحلیل دو منظومۀ «خسرو و شیرین» و «لیلی و مجنون» بر این پایه بررسی شده است و نشان داده شد که رابطۀ معناداری میان میزان استفاده از رنگها و محتوای هریک از این دو مجموعه وجود دارد. دستاورد پژوهش ناظر بر این است که بسامد رنگ سیاه که بیانکنندۀ غم و اندوه و ناامیدی است در لیلی و مجنون در مقایسه با خسرو و شیرین 18 درصد بیشتر است. بدین ترتیب این منظومه، از این منظر داستانی غمانگیزتر به شمار میآید؛ در نقطۀ مقابل، رنگ زرد که نشانۀ شادی، اعتماد به نفس و خوشبینی است در داستان «خسرو و شیرین» 40 درصد بیشتر از داستان «لیلی و مجنون» بازتاب داشته است.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Religious policies of the Sassanid kings and their reflection on Persepolis petroglyphsشماره 37 سیاست های مذهبی و فرهنگی پادشاهان ساسانی و انعکاس ان در سنگ برجسته های تخت جمشید12964810.22034/ias.2020.200746.1016FAJournal Article20190907Rock reliefs are part of our awareness of the historical periods of Iran. It is in the light of such knowledge that the artistic, political and religious situation of the Iranian society can be analyzed and the relations governing the society can be observed and evaluated. Understanding the importance and place of prominent rock motifs, we can recognize the developments of thought and intellectual issues, the activities of religious organizations in Iranian society in different historical periods, how to determine them in historical course and its political and religious goals. . One of the most important historical periods of Iran is the period of Sassanid rule, which in the light of political and religious integration, created a strong government and became a cultural representative that manifested itself in a specific religion, distinctive art and a certain form of social and governmental organization.<br /> <br /> In this research, which has been done by analytical and descriptive method and using library and virtual resources, efforts have been made to reflect on the prominent Sassanid stones of Persepolis and also to examine the relationship between Sassanid kingdom and Zoroastrian religion and clerics. The influence of the religious policies of the Sassanid kings, which is reflected in these prominent stones, should be representedسنگ برجسته های صخره ای بخشی از آگاهی ما را به دوران های تاریخی ایران تشکیل می دهد. در پرتو چنین شناختی است که می توان به تحلیل اوضاع هنری، سیاسی و مذهبی جامعه ایران پرداخت و مناسبات حاکم بر جامعه را مشاهده و ارزشیابی نمود. با درک اهمیت و جایگاه نقوش برجسته ی صخره ای می توان تحولات اندیشه و مسائل فکری، فعالیت سازمان های دینی جامعه ی ایران را در ادوار مختلف تاریخی شناخت، چگونگی آن ها را در سیری تاریخی مشخص کرد و اهداف سیاسی و دینی آن را نشان داد. یکی از مهمترین ادوار تاریخی ایران، دوره ی حکومت ساسانیان است که در پرتو یکپارچگی سیاسی و دینی، حکومت نیرومندی پدید آوردند و نماینده ی فرهنگی شدند که خود را در دینی مشخص، هنری متمایز و شکل خاصی از سازمانبندی اجتماعی و حکومتی آشکار کرد.<br /> در این پژوهش که به روش تحلیلی و توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و مجازی صورت گرفته است، تلاش شده است تا با تأمل در سنگ برجسته های ساسانی تخت جمشید و همچنین بررسی رابطه و پیوندهای میان پادشاهی ساسانی و دین و روحانیون زرتشتی، تأثیر سیاست های مذهبی پادشاهان ساسانی که در این سنگ برجسته ها انعکاس یافته است، بازنمایی شود.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220An Investigation on the Symbol of the first Unique Cow and Siavash's Personality in Shahnameh and its Reflection on motifs of Persepolisشماره 37 بررسی نماد گاو یکتا آفریدۀ و ماهیّت سیاوش در شاهنامه و انعکاس آن در سنگ برجسته های تخت جمشید12964910.22034/ias.2002.129649FAJournal Article20190922One of the forms of mythological rituals, taboos, beliefs, and ideologies has been formed in relation to the ritual of worship of totemic animals. The animals that were the holy forebear of the early societies, and the mythical heroes borrowed their origin from the symbolic spirit of these mythological beasts. One of the sacred beasts, seen in mythology, often in ancient nations, has created the first unique cow. Although this cow is considered a harmless and beautiful creature, it must ultimately be sacrificed to create of its blood and organs, the vegetable world, then the animal world, and begin life.<br /> In the same way Siavash is also a positive person who has a lofty and chivalry spirit, is innocent and dies spinelessly. Although his death causes long-lasting wars between two lands of Iran and Turan, the guilty of mischief, but in fact, his death is a victory for Iranians. From his blood, grows the holy plant (Khun Siyavashan) that connects with the vegetable world, the martyrs of the ages of agriculture, the birth and growth. The first mythological cattle is a profitable and harmless creature that finally be sacrificed for the survival of mankind and the creation of the world of vegetable and cosmic evolution, and begins from his blood, life, and transformation towards. In addition, the symbol of the cow has been widely used in prominent motifs of Persepolis in various ways.اسطوره در فرهنگ و تمدّن یک ملّت ریشه دارد؛ و ادبیات یکی از عوامل جاودانگی و حیات فرهنگ و تمدّن ملّتهاست. شاعران اسطورهها باورها و رویاهای مهمّ و کهن اقوام خود را میپرورانند و در نتیجه پیوند با اسطوره دوران کهن تا باورهای زمان خویش،طی یک جریان درونی در ناخوداگاه جمعی، به پویایی و بازآفرینی آنها میپردازند.یکی از شکلهای آیینهای اساطیری، تابوها، باورها و ایدئولوژی-هایی است که در ارتباط با آیین پرستش حیوانات توتمی شکل گرفته است. جانورانی که نیای مقدّس جوامع آغازین بودند و قهرمانان اساطیری اصل و نسب خود را از روح نمادین این جانوران اساطیری وام میگرفتند.یکی از این جانوران مقدّس که در اساطیر اغلب ملل کهن دیده می شود، گاو نخستین یکتا آفریده است. با این که این گاو موجودی بی آزار و زیبا قلمداد شده است امّا در نهایت باید قربانی شود تا از خون و اعضای بدن او، دنیای نباتی و سپس دنیای جانوری خلق شود و حیات آغاز گردد.به همان شکل سیاوش نیز شخصیت مثبتی است که روح آزاده وجوانمردی دارد، مظلوم است ومظلومانه و یگناه میمیرد. اگر چه مرگ او باعث آغاز جنگ هایی دراز مدّت بین دوسرزمین ایران و توران می شود و کینهتوزی هایی به دنبال دارد امّا در حقیقت با مرگ اوبه نوعی پیروزی ایرانیان رقم میخورد.ازخون او گیاه مقدّس خون سیاوشان میرویدکه با دنیای نباتی،خدایان شهید شوندۀ عصرکشاورزی و رویش و زایش ارتباط دارد.گاو اساطیری نخستین نیز، موجودی سودرسان و بیآزار است که در نهایت برای ادامۀ حیات بشری وخلق دنیای نباتی وجانداری و تکامل کیهانی، قربانی میشودموسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Impact of Zoroastrian Religious Cultural Services on development of Iranian-Islamic civilizationشماره 37 تاثیر خدمات فرهنگی مذهبی زرتشتیان بر گسترش تحولات تمدن ایرانی اسلامی12965010.22034/ias.2002.129650FAJournal Article20190922One can claim that religion and central government in Iran in addition to supporting scientific efforts and building schools like Jundi Shapur, which aimed at educating this particular class, had also undeniable impact on Iranian cultural and scientific structures of Iran as well as on the governments existed in Iran. However, what makes this science specific is its connection with Zoroastrian clergies, which used to manage and extend the religion in ancient Iran. In other words, although Zoroastrian books have given great importance to sciences such as medicine, but this important was being used by Zoroastrian clergies as a tool to get legitimacy. As a result, unwantedly, the culture and science obtained of this method and structure was accompanied by religious. Therefore, using this religion and culture used to result in unwanted direct and indirect impacts of this religion. To summarize, the research found that Zoroastrianism have had growing impact on the spread and excellence of Islamic civilization in Iranبا این وجود، نهاد دین و دولت مرکزی، علاوه بر حمایت از تلاشهای علمی در داخل سرزمینهای ایران و با ساختن مدارسی چون جندی شاپور، که سعی در تربیت این طبقه مشخص داشتند، می توان ادعا کرد ساختار فرهنگی و علمی ایران و تدثیر آن بر حکومت هایی که د راین سرزمین قرار و ثبات می گرفتند، انکار ناپذیر است. اما آنچه این علم را به صورت خاص و مجزا مورد توجه قرار می دهد، پیوستگی و اتصال آن با روحانیون زرتشتی است که به نوعی در ایران باستان نمود و گسترش آن در انحصار آنها بود. به عبارت دیگر اگر چه در کتب زرتشتی به اهمیت علومی چون پزشکی مطالب قابل توجهی وجود دارد، اما این اهمیت در دستان مغ ها و روحانیون زرتشتی به مثابه ابزار و همراهی برای کسب مشروعیت آنها بود. بنابراین ناخواسته فرهنگ و علمی که از دل این ساختار بیرون می تراوید، همراه و با رنگی دینی همراه بود. پس استفاده از این دین و فرهنگ ناخواسته تدثیر پذیری مستقیم و غیر مستقیمی از این دین را می طلبید. بنابراین با این وجیزه باید اشاره کرد انچه به عنوان یافته می توان ادعا و عنوان کرد، تأثیر فزاینده مذهب زرتشتی بر گسترش تحولات تمدن اسلامی در ایران بوده است.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Structuralism The concept of housing satisfaction with the phenomenological philosophy approach
(Case Study, Sheikholeslam Qajar House and several residential complex in Zanjan.)شماره 37 ساختارشناسی مفهوم رضایتمندی مسکن با رویکرد فلسفه پدیدارشناسی (نمونه موردی، خانه قاجاری شیخ الاسلام وچند مجتمع مسکونی در زنجان)12966110.22034/ias.2020.215957.1148FAJournal Article20200115The present study has been specifically formulated with regard to the place and importance architectural vocabulary such as (place), both in philosophical terms, and the concept (multi-sensory perception of habitation) in the phenomenological approach, as a subset of it. The possibility of deriving the process of desirability and satisfaction, as a conceptual model, and determining the order of priority the perceptions of residents of residential complexes, are the questions on which the research is based. The paper seeks to first examine the essence and authenticity of residence, with an emphasis on presence visibility. And then, by providing definitions of the desirability of similarities and relationships between them, find out these concepts. Along the way, mixed methodologies (quantitative and qualitative) and logical reasoning have been used. In the qualitative part, the phenomenological observation and interview method is used to identify the factors affecting utility in the sample of traditional Iranian buildings. The research tool was a questionnaire, and the statistical population were residents of Zanjan residential complexes. LISREL (multivariate analysis) was used to confirm the correlation. The keywords obtained in the questions posed and the extent of impact were made by meaningful judgment. The views of each thinker in their section are presented as diagrams, and finally, after concluding the discussions and presenting the analytical results, the cumulative diagram has been formulated as a conceptual model of housing utility. The study showed that there was a significant relationship between multi-sensory perception, conceptual awareness, this similarity with nature and satisfaction with habitation.پژوهش حاضر با توجه به جایگاه و اهمیت سکونتگاه انسان بصورت اعم در مباحث فلسفی، ومفهوم ادراک چند حسّی در رویکرد پدیدارشناسی، بصورت اخص تدوین گردیده است. امکان استخراج مدلی مفهومی برای فرآیند رضایتمندی و تعیین اولویت و ترتیب حواس در ادراک ساکنان، پرسشهایی است که پژوهش بر اساس آنها شکل گرفته است. مقاله درپی آن است که در ابتدا جوهره و اصالت سکونت را، با تاکید بر بدنمندی حضور، مورد بررسی قرار داده و سپس با ارائه تعاریفی از مطلوبیت تشابهات و قرابت مابین این مفاهیم را بیابد. در این مسیر از روش تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) و روش استدلال منطقی بهره برده شده است. در بخش کیفی روش مشاهده پدیدارشناسانه و مصاحبه، جهت شناسایی عوامل موثر بر مطلوبیت در نمونه ابنیه سنتی ایرانی بکار رفته است. ابزار پژوهش کمّی پرسشنامه و جامعه آماری، ساکنان مجتمعهای مسکونی زنجان بودهاند. برای تایید همبستگی از لیزرل(تحلیل چند متغیره) بهره برده شده است. کلیدواژگان بدست آمده در سوالات مطرح و میزان تاثیر، ازطریق قضاوت معناداری انجام گرفته است. دیدگاه هر یک از اندیشمندان دربخش خود بصورت دیاگرام ارائه، و در نهایت پس از نتیجهگیری از مباحث و ارائه نتایج تحلیل، دیاگرام تجمیعی بصورت مدل مفهومی مطلوبیت سکونتگاه تدوین گردیده است. مطالعه نشان داد که، ارتباط معنیداری بین آگاهی مفهومی، ادراک چند حسی، این همانی با طبیعت و مطلوبیت سکونتگاه وجود دارد.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220Style and Decoration of Architecture of Timuridian Period Buildingsشماره 37 سبک و تزیین معماری بناهای دوره تیموریان12966910.22034/ias.2020.224810.1218FAJournal Article20200404Islamic architecture of Iran is a result of the natural continuity of architecture of different eras.<br /> Understanding and studying this architecture can guide us in understanding the architecture of the Islamic era and its various aspects.<br /> The Timurids were a dynasty that came to power in the late eighth century AH when Timur Gorkani invaded Iran and occupied it, and was in power for more than a century, until the Safavid advent. They emerged under certain circumstances of the Iranian situation. Timurid architecture has its roots in the architecture of earlier periods such as the Al-Muzaffar period.<br /> In this period, architecture has achieved remarkable flourishes in terms of grandeur and richness of decoration which are visible in buildings such as Kharygadi Ghasi School, Dudar School, Goharshad Mosque and Bibi Khanum. Since the architectural design, construction and decoration of the Timurid era were among the masterpieces of Iranian architecture, this article examines the art of architecture in the Timurid era.<br /> <br /> Ke words: Timuridian, Art, Architecture, Style, Decorationمعماری اسلامی ایران حاصل تداوم طبیعی معماری دوره های مختلف است.و شناخت و مطالعه این معماری<br /> می تواند راه گشای ما در شناخت معماری دوره اسلامی و جنبه های مختلف آن باشدتیموریان سلسله ای بودند که اواخر قرن هشتم هجری، با حمله تیمور گورکانی به ایران و تصرف این کشور، روی کار آمدند و بیش از یک قرن، یعنی تا زمان ظهور صفویه روی کار بودند. ظهور آنها در شرایط خاصی از وضعیت ایران صورت گرفت؛. معماری تیموری ریشه در معماری دورههای پیشین چون دوره ی آل مظفر دارد.<br /> در این دوره، معماری از نظر عظمت و غنای تزئینات به شکوفایی کمسابقهای دست یافت کیه در ابنییه ای چیون مدرسیه غیاثییه خرگرد، مدرسه دودر، مسجد گوهرشاد و بی بی خانوم قابل مشاهده هستند.<br /> با توجه به اینکه طرح معماری ،ساخت و تزئینات معماری دوره تیموری از شاهکارهای معماری ایران بوده،این مقاله به بررسی هنر معماری در دوره تیموریان پرداخته است.<br /> واژگان کلیدی: تیموریان،هنر، معماری، سبک، تزییناتموسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220The cultural comprehensiveness of Hafez's literary work in human societies and its reflection in the illustrations of Hafez's illustrated version in New Delhi Museumشماره 37 جامعیت فرهنگی اثر ادبی حافظ در جوامع بشری و انعکاس آن درتصاویر نسخه مصور حافظ محفوظ در موزه دهلی نو12967010.22034/ias.2020.226067.1224FAJournal Article20200408In this article, the articles of the seventies (1371-1380) on the impact of cultural comprehensiveness related to Hafez, which is about 50 articles, are introduced and the reader is given the opportunity to learn about the cultural influence of Hafezology outside of Iran. In western and eastern countries such as Germany, Czech Slovakia, France, etc., the subcontinent countries of India and China have also influenced and given Kamali an Iranian-Islamic culture. At a glance, it is clear that most poets throughout history have unwittingly shared a common mission, which has been to pave the way for the emergence of a superior figure with an all-encompassing genius. This means that these poets have not been able to have a strong presence in history since they did not have cultural comprehensiveness, so the reasons for the presence and life of Tapshanak have provided geniuses such as Hafez who have benefited from cultural comprehensiveness, and this is the same. It is cultural comprehensivenessدر این مقاله به معرفی و بررسی مقالات دهه هفتاد (1380-1371) در باب تاثیر جامعیت فرهنگی مربوط به حافظ که حدود ۵۰ مقاله است مورد بررسی قرار گرفته است و به خواننده این امکان را میدهد که روند تأثیر فرهنگی حافظ شناسی در خارج از ایران در کشورهای غرب و شرق مانند آلمان، چک اسلواکی، فرانسه و ... نیز کشورهای شبه قاره هند و چین تأثیر گذاشته و به فرهنگ ایرانی_اسلامی کمالی بخشیده است. در یک نگاه کلی مشهود است که اغلب شاعران در طول تاریخ، ناخواسته یک رسالت مشترک داشته اند که آن هموار کردن راه ظهور یک چهره برتر با یک نبوغ فراگیر بوده است. بدین معنی که این شاعران از آنجا که خود از جامعیت فرهنگی برخوردار نبودهاند، نتوانسته اند حضوری پر تپش در تاریخ داشته باشند، لذا اسباب و زمینههای حضور و حیات تپشناک نوابغی چون حافظ را فراهم ساخته اند که از جامعیت فرهنگی بهره یافته اند و این همان جامعیت فرهنگی استموسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X0020020220The cultural, artistic and economic structure of monasteries in the process of growing the Sufi disciples of the Ilkhans of Iranشماره 37 ساختار فرهنگی، هنری و اقتصادی خانقاه ها در فرآیند رشد مریدان صوفیه ایلخانان ایران12967110.22034/ias.2020.236208.1273FAJournal Article20200621Khaneghah, as the center of Iranian and Islamic mysticism and Sufism and a holy building, with its various social, cultural, artistic, economic and political functions, is a kind of representation of Iranian culture and civilization.During the Ilkhanid period, we have witnessed the spread of Sufism and monastery building in this era. At that time, the monasteries were a social and cultural center. A holy place that was replace to the schools that the asceticism and worship were done there. <br /> We intend to address some of the most important factors influencing the emergence and growth of Sufism and monasteries during the Ilkhanate period. Apart from economic issues and the poverty of the time, the cultural and artistic events of the monasteries have contributed to the growth of the Sufi disciples during the Ilkhanate period.<br /> In this article, we talk about the impact of these factors on the process of formation and expansion of the Sufis of the Ilkhanate period. The role of Sufism in the Ilkhanate period on the monastic buildings of this period cannot be ignored, and without studying the architecture of monasteries, the spread of Ilkhanate sufism can be examined. Because by studying the cultural and artistic factors of monastic buildings, we can get acquainted with its structure at this time.خانقاه به عنوان مرکز عرفان و تصوف ایرانی و اسلامی و بنایی مقدس، با کارکرد های گوناگون اجتماعی و فرهنگی و هنری و اقتصادی و سیاسی به نوعی بازنمایی فرهنگ و تمدن ایران است. <br /> در دوران ایلخانی شاهد گسترش تصوف و خانقاه سازی در این عصر بوده ایم. در این برهه خانقاه ها مامنی اجتماعی و فرهنگی بودند. مکانی مقدس که جای مدارس را گرفته، برنامه های علاوه بر زهد و عبادت در آن انجام می شد. <br /> قصد آن داریم که از عوامل متعدد تاثیر گذار در پیدایش و رشد تصوف و خانقاه ها در دوره ایلخانان به مهمترین این عوامل بپردازیم. رخداد های فرهنگی و هنری خانقاه ها جدا از مسائل اقتصادی و فقر زمان، در رشد مریدان صوفیه در دوره ایلخانان موثر بوده است. <br /> در این مقاله سخن از تاثیر این عوامل در فرآیند شکل گیری و گسترش صوفیان دوره ی ایلخانان به میان است. نمی توان از نقش تصوف دوره ی ایلخانان بر بناهای خانقاه های این دوره صرف نظر نمود و بدون مطالعه در معماری خانقاه ها گسترش تصوف ایلخانی را مورد بررسی قرار داد. چرا که با مطالعه عوامل فرهنگی و هنری بناهای خانقاه ها می توان با ساختار آن در این برهه آشنا شد.