موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520210823Analysis of the status of objective and subjective indicators of quality of life in urban spaces (Case study: Selected neighborhoods of Tehran metropolis)ﺗﺤﻠﯿﻞ وﺿﻌﯿﺖ ﺷﺎﺧﺺ های ﻋﯿﻨﯽ و ذهنی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ در ﻓﻀﺎهای شهری (ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی: ﻣﺤﻼت ﻣﻨﺘﺨﺐ ﮐﻼن شهر تهران)13546010.22034/ias.2021.293514.1650FAبهروز محمدی کزجگروه شهرسازی، پردیس بین الملل، واحد تبریز، دانشگاه آزاد، تبریز، ایران0000-0001-5522-0164آرش ثقفی اصلگروه شهرسازی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0001-5627-2353اکبر عبداله زاده طرفگروه شهرسازی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد، تبریز، ایران0000-0002-1078-2961داریوش ستارزادهگروه شهرسازی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0001-6465-8950Journal Article20210704urban life quality is a comprehensive approach to different aspects of physical, socio - cultural and economic aspects. The quality of life has material, spiritual or objective dimensions, including the natural environment as the context of the bed environment, the quality of building and the instruments, the economy, the utilities, and the mental and mental aspects. the aim of this paper is to evaluate the quality of urban life in objective and subjective dimensions in order to achieve strategies to improve the quality of urban life in the localities of tehran metropolis. This paper is a kind of analytical and survey type. data collection, data analysis and data by spss, excel and statistical analyses t - test are the number of statistical sample with total population of tehran population according to the 2016 census.<br />the use of cochran formula and 262 citizens in selected localities of tehran metropolis. the findings of questionnaire analysis and the analysis of variance of data and t test show that urban life quality of new neighborhoods, mission, government, certain master, mehrabad and shahid dastgheib are the lowest in both subjective dimensions of life quality. Hesarak localities, ekbatan and … have an intermediate status in subjective and subjective dimensions of life quality. the results of the research show that Vanak and … enjoy the desired state of life quality in two subjective dimensions. as a result, comprehensive social, economic and physical planning is essential to citizens ' participation toﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺷﻬﺮی روﯾﮑﺮدی ﺟﺎﻣﻊ در اﺑﻌﺎد ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﮐﺎﻟﺒﺪی، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ- ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی اﺳﺖ. ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ دارای اﺑﻌﺎد ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨﻮی ﯾﺎ ﻋﯿﻨﯽ و ذﻫﻨﯽ ﺷﺎﻣﻞ ﻣﺤﯿﻂ ﻃﺒﯿﻌﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺤﯿﻂ ﺑﺴﺘﺮ، ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎزﻫﺎ، اﻗﺘﺼﺎد، ﺗﺠﻬﯿﺰات و ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎی روﺣﯽ و رواﻧﯽ اﺳﺖ. ﻫﺪف اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺷﻬﺮی در اﺑﻌﺎد ﻋﯿﻨﯽ و ذﻫﻨﯽ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ راﻫﮑﺎرﻫﺎی ارﺗﻘﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺷﻬﺮی در ﻣﺤﻼت ﻣﻨﺘﺨﺐ ﮐﻼﻧﺸﻬﺮ ﺗﻬﺮان اﺳﺖ. اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ از ﻧﻮع ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ و ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﺳﺖ. روش ﻫﺎی ﺟﻤﻊ آوری، ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ و اﻃﻼﻋﺎت ﺗﻮﺳﻂ ﻧﺮم اﻓﺰارﻫﺎی SPSS، Excel و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻫﺎی آﻣﺎری t-test ﺗﻌﺪاد ﻧﻤﻮﻧﻪ اﻣﺎری ﺑﺎ ﺗﻌﺪاد ﮐﻞ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﺮاﺳﺎس ﺳﺮﺷﻤﺎری 1395 ﻣﺮﮐﺰ آﻣﺎر اﯾﺮان 8693707 ﻧﻔﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ .<br />اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﺮﻣﻮل ﮐﻮﮐﺮان 262 ﻧﻔﺮ از ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﻣﺤﻼت ﻣﻨﺘﺨﺐ ﮐﻼﻧﺸﻬﺮ ﺗﻬﺮان و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﺳﺖ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ داده ﻫﺎ و آزﻣﻮن T ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺷﻬﺮی ﻣﺤﻼت ﻣﻨﺘﺨﺐ ﺧﺎﻧﯽ آﺑﺎد ﻧﻮ، رﺳﺎﻟﺖ، دوﻟﺖ ﺧﻮاه، اﺳﺘﺎد ﻣﻌﯿﻦ، ﻣﻬﺮآﺑﺎد و ﺷﻬﯿﺪ دﺳﺘﻐﯿﺐ در ﻫﺮ دو ﺑﻌﺪ ذﻫﻨﯽ و ﻋﯿﻨﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮﯾﻦ وﺿﻌﯿﺖ را دارﻧﺪ. ﻣﺤﻼت ﺣﺼﺎرک، اﮐﺒﺎﺗﺎن و... دارای وﺿﻌﯿﺖ ﻣﺘﻮﺳﻂ در اﺑﻌﺎد ذﻫﻨﯽ و ﻋﯿﻨﯽ ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺑﺪﺳﺖ آﻣﺪه ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﻣﺤﻼت ﮔﯿﺸﺎ، وﻧﮏ و ... از وﺿﻌﯿﺖ ﻣﻄﻠﻮب ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ در دو ﺑﻌﺪ ﻋﯿﻨﯽ و ذﻫﻨﯽ ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ. در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻫﺎی ﻫﻤﻪ ﺟﺎﻧﺒﻪ ی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، اﻗﺘﺼﺎدی و ﮐﺎﻟﺒﺪی ﺑﺎ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﺑﺮای ارﺗﻘﺎی ﮐﯿﻔﯿﺖ زﻧﺪﮔﯽ ﺿﺮوری اﺳﺖ.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520211127Symbolism in the poetry of contemporary poets and artists (natural elements and animals in the poems of Nimayoshij and Sohrab Sepehri)نمادپردازی در شعر شاعران و هنرمندان معاصر( عناصر طبیعی و حیوانات در اشعار نیمایوشیج و سهراب سپهری)13627610.22034/ias.2021.297333.1677FAفتانه امانتگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران0000-0002-9830-5085علی عشقی سردهیگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران0000-0002-0725-4324سعید روزبهانیگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار ایران0000-0002-4387-8791Journal Article20210729The purpose of this study is to investigate the symbolism in the poetry of contemporary poets Nima Yoshij and Sohrab Sepehri. The method of this study is research-based descriptive-analytical-comparative. The results of this study showed that symbolism in contemporary literature is different from traditional and ancient literature. Symbolism also has special features in Nima's poetry, so that from Nima's point of view, any phenomenon in nature can be a subject for symbolism, because he never goes far for his poetic symbols. Forests, trees, flowers and plants, etc. are all among the themes of his poetry. Symbolism in Sohrab Sepehri's poems also has unique features, so that Sohrab Sepehri symbolism is due to his inner journey and perceptions of the outside world. In other words, his use of a window symbol to the unknown world. host . It was also observed that symbolism in the poetry of Nima and Sohrab Sepehri have differences and similarities.هدف از انجام این مطالعه بررسی نماد پردازی در شعر شاعران معاصر نیما یوشیج و سهراب سپهری می باشد. روش انجام در این مطالعه به روش برپایه پژوهش، از نوع نوصیفی - تحلیلی - تطبیقی است. نتایج این مطالعه نشان داد که نماد پردازی در ادبیات معاصر با ادبیات سنتی و کهن تفاوت دارد. همچنین نماد پردازی در شعر نیما ویژگی های خاصی دارد به گونه ای که از دیدگاه نیما هر پدیده ای در طبیعت می تواند موضوعی باشد برای نمادپردازی از این روست که او برای نمادهای شعری خود هرگز دور نمیرود. جنگل، درختان، گلها و گیاهان و.... همه در ردیف مضمونهای شعر او قرار می گیرند. نماد پردازی در اشعار سهراب سپهری نیز ویژگی های منحصر به فردی را داراست به گونه ای که نماد پردازی سهراب سپهری با توجه به سیر وسلوک درونی و برداشت های وی از دنیای بیرون است.به عبارت دیگر بهره مندی وی از نماد پنجره ای به دنیای ناشناخته هاست . همچنین مشاهده شد که نماد پردازی در شعر نیما و سهراب سپهری تفاوت و تشابهاتی را باهم دارند.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520211002Explaining the political functions of gifts and offerings in Ferdowsi's Shahnameh and its reflection in Islamic ideasتبیین کارکردهای سیاسی هدیه و پیشکش در شاهنامۀ فردوسی و انعکاس آن در انگاره های اسلامی13799310.22034/ias.2021.300869.1697FAفرزاد دولت خواهدانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران0000-0002-4568-6937رامین صادقی نژاداستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران0000-0001-7439-2279رسول عبادیاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اهر، ایران0000-0003-1870-974XJournal Article20210822Ferdowsi's Shahnameh is one of the most prominent works of the Persian language, which does not only express epic or mythical stories and narratives, but also includes a collection of ancient Iranian customs and traditions that reflect the type of thinking and It shows their worldview. The main purpose of this study is to explain the political functions of gifts and offerings in Shahnameh. The findings of this study show that the drawing of "sacrifice", "gift" and "offering" in Ferdowsi's Shahnameh is not only a matter of honoring and honoring, but sometimes accepting a gift and offering by the enemy is a sign of accepting reconciliation and surrender. Sometimes sending gifts and offerings is a necessity for consulting and talking to leave the conflict, sometimes giving gifts and offerings to prevent the start of a war is possible and unequal, and in some cases sending gifts to test the intelligence and intelligence of the other side and get points. It has been imposed on the enemy and the abolition of ransom and tribute, and in some cases is a guarantee to strengthen the bond and renew obedience to the ruler of power.شاهنامۀ فردوسی یکی از برجستهترین آثار زبان فارسی است که صرفاً بیان کنندۀ داستانها و روایتهای حماسی یا اسطورهای نیست، بلکه در خلال آن، مجموعهای از آداب و رسوم ایرانیان باستان گنجانده شده است که نوع تفکّر و جهانبینی آنها را نشان میدهد. هدف اصلی این پژوهش تبیین کارکردهای سیاسی هدیه و پیشکش در شاهنامه میباشد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد، رسم «نثار»، «هدیه» و «پیشکش» در شاهنامۀ فردوسی، صرفاً جنبۀ ارجداشت و بزرگداشت ندارد، بلکه گاهی پذیرفتن هدیه و پیشکش از طرف دشمن، نشانۀ پذیرش آشتی و تسلیم است، گاهی فرستادن هدیه و پیشکش از ملزومات رایزنی و گفتگو برای ترک مُخاصمه است، گاهی تقدیم هدیه و نثار برای پیشگیری از آغاز جنگی مُحتمَل و نابرابر است و در مواردی فرستادن هدیه برای آزمودن زیرکی و هوش و کیاست طرف مقابل و گرفتن امتیاز از دشمن و لغو باج و خراج تحمیل شده است و در مواردی نیز تضمینی برای تحکیم پیوند و تجدید فرمانبرداری در برابر فرمان-روای قدر قدرت میباشد.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520211006The Manifestation of Positive Psychology in the Divan-e Shams and the Decorations of Rumi's Tomb According to Martin Seligmanتجلی روانشناسی مثبتگرا در دیوان شمس و تزیینات مقبره مولانا بر اساس دیدگاه مارتین سلیگمن13839010.22034/ias.2021.303925.1717FAپروین دخت رضایی مجد آبادیدانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی ، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران0000-0003-1863-3263حسین پارساییاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی ، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران0000-0003-2159-0313رضا فرصتی جویباریاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی ، واحد قائم شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائم شهر، ایران0000-0002-9261-8830Journal Article20210908The world hero of human epic in Divan-e Shams-e Mawlana is an optimist, strong, and dynamic person, enjoying powerfully the ’present moment’ of his life and taking steps optimistically on the perfection road and rearing his and others’ spirits and lives in the life conduct good-humoredly and cheerfully. Mental health is a consequence of this standpoint, being an outline of the intellectual psychologists’ views with positive approaches. This paper investigates the evidence and proof of the positive psychology in Divan-e Shams-e based on Martin Seligman’s theory. In other words, the positive psychology, instead of focusing on the flaws and weaknesses, outlines human strengths in six different groups, namely wisdom, knowledge, courage, humanity, justice, temperance, and transcendence. The gist of most of the Divan-e Shams poems, as this study addresses some parts of this masterpiece, is promotion, encouragement, and promulgation of these strengths and also the concepts and meanings of the subset of the six-fold groups, e.g. curiosity, creativity, self-esteem, persistence, love, etc. This paper analyses, using a descriptive-analytical method, a selection of Divan-e Shams poems through the positive psychology. Finally, the Mawlana’s positive view in creation of Divan-e Shams is unveiled, elucidating the countless potential of Persian literature in psychology.جهان پهلوانِ حماسة انسانیِ دیوانِ شمسِ مولانا، فردی مثبتگرا، توانمند و پویاست که قدرتمندانه از لحظة اکنون عمر خویش لذّت میبَرد و خوشبینانه در مسیر کمال گام برمیدارد و خوشدل و سرزنده در سلوک زندگی، روح و جان خود و دیگران را میپروراند. سلامت روان محصول این نگاه و باور است که چکیدة دیدگاه اندیشمندان روانشناس با رویکرد مثبتگرا محسوب میشود. مقالة حاضر شواهد و مصادیق مؤلّفههای روانشناسی مثبتگرا را طبق نظریة مارتین سلیگمن در دیوان شمس بررسی و تحلیل میکند. به عبارت دیگر روانشناسی مثبتگرا به جای پرداختن به اختلالات و ضعفها، تواناییهای انسان را در شش گروه کلّی بدین شرح خلاصه میکند: خرد و دانایی، شجاعت، نوعدوستی، عدالتجویی، اعتدال و تعالی. محور و مضمون بسیاری از ابیات دیوان شمس که در این پژوهش به بخشی از آن مجموعة غنی اشاره شده است؛ بزرگداشت و تبلیغ و ترویج این تواناییها و نیز مفاهیم و معانی زیرمجموعة گروههای ششگانه، همچون: کنجکاوی، خلاقیت، خودباوری، پایداری، عشق و ... است. در این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی، منتخبی از ابیات دیوان شمس با رویکرد روانشناسی مثبتگرا تجزیه و تحلیل میشود و در نهایت نگاه مثبتگرای مولانا در خلق دیوان شمس نمایان میشود که بیانگر ظرفیتهای بیشمار ادبیات فارسی در روانشناسی است.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520211113Moral values centered on Imam Khomeini's mysticism and its reflection in social posters of the 60sارزش های اخلاقی با محوریت عرفان امام خمینی و انعکاس آن در پوسترهای اجتماعی دهه 6014002110.22034/ias.2021.307411.1744FAلیلا خدابخشیدانشجوی دکتری گروه عرفان اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره)، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران0000-0001-6343-4904مریم بختیاراستادیار گروه عرفان اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران0000-0002-0019-3143Journal Article20210930Man's innate need for true spirituality and lasting peace is evident in the tendency to mystical and semantic schools, currents and circles in the new world, and is a testament to theism, tranquility, truth-seeking, perfectionism and return. It is to itself; The sincere need that the system of liberal secular domination sought to falsely saturate and give rise to modern spiritualities, pseudo-mystics and sects in order to intoxicate the motives, thoughts, morals and actions of modern man in the new world and therefore against monotheistic religions. In particular, pure Muhammadan Islam and the comprehensive and complete mysticism based on it have launched a comprehensive offensive, in other words, a cultural NATO and a soft war. The present article seeks to focus on spiritualism with a focus on Islamic mysticism and to explain true mysticism and the characteristics of Imam Khomeini so that the direct path of nature and the way to get rid of misguidance and mischief of the age of modernity is not lost and religious spiritualism in The Imam should take advantage of this spiritual power from the beginning of the revolution until the victory and formation of the Islamic Republic in Iran, and put the power and power of spirituality in organizing human life in the eyes of the world and for all.نیاز فطری انسان به معنویت راستین و آرامش پایدار، امری مشهود است که در قالب گرایش به مکتبها، جریانها و حلقه های عرفانی و معناگرا در جهان جدید تجلّی یافت و شاهدی بر خداگرایی، آرام ش طلبی، حقیقت جویی، کمال طلبی و بازگشت به خویشتن خویش است؛ نیازی صادق که نظام سلطة سکولار لیبرال در صدد اشباع کاذب آن برآمده و معنویت های مدرن، شبه عرفانها و فرقه هایی را پدیدار ساخت تا به تخدیر انگیزه، اندیشه، اخلاق و اعمال انسانِ مدرن در جهان جدید بپردازد و لذا علیه ادیان توحیدی به خصوص اسلام ناب محمدی و عرفان جامع و کامل مبتنی بر آن، تهاجمی همه جانبه و به عبارت دیگر ، ناتوی فرهنگی و جنگ نرمی را به راه انداخته است. مقالة حاضر در صدد معنویت گرایی با محوریت عرفان اسلامی برآمده است و به تبیین عرفان حقیقی و ویژگی های امام خمینی پرداخته است تا صراط مستقیم فطرت و راه رهایی از کژراههها و ضلالت و غوایت شیطانی عصر مدرنیته گم نشود و معنویت گرایی دینی فزاینده، در جادة منتهی به حقیقت و کمال قرار گیرد.امام با بهره گیری از این قدرت معنوی از آغاز انقلاب تا پیروزی و شکل گیری جمهوری اسلامی در ایران قدرت و توان معنویت را در سامان بخشیدن به زندگی انسانها در مرای و منظر جهانیان قرار داد و برای همگان روشن ساخت که قدرت نه در دست سرمایه های عظیم غرب است و نه در دست سلاح های عظیم شرق، بلکه قدرت در ایمان به خدا و معنویت نهفته است.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520211113Manifestation of Anwar Mohammadi (PBUH) on the mystical poem, Hadigheh Sanai, Attar's four Masnavi and Rumi's spiritual Masnavi and its reflection in Qazvin school paintingتجلی انوار محمدی (ٌٌص) بر محمل شعر عرفانی، حدیقه سنایی ، چهار مثنوی عطار و مثنوی معنوی مولانا و انعکاس ان در نگارگری مکتب قزوین14002410.22034/ias.2021.308925.1761FAفائزه ایزدیدانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، مازنداران، ایران0000-0002-1700-2593مسعود روحانیاستاد گروه زبان وادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، مازنداران، ایران0000-0001-9577-1980احمد غنی پوردانشیار گروه زبان وادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، مازنداران، ایران0000-0002-0576-9340مرتضی محسنیدانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران، مازنداران، ایران0000-0003-2624-5826Journal Article20211009The way to attain knowledge and the truth of mystics is completely different from what the scholars seek. The method of mystics is based on discovery and intuition. In this way, the more the mystic strives to get rid of filth and impurity, the more his heart will be ready to absorb the light of truth. However, scholars and philosophers have constant conflicts with them.<br />Mystics emphasize that the only behavior that leads to intuition is the behavior of a lover. The more the lover seeks the truth from within the workshop of existence, the more he has paved the way. Mystical introspection was so important that philosophers have emphasized it for some time.<br />Sufis look with pleasure at the handiwork of God, and submission to the heart is their constant criterion, and they have nothing to do with reasoning or reasoning, because they see the feet of reasoners as wooden. That the mystic seeks to comment, not to know. Aref knows that he does not see any share of office and school on the way to gaining the truth. He is on the path of the science of love:<br />Wash papers if you are a classmate <br />That the science of love is not in the office<br />It goes without saying that the mystic is convinced that "absolute truth is not known and will remain a mystery even with discovery and taste. "Under normal circumstances, right can only be known through its inherent manifestation." (Izutsu Toshihiko, 2013: 61).طریقۀ نیل معرفت و حقیقت عرفا با آنچه اهل علم و قال میجویند یکسر متفاوت است. روش عرفا، بر کشف و شهود است. در این مسیر هر چقدر عارف جد و جهد بلیغ نماید تا رجس و ناپاکی را از خویش بزداید، قلب او آمادگی بیشتری جهت جذب انوار حقیقت پیدا خواهد نمود. هر چند که اهل علم و فلسفه مناقشهای دایمی با آنان داشته باشند. عرفا تأکید دارند یگانه سلوکی که به شهود منتج میشود سلوک عاشقی است. هرچه عاشق از درون کارگاه هستی پیجوی حقیقت گردد، راه را از میانه درنوردیده است. درونبینی عرفانی چنان اهمیتی داشت که فیلسوفان، چندی نیز برآن تأکید ورزیدهاند. صوفیه با ذوق به صنع خداوند مینگرند و تسلیم دل ملاک همیشگی آنهاست و با استدلال و چون و چرا کاری ندارند چرا که پای استدلالیان را چوبی میبینند. که عارف در پی نظرکردن است نه دانستن. عارف میداند در مسیر کسب حقیقت نصیبی از دفتر و مدرسه نمیبیند او رهپوی علم عشق است:<br />بشوی اوراق اگر همدرس مایی<br />که علم عشق در دفتر نباشد<br /><br />ناگفته نماند که عارف درحالی به یقین میرسد که « حق مطلق شناخته شدنی نیست و حتی با کشف و ذوق هم به صورت معمایی غامض باقی خواهد ماند. در شرایط عادی حق تنها از راه تجلّی ذاتی شناخته شدنی است.» (ایزوتسو توشیهیکو، 1392: 61)موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520211127Investigating the effect of the wisdom of illumination on the manifestation of the aesthetic elements of the architecture of Safavid mosques by the Panofsky method (case study of Imam and Sheikh Lotfollah mosques in Isfahan)بررسی تاثیر حکمت اشراق برتجلی عناصر زیبایی شناسی معماری مساجد دوره صفویه با روش پانوفسکی (مصداق مورد بررسی مساجد امام و شیخ لطف الله اصفهان)14087010.22034/ias.2021.292814.1645FAلیلا اطمیناندانشجوی دوره دکترای تخصصی معماری دانشگاه آزاد اسلامی وحد کرج. کرج. ایران0000-0001-8277-9334سیدبهشید حسینیاستاد دانشده هنر و معماری ،دانشگاه تهران ،تهران ، ایران0000-0002-6034-875سیامک پناهیاستادیار گروه معماری واحد ابهر. دانشگاه آزاد اسلامی . ابهر . ایران0000-0003-4910-8744Journal Article20210629The beauty and characteristics of old buildings are to establish an intangible relationship with humans and create a sense of closeness to the audience, portraying the weakness of contemporary architecture in creating a sense of calm and belonging to the place compared to old buildings, especially mosques is the subject of research. In the first stage, exploring and finding the factors affecting this visual immortality, in addition to giving a deeper understanding of the building and the intellectual direction of its builders, but also reveals the metaphors and signs used in them and can create a different quality of space. And places that are currently being built to be effective. The mosque, as a place that is supposed to provide the exaltation of the human soul and closeness to God, should be in accordance with religious wisdom, and create individual and social belonging in the people of a society. In this study, using the method Panofsky's layered semiotics attempts to depict the connection between philosophy and the transcendence of the human soul with Safavid architecture, especially mosques. In the process of study, the architectural elements of Imam and Sheikh Lotfollah mosques have been analyzed and a comparative comparison with the wisdom of illumination with Panofsky method has been made. Finally, it was concluded that the basic principles of Safavid mosque architecture design in Isfahan The period is one of the most important, the wisdom of Suhrawardi's illumination is seen indirectly with artistic subtleties.زیبایی و شاخصه بناهای قدیمی برقراری ارتباط نامحسوس با انسان و ایجاد احساس نزدیکی مخاطب می باشد , به تصویر کشیدن ضعف معماری معاصر در ایجاد حس آرامش و تعلق به مکان در مقایسه با بنا های قدیمی به خصوص مساجد جان مایه پژوهش پیش رو است. در مرحله نخست کاوش و یافتن عوامل موثر بر این جاودانگی بصری علاوه بر اینکه موجب شناخت عمیق تر بنا و جهت فکری سازندگان آن است بلکه از استعارات و نشانه های به کار رفته در آن ها پرده بر می دارد و می تواند در خلق کیفیت متفاوت فضا و مکان هایی که در حال حاضر ساخته می شوند موثر باشد . مسجد بهعنوان مکانی که قرار است موجبات تعالی روح آدمی و تقرب به خدا را فراهم آورد میبایست منطبق بر حکمت دینی، و به وجود آورندهی تعلق فردی و اجتماعی در افراد یک جامعه باشد.در این مطالعه با استفاده از روش نشانه شناسی لایه ای پانوفسکی سعی در به تصویر کشیدن پیوند میان فلسفه و تعالی روح انسان با آثار معماری عصر صفویه به خصوص مساجد شده است . در روند مطالعه به تحلیل عناصر معماری مساجد امام و شیخ لطف الله و مقایسه تطبیقی با حکمت اشراق با روش پانوفسکی پرداخته شده است و در آخر چنین نتیجه گرفته شد که اصول بنیادین طراحی معماری مساجد صفوی در اصفهان بر اساس عرفان و حکمت و بستر فرهنگی آن دوره از جمله مهمترین آن حکمت اشراق سهروردی به طور غیرمستقیم با ظرافتهایی هنرمندانه دیده میشود .موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520211204The function of mythical symbols in the lyrical images of Nader Naderpour's poetry in comparison with the illustrated Shahnamehs of Teymouriکارکرد نمادهای اسطورهای در تصویرهای غنایی شعر نادر نادرپور در تطبیق با شاهنامه های مصور تیموری14123210.22034/ias.2021.299395.1689FAمختار ابراهیمیاستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، اهواز، ایران0000-0002-5588-5681منوچهر جوکاردانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.0000-0002-6606-3501عبدالله طاهریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ، ایران0000-0002-2427-567XJournal Article20210812Symbolism and the use of symbolic language are important tools for creating poetic images and mental treatments, especially in contemporary Persian literature. With the help of a symbol, the poet can turn his inner, spiritual and psychological thoughts into a tangible and objective thing. Symbols, due to their interpretive nature, free the literary text from being one-dimensional and allow the reader different interpretations of the text. The aim of this study is to use analytical-descriptive method, review of library resources and analysis of statistical data to show that the mythical symbols used in Naderpour's poetry, in addition to displaying lyrical poetic images and creating ambiguity and artistic taste for the audience, other functions They also have that by interpreting the mythical symbols used and analyzing the resulting lyrical images, one can understand the inner thought and content of those images. In this study, by carefully examining the lyrical images in Naderpour's poetry and extracting and interpreting the mythical symbols used in them, it has been shown that those symbols - in terms of quantitative and statistical results - have domestic, social, and romantic functions, respectively. They are philosophical and boastful. The result is that in the existing lyrical images, in addition to creating original poetic images, the poet has also sought to induce ideas to his audience, and in this way by using mythological concepts and placing myths as a basic tool in paying attention to the intellectual themes of lyrical images. He has used it in his poetry.نماد و استفاده از زبان نمادین از ابزارهای مهم خلق تصویرهای شعری و پرداختهای ذهنی به ویژه در ادبیات معاصر فارسی است. شاعر با کمک نماد( سمبل) میتواند اندیشههای درونی ، روحی و روانی خود را به امری محسوس و عینی تبدیل کند. سمبلها به سبب ویژگی تاویل پذیریای که دارند متن ادبی را از ساحت تک بُعدی بودن آزاد میکنند و به خواننده امکان برداشتهای متفاوت از متن را میدهند . هدف پژوهش حاضر آن است تا با روش تحلیلی-توصیفی، بررسی منابع کتابخانهای و تحلیل دادههای آماری به دست آمده نشان دهد که نمادهای اسطورهای به کار رفته در شعر نادرپور علاوه بر نمایش تصویرهای غنایی شعری و ایجاد ابهام و التذاذ هنری برای مخاطب، کارکردهای دیگری هم دارند که با تأویل نمادهای اسطورهای به کار رفته و تحلیل تصویرهای غنایی حاصل شده میتوان به اندیشۀ درونی و محتوایی آن تصویرها پی برد. در این پژوهش با بررسی دقیق تصویرهای غنایی موجود در شعر نادرپور و استخراج و تأویل نمادهای اسطورهای به کار گرفته شده در آنها، نشان داده شده است که آن نمادها- بر حسب نتایج کمی و آماری- به ترتیب دارای کارکرد وطنی، اجتماعی، عاشقانه، فلسفی و مفاخرهای هستند. نتیجهی حاصل آنکه در تصویرهای غنایی موجود، شاعر علاوه بر خلق تصویرهای بدیعِ شعری به دنبال القای اندیشهای نیز به مخاطب خود بوده است و در این راه با به کارگیری مفاهیم اسطورهای و نماد قرار دادن اسطورهها به عنوان ابزاری اساسی در پرداخت بُن مایههای فکری تصویرهای غنایی در شعر خود بهره برده است.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520220119The Review of The Nature of Contemporary Graphic Design and Its Relation to The Truth Based on Heidegger's Interpretation of Artworkتبیین هستی شناسانۀ نسبت هنرِگرافیک معاصر و حقیقت برمبنای تأملات هیدگر درباب اثر هنری14350810.22034/ias.2022.315316.1804FAآذر رهنماگروه گرافیک، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-6169-8866Journal Article20211118In The Origin of the Work of Art, Heidegger has invented a new discussion in relativeness between work of art and existence, and draws a novel existential point of view towards the subject of art. He recognizes the art as an example for truth realization. By planning questions on object, implement and work of art, he tries to illuminate the nature and truth of art. He considers the nature of art as a poetry and nature of Poetry as basing the fact. Heidegger`s ideas are helpful to comprehend various artistic fields, and by that comprehension, to realize the epistemic aspect of art. Today, graphic design as a branch of visual arts, is one of the most important tools for advertisement, information and distribute the social and cultural science. In addition, it establishes a visual relationship with audience, and includes other aspects of art such as aesthetic and innovative aspects. <br />In the reading of contemporary art design based on Heidegger's interpretation, the recognition of the relation between the universe of art creation and the existence is fundamental because despite all the new visual effects in effect, the truth as a message in an effective graphic art transcends the artistic world and the field of thought and is revealed. Although this art belongs to the sovereignty of civilization dominated by science and technology, it still brings a truth that comes from the social, cultural, historical, and other layers of a race and a nation, with its manifestation of the artistic spirit.هیدگر با واکاوی منشأ اثر هنری، بحث تازهای درباره نسبت میان اثر هنری و وجود مطرح کرده و هنر را از مصادیق تحقق حقیقت میداند. این تلقی هستی شناختی هیدگر بسیار جای دارد که در صورتهای مختلف هنربسط و تفصیل یابد و با اتکا به این دیدگاه میتوان برای رسیدن به وجه معرفتی و شناخت ماهیت شاخه های مختلف هنر بهره گرفت.هنری مبتنی بر فناوری چون طراحی گرافیک میتوانند موضوع مناسبی برای ارائه یک نظریه تحلیلی از تفسیر هیدگر در فهم چیستی مصادیق هنر و نسبت آن با حقیقت باشد.<br />این پژوهش برآن است با مطالعه آراء هیدگر در مسیر یافتن رابطه میان اثرهنری و حقیقت، ضمن واکاوی ماهیت طراحی گرافیک با عنایت به ویژگیهای هنری و زیباشناسانه و وجه ابزاری و تکنولوژیک آن، نسبت این هنر- صنعت را با ظهور و انکشافِ حقیقت تبیین کند.<br />در خوانش هنرگرافیک بر اساس تفسیر هیدگر، شناخت رابطه عالَم خلق اثر و هستی نقشی اساسی دارد. حقیقت به مثابه پیام در یک اثرگرافیکی باوجود جلوه های نوین بصری، از جهان و ساحت اندیشه هنرمند عبور کرده و به ظهور میرسد.گرچه این هنر به حاکمیت تمدنی متعلق است که تحت سیطره علم و فناوری است، اما با تجلی روح هنرمندانه، آشکارگی حقیقتی را سبب میشود که از لایههای اجتماعی، فرهنگی و تاریخی یک ملت برآمده است.<br />اهداف:<br />تبیین نسبت حقیقت دراثرگرافیکی و جلوه تکنولوژیک آن<br />بیان وجه معرفتی هنر گرافیک با نگاه فلسفی <br />سوالات:<br />حقیقت چگونه دراثر گرافیکی به انکشاف میرسد؟<br />آیا بیانگری تکنولوژیک هنرگرافیک باعث از دست رفتن حقیقت هنری آن می شود؟موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520220209Evaluation and Optimization miniature education in the Bachelor of Handicrafts curriculumسنجش و بهینه سازی آموزش نگارگری در برنامه درسی مقطع کارشناسی صنایع دستی14457510.22034/ias.2022.237832.1289FAمحی الدین آقاداودیفارغ التحصیل دکترای تخصصی، رشته تاریخ تحلیلی-تطبیقی هنر اسلامی، دانشگاه شاهد،تهران0000-0002-0881-1671خشایار قاضی زادهاستادیار گروه هنر اسلامی، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد، تهران، ایران0000-0002-0881-1671محمدحسن میرزامحمدیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد تهران.Journal Article20200703Iranian painting as a cultural heritage is our symbolic and spiritual capital that we must strive to create the conditions for its proper transmission to the future. The present research tries to analyze the position of painting in higher education of traditional arts, to evaluate and pathology of painting unit and to offer a solution to improve it in the subject of bachelor's degree in handicrafts. This research is descriptive-comparative in terms of purpose, development and method of doing it. The research methodology is based on two types: library-field and field. In the library section of the methods of documentary analysis, meta-analysis and content analysis, and in the field research section, the method of interviewing experts and specialists has been related. It should be noted that the method of analysis is qualitative results. A summary of the findings indicates that for various reasons, including the inconsistency of the time with the purpose and nature of the lesson, the multiplicity of outlines in the two branches of gilding and painting, lack of attention to important design issues, weakness in description Lesson, test mismatch Evaluation with the objectives and nature of the lesson; And in general, it can be said that the current conditions of the painting unit at the undergraduate level are not suitable. Suggestions and strategies for improving or replacing a unit more appropriate to the targeting of the course are presented in a coherent manner in the form of text and pre-design for rewriting the course description.وضعیت موجود برنامههایدرسی در آموزشعالی هنرهایسنتی گویای ضرورت ارزیابی و آسیبشناسی وضعیتموجود و ارائه راهکار برای بهبود وضعیت است. نقاشی ایرانی به مثابهی میراث فرهنگی، سرمایه ی نمادین و معنوی ماست که باید در ایجاد شرایط انتقال درست آن به آیندگان بکوشیم. پژوهشحاضر تلاش دارد ضمن واکاوی جایگاه نگارگری در آموزشعالی هنرهایسنتی، به ارزیابی و آسیبشناسی واحددرسی نگارگری و ارائه راهکار جهت بهبود آن در سرفصل مقطعکارشناسی صنایعدستی بپردازد. این پژوهش از حیث هدف، توسعهای و روش انجام آن توصیفی-تطبیقی است، مولفان تلاش نموده اند تا با بهرهگیری از رویکرد قیاس در واکاوی دیگر رشتههای نظامآموزش عالی-هنر یافتهها را غنایی دوچندان بخشد. روش یافتهاندوزی پژوهش بر دو قسم کتابخانهای و میدانی است. در بخش کتابخانهای از روشهای تحلیل اسنادی، فراتحلیل و تحلیلمحتوایی و در بخش یافتهاندوزی میدانی روش قالب مصاحبه با خبرگان و متخصصین مرتبط بوده است. مختصری از یافتهها گویای آن است که به دلایل متعدد ازجمله عدم تناسب زمان در نظر گرفتهشده با هدف گذاری و ماهیت درس، تعدد رئوس مطالب در دو شاخه تذهیب و نگارگری، عدم توجه به مبحث مهم طراحی، ضعف در شرح درس نویسی، عدم تناسب آزمون ارزیابی با اهداف و ماهیت درس؛ میتوان بیاننمود که شرایط فعلی واحد نگارگری در مقطعکارشناسی مناسب نیست. نکتهمهم دیگر موازیکاری بسیار، مجزا بودن حوزههای نگارگری و تذهیب از صنایعدستی و در عین حال کماهمیتی این واحددرسی در سرفصلکارشناسیصنایعدستی است. پیشنهادات و راهکارهای بهبود و یا جایگزینی واحد متناسبتر با هدفگذاری رشته به صورت منسجم و در قالب متن و پیشطرحی برای بازنویسی شرح درس در مقاله ارائهشدهاست.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520220209A Comparative Study of Abnormality in Two Contemporary Volume-Oriented and Romantic Persian Poetry and Its Artistic Explanation (Bijan Elahi and Hamid Mossadegh)بررسی تطبیقی هنجارگریزی در دو جریان شعری حجم گرا و رمانتیک معاصر فارسی و تبیین هنری آن (بیژن الهی و حمید مصدق)14457810.22034/ias.2022.308737.1751FAحجت اله اورکگروه زبان وادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی ، رامهرمز، ایران.0000-0001-7996-6403مسعود پاکدلگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران0000-0002-2532-0639منصوره تدینیگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران0000-0003-1841-3543سیما منصوریگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی ، رامهرمز، ایران.0000000192764582Journal Article20211003Poets resort to literary abnormalities in order to highlight their work by deviating from standard norms. This research was introduced descriptively-analytically and with the help of library and documentary methods, the poems of two poets, based on the norms of abnormality in terms of (Leach). On this basis, after introducing the six elements of emphasis and aberration (syntactic, temporal, semantic, lexical, stylistic, written, dialectal, phonetic), the abnormal components in the poems of the mentioned poets were analyzed. Their repetition and frequency were widely used and prominent. The poets in whose poems these abnormal components have been analyzed and researched are: Bijan Elahi and Hamid Mossadegh. These poets have had the intention or skill in using one or more components of the eight elements in terms of (leach), which has been reflected in their poems. Accordingly, semantic, syntactic and temporal abnormalities have been used more than other abnormalities in the poems of these poets, and these components have been studied separately in the poems of the mentioned poets.شاعران برای برجسته کردن اثر خود با خروج از هنجارهای معیار، دست به هنجارگریزی ادبی میزنند. این پژوهش به صورت توصیفی - تحلیلی و با روش کتابخانهای و اسنادی، سرودههای دو شاعر، بر اساس مؤلفههای هنجارگریزی از نظر (لیچ)، معرفی و بررسی گردید. بر این مبنا، بعد از معرفی شش عنصر برجسته سازی و هنجارگریزی (نحوی، زمانی، معنایی، واژگانی، سبکی، نوشتاری، گویشی، آوایی) به تحلیل مؤلفههای هنجارگریزی در اشعار شاعران مذکور پرداخته شدکه ملاک این انتخاب، میزان برخورداری از این مؤلفهها، تکرار و بسامد پرکاربرد و برجسته آنها بود. شاعرانی که این مؤلفههای هنجارگریزی در سرودههای آنها مورد تحلیل وپژوهش قرارگرفتهاند، عبارتاند از: بیژن الهی و حمید مصدق. این شاعران در بهره گیری از یک یا چند مؤلفه از عناصر هشت گانه ی ازنظر (لیچ)، تعمد و یا تبحر داشتهاند که در سرودههایشان نمود و جلوه یافته است. بر این اساس هنجارگریزی های معنایی، نحوی و زمانی بیش از هنجارگریزی های دیگر در سرودههای این شاعران کاربرد داشته است که این مؤلفهها به تفکیک در اشعار شاعران مذکور بررسی گردید.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520220220Investigating the sustainable development of Tehran from the perspective of a creative cityبررسی توسعه پایدار شهر تهران از منظر شهر خلاق14514210.22034/ias.2022.299144.1683FAفرزین صیادیگروه برنامه ریزی شهری، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.0000-0002-0195-2105مسعود تقواییگروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، دانشکده علوم و برنامه ریزی جغرافیایی ، دانشگاه اصفهان ، اصفهان، ایران.0000-0001-5486-5972واچیک هایراپطیانگروه زمین شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی ، اصفهان، ایران.0000-0001-6202-0152Journal Article20210810Geographical places and spaces explain the physical structure of creativity in the city. Accordingly, the cause-and-effect relationship between urban places and spaces with creativity is two-way. Examining the issues and problems of Tehran, seeking to achieve sustainable urban development and creating a platform for the realization of a creative city in the metropolis of Tehran is essential. Sustainable city in the metropolis of Tehran in order to benefit from creative methods and models in the fields of socio-cultural, economic, environmental, environmental construction effective in sustainable development and determining the potential of the city to move towards the realization of sustainable creative city by determining Indicators and components of sustainable urban development. This research aims to apply the developmental and descriptive-analytical methods that collect the required documentary study, statistics and information from library, documentary-survey methods and collection tools. And information is analyzed separately for different communities using the sum of the results of AHP, SWOT correlation. From the studied communities, including 1) citizens - 2) experts and specialists - 3) all trustees, managers and officials, from The questionnaire has been used, so the research seeks to eliminate a strategic analysis Have discussions and clarify what are the strategic drawbacks that prevent the use of creativity in the city of Tehran?مکانها و فضاهای جغرافیایی ساختار فیزیکی و کالبدی خلاقیت در شهر را تبیین می کنند. بر همین اساس رابطة علت و معلولی بین مکان ها و فضاهای شهری با خلاقیت دوسویه است بررسی مسائل و مشکلات شهر تهران ، به دنبال رسیدن به توسعه پایدار شهری و ایجاد بستری برای تحقق شهر خلاق در کلان شهر تهران ضروری می باشد .راهبرد های خلاقانه تحقق شهر پایدار در کلان شهر تهران به جهت بهره گیری ازشیوه هاو الگوهای خلاق در زمینه های اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی،زیست محیطی،ساخت و ساز محیطی موثر در توسعه پایدار و،تعیین میزان پتانسیل شهر در حرکت به سوی تحقق شهر خلاق پایدار با تعیین شاخص ها و مولفه های توسعه پایدار شهری می باشد این پژوهش با هدف کاربردی-توسعه ای و روش انجام توصیفی- تحلیلی که از شیوه های کتابخانه ای ، اسنادی - پیمایشی و ابزار گرد آوری آن مطالعه اسنادی، آمارها و اطلاعات مورد نیاز جمع آوری می شود و اطلاعات به تفکیک جوامع مختلف با بهره گیری از جمع حاصل همبستگی AHP ، SWOT به صورت تجزیه و تحلیل قرار می گیرد از جوامع مورد بررسی اعم از 1)شهروندان – 2)کارشناسان ومتخصصان – 3)کلیه متولیان ، مدیران و مسئولان ، از پرسشنامه بهره گرفته شده است، بنابر این تحقیق به دنبال این است که یک تحلیل راهبردی از بین مباحث داشته باشد و روشن کند اشکالات استراتژیکی که در شهر تهران مانع استفاده از خلاقیت می شوند، کدامند؟موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215506211124Analyzing the role of Chinese blood decorations on the walls in the traditional houses of Ahvaz city, emphasizing the components of the sense of belonging to the place.واکاوی نقش تزیینات خوون چینی جداره ها درخانه های سنتی شهر اهواز با تاکید بر مولفه های حس تعلق به مکان16625910.22034/ias.2023.377626.2125FAگلشن رضائی میرقایدگروه معماری، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران0000-0002-7409-2353حامد حیاتیگروه معماری، دانشگاه قم، قم، ایران.0000-0002-4182-0019Journal Article20221220موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520241121The dignity of teachers and the role of maidservants in the politics and art of the Samani periodمنزلت دبیران و نقش کنیزان در سیاست و هنر دوره سامانی17131110.22034/ias.2023.395413.2195FAعسکر کریمی شرفشادهدانشجوی دکترا، گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران0009-0004-8542-1783محبوب مهدویانگروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران0000-0002-8543-972Xپرویز علی اصلگروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران0000-0002-6718-5738Journal Article20230501موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520241121Investigating the capabilities of illustrating the Khandmir`s Ghraib al-Asrar by relying on the characteristics of the pictures of Ajaib al-Makhluqat va gharaeb al-mojodatبررسی ظرفیت های مصورسازی غرایب الاسرار خواندمیر با تکیه بر ویژگی های نگاره های عجایب المخلوقات و غرایب الموجودات17226310.22034/ias.2023.395500.2196FAستوده امامی یگانهدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-8670-9672احمد حسنی رنجبر هرمزآبادیاستاد، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-5983-8797علی اصغر حلبیاستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-4409-4657Journal Article20230502موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520241121The role of using artificial intelligence in improving the quality of theater (a case study of ritual theater)نقش استفاده از هوش مصنوعی در بهبود کیفیت تئاتر (مطالعه موردی تئاتر آیینی)17226610.22034/ias.2023.397263.2203FAاحسان نثریکارشناسی ارشد کارگردانی نمایش، دپارتمان هنر،داشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز،تهران، ایران0009-0004-1970-5606امیر دژاکامهیئت علمی گروه نماش، دپارتمان هنر،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز ،تهران، ایران0009-0001-9271-2990Journal Article20230513موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520241121Comparative analysis of time in Sfar Katban by Abu Torab Khosravi and Cloudy Years by Ali Ashraf Darvishianبُعد زمان در نگاره های ایرانی در تطبیق با اسفار کاتبان و سال های ابری (ابوتراب خسروی و علی اشرف درویشیان)17286110.22034/ias.2023.393872.2189FAعباس آزادبختدانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.0009-0007-1514-2430مسعود سپه وندیدانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.0000-0002-1528-5278فرشاد میرزایی مطلقاستادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خرم آباد، داشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.0000-0003-0589-8414Journal Article20230422موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520241121Rereading the Concept of Architectural Pleasure with a Reference to the Architectural Education Space (A Case Study of Architectural Pleasure in Yazd School of Arts and Architecture (Rasoulian House))بازخوانی مفهوم لذت معماری با رجوع به فضای آموزش معماری (نمونه موردی: لذت معماری در دانشکده هنر و معماری یزد (خانه رسولیان) )17359110.22034/ias.2023.397787.2204FAمهری جعفرزاددانشجوی دکتری ، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.0000-0002-9764-208Xمحمدرضا نقصان محمدیدانشیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.0000-0002-7692-1741Journal Article20230517موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520241121The function of the mystical allegory of "unity" in Golshan Raz by Sheikh Mahmoud Shabastriتطبیق کارکرد تمثیل عرفانی وحدت در گلشن راز شیخ محمود شبستری و تزیینات معماری گنبد سلطانیه17435310.22034/ias.2023.393888.2188FAابوالفضل بختیاردانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران.0000-0001-5169-790Xژیلا صراطیگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران0000-0003-1289-303Xایوب کوشانگروه ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران0000-0001-8860-8827Journal Article20230420موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520241121The role of sound in the sense of belonging to the place in the central courtyard of old houses and modern apartments in Tehranنقش صوت در حس تعلق به مکان در حیاط مرکزی خانههای قدیمی و آپارتمانهای امروزی تهران17435510.22034/ias.2023.404194.2226FAنگار رحیمی مقدممهندسی معماری، گروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.0009-0002-0884-0824سعید صالحی مرزیجرانیگروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.0009-0000-3542-9219حسین کلانتری خلیلآبادگروه معماری، دانشکده فنی و مهندسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران0000-0002-5262-8065Journal Article20230626موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520241121Reading painting through latent forces in color based on the philosophy of Gilles Deleuzeخوانش نقاشی از طریق نیروهای نهفته در رنگ مبتنی بر فلسفه ژیل دولوز17806010.22034/ias.2023.397971.2207FAسیده مریم غازیدانشجوی دکتری فلسفه هنر ، گروه فلسفه ، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران0000-0002-0170-059Xعلی مرادخانیدانشیار ، گروه فلسفه ، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران0000-0001-9671-9586محمد شکریاستادیار ، گروه فلسفه ، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران0000-0001-7576-5479Journal Article20230518موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520241121Presenting indicators of open space design of university campuses based on the controllability component in order to increase the Presence of studentsارائه شاخص های طراحی فضای باز پردیس های دانشگاهی با تکیه بر مؤلفه کنترل پذیری در جهت افزایش حضور دانشجویان17858110.22034/ias.2023.406190.2242FAدل آرام شیخدانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0001-7779-3780حسین ذبیحیدانشیار گروه شهرسازی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-6593-9674فرح حبیباستاد، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0001-8052-6229Journal Article20230709موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520241121Investigating the death of consciousness and the possibility of breaking away from the subjective in Heidegger's thinking and comparing it with the category of existence in Herat School painting.بررسی مرگ آگاهی و امکان گسست از سوبژکتیو در تفکر هایدگر و تطبیق آن با مقوله هستی در نگارگری مکتب هرات17923310.22034/ias.2023.407904.2253FAوحید مناجاتیدانشجو دکتری فلسفه، گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0009-0000-7978-6656بیژن عبدالکریمیدانشیار گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-5027-2472علی مرادخانیدانشیار گروه فلسفه، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0001-9671-9586Journal Article20230720موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520241121Reviewing the architecture and design of the policy model in science and technology parks (case example: West Azerbaijan)بررسی معماری و طراحی الگوی خط مشیگذاری در پارکهای علم و فناوری (نمونه موردی: آذربایجان غربی)17942810.22034/ias.2023.411831.2268FAرضا دوبرادانشجوی دکتری،گروه مدیریت، واحد تهران مرکز،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0009-0007-6422-6411محمدرضا ربیعی مندجیناستادیار، گروه مدیریت ، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران،0000-0002-8856-8260احمد ودادیدانشیار،گروه مدیریت ،واحد تهران مرکز،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0003-1110-5281مهدی عبدالحمیداستادیار، گروه مدیریت، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایران،0000-0003-4118-4937Journal Article20230815موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520241121The feeling of respect as a motivation for moral action in Kant's philosophy and its reflection in artاحساس احترام به مثابه محرک عمل اخلاقی در فلسفه کانت و انعکاس آن در هنر18138610.22034/ias.2023.407353.2249FAعباس مرادیگروه فلسفه ، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0009-0008-8741-5335محمد شکریفلسفه دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال،ایران، تهران0009-0005-2163-3362علی مرادخانیدانشیار ، گروه فلسفه ، واحد تهران شمال ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران0000-0001-9671-9586Journal Article20230716Respecting others and being respected by others is one of the main components of moral life, the lack of which is an obvious and tragic void, and according to philosophers like Kant, it is devoid of moral elements.<br />Kant's moral philosophy is today the reference point for almost all moral issues, especially those related to respect. this is a sign that he has to pay close attention to the role of psychological stimuli in addition to purely intellectual elements, although the current morality that results from such a feeling He considers it merely dependent on its compliance with the law of ethics.<br />Kant says about the feeling of respect for the moral law, when it overcomes the motivation, it is a feeling that comes from the awareness of the relationship of action with the law. It does this through its relative strength as a driving force.<br />This article is prepared in a library method and from an analytical-descriptive point of view and aims to explain the process of issuing a moral act from Kant's point of view, and emphasize the element of respect, to show that despite Kant's main essence of moral action is following the law He knows ethics and duty, he considers considerations such as respect for the moral law as an element that requires the performance of duty. The correct understanding of the element of respect in moral action is an issue that has caused controversy among Kantians.موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520241121Historical history of kitchen to kitchen in the architecture of Iranian-Islamic housesسیرتاریخی مطبخ تا آشپزخانه در معماری خانه های ایرانی-اسلامی18250810.22034/ias.2023.408198.2259FAزهره اعتمادیدانشجوی دکتری معماری، گروه معماری و شهرسازی، واحدکرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان. ایران0000-0002-5123-3408عباس مسعودیاستادیار گروه معماری، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان. ایران0000-0002-5293-7730آژنگ بقاییاستادیار گروه معماری، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان. ایران0000-0003-3125-3855مهدیه معینیاستادیار گروه معماری، دانشکده هنر، معماری و شهرسازی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان. ایران0000-0001-7783-0692Journal Article20230722موسسه مطالعات هنراسلامیمطالعات هنر اسلامی1735-708X215520241121A comparative study of the legitimacy of Ilkhans and Timurids based on the trend towards Shiism in the inscriptions of the buildings of this period.بررسی تطبیقی مشروعیت یابی ایلخانان و تیموریان با تکیه بر گرایش به تشیع در کتیبه های بناهای این دوره19281810.22034/ias.2024.433747.2335FAفاطمه صبوری قزوینیگروه تاریخ اسلام، دانشکده علوم انسانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران0009-0005-6299-7939محمد نبی سلیمگروه تاریخ اسلام، دانشکده علوم انسانی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران0009-0009-9627-5626Journal Article20240102