Analysis of Films Based on the Basics of Visual Arts Case Study: Hamoon and Parri by Dariush Mehrjoui's

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Architecture, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

2 Assistant Professor, Department of Architecture, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

3 Associate Professor, Department of Architecture, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

4 Department of Art , Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

10.22034/ias.2021.296107.1666

Abstract

The semantic structure in a film is an interconnected structure of visual and auditory elements that are used to advance the narrative, the transmission of meaning, concept and feeling. This requires the director to be familiar with the basics of the visual arts in order to be successful in achieving the lofty goals of the media, which are also its mission and integral, by being aware of the various aspects of image frame arrangement, in addition to preventing boredom of the audience. In this research, using analytical-descriptive method, the mezzanine elements of narratives in the of Dariush Mehrjoui”s films as a social director have been analyzed. Analysis of the composition of scenes of "Hamoon" and "Parri" as hero-centric films which have the most role in defining the characters, show that Mehrjoui descriptively uses geometric principles, light, color and artistic concepts such as symmetry, balance and golden angles of vision to express spiritual concepts. Also, he uses this approach in the creative design of scenes, in accordance with the theme of his films, to create a multi-sensory perception in the audience to acquaint them with characters.
Research Objectives
1-Analysis of the use of mezzanine in Dariush Mehrjoui's films
2- Explaining the role of visual elements in expressing the concepts and implications of Dariush Mehrjoui's films
Research Questions
1- How is the background of meanings and concepts in Mehrjoui’s films?
2-Which artistic elements and techniques are used by Dariush Mehrjoui to convey his intended meaning to audience?

Keywords


اطمینان، لیلا؛ حسینی، سید بهشید و پناهی، سیامک. (1399). «بررسی تطبیقی حکمت اشراق در معماری مساجد دوره صفویه و معاصر». هنر اسلامی، 17(39)، 56-28.
بیات، یاسر؛ شیخ مهدی، علی. (1396). «جستاری بر هستی‌شناسی مفهوم نمادین خانه در فیلم‌های داریوش مهرجویی»، دو فصلنامه نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، شماره 15، 53-41.
حدادی، مریم؛ ندایی، امیرحسین. (1395). «نقش عنصر بصری خط در میزانسن‌های سینمایی »(مطالعه موردی: فیلم‌های اصغر فرهادی)، مبانی نظری هنرهای تجسمی، شماره 2، 110-83.
سبزی خوشنامی، محمد؛ شیبانی، فهیمه؛ محمدی، الهام؛ عرشی، ملیحه؛ استاد هاشمی،  لیلا و خلوتی، ملیحه. (1400). «از جدایی تا هویت‌باختگی: تبیین کیفی کارتن‌خوابی در معتادان شهر تهران». مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۲۷ (۱) ، ۶۴-۷۷.
سعادت سیرت، ناهید و فرقانی، محمد مهدی. (1398). تحلیل روایت پویانمایی تلویزیونی با تأکید بر زیبایی‌شناسی ساختار عناصر بصری؛ مطالعۀ موردی فیلم قاصدک، فصلنامه علمی رسانه‌های دیداری و شنیداری، شماره 3، 33-7.
ضیابخش، ندا؛ مختاباد امرئی، مصطفی. (1391). «معنابخشی عبادی نورطبیعی در فضاهای معماری دو فیلم”نور زمستانی”برگمن و «پری» مهرجویی»، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای نمایشی و موسیقی، 3(42)، 71-59.
فرخ نژاد افشار، پویا؛ ملکوتی، سید کاظم؛ راشدی، وحید؛ اجری خامسلو، وحید. (1399). «بررسی ارتباط دلبستگی مکان و عملکرد اجتماعی در سالمندان»، روان پزشکی و روانشناسی بالینی ایران، انتشار آنلاین.
کریمی، نازنین؛ دادور، ابوالقاسم. (1399). «تحلیل عناصر معماری مسجد امام اصفهان بر پایه نظریه نشانه‌شناسی امبرتو اکو». هنر اسلامی، 17(39)، 336-352.
Carbon, C. (2019). Psychology of Design. Design Science, 5, E26.
Hay, L., Duffy, A., McTeague, C., Pidgeon, L., Vuletic, T., & Grealy, M. (2017). A systematic review of protocol studies on conceptual design cognition: Design as search and exploration. Design Science, 3, E10.
Hay, L., Duffy, A., McTeague, C., Pidgeon, L., Vuletic, T., & Grealy, M. (2017). Towards a shared ontology: A generic classification of cognitive processes in conceptual design. Design Science, 3, E7.
Silva, E. (2088). Cultural capital and visual art in the contemporary UK, Cultural Trends, Volume 17, Issue 4, pp. 267-287.
Swami, V. & HELP University College (2013). Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, Vol. 7, No. 4, pp. 377–383.
Valencia-Romero, A., & Lugo, J. (2017). An immersive virtual discrete choice experiment for elicitation of product aesthetics using Gestalt principles. Design Science, 3, E11.