Explaining the aesthetic patterns used in the design of the facades of Tehran office buildings in the years 1340 to 1390

Document Type : Original Article

Authors

Department of Architecture, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

10.22034/ias.2021.269040.1512

Abstract

The subject of "aesthetics" and its components have a wide and important dimension due to their close relationship with architectural design, with the perception of the audience, and are known as a stimulus for people to understand the visual components of architecture. The purpose of this study is to explain the aesthetic patterns used in the design of buildings, administrative index of Tehran between 1340 to 1390. The research method of this research is applied and developmental in terms of purpose and the research method is descriptive-analytical and based on the nature of the data is quantitative-qualitative. The samples of this research have been selected based on 9 pre-revolutionary office buildings and 10 post-revolutionary office buildings. Views were analyzed on the basis of cultural, economic and technological dimensions of qualitative content. Criteria were also identified based on quantitative and qualitative dimensions and were assessed based on semi-structured interviews. The results show that the cultural dimension variable with (Beta = 0.329) with significance coefficient (sig = 0.036) is the strongest predictor of the aesthetic category of buildings and the economic dimension variable is (271). Beta = 0.0 with a significance coefficient (sig = 0.000) and in the second place, has the power of prediction in the model and in the third place, the technology dimension variable (Beta = 0.149) with a significance factor (0 = sig) is.

Keywords


آصفی، مازیار؛ ایمانی، الناز. (1391). «چالش‌های فناوری‌های نوین در معماری و تعامل آن با ارزش‌های معماری اسلامی ایران». فصلنامه هنر معماری و شهرسازی نظر، 9 (21)، 34- 21.
ابراهیمی، سمیه؛ اسلامی، سید غلامرضا. (1388). «معماری و شهرسازی ایران در دوران گذار». نشریه هویت شهر، شماره 6، 1.
اعتصام، ایرج؛ فرمهینی فراهانی، رضا و اقبالی، سیدرحمان. (1391). «سیر تحولات فرمی در طراحی معماری بناهای فرهنگی در معماری معاصر ایران (سه دهه پس از انقلاب اسلامی)». هویت شهر، 7 (14)، 36- 25.
امین‌زاده، بهناز. (1389). «ارزیابی زیبایی و هویت مکان». هویت شهر، دوره 4، شماره 7، صص 14-3.
ایمانی، نادیه؛ ظفرمندی، سویل. (1396). «مبادی سلیقه در معماری». باغ نظر، دوره  14 ، شماره  53، 22.
بسته نگار، مرنوش. (1393). «رنگ منظر ایرانی»، مجله منظر، 3 (29)، 68 -58.
بانی مسعود، امیر. (1391). معماری معاصر ایران. تهران: چاپ5، انتشارات هنر معماری قرن.
بحرینی، سید حسین. (1390). فرایند طراحی شهری. چاپ 7، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
بیات، مهدی؛ جز پیری، علیرضا. (1388). «بررسی سیر تحول نما و کالبد در دوره پهلوی اول در شهر تهران». دومین همایش بین‌المللی و چهارمین همایش ملی معماری، مرمت، شهرسازی و محیط زیست پایدار.
پارسا،  محمدعلی. (1390). «خاستگاه‌های معماری پنجره جستاری در مفهوم پنجره در زبان فارسی و فرهنگ ایرانی». مسکن و محیط روستا، شماره 134.
پاکزاد، جهانشاد؛ ساکی، الهه. (1393). «تجربه زیباشناختی محیط». نشریه هنرهای زیبا- معماری و شهرسازی. دوره 19، شماره 3، 14-5.
پاکزاد، جهانشاه. (1382). «پدیدارشناسی نمای ساختمان‌های مسکونی و سیر تکوینی توقعات از آن». هنرهای زیبا، شماره 13، 62-51.
پاکباز، رویین. (1390). دایره‌المعارف هنر، (نقاشی، پیکره‌سازی و هنر گرافیک). تهران: نشر فرهنگ معاصر.
پرویزی، الهام؛ مهدوی‌نژاد، محمدجواد و بمانیان، محمدرضا. (1391). «بررسی نحوه کیفیت ورود فناوری در تاریخ معماری مدرن». معماری و شهرسازی آرمان شهر، 4 (15)، 14- 2.
پورجعفر، محمدرضا،؛ علوی بالمعنی، مریم. (1391). «استخراج معیارهای هماهنگی و ناهماهنگی نماهای ساختمان با دستگاه بینایی انسان با توجه به اصول بوم‌شناسی بصری». نشریه علمی –پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، شماره 4، 18-5.
تولستوی، لئون. (1364). هنر چیست. تهران: امیرکبیر.
ثبات ثانی، ناصر. (1391). «مقدمه‌ای بر برخی عوامل تأثیرگذار بر معماری معاصر ایران در فاصله‌ی سال‌های1320 تا 1357 ‌‌ه.ش». معماری و شهرسازی آرمان شهر، شماره 11.
جلیلی، تورج؛ اکبری، سروش. (1395). «بررسی تحولات پلان‌های مسکونی از دوره قاجار تا پهلوی دوم». اولین کنفرانس سالانه پژوهش‌های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری.
حبیب، فرح. (1385). «طراحی منظر شهر در گذر تاریخ». فصلنامه شهرسازی و معماری آبادی، شماره 53، شماره 18، 53-49.
حسن‌پور، ناصر؛ سلطان‌زاده، حسین. (1395). «عوامل پس‌زمینه تحولات معماری معاصر ایران در دوران پهلوی دوم و مقایسه تطبیقی آن با ترکیه». مجله علمی- پژوهشی پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی، 13 (44)، 52- 39.
تنهایی، ابوالحسن؛ راودراد، اعظم و مریدی، محمدرضا. (1389). «تحلیل گفتمان هنر خاورمیانه بررسی شکل‌گیری قواعد هنری در جامعه نقاشی معاصر ایران». جامعه‌شناسی هنر و ادبیات، دوره 2، شماره 2، 1.
حسینی، اکرم. (1388). «تبیین و تدوین گرایش‌های معماری معاصر ایران پس از انقلاب اسلامی». هویت شهر، 8 (5)، 26- 17.
حکیمی، حسین؛ حسینی، غزاله. (1396). «زیبایی‌شناسی در معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی». کنفرانس پژوهش‌های معماری و شهرسازی اسلامی و تاریخی ایران.
سمیعی، احمد. (1387). «سبک مقاله». نامۀ فرهنگستان )گیلانی( میکل دوفرن.
Bodin Danielsson, C. (2015). Aesthetics Versus Function in Office Architecture: Employees' Perception of the Workplace. Nordic Journal of Architectural Research, 27(2), 11-40.
Gibberd, F., (1955), Town Design", London:Architectural Press.
Gjerde, M. (2010). Visual Aesthetic Perception and Judgement Of Urban Streetscapes. In Paper for Building a Better World: CIB World Congress.
Hekkert, P. (2006). Design aesthetics: principles of pleasure in design.Psychology science, 48(2), 157.
Hull, R. B., & Stewart, W. P. (1992). Validity of photo-based scenic beauty judgments. Journal of Environmental Psychology, 12(2), 101-114.
Jennath, K. A., & Nidhish, P. J. (2016). Aesthetic judgement and visual impact of architectural forms: a study of library buildings. Procedia Technology, 24, 1808-1818.
Kleerekoper, L., van den Dobbelsteen, A., van den Ham, E., Hordijk, T., & Martin, C. (2015). Creating drafts in urban settings through coloured façades: Exploring a new climate adaptation measure based on thermal stratification.Urban Climate, 14, 290-300.
Meier, R. The Aesthetics symptoms of architectural form: the case of Barcelona Museum of Contemporary Art.
Mokhtari Taleghani, E. (2011). The heritage of modern architecture of Iran.
nORbERG-SCHUlZ, C. (1981). Genius Loci. Paysage, Ambiance.Architecture.
O'connor, Z. (2006). Bridging the gap: Facade colour, aesthetic response and planning policy. Journal of Urban Design, 11(3), 335-345.