Analysis of a Conceptual Metaphor in the Qur'an (Vols. 15-21) and the Seven Figures of Nizami from the Linguistic Concept of Text and Image

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student in Linguistics, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

2 Assistant Professor, Department of English Language and Linguistics, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran

3 Assistant Professor, Department of English Language and Literature, Shahid Chamran University, Ahvaz, Iran

10.22034/ias.2022.351546.2020

Abstract

Background and Aim: Linguistics is one of the new trends in language studies knowledge that has created new tools for text analysis. On the other hand, the poet can use metaphor to give a special effect to the meanings of his poetry,
Research Method: The present study is based on the library study method and the statistical population in it is parts 16 to 21 of the Holy Quran, which the authors have studied using the metaphorical conceptual knowledge introduced in linguistics.
Results: In this study, we have examined the three parts of conceptual metaphor in the Holy Quran, which are: ontological, directional and structural metaphor, and we have extracted the evidence that exists in this regard in the book under study.
Conclusion: Many of the interpretations used in the Holy Qur'an, such as: seeing, hearing, speaking, etc., is in fact a conceptual metaphor and should be introduced with this word, as great commentators such as: Imam Khomeini and Allameh Tabatabai to express this matter,
Research questions:
- Under what subject can the interpretations used in the Holy Quran be examined and what kind of interpretations are these interpretations?
- Among the previous commentators of the Holy Quran, who and with what title have named these interpretations?
Research purposes
- Examined the interpretations used in the Holy Quran and what are the main interpretations of these interpretations?
- Examining the former commentators of the Holy Quran, who and under what title these interpretations

Keywords


قرآن کریم
الأشقر، عمرسلیمان. (1985م). أصل الاعتقاد الصنعاء، المکتبۀ السلفیۀ: الطبعۀ الثالثۀ.
امینی، حیدرعلی و همکاران. (1394). «بررسی استعاره‌های مفهومی ساختاری در سوره نبأ در قرآن کریم». دومین کنگره بین‌المللی فرهنگ و اندیشه دینی، قم.
جمال‌الدین، حسن‌بن‌یوسف. (1371­). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد الحلی، قم: نشر دارالکتب.
داد، سیما. (1371). فرهنگ اصطلاحات ادبی، تهران: نشر مروارید.
رازی، فخرالدین محمدبن‌عمر. (1981م). التفسیر الکبیر المشتهر ب «مفاتیح الغیب»، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
زمخشری، محمودبن‌عمر. (2001م). الکشاف عن حقائق التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل، تحقیق و تعلیق: عبدالرزاق المهدی، بیروت: دارالکتب العلمیه.
براتی، محمدرضا. (1387). هفته محوری و کارکرد متفاوت آن در هفت پیکر». نامه انجمن. شماره30، 30-21.
جلوداریان، امید و اسماعیلی، عصمت. (1399). «بررسی درستی یا نادرستی کاربرد فنون بلاغی و استعاره‌های مفهومی در اخبار». ماهنامه تخصصی سبک‌شناسی نظم و نثر فارسی بهار ادب، شماره 4، شماره 50، 1-25.
حبیبی، فاطمه و همکاران. ( 1396). «مفهوم‌سازی واژه «لسان» در قرآن در پرتو نظریه استعاره شناختی». مجله علمی -پژوهشی قرآن شناخت، شماره 2،  90-73.
حجازی، بهجت السادات. (1395­). «استعاره مفهومی آیه نور در قرآن». فنون ادبی، شماره 3، 102-85.
حجازی، سیده شیرین و همکاران. (1399). «فرآیند انسجام میان استعاره‌های مفهومی قرآن کریم». مجله علمی -پژوهشی مطالعات قرآن و حدیث، شماره 1، 309-289.
حسینی، سید ابوالقاسم. (1400). «ساختار و نتایج استعاره مفهومی بهشت در قرآن کریم». مجله علمی-­پژوهشی آموزه‌های قرآنی، شماره 33، 112-89، 52-27.
حسینی، سیده مطهره و علیرضا قائمی‌نیا. (1396). «استعاره مفهومی رحمت الهی در قرآن کریم». مجله علمی-  پژوهشی ذهن بهار، شماره 69، 52-27.
ذوالفقاری، اختر و نسرین عباسی. (1394). «استعاره مفهومی و طرح­واره­های تصویری در اشعار ابن‌خفاجه». نشریه پژوهش‌های ادبی و بلاغی، دوره 3، شماره 3، 120-105.
سعدالدین، مسعودبن‌عمر. (­1391). مختصرالمعانی تفتازانی. چاپ دهم، قم: نشر دارالفکر.
شعبان‌پور، محمد و همکاران. (1397). «اسماء و صفات الهی در قرآن کریم در پرتو استعاره مفهومی». مجله علمی -پژوهشی پژوهشنامه قرآن و حدیث، دوره 12، شماره 23، 168-147.
شمیسا، سیروس. (1381). بیان و معانی. چاپ هفتم، تهران: نشر فردوس.
صباحی گراغانی، حمید و همکاران. (1395). «بررسی استعاره مفهومی در سوره بقره (رویکرد زبانشناسی شناختی)». مجله علمی-پژوهشی ادب و زبان، دوره 19، شماره 39، 107-85.
طباطبایی، سید محمدحسین. (1366). ترجمه: سید محمدباقر موسوی همدانی، تفسیر المیزان، قم: نشر دفتر انتشارات اسلامی.
طباطبایی، محمدحسین. (1415ق). رسالۀ الاسماء مندرج در ارسائل التوحیدیه. قم: انتشارات جامعه مدرسین.
فتوحی، محمود. (1395). سبک‌شناسی: نظریه­ها رویکردها و روش­ها. تهران: انتشارات سخن.
قائمی‌نیا، علیرضا. (1396). استعاره‌های مفهومی و فضاهای قرآن. تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
کلانتری خاندانی، عزت­الله و همکاران. (1398). «بررسی استعاره‌های مفهومی خشم در قرآن کریم براساس دو نظریه عصب – زیستی و کنش مفهومی». فصلنامه علمی – پژوهشی دانشگاه الزهرا (س)، شماره 38، 64-35.
کوچش، زلتن. (1393). ترجمه: شیرین پورابراهیم، مقدمه­ای کاربردی بر استعاره، تهران: انتشارات سمت.
لیکاف، جورج. (1384). به کوشش: فرهاد ساسانی، استعاره و جنگ. تهران: انتشارات سوره مهر.
مکارم شیرازی، ناصر. (1375). تفسیر نمونه. تهران: انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
مهریار، فرزانه؛ نیازی، شهرزاد و رشیدی، مرتضی. (1401). «شرح کانون و نوع روایت نگاره‌های نسخ مصور هفت پیکر نظامی در رابطه با متن آن». مطالعات زبان و ادبیات غنایی، شماره44، 20-1.
مهریار، فرزانه؛ نیازی، شهرزاد و رشیدی، مرتضی. (1400). «تحلیل چگونگی بازتاب مفاهیم رمزگونه داستان گنبد سیاه هفت پیکر در نگاره نسخه مصور خمسه نظامی مدرسه عالی شهید مطهری». فنون ادبی، شمار3، 35-22.
هوشنگی، حسین و محمود سیفی پرگو. (1388). «استعاره‌های مفهومی در قرآن از منظر زبانشناسی شناختی». پژوهشنامه علوم و معارف قرآن کریم، شماره 3، 34-9.
یگانه، فاطمه و افراشی، آزیتا. (1395). «استعاره‌های جهتی در قرآن با رویکرد شناختی». جستارهای زبانی، دوره 7، شماره 5، 216-193.