Thematic analysis of the painting of the Ascension of the Prophet (PBUH) attributed to Abd al-Razzaq by the method of iconology

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. student in comparative and analytical history of Islamic art, Department of Islamic Art, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran.

2 Associate Professor, Department of Islamic Art, Faculty of Arts, Shahid University, Tehran, Iran.

3 Associate Professor, Department of Islamic Art, Faculty of Arts, Shahed University, Tehran, Iran.

10.22034/ias.2023.397835.2206

Keywords

Main Subjects


قرآن کریم
آرنولد، تامس. (1389). سیر و صور نقاشی ایران. ترجمه یعقوب آژند. تهران: مولی.
آژند، یعقوب. (1382). تاریخ ایرانیان دوره تیموری. تهران: جامی.
آژند، یعقوب. (1387). مکتب هرات. تهران: فرهنگستان هنر.
احمدی، بهرام؛ وزیری بزرگ، رقیه. (1397). «بررسی نگاره معراج پیامبر اثر سلطان محمد براساس آرای پانوفسکی». پژوهش در هنر و علوم‌انسانی، شماره 2. 34-25.
اخوانی، سعید؛ محمودی، فتانه. (1398). «واکاوی لایه بلوک‌باشی در نگاره‌های فال‌نامه نسخه طهماسبی با رویکرد آیکونولوژی». هنرهای زیبا هنرهای تجسمی، شماره 3، 64-51.
اعتمادی، الهام. (1398). «خوانش آیکونولوژیک مجنون در نگاره‌های دوران صفوی». هنرهای زیبا هنرهای تجسمی، شماره 1، 68-59.
بلوک‌باشی، علی. (1392). مدخل برگزیده؛ امام علی (ع) در فرهنگ عامه مردم ایران، دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.https://www.cgie.org.ir/fa/news
رفیعی، مریم. جهانگرد، علی‌اکبر. (1399). «مطالعه پیکرنگاری پیامبر (ص) در نگاره‌های دوره ایلخانی با اتکا به آیکونوگرافی پانوفسکی». کیمیای هنر.  شماره 35، 56-39.
جامی، مولانا عبدالرحمن‌بن‌احمد. (1336). نفحات‌الانس. تهران: محمودی.
جعفری دهکردی، ناهید. (1396). از سمند رزم تا اسبان جان اسب در اندیشه و هنر ایرانی از عصر باستان تا صفویه. تهران: تایمز.
خاقانی شروانی، افضل‌الدین بدیل‌بن‌علی. (1357). دیوان. تهران: خیام.
شاردن، ژان باتیست سیمون. (1345). سیاحت‌نامه شاردن. جلد چهارم. ترجمه: محمد عباسی. تهران: امیرکبیر.
شکری، حسن؛ جعفری دهکردی، ناهید و ایزدی دهکردی، سیده. (1399). «بررسی لایه‌های معنایی در نگاره مربوط به امام‌زمان (عج) در فال‌نامه طهماسبی مبتنی بر نظریه آیکونولوژی اروین پانوفسکی». عصر آدینه، شماره 31، 150-129.
شین‌دشتگل، هلنا. (1391). معراج‌نگاری نسخه‌های خطی تا نقاشی‌های مردمی. تهران: علمی و فرهنگی.
ضیف، شوقی. (1364). تاریخ ادبی عرب (العصر الجاهلی). ترجمه: علیرضا ذکاوتی قراگزلو. تهران: امیرکبیر.
عبدی، ناهید. (1391). درآمدی بر آیکونولوژی. تهران: نشر سخن.
عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین. (1351). الهی‌نامه. تهران: زوار.
فرخی سیستانی. (1363). دیوان. تهران: زوار.
قشیری، عبدالکریم‌بن‌هوزان. (1391). رساله قشیریه. ترجمه: ابوعلی حسن‌بن‌احمد عثمانی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
لوسکایا، ن. و. پیگو. (1372). اعراب حدود مرزهای روم شرقی و ایران در سده‌های چهارم – ششم میلادی. ترجمه عنایت‌الله رضا. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه).
مجلسی، الشیخ محمدباقر. (1403). بحارالانوار، الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار. جلدهای 15، 41. بیروت: دارالحیاء تراث العربی  مؤسسة الوفا.
نصر، سید حسین. (1389). هنر و معنویت اسلامی. ترجمه: رحیم قاسمیان. تهران: حکمت.
نظامی. جمال‌الدین. (1334).  نامه مخزن‌الاسرار حکیم نظامی گنجه‎ای. تهران: چاپ شرق.
نظامی، جمال‌الدین. (1377). هفت‌پیکر. تهران: طوس.
نوری الطبرسی، الشیخ حسین. (1408). مستدرک‌الوسائل، جلد سوم. قم: مؤسسه آل بیت علیهم‌السلام لإحیاء التراث.
واعظ کاشفی، حسین. (1350). فتوت‌نامه سلطانی. تهران: انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
همایون، غلامعلی. (1346). مراسم تاج‌گذاری در زمان شاهنشاهان صفویه و انعکاس آن در تصاویر هنری هنرمندان اروپایی. هنر و مردم. شماره 63. 24-21.
یوسف جمالی، محمدکریم. (1385). تاریخ تحولات ایران عصر صفوی. اصفهان: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد.
Panofsky,E. (1972). Studies in iconology: humanistic themes in art og the renaissance. Boston: West view.  URL1: https://www.bl.uk/manuscripts/Viewer.aspx?ref=or_6810_f005v