A study of the semiotics of female gender in the tombstone motifs of Golestan province

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Comparative and Analytical History of Islamic Art, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Art Research Department, Academic Jihad, Tehran, Iran

3 Theater Department, Faculty of Arts, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

10.22034/ias.2023.404416.2234

Abstract

The purpose of this article is the semiotics of the signs related to women on the tombstones of Golestan province, which has been analyzed with Pierce's semiotics model, which divides the signs into three categories: symbolic, indexical, and symbolic. Death as an influential fact in human life has always led to the formation of different cultural values. A part of the intellectual foundations of the society lies in the behaviors related to death, including the methods of burial, mourning, gravestones and markings on them, which has also been of interest in Golestan province. This article seeks to answer the question of how the iconic, profile and symbolic signs of female gender are depicted on the tombstones of Golestan province? And what are the meanings of these signs? The research method is descriptive-analytical and collect Information has been done in the form of library study and field observation. The result of the research shows that symbolic signs were not used in women's tombstones due to religious prohibition and more symbolic and index signs were used that express the character, occupation and religion of the deceased person and have a cultural meaning. .

Keywords

Main Subjects


احمدی، بابک. (1400). از نشانه‌های تصویری تا متن: به سوی نشانه‌شناسی ارتباط دیداری؛ چاپ نوزدهم، تهران، مرکز.
پویان، جواد، و خلیلی، مژگان. (1389). «نشانه‌شناسی نقوش سنگ‌قبرهای دارالسلام». کتاب ماه هنر، ش 144، صص 107-98.
تناولی، پرویز. (1388). سنگ قبر. چاپ اول، تهران: انتشارات بن گاه.
چندلر، دانیل. (1400). مبانی نشانه‌شناسی. مترجم: مهدی پارسا، چاپ هفتم، تهران: سورۀ مهر.
دینه سن، آنه ماری. (1390). درآمدی بر نشانه‌شناسی. مترجم: مظفر قهرمان، چاپ چهارم، تهران: پرسش.
سبحانی، سید جعفر. (1393). فرهنگ لغات و اصطلاحات عرفانی. چاپ دهم، تهران: طهوری.
سجودی، فرزان. (1398). نشانه‌شناسی کاربردی؛ چاپ ششم، تهران: علم.
سعید، عصام، و عایشه، پارمان. (1399). نقش‌های هندسی در هنر اسلامی. مترجم: مسعود رجب‌نیا، چاپ هفتم، تهران: انتشارات سروش.
شوالیه، ژان، و آلن گربران. (1400). فرهنگ نمادها. مترجم: سودابه فضائلی، چاپ پنجم، تهران: کتابسرای نیک.
صداقت، معصومه. (1384)، «مضامین مذهبی در خط نگاره‌های سنگ مزارها و محراب‌های موزه ملی»، مطالعات هنر اسلامی، ش 3، صص 96-77.
صفی‌خانی، نینا، احمدپناه، سید ابوتراب و خدادادی، علی. (1393). «نشانه‌شناسی نقوش سنگ قبور قبرستان تخت فولاد اصفهان (با تأکید بر نقوش حیوانی شیر و ماهی)»، هنرهای زیبا-هنرهای تجسمی، دوره 19، ش4، صص 76-67.
ضیمران، محمد. (1383). درآمدی بر نشانه‌شناسی هنر. چاپ دوم، تهران: نشر قصه.
کوپر، جی. سی. (1392). فرهنگ مصور نمادهای سنتی. مترجم: ملیحه کرباسیان، چاپ دوم، تهران: انتشارات فرشاد.
معطوفی، اسدالله. (1387). سنگ مزارها و کتیبه‌های تاریخی گرگان و استرآباد. چاپ اول، تهران: حروفیه.
مهرگان، آروین. (1385). دیالکتیک نمادها: پژوهشی در ساخت غریزی ذهن. چاپ دوم، اصفهان: فردا.
هال، جیمز. (1398). فرهنگ نگاره‌ای نمادها در هنر شرق و غرب. مترجم: رقیه بهزادی، چاپ هشتم، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.