A Comparative Study of Majnun Image Story Among Wild Beasts of Shah Tahmasp's Khamseh (Five Persian books) with Textile Image Recorded in Boston Museum, Registration number: 1928.2, based on Intertextuality Theory

Document Type : Original Article

Authors

Abstract

Story of Layla and Majnun is one of most famous literary works which has attracted all artists and made enrich their works. due to a solidarity of literature with painting, painters among these artists, revived a process of making illustrated works, which were surely transfer of poets thinking. In this regard, the literature of Shahnameh and Khamseh has a special position. Considering influence of the Safavid painters in royal workshops and effect of painting on other arts fields, including weaving, it is possible to find effects of literature on motifs of these woven fabrics.
A main purpose of this paper is to identify and study common points of literature with images and motifs of this story on textiles in Safavid era and to identify a relationship between painters and textile designers.
findings of this paper show that themes of lyric poetry are reflected in motifs of textiles and images. Because these stories have been cultural commonalities, and painters in this period have been fabric designers too, considering a comparison of Nizami poem in painting and textile-weaving.

Keywords


کتاب­ها:
پاکباز، روئین.(1379)، دایره المعارف هنر(نقاشی، پیکره سازی و هنر گرافیک). تهران. فرهنگ معاصر.
پوپ، آرتور اپهام .(1378)، سیر و صور نقاشی ایران. ترجمه یعقوب آژند. تهران. انتشارات مولی.
ثروتیان، بهروز. (1385). لیلی و مجنون نظامی گنجه ای. تهران. دفتر پژوهش‏های فرهنگی.
زرین کوب، عبدالحسین.(1372). پیرگنجه در جستجوی ناکجا آباد. تهران. سخن.
سیمپسون، ماریانا شرو،(1380)، شعر و نقاشی ایرانی: هفت اورنگ سلطان ابراهیم میرزا، مترجم : عبدالعلی براتی، فرزاد کیانی. تهران. نسیم دانش.
سیوری، راجر.(1372)، ایران عصر صفوی، ترجمۀ کامبیز عزیزی، تهران، نشر مرکز.
شریف زاده، سید عبدالمجید.(1375)، تاریخ نگارگری در ایران. انتشارات تهران. حوزه هنری.
شیخی، مژگان. (1374) داستان لیلی و مجنون. تهران. قدیانی.
قهرمانی، مریم.(1392). ترجمه و تحلیل انتقادی گفتمان. تهران. ناشر ـ مولف.  
کریم زاده تبریزی، محمد علی. (1376) احوال و آثار نقاشان قدیم ایران. تهران. مستوفی.
نظامی، الیاس بن یوسف (1391). کلیات خمسه نظامی. تهران. امیر کبیر.
مقالات:
اتحاد، سوسن.(1379)، "سیمای نماد در نگاره‌های ایرانی". هنر. ش 46. زمستان. از 116 تا 125.
ثروتیان، بهروز.(1379)، "راز عشق لیلی و مجنون در مثنوی لیلی و مجنون نظامی گنجه‌ای"، هنر. زمستان. شماره 46. 10 تا 29.
ذکاء، یحیی.(1341)، "غیاث نقش بند، نقاش توانا، شاعری خوش قریحه و بافنده‌ای چیره‌دست". هنر و مردم . دوره1، شماره1 آبان.
مراثی، محسن(1395). "تحلیل کاربرد رنگ آبی در تصویر سازی شخصیت «مجنون» در نگارگری ایرانی دوره‎های تیموری و صفوی". نگره. ش 37. بهار. 49 ـ 62.
موید، حشمت. (1371) "در مدار نظامی. نقدی بر لیلی و مجنون نظامی".  مجله ایران شناسی، ش 15، س 4.  528 تا 542.
 
منابع تصاویر:
کری‏ولش، استوارت.(1384)،  نقاشی ایرانی نسخه نگاره‏ها صفوی. ترجمه احمد رضا تقاء، فرهنگستان هنر. تهران.
Museum of fine Arts Boston http://www.mfa.org/collections/search?search_api_views_fulltext=%20Safavid&page=8.1392/11/21