Masculinity and the feminist position of women in one of Maryam Jahani's novels and its traces in Iranian paintings

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. Student of Persian Language and Literature, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran.

10.22034/ias.2020.253827.1413

Abstract

Masculinity is one of the key concepts of feminist tendencies. Feminists believe that in a patriarchal society, men have superior power and authority over women. They attribute the inferiority of women in a patriarchal society to men's greater access to the benefits of power structures, the unequal distribution of social privileges, and the mismanagement of men and women. The issue of patriarchy is reflected in literary texts. Many works have been written with this approach, especially in the field of novel writing. The first objections and criticisms to this inequality were made by women in the field of literature. Among Persian language writers, Maryam Jahani has written the novel "This Street Has No Accelerator" with a feminist perspective. The feminist manifestations and characteristics of this novel, first because of its woman-centeredness, then the militant tendency of this novel with the patriarchal system, has made it one of the feminist novels. The purpose of this article is to examine anti-patriarchal actions in the global novel. A descriptive-analytical study of the novel shows that the world has depicted the factors of domination in the patriarchal system and the methods of women's struggle in it. Factors arising from culture and tradition in this novel are contrasted with feminist modernity.

Keywords


ایبرمز، ام. اچ  و گالت فرهم، جفری. (1387). فرهنگ توصیفی اصطلاحات ادبی، ترجمه سعید سبزیان. تهران: رهنما.
برونل، پیپر؛ پیشوا، کلود و روسو، آندره میشل. (1996). ما الأدب‌المقارن. ترجمه: غسان السید، دمشق: دار علاءالدین.
بستان، حسین. (1382). نابرابری و ستم جنسی از دیدگاه اسلام و فمینیسم. ج2، قم: انتشارات پژوهشگاه حوزه.
جهانی، مریم. (1397). این خیابان سرعت‌گیر ندارد. چاپ سوم، تهران: نشر مرکز.
دوبووار، سیمون. (1382). جنس دوم، ترجمه قاسم صنعوی. جلد 1، چاپ پنجم، تهران: توس.
رودگر، نرجس. (1388). فیمینیسم، تاریخچه، نظریات، گرایش­ها. تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
سلدن، رامان و یدوسون، پیتر. (1384). راهنمای نظریه ادبی معاصر. ترجمه: عباس مخبر، تهران: انتشارات طرح نو.
ستاری، رضا و حقیقی، مرضیه. (1394). «تحلیل مردسالاری و برون همسری در شاهنامه براساس اسطورۀ آفرینش». جستارهای نوین ادبی، شماره 188، صص 108-87. 
سجادی، سید مهدی. (1384). «فیمینیسم در اندیشه پست‌مدرنیسم». فصل­نامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان، 8 (29)، صص 38-7.
صادقی شهپر، طالبی؛ رضا و فاطمه. (1394). «نقد فمنیستی نمایشنامه‌های بهرام بیضایی»، پژوهش‌های نقد ادبی و سبک‌شناسی، شماره 19، 123-148.    
طسوجی، عبداللطیف. (1391). هزار و یک شب. چاپ دوم، تهران: انتشارات طلایی.
کرامتی، معصومه. (1390). «تبیین ملاحظات جنسی و جنسیتی در ­ارزش­شناسی فمینیسم اگزیستانسیایسم و اسلام (مبانی- اصول و روش)، ارائه راهبردها». فصل­نامه شورای فرهنگی زنان، شماره 52، صص 287-225.
مهدی‌زاده، سید محمد. (1387). رسانه­ها و بازنمایی. تهران: انتشارات وزارت ارشاد اسلامی.
میرحسینی، زیبا. (1392). «بالاخره این دانش و تاریخ از آن کیست؟». مجله زن نگار، نشریه پژوهشگران و کنشگران مطالعات زنان، شماره 14، صص 9-5.  
هام، مگی. (1382). فرهنگ نظریه­های فیمینیستی. ترجمه: فیروزه مهاجر، تهران: توسعه.
یزدانی، عباس. (1388). فیمینیسم و دانش­های فیمینیستی، مرکز مدیریت حوزه­های علمیه خواهران، تهران: دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.
Windt- Val, B. (2012). “personal Names and Identity in literary contexs”, Olso studies in language 4 (2),  pp. 273-284.
Malkin, I. ( 1987 ). Religion and Colonization in Ancient Greece. New York. E.J. Brill.
Watzlawik, M. (2016). “First Names As sings of personal Idetity: An Intercultural comparison”, Psychology 8 society, Vol. 8 (1), pp.1-21.
Luby, Brittany, K. Labelle, and A. Norman. (2016). “(Re)naming and (De)colonizing the  (I?)ndigenous People(s) of North America – Part I” Retrieved from http://activehistory.ca/2016/11/renaming-and-decolonizing-the-indigenous-peoples-of- north-america-part-ii/