A study of the element of emotion in Sohrab Sepehri's poetry in comparison with the painting of the lovers of seven military figures

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student of Persian Language and Literature,, Bonab Branch,, Islamic Azad University, Bonab, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.

10.22034/ias.2020.253658.1405

Abstract

Emotion is one of the prominent elements in the formation of poetry. The poet expresses his feelings in dealing with the events and phenomena of the world around him in the form of poetry. In fact, in any poem in which the element of emotion prevails, that poem will be more readable for the audience and the audience will enjoy more artistic pleasure. In addition to this element, there are other elements such as imagination, language, weight, etc. and somehow complete it. So any poet who combines these elements well and makes the element of emotion significantly superior to other elements will create a thought-provoking poem. Sohrab Sepehri, one of the most prominent poets of the contemporary period, has considered individual and human emotions in his poetry. In this article, an attempt has been made to examine Sepehri's collection of poems from this perspective by analytical-descriptive method and by dividing poetic emotions into three categories: individual, social and collective. In this study, individual emotions in the collection of poems "Death of Color", "Life of Dreams", "Debris of the Sun", "East of Sorrow" have been the focus of the poet. In the poems "The Footsteps of Water" and "The Traveler", as well as in the collection of poems "Green Volume", Sepehri pays more attention to collective emotions.

Keywords


 آشوری، داریوش. (1389). «سپهری در سلوک شعر»، در باغ تنهایی سهراب سپهری، به کوشش حمید سیاهپوش، چاپ دوازدهم، تهران: مؤسسه انتشارات نگاه.
اصفهانی، محمدعلی. (1380). «تعهد سپهری نیمه‌کاره است»، در معرفی و شناخت سهراب سپهری، شهناز مرادی کوچی، چاپ اول، تهران: نشر قطره.
 براهنی، رضا. (1371). طلا در مس(در شعر و شاعری)، ج1، تهران: ناشر: نویسنده. 
________. (1380). «آشنایی با یک بچه بودایی اشرافی»، در معرفی و شناخت سهراب سپهری، شهناز مرادی کوچی، چاپ اول، تهران: نشر قطره.
بهفر، مهری. (1380). «عاشقانه سرایی در شعر سهراب سپهری»، در معرفی و شناخت سهراب سپهری، شهناز مرادی کوچی، تهران: نشر قطره.
پورجعفری، فاطمه و شهابی، حسن. (1391). «شاعری از اهالی امروز: تحلیل تبلور اندیشه های تعلیمی و تعهد ادبی در شعر سهراب سپهری»، فصلنامه تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادب فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، شماره دوازدهم، صص152-137. 
پیروز، غلامرضا و صادقی، فاطمه زهرا. (1384). «سهراب سپهری در ترازوی نقد منتقدان»، دوفصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره پنجم، صص40-21. 
حق‏شناس، محمدکاظم و صفر، عمر. (1391). «بررسی کلید غنایی واژه «شب» در اشعار سهراب سپهری»، فصلنامه تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، شماره پیاپی 12، صص 123-107.
حکم‌آبادی، محمود. (1395). «بررسی مفهوم «اندوه» در شعر سهراب سپهری و تطبیق آن با آموزه‌های عرفان اسلامی»، کاوش نامه ادبیات تطبیقی، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی کرمانشاه، شماره23، صص50-25.
حسین‏پور چافی، علی. (1387). جریان های شعر معاصر فارسی؛ از کودتا (1332) تا انقلاب (1357)، چاپ دوم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
دست‏غیب، عبدالعلی. (1383). «جهان و انسان از منظر سهراب سپهری»، کیهان فرهنگی، شماره 216، صص 59-56.
رنجبر، ابراهیم. (1389). «بررسی راه‌های رهایی انسان معاصر از بستگی‌های دنیوی در شعر سهراب سپهری»، نشریه ادب و زبان دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دوره جدید، شماره ب27 (پیاپی بیست و چهار)، صص 185-163.
زرقانی، سیدمهدی. (1384). چشم انداز شعر معاصر ایران، چاپ دوم، تهران: نشر ثالث.
سپهری، سهراب. (1388). هشت کتاب، چاپ سوم، تهران: انتشارات طهوری.
شفیعی‏کدکنی، محمدرضا. (1390). ادوار شعر فارسی از مشروطیت تا سقوط سلطنت، چاپ هفتم، تهران: انتشارات سخن.
شمس لنگرودی، محمد. (1389). تاریخ تحلیلی شعر نو، ج3. چاپ پنجم.، تهران: نشر مرکز.
شمیسا، سیروس. (1373). نگاهی به سپهری، چاپ پنجم، تهران: نشر مروارید.
شریفیان، مهدی. (1386). «بررسی فرایند نوستالژی در اشعار سهراب سپهری»، مجله زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، ش23، صص 72-51.
طاهری، علی و حدیدی، سمیرا. (1391). «بررسی تطبیقی عشق و عرفان در اندیشه سهراب سپهری و جبران خلیل جبران»، فصلنامه تخصصی ادیان و عرفان، شماره 31، صص 304-279.
عابدی، کامیار. (1384). از مصاحبت آفتاب: زندگی و شعر سهراب سپهری، چاپ اول (ویرایش چهارم با اضافات)، تهران: نشر ثالث.
علی‏زاده، ناصر و باقی‏نژاد، عباس (1389)، «شهود، نماد و شعر سهراب سپهری»، مجله بوستان ادب، دوره دوم، شماره سوم، پیاپی 1/59، صص 221-201. 
علیمیرزایی، بهناز؛ کزازی، میرجلال‌الدین، یعقوبی، علی سرور. (1400). «رمزگشایی از نمادهای هفت اقلیم هفت‌پیکر». متن‌پژوهشی، دوره 25، ش87، صص 61-34.
قوام، ابوالقاسم و واعظ‌زاده، عباس. (1388). «تنهایی در برخی صوفیانه‌های شعر فارسی با رویکرد ویژه به شعر سهراب سپهری»، مطالعات عرفانی، مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان، شماره 9، صص 132-99. 
مصلح، پگاه. (1395). «نسبت «سیاست» و «امر سیاسی» در خوانش ادبیات ریتوریک، مطالعه موردی شعر سهراب سپهری»، جستارهای سیاسی معاصر، شماره2، صص 69-92.
گنجی، حمزه. (1382). روان شناسی عمومی، چاپ بیستم، ویرایش چهارم، تهران: مؤسسه نشر ساوالان.
نفیسی، آذر. (1380). «چشم‌ها را باید شست»، در معرفی و شناخت سهراب سپهری، شهناز مرادی کوچی، چاپ اول، تهران: نشر قطره.
نوروزی داودخانی، نورالله. (1391). «معانی، تصاویر و تعابیر مرگ در اشعار سهراب سپهری و فریدون توللی»، پژوهشنامه ادب غنایی، شماره 18، صص 198-185.