"The Role of Women in Contemporary Poetry in Comparison with Women Architects and Artists of the Timurid and Safavid Periods"

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Yasouj Branch, Islamic Azad University, Yasouj, Iran

2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Yasouj Branch, Islamic Azad University, Yasouj, Iran.

3 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Yasouj Branch, Islamic Azad University, Yasouj, Iran

10.22034/ias.2022.319996.1821

Abstract

Women have a hated face in Persian poetry and literature - especially classical literature And in the poems, he has usually been unloved by the speakers and has always been in an aura of ambiguity and secrecy. But in contemporary poetry, due to the change in the vision and thought of poets and the promotion of social consciousness, women enjoyed a high position. And was placed in the frame of praise of poets. The purpose of writing this article is the evolution of women's role-playing in contemporary poetry. The working method is library and descriptive-analytical. The results of the research show that in classical poetry, poets have spoken less than praising women and have condemned her more. But in contemporary poetry and literature, since patriarchal and populist ideas have been greatly reduced and women have been praised and praised. During this period, the lyrical mentality of poets changed and they not only opened their mouths to praise women And at three levels of lexicography, perspective, and literature, women experienced new descriptions that have no precedent in our classical literature.

Keywords


آژند، یعقوب. (1395). نگارگری ایران (پژوهشی در تاریخ نقاشی و نگارگری ایران). ج1، تهران: سمت.
آقاجانی اصفهانی، حسین؛ جوانی، اصغر. (1386). دیوارنگاری عصر صفوی در اصفهان کاخ چهلستون. تهران: فرهنگستان هنر.
احتشامی، خسرو. (1394). مهتاب در قلمرو شب. تهران: سوره مهر.
اخوان ثالث، مهدی. (1369). زمستان. تهران: مروارید.
اعتصامی، پروین. (1393). دیوان. تهران: مهرآوید.
براهنی، رضا. (1363). تاریخ مذکر. تهران: اول.
بهار، محمدتقی. (1387). دیوان ملک­الشعرای بهار. تهران: نگاه.
بهبهانی، سیمین. (1391). مجموعه اشعار، تهران: نگاه.
بهمنی، محمدعلی. (1385). گاهی دلم برای خودم تنگ می­شود. تهران: دارینوش.
توللی. (1380). روشن‌تر از خاموشی. به کوشش مرتضی کاخی. تهران: آگه.
جامی. نورالدین عبدالرحمان. (1387). هفت اورنگ. تصحیح و تحقیق اعلان خان افصح­زاده و حسین احمد تربیت، تهران: مرکز مطالعات ایرانی.
راوندی، مرتضی. (1386). تاریخ اجتماعی ایران. تهران: نگاه.
رسولی‌پور، رسول؛ روشن، محمد و نیک اندام، شاپور. (1395). «ارزش­شناسی جایگاه زن (همسر) در شعر معاصر فارسی و عربی (با رویکردی انتقادی بر دیدگاه فیمینست اگزیستانسیالیستی دوبوار». کاوش­نامۀ ادبیات تطبیقی (مطالعات تطبیقی عربی ـ فارسی)، شماره 22، 23 ـ 47.
روزبه، محمدرضا. (1383). شرح، تحلیل و تفسیر شعر نو فارسی. تهران: حروفیه.
شاملو، احمد. (1384). مجموعه اشعار. تهران: انتشارات نگاه.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1387). ادوار شعر فارسی (از مشروطیت تا سقوط سلطنت)، تهران: نشر سخن.
شیرازی، سعید. (1395). 99 نکته. تهران: شرکت کتاب.
صهبا، ابراهیم. (1341). دفتر صهبا. چاپ دوم، تهران: کتابخانه ابن‌سینا.
عقیقی بخشایش، عذرا. (1375). هنر خط و زنان خوشنویس در تمدن اسلامی. تهران: نشر آذربایجان.
فرخزاد، پوران. (1378). داشنامه زنان فرهنگ ایران و جهان (زن از کتیبه تا تاریخ). تهران: زریاب.
مدرسی، فاطمه و کاظم‌زاده، رقیه. (1390). آزادی، عنصر غالب غزل­های نمادین منزوی، نشـریة ادبیّـات پایداری دانشگاه کرمان، دوره2، شمارة 4، 564 ـ 545.
مصدق، حمید. (1386). مجموعه اشعار. تهران: مؤسسه انتشارات نگاه.
منزوی، حسین. (1387). از ترمه تا تغزل. چاپ پنجم، تهران: روزبهان.
منزوی، حسین. (1387). حنجرۀ زخمی تغزل. چاپ دوم، تهران: آفرینش.
منزوی، حسین. (1371). با عشق در حوالی فاجعه. تهران: نشر پاژنگ.
یاسمی، بهروز. (1396). عاشقی جرم قشنگی­ست. تهران: چشمه.
یزدانی، زینب. (1378). زن در شعر فارسی، دیروز ـ امروز. تهران: فردوس.
یوشیج، نیما (1380)، دیوان اشعار. به کوشش سیروس طاهباز، تهران: نگاه.