Nomadism and homelessness with emphasis on the visual features of Islamic mystics' homes

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student in Persian Language and Literature, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran

2 Department of Persian Language and Literature, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran

3 Department Persian Language and Literature, Saveh Branch, Islamic Azad University, Saveh, Iran

10.22034/ias.2021.270432.1522

Abstract

The issue of human homelessness is an important issue in mysticism. The most important problem of the mystic man is to move away from the original homeland, and his effort to return to the era of carpentry is the subject of all mystical books. Because of his beliefs, Aref cannot live like other people, so he often turns away from people. Considering that there are different types of homelessness and in Masnavi the mystic homelessness in different forms such as homelessness in the world, homelessness of the soul in the material world, homelessness among the apparent in this study examines homelessness among the apparent from Rumi's point of view. . This study shows that Rumi, as a pious mystic, describes the life of the great mystics in seclusion and solitude and considers the presence of the common people as a plague for conduct because often the public and the apparent do not understand the actions of the mystic and in addition When they make wrong judgments, their speech is also useless and sometimes harmful for the mystic, so solitude and traveling and away from people is a good way to cover this homelessness.

Keywords


ابن‌عربی. محی‌الدین. (1383). فتوحات مکیّه. مترجم: محمّد خواجوی. تهران: مولی.
استعلامی. محمّد. (1393). شرح مثنوی معنوی. تهران: سخن.
افلاطون. (بی‌تا). دورۀ آثار افلاطون. ترجمه: محمد حسن لطفی. تهران: خوارزمی.
ـــــــــــــــــ. (1384). جمهور. ترجمه: فؤاد روحانی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
افلاکی. شمس‌الدّین احمد. (1363). مناقب‌العارفین. تصحیح: تحسین یازیچی. تهران: دنیای کتاب.
العثمانی. ابوعلی الحسن‌بن‌احمد. (1361). ترجمۀ رسالۀ قشیریه. تصحیح: بدیع‌الزمان فروزانفر. تهران: علمی و فرهنگی.
انصاری. خواجه عبدالله. (1357). صد میدان. تهران: طهوری.
بیگدلی، حامد؛ باقری، محمد و اسدی، فرخ. (1397). «بررسی نقش خلوت در معماری خانه‌های سنتی». معماری شناسی، ش4، ص12-1.
پورنامداریان. تقی. (1380). در سایۀ آفتاب. تهران: سخن.
حافظ، شمس‌الدین محمد. (1391). دیوان اشعار. تهران: نیک انجام.
حقیق‌نژاد، شبنم؛ معقولی، نادیا و حقایق، مهدی. (1397). «شناسایی کارکردهای معناگرایانه تزئینات گچ‌بری چله خانه بایزد بسطامی». نگره، ش47، ص129-111.
خلیلی. حسین. (1382). مبانی فلسفه عشق. قم: بوستان کتاب.
زرین‌کوب، عبدالحسین. ((1396). جستجو در تصوف ایران. تهران: امیرکبیر.
زهروند، سعید. (1392). «غربت اندیشی صوفیانه و بازتاب آن در شعر فارسی». پژوهش‌های ادب عرفانی (گوهر گویا). دوره پیاپی25. شماره دوم.
سبزواری. ملاهادی. (1392). شرح مثنوی. به‌کوشش مصطفی بروجردی. تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
سجادی. جعفر. (1393). فرهنگ اصطلاحات و تعبیرات عرفانی. تهران: طهوری.
شهیدی. جعفر. (1386). شرح مثنوی. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
مولوی، جلال‌الدّین محمّد. (1388). مثنوی معنوی مولوی. تصحیح: رینولد نیکلسون. تهران: راستین.
نراقی. ملا احمد. (1378). معراج السعاده. تهران: امین و رشیدی.
نوربخش. جواد. (1372). فرهنگ نوربخش. اصطلاحات تصوف. تهران: خانقاه نعمت اللهی.
همایی جلال‌الدّین. (1393). مولوی‌نامه. تهران: زوّار.