Comparison of the character of Siavash in the Shahnameh with the scroll of the Shahnameh

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Persian Language and Literature, Gorgan Branch, Islamic Azad University, Gorgan, Iran

2 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Gorgan Branch, Islamic Azad University of Gorgan, Iran

3 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities and Social Sciences, Golestan University, Gorgan, Iran

10.22034/ias.2022.364497.2070

Abstract

Ferdowsi's Shahnameh is the best book written based on national narratives and Abu Mansoori's prose Shahnameh. In addition to this book, in the framework of our history, other national narratives have been written, some of which have been presented in the form of scrolls. Some of these scrolls were adapted from Ferdowsi's Shahnameh and other national narratives, mixed with the spirit and thought of the Naqalans and the taste of the people and reached us in a different form. "Tomar Naqali Shahnameh" is one of these scrolls. Considering the fact that until now the comparative work between the Shahnameh and the said scroll had not been done; In this research, the character of Siavash in the Shahnameh will be compared and analyzed with the character of Siavash in the scroll of the Shahnameh, and their differences and commonalities will be examined. In a general view, this research shows that Siavash's character in Tomar Naqali Shahnameh has a very close face with Siavash's character in Ferdowsi's Shahnameh, and the few differences are due to the emphasis of the narration and the narrators on the aspect of Siavash's personality in the scroll, which is sometimes lighter and sometimes brighter than the Shahnameh. According to the comparison of Shahnameh scrolls with Shahnameh, the research method is descriptive-analytical, and according to the topic of the research and the comparison of texts, the method of information analysis has been done in the form of content.

.

Keywords


آیدنلو، سجاد. (1390). ویژگی‌‌های روایات و طومارهای نقالی. مجله بوستان ادب دانشگاه شیراز. دوره 3، ش: 1 (پیاپی 7): 1-28.
بی‌نام. (1391). طومار نقالی شاهنامه، به مقدمه، ویرایش و توضیحاتِ سجاد آیدنلو، تهران: به‌نگار.
برتلس، یوگنی ادواردویچ‌. (1374). تاریخ ادبیات فارسی، ترجمة سیروس ایزدی، ج 1، تهران: هیرمند.
رستگار فسایی، منصور. (1381). فردوسی و هویت‌شناسی ایرانی، تهران: انتشارات طرح نو.
ریاحی، محمدامین. (1397). فردوسی (زندگی، اندیشه و شعر او)، تهران: انتشارات سخن.
درّی، نجمه؛ بحرینیان، زهرا و ذوالفقاری، حسن. (1397). «نقالی‌های مکتوب به‌عنوان یک ژانر ادبی در نثر فارسی». نشریه نثر پژوهی ادب فارسی دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی دانشگـــــاه شهیـــد باهنر کرمان. ش: 44: 36-17.
شمیسا، سیروس. (1392). انواع ادبی، تهران: نشر میترا.
فردوسی، ابوالقاسم. (1386). شاهنامه، به کوشش جلال خالقی مطلق، تهران: مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی).
صدری افشار، غلامحسین؛ حکمی، نسرین و حکمی، نسترن. (1388). فرهنگ فارسی، دوجلدی، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
مرتضوی، منوچهر. (1372). فردوسی و شاهنامه. ‌ چاپ چهارم، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مسکوب، شاهرخ. (1386). سوگ سیاوش (در مرگ و رستاخیز)، چاپ هفتم، تهران: انتشارات خوارزمی.
میرصادقی (ذوالقدر)، میمنت. (1388). واژه‌نامۀ هنر شاعری، چاپ سوم، تهران: نشر کتاب مهناز.
اسلامی ندوشن، محمدعلی. (1394). پهلوانان در شاهنامه، چاپ دهم، تهران: شرکت سهامی انتشار.
نعمت‌طاوسی، مریم. (1397). «ساختار نمایشی طومارهای نقالی بر پایۀ نظریۀ سوریو مطالعۀ موردی: طومار نقالی سام نامه: دوماهنامة فرهنگ و ادبیات عامه، شماره 19: 173-153.