Comparative Examination of contemporary and ancient Kilim weavings of Ardabil region regarding design, color and weaving

Document Type : Original Article

Authors

1 ...

2 ....

Abstract

Kilim weaving is of Iranian original art that roots in racial cultures and beliefs and is considered as a means to recognize thoughts and deliver reginal customs . Of the regions active in this field is Ardabil that since the past besides producing kilim was also a place of trade for Turkish Shahsavan that sold their weavings. Therefore, the mentioned region had a special place in kilim weaving. In Ardabil old kilims, we observed dark colors, traditional designs and slashed weavings. In comparing these weavings with the present samples, what attract attention are those differences emerged in the mentioned parameters. In new samples, the highest change is seen in coloring that light colors replaced the old dark colors. In lower rank, there exists change in weaving method. In the past, we observed diversity of slashed weavings in comparison to the method of ghayegh weaving, but today these two techniques are exchanged. Regarding the type of design, the least rate of change could be found that these changes have been made in their methods of combination. The present research that has been conducted by qualitative method used descriptive-analytic method and by comparative approach  has examined ancient and new samples which results show the kind of changes. Though the mentioned changes were in order to reach the customers goals specially foreign ones and as a result earn more money by producers, but the quality of new weavings are not considered and besides losing old traditional state, the quality of weavings has been decreased a lot.  

Keywords


کتاب
-بافته‌چی، محمدحسن(1364)، نگاهی به ورنی، مسند، گلیم و جاجیم در آذربایجان‌شرقی. تهیه شده در اداره طرح و بودجه، سازمان صنایع دستی ایران.
-پرهام، سیروس(1371)، دست‌بافته‌های عشایری و روستایی فارس، جلد دوم، تهران: امیرکبیر.
-تاشکیران، ام.نوردن(1391)، مطالعه مفاهیم نمادین نقش‌مایه‌ها بر روی گلیم، مترجمین: مهدیه سلیمی بنی و محمد افروغ، کتاب ماه هنر، شماره 172، صص 94- 102.
-جزایری، زهرا(1370)، شناخت گلیم، چاپ اول، تهران: سروش.
-جوان‌دوست، موسی(بی‌تا)، ورنی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردش‌گری استان اردبیل.
-دادور، ابوالقاسم و مومنیان، حمید رضا(1385)، عوامل موثر بر شکل‌گیری و پیدایش نقوش گلیم قشقایی، فصلنامه گلجام، شماره دو، صص 47- 63.
-قاسمی، مریم(1383)، نقش و رنگ دست‌بافته‌های طالش، سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گیلان.
-موسی زاده، جعفر(1387)، بررسی و شناخت انواع مختلف نقوش گلیم نمین(عنبران). پایان‌نامه کارشناسی رشته صنایع‌دستی. تبریز: دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
-میزبان، هاجر(1382)، بررسی نقوش ورنی های عشایر شاهسون آذربایجان و اردبیل، پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
-هال، آلستر و ویووسکا، جوزه لوجیک(1377)، گلیم، ترجمه شیرین همایون‌فر و نیلوفر الفت شایان. تهران: کارنگ.
-هال، آلستر و بارنارد، نیکلاس(1375)، گلیم‌های ایرانی، ترجمه کرامت‌اله افسر، چاپ اول، نشر فرهنگ‌سرا(یساولی).
-یاوری، حسین(1392)، شناخت گلیم و گلیم‌مانندهای ایران، چاپ دوم، تهران: سیمای‌دانش.
انگلیسی
-Hariss, jenifer(1993), 5000 years of textiles, british museumpress.
-Tanavoli, parviz(1985), shahsavan Iranian rugs and textiles. new York: Rizzoli.